Mikä vaikutus ryhmäkoolla on oikeasti oppimistuloksiin?
Tulin taas näin yhteishaun kynnyksellä miettineeksi sitä, onko tuolla ryhmäkoolla paljonkin vaikutusta osaamiseen ja oppimisen tasoon, vai onko pienillä erikoisluokilla vain valikoituneena sellaisia oppilaita, jotka osaisivat yhtälailla jossain suurluokassa?
Meillä on kolmas lapsi nyt hakemassa lukioon ja kaikki kolme lastamme ovat kaikki ne vuodet, jotka ovat Suomessa koulua käyneet olleet aina max. 15 oppilaan luokilla, poikani luokalla on nyt 9. luokalla 12 oppilasta.
He ovat olleet englanninkielisessä opetuksessa ja ryhmäkoot siksi tosi pieniä ja luokanopettajat natiiveja enkunkielisiä, muuten ihan tavallisia luokkia ja tavalliset enkunkielellä opettamaan osaavat aineenopet opettajina.
Esikoinen kävi suomalaista koulua luokat 1-3 ja palasi suomalaiseen opetukseen 8-9 luokalle. Keskimmäinen kävi suomalaisessa koulussa ensin 1-2 luokat ja palasi 7-9 luokille. Nuorin ei ollut koskaan käynyt Suomessa koulua, meni palatessaan 4. luokalle.
Kaikilla siis todella pienet luokat ja yksilöllistä opetusta täällä Suomessa. Ulkomailla kylläkin esim. 30 lasta samalla luokalla, mutta opetus oli tosi paljon eriytettyä ja jakaannuttiin usein pienryhmiin tekemään asioita. Koulu oli IB-koulu.
Kaksi vanhempaa menivät lukioon 9,6 ja 9,7 keskiarvoilla, nuorimmalla tulee olemaan ehkä 9,2 (?). Molemmat isommat olivat ihan ok oppilaita jo tuolla alkuopetuksessa Suomessa, mutta eivät mitenkään erityisiä. Olen miettinyt että johtiko hyviin tuloksiin IB-opetuksen paremmuus ulkomailla vai suomalaisen opetuksen paremmuus pienissä ryhmissä?
Voitaisiinko ryhmäkokoja pienentämällä saada osaaminen nousuun? Tuntuu, että erityisesti matemaattisissa aineissa mennään meillä Suomessa jotenkin tosi matalalla ja jos opettajalla ei ole aikaa neuvoa ja auttaa, niin pohja jää hataraksi. Pienemmässä ryhmässä olisi paremmat mahdollisuudet huomioida oppilas yksilönä ja auttaa karikoiden yli. Näin itse ajattelen. Mutta Suomessa tuntuu olevan trendi vaan kasvattaa entisestään isoja luokkia.
Kommentit (2)
Onhan se nyt selvää, että opiskelijat ovat enemmän oman onnensa nojassa, mitä isompi ryhmä on. Ne pärjäävät, jotka ovat itseohjautuvia ja osaavat keskittyä. Näinhän se menee jo päiväkodissa.
Ryhmäkoolla ei välttämättä ole juurikaan merkitystä edellyttäen, että ryhmässä ei ole ongelmatapauksia. Ja jos motivaatio, työmoraali ja asennen koulunkäyntiin on positiivinen. Mutta jos pieneenkin ryhmään osuu parikin häirikköä, niin siitä kärsii koko ryhmä, sillä opettajan energiasta ja ajasta kuluu liikaa näiden häiriköiden rauhoittamiseen.