MISTÄ tiedän onko ohjaustehostimessa tarpeeksi öljyä, kun säiliö on läpinäkymätön? Apua!?
MISTÄ tiedän onko ohjaustehostimessa tarpeeksi öljyä, kun säiliö on läpinäkymätön, enkä löydä mitään ohjetta netistä? Säiliössä on korkki, ja korkissa tikku, mutta tikussa on vain yksi viiva. Tarkoittaakohan se viiva sitä että sen yli ei saa neste nousta, mutta että nestettä täytyy tikussa kuitenkin näkyä, muuten sitä on liian vähän?
Tehostin ujeltaa ja on ajoittain raskas kääntää, ja arvelisin että se johtuu nesteen vähyydestä, mutta en voi tietää,, koska pöntöstä ei näy läpi.
Kommentit (23)
Onkohan siinä autossa käyttöohjekirjaa jossain hanskalokerossa tms mistä nämä voisi selvitä. Tai sitten käytät huollossa tarkastuksessa nuo nesteet.
Se tikku on varmaan siinä sitä varten että sillä katsotaan se nesteen pinta. Lukisiko siinä pienellä kaiverruksella jotain esim. MIN tai MAX. Ja noissa voi sitten olla eroja että pitääkö määrä tarkastaa / miten tikkua tulkitaan sen mukaan onko neste lämmintä vai kylmää, onko moottori käynnissä vai ei ym. varminten oikea tapa selvittää nesteen määrä löytyy käyttöohjeesta, tai jos siellä ei sitä lue niin sitten merkkikorjaamolla.
Joo ihmettelin kanssa että mitä järkeä siinä purkin kyljessä olla ne min/max-viivat kun läpi ei edes näe mitään. Kun avasin korkin, siinä oli vaan sellainen suodattimen tapainen kuppi jonka pystyi ottamaan pois ja kyllä siellä alla ainakin öljyä näytti olevan. Täyttelin kuitenkin niin, että öljynpinta just ja just yltää siihen kupin pohjaan asti, niin näkee korkkia raottamalla onko öljy vähentynyt. Eikä missään nimessä "mitä vaan" lisäämään, vaan pitää tarkastaa mitä siellä kuuluu käyttää, lukee yleensä auton huoltovihossa tai käyttöoppaassa. Omassani siellä oli punaista atf-öljyä ja ohjekirja tarkensi Dexron 2/D jota sitten lisäsin.
Auton ohjekirja tai lähin huoltopiste kertoo, mitä se tikussa oleva viiva tarkoittaa (en muista koskaan nähneeni öljynmittatikkua, jossa olisi vain yksi viiva).
Tikun pään pitää olla aina jonkin verran öljyssä, jos siinä on viiva niin ainakin siihen viivaan asti.
Ujeltaminen voi johtua huonosta/löysästä hihnastakin, onko vanha, pykinyt?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan siinä autossa käyttöohjekirjaa jossain hanskalokerossa tms mistä nämä voisi selvitä. Tai sitten käytät huollossa tarkastuksessa nuo nesteet.
Se tikku on varmaan siinä sitä varten että sillä katsotaan se nesteen pinta. Lukisiko siinä pienellä kaiverruksella jotain esim. MIN tai MAX. Ja noissa voi sitten olla eroja että pitääkö määrä tarkastaa / miten tikkua tulkitaan sen mukaan onko neste lämmintä vai kylmää, onko moottori käynnissä vai ei ym. varminten oikea tapa selvittää nesteen määrä löytyy käyttöohjeesta, tai jos siellä ei sitä lue niin sitten merkkikorjaamolla.
En kai kyselisi jos olisi käyttöohjekirja käsillä :D Tikussa on, niin kuin sanoin, vain ysi viiva, ja päättelen että se on maksimiviiva, koska tikku ei ole kovin pitkä. Huoltoon en voi viedä koska se maksaa liikaa, ja olen itse huoltanut auton öljynaihtoineen muineen ihan vain opettelemalla ja kysymällä. Nyt vain ei ollut keneltä kysyä, ja huomenna pitää lähteä reissuun. Remmi ei ujella, tiedän miltä se kuulostaa, tietysti, ja tietysti nyt tiedän että se ääni kuuluu ohjauksesta. Tietääköhän joku motonetti tai joku mitä värkkiä tuonne voi tunkea, jos kerron merkin ja mallin?
