Erityisopettajalla epäilys lievästä hahmotushäiriöstä – Miten eroaa esim lukihäiriöstä
Nyt kaivataan tukea ja tietoa. Kuopuksemme on nyt kakkosluokalla ja olemme toki itsekin huomanneet, että lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen on hänellä huomattavasti vaikeampaa kuin vanhemmilla sisaruksillaan. Lukeminen on edelleen hidasta ja ”tankkaavaa”. Kirjoittaessa erityisesti kaksi peräkkäistä konsonanttia (eri tai sama konsonantti) sekä pitkä tai lyhyt vokaali aiheuttavat vaikeuksia. Tuntuu, että hän ei jotenkin hahmota kuinka monta vokaalia tai konsonanttia sanaan kuuluu. Numerot myös meinaavat mennä milloin mitenkin päin.
Esim kirjoittaessa ”kukka” muuttuu muotoon kuka ja ”kirjoittaa” muuttuu muotoon ”kijotaa”. On käynyt kerran viikossa erityisopettajalla äidinkielen harjoittelussa ja nyt erityisopettajalta tuli tietoa, että hän epäilee, että lapsella on lievä hahmotushäiriö.
En itse oikein tiedä mikä ero on lukihäiriöllä ja hahmotushäiriöllä. Miten teillä muilla hahmotushäiriö on tullut esille ja mitä se on aiheuttanut? Ja kuinka isoja vaikeuksia tämä voi aiheuttaa koulunkäyntiin?
Kaikki vertaistuki on nyt siis kipeästi tarpeen! Erityisen kiitollinen olisin tietysti vinkeistä, miten voisimme kotona parhaiten lasta tukea
Kommentit (13)
Myös oikea ja vasen on hänelle vaikeaa
Meidän tokaluokan pojalla on myös lievä hahmotushäiriö. Teidän jutut kuulostaa kovin tutuilta. Meillä on esikoinen joten senkin puolesta vaikea hahmottaa mikä on on normaalia ja mikä ei. Itse olen ollut todella pettynyt koulusta saatuun apuun. Opettaja vaikuttaa pätevältä mutta luokassa on 21 muutakin oppilasta. Joista ainakin kahdella muulla on jotain oppimisvaikeuksia eikä yhtään avustajaa. Erityisopettajalle pääsee harvoin koska usein hän sijaistaa yhtä luokanopettajaa millä on usein sairauspoissa oloja.
Eli musta ei taida olla mitään apua sinulle mutta pakko oli vastata.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tokaluokan pojalla on myös lievä hahmotushäiriö. Teidän jutut kuulostaa kovin tutuilta. Meillä on esikoinen joten senkin puolesta vaikea hahmottaa mikä on on normaalia ja mikä ei. Itse olen ollut todella pettynyt koulusta saatuun apuun. Opettaja vaikuttaa pätevältä mutta luokassa on 21 muutakin oppilasta. Joista ainakin kahdella muulla on jotain oppimisvaikeuksia eikä yhtään avustajaa. Erityisopettajalle pääsee harvoin koska usein hän sijaistaa yhtä luokanopettajaa millä on usein sairauspoissa oloja.
Eli musta ei taida olla mitään apua sinulle mutta pakko oli vastata.
Meidän poika pääsee kerran viikossa tunniksi erityisopettajalle ja siinä on kaikki koulun tuki asiassa.
Mutta itsekin olen pettynyt koululta saamaamme tukeen. Itsekseni ihmettelen, että miten esim ensi vuonna alkava englanti voi ikinä sujua, jos edes omassa äidinkielessä ei hahmota onko sanassa yksi vai kaksi konsonanttia (englannissa kun niitä voi olla kolmekin).
Lapsi on kuitenkin innokas koululainen enkä haluaisi hänen innostuksen laimenevan syistä, joihin hän itse ei voi vaikuttaa. Esim ekalla halusi kovasti siihen "hyvin lukevien pienryhmään" (kun sillä oli kiva nimi), mutta vaikka kuinka harjoitteli ahkerasti, niin ei hänen lukutaito vaan kehittynyt sille tasolle koskaan (eikä ole sillä tasolla vieläkään).
