Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin jälkikäteen ajateltuna, mikä olisi ollut juuri sinulle hyödyllisin valinnaisaine yläasteella?

Vierailija
19.01.2019 |

Itselleni olisi ollut, aikanaan niin parjattu, konekirjoitus. En ole koskaan viitsinyt opetella kunnolla 10-sormijärjestelmää.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Draama, liikunta, kuvaamataito..

Vierailija
22/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valinnaisaineet on tarkoitettu huviksi ei hyödyksi. Muutenkin niin rankkaa tuo koulunkäynti.

Sano sitten kun tiedät oikeasti jotain.

T. Otin lisämatikkaa jossa käytiin lukion pitkän matikan kahden ekan kurssin asioita läpi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, kyllä konekirjoitustaidosta on kieltämättä ollut paljon hyötyä. Monesti sitä ei hoksaakaan, että vain harva hallitsee 10-sormijärjestelmän. Meidän nuoriso aina katsoo ihaillen, että äiti, vautsi sä oot nopee :D.

Kotitaloudesta on ollut myös todella paljon hyötyä. Siellä opin ihan perusruokien laittamisen jalon taidon. Minusta kotitalouden pitäisi ehdottomasti olla pakollinen aine kaikille viimeistään jostain viitosluokalta lähtien, mieluiten heti ekalta. Kodinhoitotaitoja tarvitsee kyllä kaikki. 

Asian vierestä: myöhemmin olin vuoden töissä päiväkodissa, siihen aikaan sinne pääsi sijaiseksi täysin kouluttamatonkin. Opin todella paljon, mm. lasten hyvän päivärytmin: aamupala, ulkoilu, lounas, pienille päiväunet, välipala, ulkoilu. Ja väliin leikkiä ja vähän toimintaa. Kyllä olin iloinen, kun oli omat lapset pieniä, että oli kokemusta lastenhoidosta. Ihmettelin aina, että miksi kavereilla on niin hakusalla päivärytmi. Koko ajan valittivat, että eivät ehdi mitään. No, heillä ei ollut päivissään selkeää rytmiä. Ei ole tarkoitus mitenkään itseäni kehua, en varmasti olisi osannut itsekään, jos ei olisi ollut kokemusta päiväkodista. Nyt vasta paljon myöhemmin olen hoksannut, miten hyödyllistä tuo työkokemus oli, vaikka sitten lähdinkin opiskelemaan ihan muuta alaa. 

Minusta peruskoulun tärkein tehtävä ihan perusjuttujen (lukeminen, peruslaskut, kirjoitustaito ymv.) lisäksi olisi opettaa elämässä tarvittavia arkitaitoja, ei niinkään kaikenlaista nippelitietoa. 

Minulla oli valinnaisaineita saksa ja kotitalous. Äiti oli käsityöihminen ja ammattiompelijam joten käsityöt olivat kotoa tuttuja. Äiti ei ole innokas ruoanlaittaja, joten hän kannusti valitsemaan kotitalouden, koska siellä oppii perusjutut. Äiti oli myös perhepäivähoitaja, joten lasten päivärytmi oli minullekin omien lasten kanssa ihan itsestäänselvyys.

Valinnaisaineita, josta olisi yllättäen ollut hyötyä, oli se konekirjoitus. Silloin vain tuntui, että konekirjoitusta tarvitsevat kauppakouluun ja -opistoon menevät, lukiolainen hyötyy enemmän vaikka siitä saksankielestä. No, maailma muuttui ja näppäimistöllä kirjoittamisesta tuli kaikkien taito.

Vierailija
24/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin yläasteella valinnaiseksi musiikkia, saksaa ja konekirjoitusta. Olen musiikinopettaja, saksan kielen taitoa olen tarvinnut laulaessa yksinlaulua ja 10-sormijärjestelmästä on ollut hyötyä opiskellessa ja työelämässä.

Vierailija
25/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama :( Ja itse vain nauroin ja pidin niitä tyhminä, joinain palvelijoiksi matkalla olevina sihteereinä, alimpana kastina, jotka sinne menivät :( Ei tullut yhtään mieleen, että joku keksii nykyisen kaltaiset tietokoneet.

Vierailija
26/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valinnaisaineet on tarkoitettu huviksi ei hyödyksi. Muutenkin niin rankkaa tuo koulunkäynti.

Sano sitten kun tiedät oikeasti jotain.

T. Otin lisämatikkaa jossa käytiin lukion pitkän matikan kahden ekan kurssin asioita läpi

Ehkä matikka on sun huvisi? Mulle ne oli ranska ja konekirjoitus. Kumpaakaan en oppinut tarpeeksi, että niistä olis hyötyä ollut. (Katkaisin käteni just sopivasti kasilla, että jäin jälkeen) Omille lapsille painotan huvia, kerkiää sitä jatkossakin oppia niitä hyötyjä. Ottivat mm. musiikin, saksan, tietotekniikan.

Vierailija
27/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, kyllä konekirjoitustaidosta on kieltämättä ollut paljon hyötyä. Monesti sitä ei hoksaakaan, että vain harva hallitsee 10-sormijärjestelmän. Meidän nuoriso aina katsoo ihaillen, että äiti, vautsi sä oot nopee :D.

Minä jolla oli se konekirjoitus, kirjoitan kyllä mielestäni nopeasti. Mutta meidän nuoriso se vasta nopeaa onkin, ei niille mitään järjestelmää ole opetettu, mutta kun ovat nuoresta asti konetta käyttäneet...