Kiitos kuitenkin :)
Jos ääntää rattia käännettäessä ja on sekeästi kankeampi, kokeilisin sitä ohjaustehostimen öljyn lisäämistä. Oire on aika sekleä. Täällä juuri lopulta vaihdettiin ohjaustehostin. Jos öljyä siellä on, se tulvisi yli siitä pöntöstä ja vika on muualla
Se tehostinöljy pitäisi vaihtaa kokonaan.
Tuossa turvallisesti hyvin sekoituskelpoinen laatuöljy
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000106/Red-Line-ohjaustehostinoljy-946…
Mulka olus tota ylimääräisenä...
Mikä vain öljy käy. Tosin oliiviöljyä ei kannata käyttää pakkasilla. Rypsiöljy on paras.
Tehostin toimii kyllä ihan hyvin ilman öljyäkin.
Auton ohjekirjassa voisi lukea. Tosin nykyisin valmistajat velvoittaa käyttämään huollossa ja silloin nämä tarpeelliset tiedot löytyy huollon ohjeista.
Kokeile googlata. Netistä löytyy nykyään joksenkin kaikki tieto mitä kuluttaja voi tarvita elämäsään :)
Jos ei löydy, niin sitten soitto huoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Tehostin toimii kyllä ihan hyvin ilman öljyäkin.
Voihan sinne kusta. Ettei vallan kuivu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan siinä autossa käyttöohjekirjaa jossain hanskalokerossa tms mistä nämä voisi selvitä. Tai sitten käytät huollossa tarkastuksessa nuo nesteet.
Se tikku on varmaan siinä sitä varten että sillä katsotaan se nesteen pinta. Lukisiko siinä pienellä kaiverruksella jotain esim. MIN tai MAX. Ja noissa voi sitten olla eroja että pitääkö määrä tarkastaa / miten tikkua tulkitaan sen mukaan onko neste lämmintä vai kylmää, onko moottori käynnissä vai ei ym. varminten oikea tapa selvittää nesteen määrä löytyy käyttöohjeesta, tai jos siellä ei sitä lue niin sitten merkkikorjaamolla.
En kai kyselisi jos olisi käyttöohjekirja käsillä :D Tikussa on, niin kuin sanoin, vain ysi viiva, ja päättelen että se on maksimiviiva, koska tikku ei ole kovin pitkä. Huoltoon en voi viedä koska se maksaa liikaa, ja olen itse huoltanut auton öljynaihtoineen muineen ihan vain opettelemalla ja kysymällä. Nyt vain ei ollut keneltä kysyä, ja huomenna pitää lähteä reissuun. Remmi ei ujella, tiedän miltä se kuulostaa, tietysti, ja tietysti nyt tiedän että se ääni kuuluu ohjauksesta. Tietääköhän joku motonetti tai joku mitä värkkiä tuonne voi tunkea, jos kerron merkin ja mallin?
Kiitos kuitenkin :)
Kumpi on auton toiminnalle haitallisempaa, se että öljyä on liikaa, vai se että öljyä on liian vähän? Veikkaan jälkimmäistä. Joten tällä olettamalla viiva on minimin raja. Täytä öljyä viivaan asti. Tosin jos tikku kastuu, niin tuskin se on ongelma, vaan ongelma on jossain muualla. Ujeltaako molempiin suuntiin ja aina kun käääntää, vai vain jossain tietyissä tilanteissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehostin toimii kyllä ihan hyvin ilman öljyäkin.
Voihan sinne kusta. Ettei vallan kuivu.
Pistä video. Joskus oli joku porukka joka ajoi saharan läpi rättisitikoilla yhdestä valui vaihteistoöljyt pihalle. Survoivat vaihteistoöljyn tilalle banaaneja ja matka jatkui. Ajeli vielä testimielessä kotonakin banaanit vaihdeöljyinä ja auto toimi vuosia moitteetta.
