Miksi nykymusiikki on sellaista kuin se on
Vahingossa kuulin Dire Straitsia äsken ja jäin ihmettelemään, että ei niin kauhean kauan sitten tehtiin esimerkiksi tällaista. Ei enää.
Miksi?
Kommentit (59)
Suurin osa kasarillakin tehdystä musiikista oli silkkaa kuraa. Parhaat muistetaan.
Aikalaismusiikki on aina parasta. Monet kuuntelevat Järviradiota siellä tauttoa soivan vanhan iskelmän ja haitarimusiikin vuoksi.
Teknologian kehittyminen on varmaan suurin yksittäinen syy. Musiikin tekeminen on liian helppoa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kasarillakin tehdystä musiikista oli silkkaa kuraa. Parhaat muistetaan.
Mitähän 2010-luvulta muistetaan?
Vierailija kirjoitti:
Aikalaismusiikki on aina parasta. Monet kuuntelevat Järviradiota siellä tauttoa soivan vanhan iskelmän ja haitarimusiikin vuoksi.
Tämä piti paikkansa ehkä 2000-luvulle saakka, mutta ei enää. Viime vuosikymmenen teinihevaritkin kuunteli Maidenia ym., ei suinkaan nykybändejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kasarillakin tehdystä musiikista oli silkkaa kuraa. Parhaat muistetaan.
Mitähän 2010-luvulta muistetaan?
Ne muistavat, jotka sitä nyt kuuntelevat. Ja paheksuvat 2030-luvun musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kasarillakin tehdystä musiikista oli silkkaa kuraa. Parhaat muistetaan.
Mitähän 2010-luvulta muistetaan?
Oikeastaan vaikea sanoa, ehkä jotain adelea tai kenes kappale titanium oli. Itsellä menee suurin osa bulkkisoopasta ohi nykyään ja jotkut kuulemma suositut kuten drake (?) on täysin tuntemattomia suuruuksia.
Aloituksesta tulee mieleen mm. tällaista:
Moni kuuntelee musiikkia nykyään ala-arvoisilla kuulokkeilla ja taustameluna, joten bulkkipopin ei tarvitse olla audiomielessä laadukasta.
Arvostetut, elämään jäävät biisit ovat yleensä yhden artistin tai bändin itse tekemiä siinä missä miljoonamyyntejä kvartaalitaloudessa lohkovat biisit ovat useimmiten jonkun muun artistille kirjoittamia.
Massamusiikkia kompressoidaan nykyään valtavasti: kevyt huokaus nostetaan melkein yhtä voimakkaaksi kuin kovimmat revittelykohdat jotta ne kököt kuulokkeet ja julkisten tilojen kaiuttimetkin saavat soitettua jotain koko ajan. Kunnon dynamiikkaa saa etsiä pitkään ja hartaasti.
Akustisten soittimien ja esim. sähkökitaroiden väheneminen on köyhdyttänyt äänimaailmaa huomattavasti: äänensävy toistuu kerta toisensa jälkeen täysin samana.
Huono räppäri + kissan naukumiselta kuulostavan naisen lauluääni = Suomen #1 hitti
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta tulee mieleen mm. tällaista:
Moni kuuntelee musiikkia nykyään ala-arvoisilla kuulokkeilla ja taustameluna, joten bulkkipopin ei tarvitse olla audiomielessä laadukasta.
Arvostetut, elämään jäävät biisit ovat yleensä yhden artistin tai bändin itse tekemiä siinä missä miljoonamyyntejä kvartaalitaloudessa lohkovat biisit ovat useimmiten jonkun muun artistille kirjoittamia.
Massamusiikkia kompressoidaan nykyään valtavasti: kevyt huokaus nostetaan melkein yhtä voimakkaaksi kuin kovimmat revittelykohdat jotta ne kököt kuulokkeet ja julkisten tilojen kaiuttimetkin saavat soitettua jotain koko ajan. Kunnon dynamiikkaa saa etsiä pitkään ja hartaasti.
Akustisten soittimien ja esim. sähkökitaroiden väheneminen on köyhdyttänyt äänimaailmaa huomattavasti: äänensävy toistuu kerta toisensa jälkeen täysin samana.
Lisätään vielä se että kappaleiden sävellys on nykyään sekalaisten äänilooppien yhteenliimailua, jopa soittimilla soitettuna, joten lopputulos on aika synteettinen vaikka siinä olisi oikeitakin soittimia. Laulu (ja kaikki muukin) jälkikäsitellään luonnottomaksi, osittain siksi ettei jotkut nykytähdet pysy nuotilla ollenkaan.
Pohjoismaissa tehdään just nyt paljon hyvää musiikkia. Itseen uppoaa erityisesti vaikka Sammal ja ruåtsalainen Agusa. Suosittelen tutkimaan Kommun2:n ja Pancromaticin julkaisuita ja yllättymään positiivisesti. Svart julkaisee kanssa siellä täällä hyviä uusia levyjä.
