Apua verokortti-ongelmaan!
Olen siis tilaamassa uutta verokorttia. Olen ollut opiskelijana ja tammikuusta asti työtön mutta nyt alkaa työt ja pitää tilata verokortti.
Laskin että koko vuoden tulot olisi 30 000. Matkakuluihin menee vuodessa 5000e
Silti veroprosentti olisi vain 10%
Voiko se olla oikein vai olenko nyt laittanut jotain väärin?
Tarvisin nyt nopeasti apua!
Kommentit (12)
Etpä ole ainoa, joka pihalla...
Olen eläkeikää lähestyvä, ja teen ansiosidonnaisen ohella osa-aikatyötä. Huhtikuussa tuokin muuttuu, niin, että voisin tehdä enemmän.
Tiedän, että saamani verokortti ei tule toimimaan, mutta kun itse pitäisi laskea esim. arvio palkkatuloista, ja sen aiheuttama vähennys ansiosidonnaiseen, niin meneekin mutkikkaaksi.
Toivottavasti oma tilanteesi selviää.
Mitäs kohtaa minä en ymmärrä, kun palkkaa varten vero% olisi ollut 2, ja nyt kun jäin työttömäksi ja tein muutosverokortin työttömyyskassalle, niin prosentiksi tuli 14. Ööö häh?! Laitoin loppuvuoden tuloiksi n. 11000 €.
Soita verotoimistoon. Sieltä tulee helposti ja nopeasti apu. Mun mies tekee aina näin kun ei jaksa laskureiden kanssa sählätä ja tulot vaihtelee paljon.
Vierailija kirjoitti:
Etpä ole ainoa, joka pihalla...
Olen eläkeikää lähestyvä, ja teen ansiosidonnaisen ohella osa-aikatyötä. Huhtikuussa tuokin muuttuu, niin, että voisin tehdä enemmän.
Tiedän, että saamani verokortti ei tule toimimaan, mutta kun itse pitäisi laskea esim. arvio palkkatuloista, ja sen aiheuttama vähennys ansiosidonnaiseen, niin meneekin mutkikkaaksi.
Toivottavasti oma tilanteesi selviää.
Mulla ihan sama tilanne. Pitänee tilata uusi verokortti joka toinen kuukausi, kun en pysty millään arvioimaan koko vuoden tulojani etukäteen. :/
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kohtaa minä en ymmärrä, kun palkkaa varten vero% olisi ollut 2, ja nyt kun jäin työttömäksi ja tein muutosverokortin työttömyyskassalle, niin prosentiksi tuli 14. Ööö häh?! Laitoin loppuvuoden tuloiksi n. 11000 €.
Tuista ei saa samoja vähennyksiä kuin palkasta, joten vero% on suurempi.
Mun vuositulot oli toissavuonna 20000 € ja veroprossa 2%.
Kyllä tuo oikealta tuohon nähden kuulostaa. Sen veroprosentin saa korotettua itsekin. Alentaa sitä ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyspäivärahaa ja vanhuuseläkettä verotetaan kireämmin kuin työtuloa.
5000 matkavähennystä? Olepa tarkkana, verottajalla on ihan omat perusteet hyväksyttyihin matkavähennyksiin, eikä niillä ole mitään tekoa todellisten kulujen kanssa.
Jätä ne matkavähennykset tai osa niistä palautuksiksi niin ei ainakaan tule ikävää yllätystä.
30000 ja 10% on kyllä suunnilleen linjassa.
Matkakulut on laskettu laskurilla verohallinnon sivulla, sen mukaan menee 5000e vuodessa kun kuljen töissä.
Yritin soitellakkin mutta odotusmusiikki vain soi ja sitten katkeaa puhelu. Täytynee vielä yrittää kuitenkin.
Huh ompas tämä vaikeaa :o
Ap
Minulla vero% on 10,5, vuositulot 23000e. Ei vähennyksiä.
Ei, se ei todellakaan ole vaikeaa. Laskurissahan selitetään selkeästi kaikki, ja jokaiselle tulolajille on omat ruutunsa. Mikä siinä VOI olla vaikeaa?
Help!
Mitä tein/laskin tässä väärin! Oon ihan pihalla.
Ap