Oikeastaan sillä nyt ei ole kauheasti väliä että onko vika jossain muualla, ainoa toive on nyt se että auto menisi ensi viikon katsastuksesta läpi. Silläkään ei ole väliä jos vika onkin sitten muualla, ja maksaa laittaa esimerkikis tonnin, koska sitä ei tulla silloin laittamaan, sillä koko auton arvo on sen tonnin. Tästä syystä myöskään merkkikormjaamoille en ole autoa ajamassa. Silti auton käyttöarvo on niin hyvä, että en ajatellut laittaa rypsiöljyä säiliöön ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan siinä autossa käyttöohjekirjaa jossain hanskalokerossa tms mistä nämä voisi selvitä. Tai sitten käytät huollossa tarkastuksessa nuo nesteet.
Se tikku on varmaan siinä sitä varten että sillä katsotaan se nesteen pinta. Lukisiko siinä pienellä kaiverruksella jotain esim. MIN tai MAX. Ja noissa voi sitten olla eroja että pitääkö määrä tarkastaa / miten tikkua tulkitaan sen mukaan onko neste lämmintä vai kylmää, onko moottori käynnissä vai ei ym. varminten oikea tapa selvittää nesteen määrä löytyy käyttöohjeesta, tai jos siellä ei sitä lue niin sitten merkkikorjaamolla.
En kai kyselisi jos olisi käyttöohjekirja käsillä :D Tikussa on, niin kuin sanoin, vain ysi viiva, ja päättelen että se on maksimiviiva, koska tikku ei ole kovin pitkä. Huoltoon en voi viedä koska se maksaa liikaa, ja olen itse huoltanut auton öljynaihtoineen muineen ihan vain opettelemalla ja kysymällä. Nyt vain ei ollut keneltä kysyä, ja huomenna pitää lähteä reissuun. Remmi ei ujella, tiedän miltä se kuulostaa, tietysti, ja tietysti nyt tiedän että se ääni kuuluu ohjauksesta. Tietääköhän joku motonetti tai joku mitä värkkiä tuonne voi tunkea, jos kerron merkin ja mallin?
Kiitos kuitenkin :)
Kumpi on auton toiminnalle haitallisempaa, se että öljyä on liikaa, vai se että öljyä on liian vähän? Veikkaan jälkimmäistä. Joten tällä olettamalla viiva on minimin raja. Täytä öljyä viivaan asti. Tosin jos tikku kastuu, niin tuskin se on ongelma, vaan ongelma on jossain muualla. Ujeltaako molempiin suuntiin ja aina kun käääntää, vai vain jossain tietyissä tilanteissa?
Mä taas veikkaan maksimia, koska tikku on niin lyhyt, että minimi tarkoittanee sitä että tikku ylipäätään kastuu. Nyt se ei kastunut ollenkaan. Kyllä se ääntää molemmin puolin käännettäessä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan sillä nyt ei ole kauheasti väliä että onko vika jossain muualla, ainoa toive on nyt se että auto menisi ensi viikon katsastuksesta läpi. Silläkään ei ole väliä jos vika onkin sitten muualla, ja maksaa laittaa esimerkikis tonnin, koska sitä ei tulla silloin laittamaan, sillä koko auton arvo on sen tonnin. Tästä syystä myöskään merkkikormjaamoille en ole autoa ajamassa. Silti auton käyttöarvo on niin hyvä, että en ajatellut laittaa rypsiöljyä säiliöön ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan siinä autossa käyttöohjekirjaa jossain hanskalokerossa tms mistä nämä voisi selvitä. Tai sitten käytät huollossa tarkastuksessa nuo nesteet.
Se tikku on varmaan siinä sitä varten että sillä katsotaan se nesteen pinta. Lukisiko siinä pienellä kaiverruksella jotain esim. MIN tai MAX. Ja noissa voi sitten olla eroja että pitääkö määrä tarkastaa / miten tikkua tulkitaan sen mukaan onko neste lämmintä vai kylmää, onko moottori käynnissä vai ei ym. varminten oikea tapa selvittää nesteen määrä löytyy käyttöohjeesta, tai jos siellä ei sitä lue niin sitten merkkikorjaamolla.
En kai kyselisi jos olisi käyttöohjekirja käsillä :D Tikussa on, niin kuin sanoin, vain ysi viiva, ja päättelen että se on maksimiviiva, koska tikku ei ole kovin pitkä. Huoltoon en voi viedä koska se maksaa liikaa, ja olen itse huoltanut auton öljynaihtoineen muineen ihan vain opettelemalla ja kysymällä. Nyt vain ei ollut keneltä kysyä, ja huomenna pitää lähteä reissuun. Remmi ei ujella, tiedän miltä se kuulostaa, tietysti, ja tietysti nyt tiedän että se ääni kuuluu ohjauksesta. Tietääköhän joku motonetti tai joku mitä värkkiä tuonne voi tunkea, jos kerron merkin ja mallin?
