pitkä matikka päin vittua
Mulla matikka ollu aina niin pitkään ku muistan ollu 10, se on mulle helpoin aine ollu aina ja nyt pitkän matikan ekasta kurssista tuli 5 😫 koin osaavani aiheet, mutta koetilanteessa olin että mitä helvettiä nämä on nämä tehtävät. Yhteisestä tuli 9 (koe 9.5).
Masentaa aivan saatanasti voiko sitä arvosanaa saaha 6 mitenkään muuten ku tekemällä hyväksytyn uusinnan? Voiko siis 5+ mitenkään saaha arvosanaksi 6? Ku filosofiassa sain 9+ ni sain 10?
Kommentit (15)
Keskityitkö kurssin aikana asioiden ymmärtämiseen etkä vain opetellut eri tehtävätyyppejä ja niiden ratkaisuja ulkoa
voi sitä koittaa sumplia, ja jos loput kurssit menee hyvin niin se matikankin keskiarvo on ihan hyvä.
älä muutenkaan lannistu. pitkä matikka on tunnetusti paljon vaikeampaa, ja meille aikoinaan varoiteltiin että kympinkin ihmiset saataa löytää itsensä seiskan paikkeilta. eli jos sulla on luontainen lahjakkuus niin saatat joutua vähän enemmän tenttaamaan varmustuaksesi että oot kartalla.
Tuskinpa valitettavasti. Uusintaan kannattaa mennä, jos koet niin tarpeelliseksi saada se 6. On kuitenkin hyvä muistaa, ettei yhden tai parin muunkaan kehnomman kurssiarvosanan saaminen maailmaa kaada.
Ja mainittakoon, että filosofiassa sinulla saattoi olla parempi tuntityö jne. joten se, että sait filosofian kokeesta 9+ ja silti arvosanaksi 10, ei tarkoita, että sama pätee muissa aineissa.
En usko, että saat nostettua muuta kuin uusintakokeella.
Itselläni oli melkein aina peruskoulussa 10. Pitkä matikka oli järkytys ja numero laski ensin seiskan, kävi kuutoseddakin, mutta kolmantena lukiovuonna sain nostettua numeron päättötodistukseen ysiksi.
Tämä toki oli ammuvainaan aikaan, mutta ei se matikka ole siitä juuri muuttunut, mitä lasteni lukiokohtaista nyt kattelen.
Älä huoli, on todella yleistä että ensimmäiset pitkän matikan kurssit menevät opiskelun harjoittelemiseen - etenkin niillä joille matematiikka oli todella helppoa peruskoulussa.
Peruskoulussa samaa asiaa käydään läpi kuukausia, lukiossa pitää omaksua paljon nopeammin ja enemmän - useimmilta tämä vaatii laskurutiinien hiomista. Toisin sanoen täytyy alkaa käyttää aikaa läksyjen tekemiseen ja kokeisiin kertaamiseen ihan eri tavalla.
Voit hyvin uusia ensimmäisen kurssin joko nyt tai myöhemmin. Pääasia että seuraavalla kurssilla panostat laskurutiinin hankkimiseen, pelkkä tunnilla istuminen ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että saat nostettua muuta kuin uusintakokeella.
Itselläni oli melkein aina peruskoulussa 10. Pitkä matikka oli järkytys ja numero laski ensin seiskan, kävi kuutoseddakin, mutta kolmantena lukiovuonna sain nostettua numeron päättötodistukseen ysiksi.
Tämä toki oli ammuvainaan aikaan, mutta ei se matikka ole siitä juuri muuttunut, mitä lasteni lukiokohtaista nyt kattelen.
Tämä, ei se yks kurssi kaikkia kaada. Itsekin sain ensimmäisestä kurssista 9, sitten vaan lukemaan ahkerammin. En viitiny edes käydä korottamassa sitä, koska loput 12 kurssia meni paremmin.
Pitkä matikka ei tosiaan ole vaikeaa. Ekasta kurssista 10, muista 9-10. Enkä käynyt juuri tunneilla tai jos kävin niin puhuttiin lähinnä peleistä.
Kyllä pitkä matikka on haastavaa ja teettää paljon töitä, jos ei ole ns. luontaisesti matemaattisesti lahjakas. Itse en ole mikään huippulahjakas mutta kovalla työnteolla (eli pari tuntia matikkaa/ilta ja yo-kokeisiin lukiessa 2-3 tuntia joka päivä, vaikka oli joku muukin aine työn alla), sain päästötodistukseen 10 ja yo-kokeesta L (tosin ennen eximia-aikaa). Esim. todennäköisyyslaskentaa en tajunnut yhtään, se kai tyypillisesti erottaa ne oikeasti lahjakkaat ja ahkerat... siitä kurssista tuli seiska. Enkä edelleenkään tajua, montako sukkaa pitää nostaa, että saa valkoisen...
Vierailija kirjoitti:
Esim. todennäköisyyslaskentaa en tajunnut yhtään, se kai tyypillisesti erottaa ne oikeasti lahjakkaat ja ahkerat... siitä kurssista tuli seiska. Enkä edelleenkään tajua, montako sukkaa pitää nostaa, että saa valkoisen...
meille todennäköisyyskurssin koittaessa sanottiin, että tämä on sitten sellainen alue josta oikeasti matikassa hyvät ei välttämättä tajua mitään että älkää ihmetelkö jos ette pärjää. ja minä joka olen matikassa ihan luuseri, taas koin todennäköisyydet todella helpoiksi sisäistää. jännä homma. ehkä se on sitä että jos on tottunut yhtälösääntöihin jne, voi todennäköisyydet tuntua tosi epämääräisiltä ja melkein huuhaalta. kun taas meille jotka ei matikkaa osata, niin se oli kivan luovan oloista.
Uusintakoe, ei se sen kummempaa ole.
Pitäisi osata poimia oleelliset tehtävätyypit. Ensimmäisellä kurssilla vaikeaa. Toisella kurssilla ainakin paraabelin nollakohdat on perinteinen koekysymys. Myös muistikaavoja tarvitsee ja polynomin jakamista osiin.
Kannattaa ymmärtää koko kurssin alue. Ihan turhaa tehdä jotain tärppejä.
Voiko sen opettajan kanssa mitään keskutella että saisko sitä 6? -ap