Jos jazzista diggaa niin Suomi on täynnä mielenkiintoisia nuorehkoja artisteja. Tutustu alkajaisiksi levy-yhtiöihin We Jazz, Ozella ja Edition Records ja heidän artisteihinsa.
Ei näitä radiossa kuule mutta kyllä sitä hyvää musiikkia tehdään ja paljon. Se vain pitää kaivaa esiin.
Vierailija kirjoitti:
Huono räppäri + kissan naukumiselta kuulostavan naisen lauluääni = Suomen #1 hitti
Tai sitten huono räppäri + kasarimusiikista varastettu sample. Jota myydään sen kasarikappaleen nimellä, koska se on sen ainoa kuuntelua kestävä osuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikalaismusiikki on aina parasta. Monet kuuntelevat Järviradiota siellä tauttoa soivan vanhan iskelmän ja haitarimusiikin vuoksi.
Tämä piti paikkansa ehkä 2000-luvulle saakka, mutta ei enää. Viime vuosikymmenen teinihevaritkin kuunteli Maidenia ym., ei suinkaan nykybändejä.
Tähän suuntaan minäkin olen kallistumassa. Uusia, stadion-järkäleiksi nousseita hevibändejä ei ole varmasti yhtäkään. Ei sellaista joka vielä 40 vuoden päästä soittaisi täysille saleille. Pop-maailmassa uskon, että Adele jää elämään ja varmasti Lady Gaga, mutta moniko muu. Nyt suosittu Ed Sheeran on varmasti unohtunut tyystin parinkymmenen vuoden kuluttua. Aviciin isoimmat hitit jäävät varmasti myös eloon, mutta kuinka paljon tähän vaikuttaa hänen traaginen kuolemansa?
Rap-genrestä en osaa sanoa mitään, koska sitä en ole kuunnellut tarpeeksi. Sehän on nykyään suosituinta musiikkia, joten sieltä ne tulevaisuuden ikivihreät varmasti nousevat?
Vierailija kirjoitti:
Aikalaismusiikki on aina parasta. Monet kuuntelevat Järviradiota siellä tauttoa soivan vanhan iskelmän ja haitarimusiikin vuoksi.
Sitä toivoivi että titedettäisiin mitä kommentoidaan, mutta ei, ei taaskaan.
Tiedoksi kaikille, Järviradio ei todellakaan ole mikään muinaisradio, vaan siellä soi myös uutuudet.
Musa ei ehkä ole sannii ja finnii, mutta tiedoksesti, muutkin kokoonpanot ja artistit tekevät/ soittavat edelleen musaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikalaismusiikki on aina parasta. Monet kuuntelevat Järviradiota siellä tauttoa soivan vanhan iskelmän ja haitarimusiikin vuoksi.
Tämä piti paikkansa ehkä 2000-luvulle saakka, mutta ei enää. Viime vuosikymmenen teinihevaritkin kuunteli Maidenia ym., ei suinkaan nykybändejä.
Kuuntelisivat samaa musiikkia kuin vanhempansa? Erikoista - mutta ei mahdotonta. Tätä ei olekaan missään muussa genressä tapahtunut, ennakkoluulottomia nuo 2000-luvun teinihevarit.
Ulkomaisista esimerkkinä nyt tähän Greta van fleet, ja suomalaisista Vesta.
Eivät ole huonoa ei :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikalaismusiikki on aina parasta. Monet kuuntelevat Järviradiota siellä tauttoa soivan vanhan iskelmän ja haitarimusiikin vuoksi.
Sitä toivoivi että titedettäisiin mitä kommentoidaan, mutta ei, ei taaskaan.
Tiedoksi kaikille, Järviradio ei todellakaan ole mikään muinaisradio, vaan siellä soi myös uutuudet.
Musa ei ehkä ole sannii ja finnii, mutta tiedoksesti, muutkin kokoonpanot ja artistit tekevät/ soittavat edelleen musaa.
Lähdetkö sinäkin kuuntelijamatkalle Israeliin?
Vierailija kirjoitti:
Pohjoismaissa tehdään just nyt paljon hyvää musiikkia. Itseen uppoaa erityisesti vaikka Sammal ja ruåtsalainen Agusa. Suosittelen tutkimaan Kommun2:n ja Pancromaticin julkaisuita ja yllättymään positiivisesti. Svart julkaisee kanssa siellä täällä hyviä uusia levyjä.
Jos jazzista diggaa niin Suomi on täynnä mielenkiintoisia nuorehkoja artisteja. Tutustu alkajaisiksi levy-yhtiöihin We Jazz, Ozella ja Edition Records ja heidän artisteihinsa.
Ei näitä radiossa kuule mutta kyllä sitä hyvää musiikkia tehdään ja paljon. Se vain pitää kaivaa esiin.
Undergroud- ja indie-osasta on vuosikymmenestä toiseen laadukasta ja uuttaoivaltavaa. Ongelmana on se, että kyseinen musiikki tavoittaa aina suht pienen yleisön. Sieltä ei nouse listahittejä, joten ne eivät jää myöskään historiaan kuin pienelle piirille.
Koska nykyään osataan tehdä parempaa musiikkia.