Tätä mä en tajua.. itse kirjoitan noin kahdella sormella. Oon siis tosin 46v.

Vierailija
28/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jolla oli se konekirjoitus, kirjoitan kyllä mielestäni nopeasti. Mutta meidän nuoriso se vasta nopeaa onkin, ei niille mitään järjestelmää ole opetettu, mutta kun ovat nuoresta asti konetta käyttäneet...

Tätä mä en tajua.. itse kirjoitan noin kahdella sormella. Oon siis tosin 46v.

Mitä et tajua? Jos tarkoitat että nuoret meillä kirjoittavat nopeasti, niin en kyllä ole laskeskellut, mutta taitavat käyttää useampaa sormea kuin kahta, ja minä itse ehkä jotain kahdeksaa.

Vierailija
29/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä silloisista yhtikäs mikään. Aivan hukkaan heitettyä aikaa.

Olisipa ollut tarjolla vaikka polkupyöränkorjauskurssia, retkeilyä tai ensiapua, kuten itse opettajana ollessani oli.

Vierailija
30/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan nyt näin miehenä, että hyödyllisintä siinä vaiheessa olisi varmaan ollut lintsaaminen ja opetella polttamaan röökiä. 

Nyt luin jotain matikan ekstrakursseja, tai mitä olivatkaan, ja jokainen varmaan arvaa, että paljonko sitä pildeä on herunut tässä...?

Vierailija
31/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää, mutta tajusin jokin aika sitten, että musiikista on ollut mulle paljon hyötyä työssäni, vaikken ole musiikin kanssa tekemisissä. On kehittynyt kantava ja kestävä ääni ja se on ollut tarpeen.

Vierailija
32/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni olisi ollut, aikanaan niin parjattu, konekirjoitus. En ole koskaan viitsinyt opetella kunnolla 10-sormijärjestelmää.

Sama täällä -insinööri

Vierailija
33/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli valinnaisena kuvis, saksa ja konekirjoitus. Kaikista näistä on ollut taloudellista hyötyä. Sanoisin kuviksen olleen hyödyllisin työn puolesta ja konekirjoituksen oppeja käytän päivittäin.

Vierailija
34/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli saksa, kotitalous ja käsityö.

Saksan aloitin yläasteella ja luin sitä lukiossakin. Olin koulussa hyvä saksassa, mutta näin 15 vuotta lukion jälkeen olen unohtanut kaiken. En käytä sitä missään. Kielitaidosta on silti hyötyä. Varmaan jossain kertauskurssilla muistuisi jotain mieleen.

Kotitaloudesta on ollut paljon hyötyä.

Käsitöistä en välittänyt kauheasti koulussa, vaikka otin sen valinnaiseksi. En keksinyt muutakaan sen tilalle. Vasta nyt aikuisena olen innostunut käsitöistä.

Konekirjoitus olisi varmasti ollut hyödyllinen. Sen olisi voinut ottaa näin jälkikäteen ajateltuna. Silloin en osannut ajatella sen tärkeyttä.

Vierailija
35/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa... Mun mielestä mulla oli ihan hyvät valinnaiset silloin, saksa toisena a-kielenä, pitkä köksä (eli koko yläasteen ajan) ja lyhyenä valinnaisena valokuvaus (kameroilla joitten kuvat kehitettiin ihan omin käsin koulussa, oli jännittävää). Lisäksi oli ysi luokan ajan syventävä matikka, joka oli ajateltu lukioon suuntaaville, mutta en muista oliko se varsinainen valinnainen vai tollanen muuten vaan juttu.

Saksa oli ehkä hivenen huono juttu tuolloin, koska olin hyvin heikko vieraissa kielissä ja enkun numero kärsi kun oli kaksi pitkää kieltä. Toisaalta siitäkin oli tavallaan iloa, koska ruotsia opin paljon helpommalla kun se seiskalla alkoi. Onpahan nykyään ees yksi vahvempi vieras kieli. 

Kyllä mä nytkin ne samat varmaan valkkkaisin, tosin en muista mitä muita vaihtoehtoja olisi ollut.

Vierailija
36/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli valinnaisena kuvis, saksa ja konekirjoitus. Kaikista näistä on ollut taloudellista hyötyä. Sanoisin kuviksen olleen hyödyllisin työn puolesta ja konekirjoituksen oppeja käytän päivittäin.

Tosin niitä kuviksen taitoja ja koneella kirjoittamista olisit voinut oppia ihan yhtä hyvin, vaikkei olisikaan ollut valinnaisia tunteja yläasteella.

nimim. koneella päivittäin kirjoittava

Vierailija
37/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin tuon konekirjoituksen ja se on varmaan elämäni viisain valinta. Se toi hyvän kesätyöpaikan ja siitä taidosta on ollut paljon iloa. Lisäksi olin siinä hyvä ja kirjoitan edelleen todella nopeasti. Toinen valintani oli saksa, sekin oli hyvä valinta, vaikka sitä en ole paljon tarvinnutkaan. Mutta pienellä paikkakunnalla ei ollut paljon valinnavaraa. 

Vierailija
38/39 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten hyötyä on ollut köksästä.

Vierailija
39/39 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla yläkoululaisista on 2-4 sormea käytössä kun ihan kunnon näppäimmistöllä kirjoitetaan, puhelimellakin moni kirjoittaa nopeammin. Olisi kyllä hyödyllistä jos jo alakoulussa opetettaisiin kymmensormijärjestelmä.

ope