Lentomatkustaminen vuonna 2018
Tuntuu siltä että kaikki syyllistävät nykyään lentämisestä. Ilmastonmuutokseen vedotaan, mutta tosiasiassa lentomatkustamisesta aiheutuu alle 2% maailman hiilidioksidipäästöistä. Sitäpaitsi lentomatkustamisesta tehdään koko ajan hiilineutraalimpaa, kun samaan aikaan USA:n ja Kiinan tehtailla tehdään...ei mitään? Ymmärrän kyllä sen, että esim. Turun ja Helsingin väliä ei kannata lentää, mutta miksi kerran vuodessa ei saisi käydä viettämässä lomaa ulkomailla?
Kommentit (9)
En ole vielä yhdessäkään lentomatkailua koskeneessa keskustelussa nähnyt kenenkään sanovan, että se vuoden ainoa lentomatka pitäisi jättää väliin. On kehotettu miettimään omaa matkailua, onko jokavuotinen kaukomatka tarpeen? Onko oikeasti tarve lentää useammille viikonloppumatkoille vuodessa tai tehdä paljon yhden yön reissuja. Onko pakko lentää kotimaassa vai voisiko sen matkan hoitaa junalla? Oikeasti on kehotettu ihmisiä pohtimaan omaa kulutusta ja lentämistä ja olisiko siinä mahdollisuuksia muutokseen.
Kyllä aion matkusta. Matkailu avartaa, eikä ole mitään järkeä lopettaa matkustamista siksi että maailmanloppu tulisi 13.9.92708202 eikä paria päivää aiemmin.
Mä luulen, että mun lentoni on lennetty, ellen voita lotossa.
Viime vuonna kävin lentäen Vilnassa, edellisenä Riiassa. Siinä viime vuosien lentelyt, en enää oikein välitä koko lentelystä.
Tänä(kin) vuonna olen kyllä käynyt laivalla Virossa lukuisia kertoja (6 muistaakseni), mutta siitä en luovu.
yliopistoopettaja kirjoitti:
me lähdetään jouluna Scheycelleille
Kannattaa tarkistaa sitä ennen, miten se kirjoitetaan .
Voi olla, että 2% pitää paikkansa, mutta henkilökohtaisella tasolla yhdellä kaukomatkalla vuodessa helposti tuplaat liikkumiseen käyttämäsi energian. Bangkok-Helsinki edestakainen matka on noin 16000 km. Tähän kuluu polttoainetta suunnilleen saman verran kuin jos ajaisi autolla 10000 km. Siis henkilöä kohti. Viisi henkinen perhe kun lähtee matkaan, ajaisi kuluvalla polttoaine määrällä jo 50000 km. Mikä muu yksittäinen päätös voisi olla ympäristön kannalta merkittävämpi?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että 2% pitää paikkansa, mutta henkilökohtaisella tasolla yhdellä kaukomatkalla vuodessa helposti tuplaat liikkumiseen käyttämäsi energian. Bangkok-Helsinki edestakainen matka on noin 16000 km. Tähän kuluu polttoainetta suunnilleen saman verran kuin jos ajaisi autolla 10000 km. Siis henkilöä kohti. Viisi henkinen perhe kun lähtee matkaan, ajaisi kuluvalla polttoaine määrällä jo 50000 km. Mikä muu yksittäinen päätös voisi olla ympäristön kannalta merkittävämpi?
Kasvisruoka on yksittäisen ihmisen suurin ympäristöteko, sen lisäksi että jättää lapset hankkimatta. Eläinteollisuus saastuttaa enemmän kuin liikenne yhteensä!
Se oli kai lähempänä 3:a %:ia se lentoliikenteen hiilidioksidipäästöosuus, mutta tämä on aika minimilaskentatavalla laskettua. Se, että hiilidioksidi jää pääosin heti yläilmoihin, lähes tuplaa vaikutuksen. Myös lentoliikennealan muiden toimintojen välilliset vaikutukset pitää ottaa huomioon.
me lähdetään jouluna Scheycelleille