Näin jälkikäteen ajateltuna, mikä olisi ollut juuri sinulle hyödyllisin valinnaisaine yläasteella?
Itselleni olisi ollut, aikanaan niin parjattu, konekirjoitus. En ole koskaan viitsinyt opetella kunnolla 10-sormijärjestelmää.
Kommentit (39)
Itsellä sama. Valitsin konekirjoituksen, mutta jostain syystä ei saatu ryhmää kasaan, eikä opetusta järjestetty. Ironista, että ainoa aine, jonka itse vartavasten valitsin hyödyllisyyden vuoksi, niin sitä ei opetettu. Kaikkea muuta tooooodella hyödyllistä sitten opetettiin senkin edestä. No kyllä tällä omalla 6-sormijärjestelmällä on hyvin pärjätty silti.
Valinnaisaineet on tarkoitettu huviksi ei hyödyksi. Muutenkin niin rankkaa tuo koulunkäynti.
Sellainen, jossa kerrotaan miten saa tyttöystävän. Konekirjoituksen kävin ja se oli aika turha
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli konekirjoitus, en silti kirjoita kymmensormijärjestelmällä.
Miten sulla pääsi unohtumaan? Oliko taukoa välissä? Konekirjoituksen valinneet luokkakaverini osaavat edelleen (30 v myöhemmin!) kadehdittavasti kymmensormijärjestelmän.
Matikan syventävä kurssi. Se helpotti paljon niiden kohdalla jotka ottiva tpitkän matikan lukiossa.
Puutyö, olisi pitänyt jo silloin työstää/sorvata tuomarin nuija Sipilälle.
Vierailija kirjoitti:
Valinnaisaineet on tarkoitettu huviksi ei hyödyksi. Muutenkin niin rankkaa tuo koulunkäynti.
Miksei huvi ja hyöty voi yhdistyä? Itseä harmittaa etten ottanut kitaransoittoa. Olisi oppinut sointusäestyksen ihan kohtuullisesti.
No joo, kyllä konekirjoitustaidosta on kieltämättä ollut paljon hyötyä. Monesti sitä ei hoksaakaan, että vain harva hallitsee 10-sormijärjestelmän. Meidän nuoriso aina katsoo ihaillen, että äiti, vautsi sä oot nopee :D.
Kotitaloudesta on ollut myös todella paljon hyötyä. Siellä opin ihan perusruokien laittamisen jalon taidon. Minusta kotitalouden pitäisi ehdottomasti olla pakollinen aine kaikille viimeistään jostain viitosluokalta lähtien, mieluiten heti ekalta. Kodinhoitotaitoja tarvitsee kyllä kaikki.
Asian vierestä: myöhemmin olin vuoden töissä päiväkodissa, siihen aikaan sinne pääsi sijaiseksi täysin kouluttamatonkin. Opin todella paljon, mm. lasten hyvän päivärytmin: aamupala, ulkoilu, lounas, pienille päiväunet, välipala, ulkoilu. Ja väliin leikkiä ja vähän toimintaa. Kyllä olin iloinen, kun oli omat lapset pieniä, että oli kokemusta lastenhoidosta. Ihmettelin aina, että miksi kavereilla on niin hakusalla päivärytmi. Koko ajan valittivat, että eivät ehdi mitään. No, heillä ei ollut päivissään selkeää rytmiä. Ei ole tarkoitus mitenkään itseäni kehua, en varmasti olisi osannut itsekään, jos ei olisi ollut kokemusta päiväkodista. Nyt vasta paljon myöhemmin olen hoksannut, miten hyödyllistä tuo työkokemus oli, vaikka sitten lähdinkin opiskelemaan ihan muuta alaa.
Minusta peruskoulun tärkein tehtävä ihan perusjuttujen (lukeminen, peruslaskut, kirjoitustaito ymv.) lisäksi olisi opettaa elämässä tarvittavia arkitaitoja, ei niinkään kaikenlaista nippelitietoa.
Minä valitsin kyllä kaikkein hyödyllisimmät eli koniksen ja köksän. Kymmensormijärjestelmälle tuli paljon enemmän käyttöä kuin olisin voinut silloin 80-luvulla kuvitella. Ruuanlaittotaito on toki kehittynyt enemmän sitten elämän myötä, mutta köksässä pääsi hyvään alkuun. Laitan itse ruokaa lähes joka päivä.
ruuanlaitto, sai ainakin kerran pari viikossa syödä vähän parempaa ruokaa. Ja rahatietoa jossa ope ei pahemmin tuntenu pörssiä tai pörssiyhtiölainsäädäntöä.. mm kuvitteli että firmojen on pakko maksaa osinkoa joka vuosi. Sitten suuttui kun opastin.
Muutenkin oet suuttui aina kun kerroin asioista joita ne ei tienny kuten feeniks linnusta tai obsidiniaanista vulkaanisen kivilajin jonka olemassaoloa kielsivät täysin jne. Mutta semmoista se koulunkäynti. Nuorten säilyttämistä pöivisin vajaamielisten keskellä ja odotetaan että nuoresta tulisi aikuinen.