Edellä lueteltujen lisäksi saattaa olla hankala hallita aikaa ja käyttää rahaa. Käsitykseni mukaan hahmotushäiriö on laajempi kuin lukihäiriö.
Pyydäpä sitä erityisopettajaa selittämään, mistä on kysymys ja miten lukihäiriö ja hahmotushäiriö eroavat toisistaan.
Vastasit jo itse kysymykseesi. Kun ei kertakaikkiaan hahmota miten asiat menee. Mulla on itsellä matematiikassa ongelmia juurikin hahmottamisen takia, en aina hoksaa mikä luku on suurempi jne. Työskentelen kuitenkin nyt lääkkeiden kanssa ja matikkaa joutuu käyttämään, eli ei se ole maailman loppu. Hyvä että se todetaan aikaisin, voit vanhempana antaa oikean tuen lapselle. Mä en saanut koskaan mitään diagnoosia vasta ammattikoulussa tajusin mistä on kyse ja miksi matematiikka on ollut niin kamalan vaikeaa. Äidinkielessä ei ole ollut ongelia, onneksi.
Nyt vaan kovaa treeniä, lukemista ja matikan laskemista. Niin mun veli teki, laskettiin ja laskettiin että opin.
Englanti tulee olemaan varmasti haasteellinen, mutta onneksi sitä kuulee ja pääsee lukemaan paljon. Jos lapsesi oppii esim. kuuntelemalla paremmin, myös kirjoittaminen ja kieliopit sujuvat kuin itsestään. Näissä asioissa on todella tärkeää saada selville millainen oppija lapsi on jotta tieto saadaan mahdollisimman mielekkäällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Edellä lueteltujen lisäksi saattaa olla hankala hallita aikaa ja käyttää rahaa. Käsitykseni mukaan hahmotushäiriö on laajempi kuin lukihäiriö.
Pyydäpä sitä erityisopettajaa selittämään, mistä on kysymys ja miten lukihäiriö ja hahmotushäiriö eroavat toisistaan.
Toki pyydänkin. Ajattelin vaan, että jos täältä löytyisi kohtalontovereita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän tokaluokan pojalla on myös lievä hahmotushäiriö. Teidän jutut kuulostaa kovin tutuilta. Meillä on esikoinen joten senkin puolesta vaikea hahmottaa mikä on on normaalia ja mikä ei. Itse olen ollut todella pettynyt koulusta saatuun apuun. Opettaja vaikuttaa pätevältä mutta luokassa on 21 muutakin oppilasta. Joista ainakin kahdella muulla on jotain oppimisvaikeuksia eikä yhtään avustajaa. Erityisopettajalle pääsee harvoin koska usein hän sijaistaa yhtä luokanopettajaa millä on usein sairauspoissa oloja.
Eli musta ei taida olla mitään apua sinulle mutta pakko oli vastata.
Meidän poika pääsee kerran viikossa tunniksi erityisopettajalle ja siinä on kaikki koulun tuki asiassa.
Mutta itsekin olen pettynyt koululta saamaamme tukeen. Itsekseni ihmettelen, että miten esim ensi vuonna alkava englanti voi ikinä sujua, jos edes omassa äidinkielessä ei hahmota onko sanassa yksi vai kaksi konsonanttia (englannissa kun niitä voi olla kolmekin).
Lapsi on kuitenkin innokas koululainen enkä haluaisi hänen innostuksen laimenevan syistä, joihin hän itse ei voi vaikuttaa. Esim ekalla halusi kovasti siihen "hyvin lukevien pienryhmään" (kun sillä oli kiva nimi), mutta vaikka kuinka harjoitteli ahkerasti, niin ei hänen lukutaito vaan kehittynyt sille tasolle koskaan (eikä ole sillä tasolla vieläkään).
Lainattu vastaa ihan kuin itse olisin kirjoittanut. Ihan samat murheet on täälläkin. Poika tuntuu luokassa jotenkin hukkuvan muiden sekaan kun on niitä äänekkäämpiä kavereita paljon. Vähintään kerran viikossa tulee kotio tyhjä äidinkielen sivu edessä kun ei ole ymmärtänyt koko tehtävää. Välillä ei ole kysynyt mutta välillä sanoo kyseensä mutta opettaja ei vastannut(liekkö kuullut). Matikka sujuu meillä vähän paremmin kuin tuo äidinkieli.
