MISTÄ tiedän onko ohjaustehostimessa tarpeeksi öljyä, kun säiliö on läpinäkymätön? Apua!?
MISTÄ tiedän onko ohjaustehostimessa tarpeeksi öljyä, kun säiliö on läpinäkymätön, enkä löydä mitään ohjetta netistä? Säiliössä on korkki, ja korkissa tikku, mutta tikussa on vain yksi viiva. Tarkoittaakohan se viiva sitä että sen yli ei saa neste nousta, mutta että nestettä täytyy tikussa kuitenkin näkyä, muuten sitä on liian vähän?
Tehostin ujeltaa ja on ajoittain raskas kääntää, ja arvelisin että se johtuu nesteen vähyydestä, mutta en voi tietää,, koska pöntöstä ei näy läpi.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Öljy kannattaa vaihtaa samalla.
Itse olen vaihtanut aina niin, että käännän ohjauksen jompaankumpaan äärilaitaan, imen (euron hintaisella apteekin huuhteluruiskulla) säiliön tyhjäksi, täytän säiliön, käännän ohjauksen toiseen äärilaitaan, imen taas säiliön tyhjäksi, täytän, käännän taas toiseen äärilaitaan, tyhjennän jne.
Yleensä kaksi litraa öljyä riittää tuohon, että viimeisen käännön jälkeen säiliössä on puhtaan väristä öljyä.
Helppo työ tehdä missä tahansa ja auttaa säilyttämään ohjauslaitteita hyvässä kunnossa.
Öljylaatua ei saa vaihtaa, koska jotkut öljyt eivät sekoitu keskenään oikein. Nykyään on paljon myös käytössä lamellipumppuja, jotka menevät pilalle hyvinkin nopeasti väärällä öljyllä.
Mistäs minä tiedän mitä öljyä säiliössä on tällä hetkellä, jotta osaan ostaa samanlaista? Vai voinko vain päätellä että öljy on varmaankin sitä mitä asiantuntija minulle myy koslaani kun menen sitä kohta ostamaan? En kerkeä alkaa vaihtelemaan öljyjä, joten nyt on pakko vain mennä lisäyksellä, ja mietin mikä hyöty vaihtamisesta edes on, jos ongelma on vain se että sitä on liian vähän.
Ja älkää nyt hyvät ihmiset trollailko millään polttoaineeseen lisäämisellä! Vaikka minä en olekaan noin pöljä, niin joku muu voi ottaa tosissaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan siinä autossa käyttöohjekirjaa jossain hanskalokerossa tms mistä nämä voisi selvitä. Tai sitten käytät huollossa tarkastuksessa nuo nesteet.
Se tikku on varmaan siinä sitä varten että sillä katsotaan se nesteen pinta. Lukisiko siinä pienellä kaiverruksella jotain esim. MIN tai MAX. Ja noissa voi sitten olla eroja että pitääkö määrä tarkastaa / miten tikkua tulkitaan sen mukaan onko neste lämmintä vai kylmää, onko moottori käynnissä vai ei ym. varminten oikea tapa selvittää nesteen määrä löytyy käyttöohjeesta, tai jos siellä ei sitä lue niin sitten merkkikorjaamolla.
En kai kyselisi jos olisi käyttöohjekirja käsillä :D Tikussa on, niin kuin sanoin, vain ysi viiva, ja päättelen että se on maksimiviiva, koska tikku ei ole kovin pitkä. Huoltoon en voi viedä koska se maksaa liikaa, ja olen itse huoltanut auton öljynaihtoineen muineen ihan vain opettelemalla ja kysymällä. Nyt vain ei ollut keneltä kysyä, ja huomenna pitää lähteä reissuun. Remmi ei ujella, tiedän miltä se kuulostaa, tietysti, ja tietysti nyt tiedän että se ääni kuuluu ohjauksesta. Tietääköhän joku motonetti tai joku mitä värkkiä tuonne voi tunkea, jos kerron merkin ja mallin?
Kiitos kuitenkin :)
Maksaa liikaa? Yleensä parilla sadalla saa kaikkien nesteiden vaihdot, joten ei luulis liikaa olevan, jos kerran siihen autoonkin on varaa.
Nuin avuttoman ihmisen ei kannattaisi ajaa tuollaisella tonnin romulla.
Ohjaustehostin toimii hydraulisesti. Hydrauliikka toimii miltei millä tahansa nestemäisellä aineella. Ohjaustehostimiin ja automaattivaihteistoihin suunniteltu ATF öljy on erinomainen valinta hydraulinesteeksi. Se pysyy juoksevana myös kylmissä olosuhteissa ja se voitelee ja suojaa hydraulijärjestelmää korroosiolta.
ATF öljyä lisätään auton polttoainetankkiin, josta se kulkeutuu auton normaalin toiminnan seurauksena ohjaustehostimeen. ATF öljyn ominaispaino on bensaan tai dieseliin verrattuna korkeampi, joten ATF öljy painuu polttoainetankin pohjalle, josta se pumpataan ohjaustehostimelle.
Joten nyt menet motonettiin ja ostat ATF-öljyä noin 5-10L ja kaadat ne polttoainetankkiin. ATF öljyä lisätessä polttoainetankki tulee olla vähintään puolityhjä ja mielellään tyhjempi. Parhaan tuloksen saa aikaan kun polttoainevalo on syttynyt ja tankissa on vain polttoaineen rippeet.
ATF-öljyn lisäyksen jälkeen käynnistä auto ja aja noin 20min lenkki kaupunkiajoa. Öljy kulkeutuu ajon aikana tankista ohjaustehostimelle.