Kiitos kuitenkin :)
Kumpi on auton toiminnalle haitallisempaa, se että öljyä on liikaa, vai se että öljyä on liian vähän? Veikkaan jälkimmäistä. Joten tällä olettamalla viiva on minimin raja. Täytä öljyä viivaan asti. Tosin jos tikku kastuu, niin tuskin se on ongelma, vaan ongelma on jossain muualla. Ujeltaako molempiin suuntiin ja aina kun käääntää, vai vain jossain tietyissä tilanteissa?
Mä taas veikkaan maksimia, koska tikku on niin lyhyt, että minimi tarkoittanee sitä että tikku ylipäätään kastuu. Nyt se ei kastunut ollenkaan. Kyllä se ääntää molemmin puolin käännettäessä.
Anteeksi jos kysyn, mutta oletko nainen? Jos olet, niin on mahtavaa että teet itse, etkä odota paikalle valkoisella ratsulla saapuvaa prinssiä. Siinäpä nainen minun makuuni !!
haistat ja maistat, käytät näitä kahta aistiasi
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan sillä nyt ei ole kauheasti väliä että onko vika jossain muualla, ainoa toive on nyt se että auto menisi ensi viikon katsastuksesta läpi. Silläkään ei ole väliä jos vika onkin sitten muualla, ja maksaa laittaa esimerkikis tonnin, koska sitä ei tulla silloin laittamaan, sillä koko auton arvo on sen tonnin. Tästä syystä myöskään merkkikormjaamoille en ole autoa ajamassa. Silti auton käyttöarvo on niin hyvä, että en ajatellut laittaa rypsiöljyä säiliöön ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan siinä autossa käyttöohjekirjaa jossain hanskalokerossa tms mistä nämä voisi selvitä. Tai sitten käytät huollossa tarkastuksessa nuo nesteet.
Se tikku on varmaan siinä sitä varten että sillä katsotaan se nesteen pinta. Lukisiko siinä pienellä kaiverruksella jotain esim. MIN tai MAX. Ja noissa voi sitten olla eroja että pitääkö määrä tarkastaa / miten tikkua tulkitaan sen mukaan onko neste lämmintä vai kylmää, onko moottori käynnissä vai ei ym. varminten oikea tapa selvittää nesteen määrä löytyy käyttöohjeesta, tai jos siellä ei sitä lue niin sitten merkkikorjaamolla.
En kai kyselisi jos olisi käyttöohjekirja käsillä :D Tikussa on, niin kuin sanoin, vain ysi viiva, ja päättelen että se on maksimiviiva, koska tikku ei ole kovin pitkä. Huoltoon en voi viedä koska se maksaa liikaa, ja olen itse huoltanut auton öljynaihtoineen muineen ihan vain opettelemalla ja kysymällä. Nyt vain ei ollut keneltä kysyä, ja huomenna pitää lähteä reissuun. Remmi ei ujella, tiedän miltä se kuulostaa, tietysti, ja tietysti nyt tiedän että se ääni kuuluu ohjauksesta. Tietääköhän joku motonetti tai joku mitä värkkiä tuonne voi tunkea, jos kerron merkin ja mallin?
Kiitos kuitenkin :)
Kumpi on auton toiminnalle haitallisempaa, se että öljyä on liikaa, vai se että öljyä on liian vähän? Veikkaan jälkimmäistä. Joten tällä olettamalla viiva on minimin raja. Täytä öljyä viivaan asti. Tosin jos tikku kastuu, niin tuskin se on ongelma, vaan ongelma on jossain muualla. Ujeltaako molempiin suuntiin ja aina kun käääntää, vai vain jossain tietyissä tilanteissa?
Mä taas veikkaan maksimia, koska tikku on niin lyhyt, että minimi tarkoittanee sitä että tikku ylipäätään kastuu. Nyt se ei kastunut ollenkaan. Kyllä se ääntää molemmin puolin käännettäessä.