Opettajalta yritin joulun väliarvioinnissa saada jotain vinkkejä tai apua niin musta tuntui että minut vaan sivuuttettiin. Että ihan hyvin pojalla menee mutta kun ei mene ja koko ajan asiat vaikeutuu ja kotona menee aina enemmän ja enemmän aikaa läksyihin ja asioiden selittämiseen.
Oppija kirjoitti:
Vastasit jo itse kysymykseesi. Kun ei kertakaikkiaan hahmota miten asiat menee. Mulla on itsellä matematiikassa ongelmia juurikin hahmottamisen takia, en aina hoksaa mikä luku on suurempi jne. Työskentelen kuitenkin nyt lääkkeiden kanssa ja matikkaa joutuu käyttämään, eli ei se ole maailman loppu. Hyvä että se todetaan aikaisin, voit vanhempana antaa oikean tuen lapselle. Mä en saanut koskaan mitään diagnoosia vasta ammattikoulussa tajusin mistä on kyse ja miksi matematiikka on ollut niin kamalan vaikeaa. Äidinkielessä ei ole ollut ongelia, onneksi.
Nyt vaan kovaa treeniä, lukemista ja matikan laskemista. Niin mun veli teki, laskettiin ja laskettiin että opin.
Englanti tulee olemaan varmasti haasteellinen, mutta onneksi sitä kuulee ja pääsee lukemaan paljon. Jos lapsesi oppii esim. kuuntelemalla paremmin, myös kirjoittaminen ja kieliopit sujuvat kuin itsestään. Näissä asioissa on todella tärkeää saada selville millainen oppija lapsi on jotta tieto saadaan mahdollisimman mielekkäällä tavalla.
Meillä pojalla tuntuu olevan enemmän ongelmia nimenomaan äidinkielesä (kirjoittamisessa ja lukemisessa). Toki jonkin verran matikassakin, kun piirtää kirjaimet miten sattuu. Mutta sinänsä hahmottaa minusta kyllä mikä on suurempi luku jne. Mutta täytyypä illalla vähän tällaistakin testata.
Kellon oppiminen on kyllä ollut työlästä
Yritä lapsesi koulupsykologille.
Ei nuo erityisope mitään tiedä.
Lapsellani on lukihäiriö. Vasta koulupsykologille se selvisi.
Pojalla perusmatikka on vielä ihan ok, mutta sanalliset tehtävät on todella haastavia.
Olen itse ajatellut, että liittyy siihen, että lukeminen on vielä niin hidasta. Mutta voihan olla, että ei jotenkin hahmota sitä tehtävää (että mitä siinä pitää tehdä)
Meillä lukivaikeus, lopulta oppi jotenkin lukemaan kakkosen keväällä (nyt vitosella). Saanut tukiopetusta ja erit.opettajan tunteja, mutta joka avusta joutuu "tappelemaan". Edelleen lukeminen hidasta ja kirjoittaminen vaikeaa, hahmottamishäiriötä itsekin mietin, mutta lukivaikeudeksi todettiin, tuplakonsonantit ja vokaalit tuottavat tuskaa. Englanninkieli vaikeaa lukeminen ja kirjoittaminen, puhuu kyllä ja ymmärtää.
Kotiläksyissa tarvitsee myös tukea ja muutoinkin kotona koe yms. valmistautumiseen apua. Saa kokeissa suorittaa osioita suullisesti. Laskea osaa, mutta sanallisten tehtävien ymmärtäminen välillä vaikeaa.
Lapsi ei ole myöskään koskaan pitänyt esim palapelien rakentamisesta, leegojen rakantemisesta, pallopeleistä jne. On motorisesti hieman kömpelö (niin hieno- kuin karkeamotoriikan osalta)
En itsekään nyt oikein osaa yhdistää mitkä kaikki asiat lapsessa liittyvät tähän mahdolliseen hahmotushäiriöön ja mitkä ovat vain hänelle ominaisia muita piirteitä.