Kaikki oppilaat, myös erityistä tukea tarvitsevat, ovat nykyisin lähtökohtaisesti yleisopetuksessa ja siitä seuraa KIVAA
Suomen koululaitos on pantu täysin sekaisin, kun erityisoppilaat ja kielitaidottomat survotaan normaaleitten sekaan. Kuka kärsii eniten normaalit ja se näkyy Pisa tukloksissa.
Yksi käytöshäiriöinen poika on saanut villittyä neljä vieruskaveriaan. Pojat huutavat päälle, kun Jaana, luokanopettaja, yrittää saada oppilaiden huomion ja hiljaisuuden luokkaan.
Erityisen tuskastuneelta näyttää oppimisvaikeuksista kärsivä oppilas, jonka luona opettaja ei ehdi joka hetki käymään. Hän odottaa erityisen tuen päätöstä, mutta ei ole sitä toistaiseksi saanut.
Oma lukunsa ovat luokan neljä ”ummikkoa” eli vieraskielistä oppilasta, jotka ovat valmistavassa opetuksessa. He jököttävät hämillään penkeissään, koska eivät ymmärrä vielä suomea.
Kommentit (18)
Yksi syy lisää olla hankkimatta lapsia.
#vela
Tätähän se on. 24 tavallista oppilasta uhrataan yhden käytöshäiriöisen tasa-arvoisten oikeuksien nimissä. Ja se oppimisvaikeuksinen kärsii ja kokee huonommuutta kun ei pysy muiden mukana, ei vaikka miten tuettaisiin, hän kun ei ihan aidosti pysty samaan kuin muut. Ja ope väsyy toivottomaan menoon ja alkaa miettiä muita hommia. Kiva esim. opettaa historiaa nuorelle, jolla ei ole sanavarastoa, itsesäätelykykyä, yleistietoa, kielitaitoa eikä mitään ymmärrystä syistä ja seurauksista. Käytöstavoista puhumattakaan.
t. Väsynyt ope
Oppilaat, jotka tarvitsevat tehostettua tukea... erityistä tukea tarvitsevat usein pienluokassa.
Osa näistä oppilaista on sitten vastassa ammattikorkeakoulussa varsinkin sellaisissa koulutusohjelmissa, joissa on vähemmän hakijoita kuin on aloituspaikkoja. Hyvä, että osaavat lukea ja kirjoittaa. Käytös on sitten, mitä on. En kohta jaksa enää päivääkään näiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Osa näistä oppilaista on sitten vastassa ammattikorkeakoulussa varsinkin sellaisissa koulutusohjelmissa, joissa on vähemmän hakijoita kuin on aloituspaikkoja. Hyvä, että osaavat lukea ja kirjoittaa. Käytös on sitten, mitä on. En kohta jaksa enää päivääkään näiden kanssa.
Missä ammattikorkeakoulussa?
Jep, tavallisten käytöshäiriöisten kanssa normaalien sekaan laitetaan vielä kunniavieraiden kurittomat ja itseään muita parempina pitävät lapset, joita ei saa sanallakaan komentaa tai muuten viuhuu rassekortti ja saat potkut. Ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat, jotka tarvitsevat tehostettua tukea... erityistä tukea tarvitsevat usein pienluokassa.
Ja sinne erityisluokkaa tungetaan sitten kaikki oppimisvaikeuksista kärsivät ja käytöshäiriöiset sekaisin. Tosi reilua niille oppimisvaikeuksista kärsiville.
Voi voi, kun luokassa olisikin vain se yksi erityisen tuen tarpeessa oleva, mutta kun niitä on 10. Osalla on (fyysisen sairauden vuoksi) lääkärintodistus, että luokassa pitää olla vähintään kaksi aikuista koko ajan. Avustajalla ei kuitenkaan ole aikaa kiinnittää huomiota niihin lapsiin, joiden vuoksi hän siellä luokassa on, kun kaikki aika menee siihen, että pitää viedä levottomasti ympäri luokkaa haahuilevia oppilaita omille paikoilleen.
fiksut ottaa lapsensa pois koulusta. Sitten tietty on steiner jossa opetus on hidasta... siinäkin kuuluisi osata itse opettaa lasta. Ettei jää ihan kokonaan jälkeen.
Koulut ovat kuin joku apinalinna nykyään, mutta semmoista se on rikkaassa uudessa Suomessa.
Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että ne päättäjät, jotka ovat keksineet nämä viimeaikaiset uudistukset (esim. inkluusion) peruskouluopetukseen, pitäisi pakottaa vuodeksi tällaisen villin sekamelskaluokan opettajiksi, jotta todellisuus heille paljastuisi. Päättäjissä on opettajakoulutuksen hankkineita, mutta kokemus työelämästä, siis koulusta, on ohut, kun ei oikein jaksanut niiden villien pentujen kanssa. Ja hurskas toive vielä lopuksi: kunpa opetusministeriksi valittaisiin sellainen tyyppi, jolla on sekä opettajakokemusta että elämänkokemusta yli päänsä. Jätetään ne tyttöset kasvamaan. Ja vielä asiaan liittyvä kauhuskenaario: persut pääsevät hallitukseen ja Huhtasaaresta tulee opetusministeri.