Minulla oli valinnaisaineena konekirjoitus ja saksan kieli. Kummastakin taidosta on ollut hyötyä elämässä. En kadu, että valitsin nuo.
Kaupallisen aineen olisin valinnut, jos olisi voinut vielä kolmannen valinnaisaineen valita. Nuorelle talousosaamisesta on paljon hyötyä.
Saksan kielen tilalle valitsisin espanjan kielen. Sitä ei ollut tarjolla minun kouluaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valinnaisaineet on tarkoitettu huviksi ei hyödyksi. Muutenkin niin rankkaa tuo koulunkäynti.
Miksei huvi ja hyöty voi yhdistyä? Itseä harmittaa etten ottanut kitaransoittoa. Olisi oppinut sointusäestyksen ihan kohtuullisesti.
Kitaransoitto kuulluu huveihin.
Vierailija kirjoitti:
ruuanlaitto, sai ainakin kerran pari viikossa syödä vähän parempaa ruokaa. Ja rahatietoa jossa ope ei pahemmin tuntenu pörssiä tai pörssiyhtiölainsäädäntöä.. mm kuvitteli että firmojen on pakko maksaa osinkoa joka vuosi. Sitten suuttui kun opastin.
Muutenkin oet suuttui aina kun kerroin asioista joita ne ei tienny kuten feeniks linnusta tai obsidiniaanista vulkaanisen kivilajin jonka olemassaoloa kielsivät täysin jne. Mutta semmoista se koulunkäynti. Nuorten säilyttämistä pöivisin vajaamielisten keskellä ja odotetaan että nuoresta tulisi aikuinen.
Ai sä olit se luokan viisastelija, joka tiesi aina kaikki ja vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli valinnaisaineena konekirjoitus ja saksan kieli. Kummastakin taidosta on ollut hyötyä elämässä. En kadu, että valitsin nuo.
Kaupallisen aineen olisin valinnut, jos olisi voinut vielä kolmannen valinnaisaineen valita. Nuorelle talousosaamisesta on paljon hyötyä.
Saksan kielen tilalle valitsisin espanjan kielen. Sitä ei ollut tarjolla minun kouluaikana.
Noh, yläasteella urheilin, hengasin kavereiden kanssa ja pelasin tietokoneella. En tiedä mihin olisin tarvinnut mitään talousosaamista. Matikkaa kyllä osasin, että kaupassakäynti sujui hienosti.
Mulla oli köksä, käsityöt, bändikurssi ja mikähän se yks oli. Ihan ok kaikki ja toi vaihtelua tunteihin
Koneella opeteltiin kirjottaa alakoulus muutenki nii sitä ei tarvinnu erikseen ottaa yläkoulus enää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli konekirjoitus, en silti kirjoita kymmensormijärjestelmällä.
Miten sulla pääsi unohtumaan? Oliko taukoa välissä? Konekirjoituksen valinneet luokkakaverini osaavat edelleen (30 v myöhemmin!) kadehdittavasti kymmensormijärjestelmän.
No onhan tota taukoa toki ollut, ennen kuin tulivat nämä tietokoneet. Toisaalta en silloinkaan omaksunut ihan täysin, vaikka kymppi se minulla oli. Ehkä osasyynä oli silloin se, että minulla oli itselläni matkakirjoituskone jonka olin hinkunut joululahjaksi, ja sen näppäimet nyt olivat vain niin raskaita ettei niitä pikkusormilla näpytelty.
Vierailija kirjoitti:
No joo, kyllä konekirjoitustaidosta on kieltämättä ollut paljon hyötyä. Monesti sitä ei hoksaakaan, että vain harva hallitsee 10-sormijärjestelmän. Meidän nuoriso aina katsoo ihaillen, että äiti, vautsi sä oot nopee :D.
Minä jolla oli se konekirjoitus, kirjoitan kyllä mielestäni nopeasti. Mutta meidän nuoriso se vasta nopeaa onkin, ei niille mitään järjestelmää ole opetettu, mutta kun ovat nuoresta asti konetta käyttäneet...
Opiskelin saksaa, työllistyin alalle.
Olisi kannattanut opiskella musaa, kuvista, liiksaa myös tai jos olisi ollut, niin matikkaa tai venäjää.
Mulla oli konekirjoitus, en silti kirjoita kymmensormijärjestelmällä.
En oikein osaa sanoa onko noilla valinnaisilla väliä, ihan höpöhöpöä ne on nykyisinkin. No, ehkä kielten alkeet saattaisivat helpottaa myöhempää opiskelua, jos niitä ryhmiä tulisi. Tai ehkä joku tekstiilityö olisi antanut jotain valmiutta tehdä itse jotain, toisaalta en tiedä onko valinnaisista sen enempää hyötyä, itse kun en ollut tekstiilissä edes ala-asteella.