No älä nyt ainakaan öljyä sinne lisää vaan ihmettele asiaa maailman tappiin AVlla, kyllä se ujellus siitä lakkaa kun pumppu lopulta leikkaa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan sillä nyt ei ole kauheasti väliä että onko vika jossain muualla, ainoa toive on nyt se että auto menisi ensi viikon katsastuksesta läpi. Silläkään ei ole väliä jos vika onkin sitten muualla, ja maksaa laittaa esimerkikis tonnin, koska sitä ei tulla silloin laittamaan, sillä koko auton arvo on sen tonnin. Tästä syystä myöskään merkkikormjaamoille en ole autoa ajamassa. Silti auton käyttöarvo on niin hyvä, että en ajatellut laittaa rypsiöljyä säiliöön ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan siinä autossa käyttöohjekirjaa jossain hanskalokerossa tms mistä nämä voisi selvitä. Tai sitten käytät huollossa tarkastuksessa nuo nesteet.
Se tikku on varmaan siinä sitä varten että sillä katsotaan se nesteen pinta. Lukisiko siinä pienellä kaiverruksella jotain esim. MIN tai MAX. Ja noissa voi sitten olla eroja että pitääkö määrä tarkastaa / miten tikkua tulkitaan sen mukaan onko neste lämmintä vai kylmää, onko moottori käynnissä vai ei ym. varminten oikea tapa selvittää nesteen määrä löytyy käyttöohjeesta, tai jos siellä ei sitä lue niin sitten merkkikorjaamolla.
En kai kyselisi jos olisi käyttöohjekirja käsillä :D Tikussa on, niin kuin sanoin, vain ysi viiva, ja päättelen että se on maksimiviiva, koska tikku ei ole kovin pitkä. Huoltoon en voi viedä koska se maksaa liikaa, ja olen itse huoltanut auton öljynaihtoineen muineen ihan vain opettelemalla ja kysymällä. Nyt vain ei ollut keneltä kysyä, ja huomenna pitää lähteä reissuun. Remmi ei ujella, tiedän miltä se kuulostaa, tietysti, ja tietysti nyt tiedän että se ääni kuuluu ohjauksesta. Tietääköhän joku motonetti tai joku mitä värkkiä tuonne voi tunkea, jos kerron merkin ja mallin?
Kiitos kuitenkin :)
Kumpi on auton toiminnalle haitallisempaa, se että öljyä on liikaa, vai se että öljyä on liian vähän? Veikkaan jälkimmäistä. Joten tällä olettamalla viiva on minimin raja. Täytä öljyä viivaan asti. Tosin jos tikku kastuu, niin tuskin se on ongelma, vaan ongelma on jossain muualla. Ujeltaako molempiin suuntiin ja aina kun käääntää, vai vain jossain tietyissä tilanteissa?
Mä taas veikkaan maksimia, koska tikku on niin lyhyt, että minimi tarkoittanee sitä että tikku ylipäätään kastuu. Nyt se ei kastunut ollenkaan. Kyllä se ääntää molemmin puolin käännettäessä.
No älä nyt ainakaan öljyä sinne lisää vaan ihmettele asiaa maailman tappiin AVlla, kyllä se ujellus siitä lakkaa kun pumppu lopulta leikkaa kiinni.
7
Luehan toki aloitus uudelleen.
Öljy kannattaa vaihtaa samalla.
Itse olen vaihtanut aina niin, että käännän ohjauksen jompaankumpaan äärilaitaan, imen (euron hintaisella apteekin huuhteluruiskulla) säiliön tyhjäksi, täytän säiliön, käännän ohjauksen toiseen äärilaitaan, imen taas säiliön tyhjäksi, täytän, käännän taas toiseen äärilaitaan, tyhjennän jne.
Yleensä kaksi litraa öljyä riittää tuohon, että viimeisen käännön jälkeen säiliössä on puhtaan väristä öljyä.
Helppo työ tehdä missä tahansa ja auttaa säilyttämään ohjauslaitteita hyvässä kunnossa.
Öljylaatua ei saa vaihtaa, koska jotkut öljyt eivät sekoitu keskenään oikein. Nykyään on paljon myös käytössä lamellipumppuja, jotka menevät pilalle hyvinkin nopeasti väärällä öljyllä.
Toinen kysymys, voinko lisätä mitä vain ohjaustehosteöljyä tuon vanhan, varmaankin alkuperäisen öljyn sekaan, että onko näissä eroja?
Ap