Oppilaita pitää kohdella silkkihansikkain pro koulu ja nepsy-ideologioiden mukaisesti vaikk oppilaan käytös olisi kuinka huonoa ja oppiminen surkeaa. Tästä seuraa täysin epärealistinen käsitys itsestä ja oppimisesta! Numeroarvostelua arvostelevat kannattavat tätä pehmoilua jopa peruskoulun loppuun saakka. Seuraukset ovat sitten toisen asteen opettajien murheena. Pehmoilun edustaja ja peräti rehtori on saanut tänä keväänä mediatilaa sekä Hesarissa että Ylessä mikä vääristää täysin koulun todellisuuden. Ei tarvita pehmoilua vaan kovan työnteon vaatimista ja ongelmien nostamista pöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat, jotka tarvitsevat tehostettua tukea... erityistä tukea tarvitsevat usein pienluokassa.
Ja sinne erityisluokkaa tungetaan sitten kaikki oppimisvaikeuksista kärsivät ja käytöshäiriöiset sekaisin. Tosi reilua niille oppimisvaikeuksista kärsiville.
Totta. Tarkkis pitäisi saada takaisin, pienluokka oppimisvaikeudesta kärsiville ja tavallisen luokan luokkakooksi 20.
Tavalliset luokat kärsivät myös siitä, että musiikki-, kieli- ja matikkapainotteiset luokat vievät sitä parempaa oppilasainesta. Tuonne painotetuille luokille eivät päädy häiriköt, vaan he jäävät tavisluokalle ja tekevät tavisluokalla opiskelusta vaikeaa tavislapsille.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että ne päättäjät, jotka ovat keksineet nämä viimeaikaiset uudistukset (esim. inkluusion) peruskouluopetukseen, pitäisi pakottaa vuodeksi tällaisen villin sekamelskaluokan opettajiksi, jotta todellisuus heille paljastuisi. Päättäjissä on opettajakoulutuksen hankkineita, mutta kokemus työelämästä, siis koulusta, on ohut, kun ei oikein jaksanut niiden villien pentujen kanssa. Ja hurskas toive vielä lopuksi: kunpa opetusministeriksi valittaisiin sellainen tyyppi, jolla on sekä opettajakokemusta että elämänkokemusta yli päänsä. Jätetään ne tyttöset kasvamaan. Ja vielä asiaan liittyvä kauhuskenaario: persut pääsevät hallitukseen ja Huhtasaaresta tulee opetusministeri.
Pahitteeksi ei olisi myöskään eläintenkesyttäjän koulutus.
No, eivätkös nämä ole juuri niitä kivoja pelihetkiä, joita on niin kovasti mainostettu?
Ettekös te osoittaneet mieltänne juuri tämän puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat, jotka tarvitsevat tehostettua tukea... erityistä tukea tarvitsevat usein pienluokassa.
Ja sinne erityisluokkaa tungetaan sitten kaikki oppimisvaikeuksista kärsivät ja käytöshäiriöiset sekaisin. Tosi reilua niille oppimisvaikeuksista kärsiville.
Totta. Tarkkis pitäisi saada takaisin, pienluokka oppimisvaikeudesta kärsiville ja tavallisen luokan luokkakooksi 20.
Tavalliset luokat kärsivät myös siitä, että musiikki-, kieli- ja matikkapainotteiset luokat vievät sitä parempaa oppilasainesta. Tuonne painotetuille luokille eivät päädy häiriköt, vaan he jäävät tavisluokalle ja tekevät tavisluokalla opiskelusta vaikeaa tavislapsille.
Esiintuomasi ongelma on merkittävä. Suomalaisten peruskoulujen välillä ei ole valtavia eroja, kuten monissa muissa maissa. Sen sijaan koulun sisäiset valinnat tekevät eron "oppilasaineksessa" ja täten myös oppimisessa.
Kysessä on peruskoulun tuhoamisprosessi, jota johtavat kokoomuslaiset opetusministeri ja Opetushallituksen virkamiehet. Tarkoituksena on pilata peruskoulu niin paljon, että tulee paine perustaa eliitin lapsille yksityiskouluja. Tämä on selvä suuntaus! Tähän kuuluu ns,inkluusio ja erityiskoulujen ja -luokkien lopettaminen aivan ensisijaisesti. Myös opetustyön mitätöinti hukuttamalla koulut hankkeisiin ja projekteihin, jotka eivät edesauta opetustyötä mitenkään. Voi, jos te tietäisitte minkälainen sipiläläinen stategia verstas ja projektipaja peruskoulu nykyään on!
KOhta suomi on alinta kastia oppimisessa.