Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköautolla pakkasessa: lähtee kuin palmun alta

Vierailija
18.02.2019 |

Mukavuudesta ei ­tarvitse tinkiä, mutta kylmä syö kantamaa.

Aamulla pakkasmittari näyttää –22 astetta. Ulkoruokinnassa ollut sähköauto Hyundai Kona Electric käynnistyy vaivatta. Sähkölämmitin alkaa heti tuupata kuumaa kabiiniin, ja nahkapenkki lämpenee nopeasti.

Ohjauspyörän lämmityksen ansiosta hanskat joutaa pois. Auto ei tunnu millään tavalla kankealta edes ensimmäisten kilometrien matkalla.
Sähäkästi sähköllä. Hyundai Kona Electric kiihtyy nollasta sataan vaivaisessa 7,6 sekunnissa.Kuva: Jari Kainulainen

Parinkymmenen asteen pakkanen ei hyydytä sähkö-Konaa tai haittaa mukavuutta, pikemminkin lämpöä on heti alkuun enemmän kuin polttomoottoriautossa.

Mutta toimintamatkassa miinus­asteet näkyvät. Täyteen ladatulla akulla auton tietokone arvioi kantamaksi parhaimmillaankin 360 kilometriä, kun auton starttaa ­vaihteeksi lämpimästä tallista. Ulkona arviosta katoaa nopeasti pakkasasteista riippuen muutama kymmenen, jopa lähes sata kilometriä.

Ollaan siis varsin kaukana WLTP-­mittauksen mukaisesti ilmoitetusta toimintamatkasta, joka on 449 kilometriä. Arvioituun toimintamatkaan vaikuttaa muun muassa ajotietokoneesta valittu talviasetus, jolloin auton akustoa lämmitetään myös ajon aikana.
Virtaa. Latauspistokkeen paikka on auton keulalla luukun alla.Kuva: Jari Kainulainen

Sähköautoista innostunut muistuttaa nyt, että kyllä polttomoottoriautonkin kulutus kasvaa kylmässä. Ja mitäpä se sähköautollakaan haittaisi, jos lataus sujuisi suitsaitsukkelaan.

Järeällä pikalaturilla akun saa ladattua 80 prosenttisesti täyteen tunnissa ja vartissa. Koeajon aikana oltiin kuitenkin julkisten, anniltaan huomattavasti kitsaampien latauspaikkojen ja kotipistorasian varassa. Edellisestä tyhjän akun varaus täyteen sujuu 10–20 tunnissa, mutta kymmenen ampeerin pistorasiassa autoa pitää roikottaa yli 30 tuntia.

Arkisessa työ- ja asiointiajossa toimintamatka ei kuitenkaan muodostunut tämän koeajon aikana ongelmaksi, ja harvoinpa akkua ihan tyhjäksi ajetaankaan. Pidempi matka luonnollisesti vaatii jo ajankäytön ja reitin suunnittelua. Siinä auttaa Konan navigaattori, joka kertoo, missä latauspaikat sijaitsevat.
Hyundai

Malli: Kona Electric Style

Akun kapasiteetti: 64 kWh

Teho: 150 kW (204 hv)

Kiihtyvyys: 7,6 s / 0–100 km/h

Huippunopeus: 167 km/h

Vääntö: 395 Nm

Sähkönkulutus: 15,4 kWh/100 km*

Toimintamatka: 449 km*

Mitat: 4 180 x 1 800 x 1 570 mm (p x l x k)

Hinta: koeajoauto 48 919 euroa (malliston hinta alkaen 42 990)

*WLTP

Kona Electric on pienehkö cross­over. Edessä on tilaa, mutta takana jalkatila loppuu jo keskimittaa lyhyemmänkin kuljettajan takana. Tavaratilan tilavuudeksi on ilmoitettu 332 litraa.

Taajamassa Kona on vaivaton ajettava. Maantiellä se taas tuntuu kokoistaan tukevammalta, sillä pikkuautoksi omamassa on huikea, noin 1 700 kiloa. Se on jopa 400 kiloa enemmän kuin joissakin Konan polttomoottoriversioissa.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakassin näköinen Kona onkin piilosportti, sillä se kiihtyy sataseen 7,6 sekunnissa. Talvikelillä kitkarenkailla varustetun koeajoauton ”kaasupoljinta” ei saa liikkeelle lähtiessä painettua niin pehmeästi, etteivätkö eturenkaat sutisi.

Nappivaihteet. Tämän helpompaa ei vaihteen valitseminen ole.Kuva: Jari Kainulainen

Hintavertailua

Siinä missä Hyundai Kona Electric maksaa varustelutasosta riippuen 43 000–47 000 euroa, maksaa lähin vertailu­kelpoinen bensiini-Kona noin 15 000 euroa vähemmän. Sähköllä ajaa ­tietysti halvemmalla kuin bensiinillä, ­mutta suuntaa antavasti laskien hintaeron ­kuromiseen menee 18 000 kilometrin vuotuisilla ajoilla yli yhdeksän vuotta.

Kona-malliston halvin on 20 000 euron auto, joten sähköversiossakin edullisen perusauton ominaisuudet puskevat esiin: esimerkiksi jousitus ja ­ohjaus sekä sisätilojen laatuvaikutelma eivät ole sitä luokkaa, mitä yli 40 000 ­euron kiesiltä on opittu odottamaan, ­vaikka Kona sinänsä on hyvinkin kelpo perus­auto.

Sähköauton hinnasta akkujen osuus on edelleen useita kymmeniä prosentteja, joten polttomoottoriauto voittaa vielä pitkään kisan, kun ostohintaa verrataan. Se, milloin sähköinen tulevaisuus on lopulta täällä, on kiinni autoteollisuudesta ja etenkin ­akkutekniikan kehityksestä, ei poliitikkojen fantasioista.

Vierailija
2/4 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haters gonna hate

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähäntakia kaikissa sähköautoissa on muuten automaattivaihteet? Ei kaikki halua siirtyä automaattivaihteiseen vaikka voimanlähteenä olisikin sähkö. Luulen että tämä rajoittaa osaltaa sähköautojen markkinoita, manuaalina hinta olisi varmaan halvempi ja tekniikka varmatoimisempi ja luotettavampi.

Vierailija
4/4 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähäntakia kaikissa sähköautoissa on muuten automaattivaihteet? Ei kaikki halua siirtyä automaattivaihteiseen vaikka voimanlähteenä olisikin sähkö. Luulen että tämä rajoittaa osaltaa sähköautojen markkinoita, manuaalina hinta olisi varmaan halvempi ja tekniikka varmatoimisempi ja luotettavampi.

Koska käytännössä sähköautoissa ei ole vaihteita, ainoastaan kiinteä alennusvaihde. Niitä ei tarvita koska sähkömoottorin vääntöominaisuudet ovat aivan erilaiset kuin polttomoottoreilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan