Mistä näitä levottomia, ylimielisiä, agressiivia ja käytöshäiriöisiä lapsia tulee.
Osa on vielä -anteeksi vaan- tyhmiä kuin saappaat.
Mahdottomaksi on mennyt aineenopen työ. Ja opettavan aineen maisteriopinnot pätevyysvaatimuksena on ihan vitsi, niihin asiasisältöihin kun ei koskaan päästä. Joku papukaija keskeyttää jokaisen lauseen, sanan ja ajatuksen, samaan aikaan joku apina kiipeilee pitkin seiniä ja näpistelee samalla muiden tavaroita mukaansa. Sanavarasto on niin heikkoa ettei edes Aku Ankkaa pysty lukemaan ja yleistieto ei riitä sijoittamaan Suomea kartalle.
Opetussuunnitelmien sisällöt jaksaa naurattaa, iso osa yläkoululaisista ei edes osaa kirjoittaa sanaa opetussuunnitelma. Eikä keskittymiskyky riitä lukemaan noin pitkää sanaa. Eikä kuuntelemaan. Ei edes katsomaan.
Muutos on ollut käsittämättömän nopea, ihan muutamassa vuodessa on tultu rytinällä alas. Ei ihmetytä yhtään amisopejen avautuminen heikosta oppilasaineksesta, voin kertoa ettei se sakki ole oppinut yläkoulun aikana YHTÄÄN MITÄÄN. Ihminen ei opi, jos se ei yhtään yritä eikä halua.
Kommentit (22)
Vanhemmat eroaa ja lentää suhteesta toiseen, lasten hyvinvoinnista välittämättä. Lapset on toisaalta korotettu vallanpitäjiksi perheessä ja heille keksitään viihdykettä. Toisaalta taas vanhemmilla ei ole todellista yhteyttä lapsiinsa, monet lapset ovat emotionaalisesti yksin. Ja monella on taustalla kiintymyssuhdehäiriö, joka vaikuttaa koko loppuelämään. Tässä ainakin joitain syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eroaa ja lentää suhteesta toiseen, lasten hyvinvoinnista välittämättä. Lapset on toisaalta korotettu vallanpitäjiksi perheessä ja heille keksitään viihdykettä. Toisaalta taas vanhemmilla ei ole todellista yhteyttä lapsiinsa, monet lapset ovat emotionaalisesti yksin. Ja monella on taustalla kiintymyssuhdehäiriö, joka vaikuttaa koko loppuelämään. Tässä ainakin joitain syitä.
mikä tuon F-diagnoosikoodi oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eroaa ja lentää suhteesta toiseen, lasten hyvinvoinnista välittämättä. Lapset on toisaalta korotettu vallanpitäjiksi perheessä ja heille keksitään viihdykettä. Toisaalta taas vanhemmilla ei ole todellista yhteyttä lapsiinsa, monet lapset ovat emotionaalisesti yksin. Ja monella on taustalla kiintymyssuhdehäiriö, joka vaikuttaa koko loppuelämään. Tässä ainakin joitain syitä.
mikä tuon F-diagnoosikoodi oli?
minkä noista?
Miettikääs sitä kun nämä lapset lisääntyvät ja pääsevät päättäviin asemiin. Onnelliset ydinperheiden lapset tulevat olemaan etuoikeutetussa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääs sitä kun nämä lapset lisääntyvät ja pääsevät päättäviin asemiin. Onnelliset ydinperheiden lapset tulevat olemaan etuoikeutetussa asemassa.
?
Kirjastosta. Yritin äsken lukea kirjastossa lehtiä, mutta kaikkien kansojen erityislapset juoksi, kiljui ja huusi. Eivät varmaan olleet ikinä lukeneet mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääs sitä kun nämä lapset lisääntyvät ja pääsevät päättäviin asemiin. Onnelliset ydinperheiden lapset tulevat olemaan etuoikeutetussa asemassa.
No ei se ydinperhekään aina autuaaksi tee. Yhtä lailla sielläkin voidaan olla kiinnostumatta lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääs sitä kun nämä lapset lisääntyvät ja pääsevät päättäviin asemiin. Onnelliset ydinperheiden lapset tulevat olemaan etuoikeutetussa asemassa.
No ei se ydinperhekään aina autuaaksi tee. Yhtä lailla sielläkin voidaan olla kiinnostumatta lapsista.
Niinhän sinä voit itsellesi uskotella.
Vierailija kirjoitti:
Osa on vielä -anteeksi vaan- tyhmiä kuin saappaat.
Mahdottomaksi on mennyt aineenopen työ. Ja opettavan aineen maisteriopinnot pätevyysvaatimuksena on ihan vitsi, niihin asiasisältöihin kun ei koskaan päästä. Joku papukaija keskeyttää jokaisen lauseen, sanan ja ajatuksen, samaan aikaan joku apina kiipeilee pitkin seiniä ja näpistelee samalla muiden tavaroita mukaansa. Sanavarasto on niin heikkoa ettei edes Aku Ankkaa pysty lukemaan ja yleistieto ei riitä sijoittamaan Suomea kartalle.
Opetussuunnitelmien sisällöt jaksaa naurattaa, iso osa yläkoululaisista ei edes osaa kirjoittaa sanaa opetussuunnitelma. Eikä keskittymiskyky riitä lukemaan noin pitkää sanaa. Eikä kuuntelemaan. Ei edes katsomaan.
Muutos on ollut käsittämättömän nopea, ihan muutamassa vuodessa on tultu rytinällä alas. Ei ihmetytä yhtään amisopejen avautuminen heikosta oppilasaineksesta, voin kertoa ettei se sakki ole oppinut yläkoulun aikana YHTÄÄN MITÄÄN. Ihminen ei opi, jos se ei yhtään yritä eikä halua.
Ne tulee tuosta sun asenteesta. Ja kun teitä sun asenteella olevia on lapsen elämässä useampi, ei lapsella ole edes mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääs sitä kun nämä lapset lisääntyvät ja pääsevät päättäviin asemiin. Onnelliset ydinperheiden lapset tulevat olemaan etuoikeutetussa asemassa.
No ei se ydinperhekään aina autuaaksi tee. Yhtä lailla sielläkin voidaan olla kiinnostumatta lapsista.
Niinhän sinä voit itsellesi uskotella.
Siis väität ihan tosissasi että kaikkien ydinperheiden vanhemmat ovat lapsistaan superkiinnostuneita. Selvä juttu. Sovitaan että elät siellä satumaassasi jatkossakin.
Heteroseksi on siihenkin perimmäinen syy.
Median sisältö on aika agressiivista ja pornoa nykyisin. Se anacondapersekin tulee vastaan vähän väliä. Nicki Minajin silikoniperse.
Ei saa lapsilta vaatia nykyään yhtään mitään, kun sielunelämä voi särkyä sekä saada traumoja koko loppuelämäkseen. Aina ja loputtomiin pitäisi vain ymmärtää ja jaksaa selittää selittämästä päästyä kaikki, ihan kaikki. Koskaan ei sovi sanoa yksinkertaisesti; näin toimitaan ja tehdään nyt - ole hiljaa. Ilman selittelyjä.
Nämä miniaikuiset lapsen aivokapasiteetillä pitää ottaa perheen päätöksissä huomioon, oli sitten kyse ruuasta, auton merkistä ja väristä, asumismuodosta jne. sekä kaikesta muusta mahdollisesta. Ollaanhan perheyksikkö. Tosin kaikki päätösvalta ja valta tuntuu olevan lapsilla.
Kaikki tämä kertoo ainoastaan vanhempien typeryydestä ja päättämättömyydestä, josta sivulliset joutuvat kärsimään.
Kirja "Kenen käsissä perheen ohjat", olisi monelle nykyvanhemmalle tarpeen. Saa varmaan vielä kirjastoista.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä levottomia, ylimielisiä, agressiivia ja käytöshäiriöisiä lapsia tulee.
Mt-ongelmaisten white trash-mammojen ja näiden jänskämiesten yhteistuotoksina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääs sitä kun nämä lapset lisääntyvät ja pääsevät päättäviin asemiin. Onnelliset ydinperheiden lapset tulevat olemaan etuoikeutetussa asemassa.
No ei se ydinperhekään aina autuaaksi tee. Yhtä lailla sielläkin voidaan olla kiinnostumatta lapsista.
Niinhän sinä voit itsellesi uskotella.
Siis väität ihan tosissasi että kaikkien ydinperheiden vanhemmat ovat lapsistaan superkiinnostuneita. Selvä juttu. Sovitaan että elät siellä satumaassasi jatkossakin.
I see you're talking, but all I can hear is "blah blah blah.."
LTO:na ikävä kyllä tuntuu että klassinen "vanhemmuus on hukassa" niin monella. Yksi syy voi olla se, että ei enää nähdä esimerkkiä lasten kasvattamisesta, joten moni ei siksi ymmärrä sitä, miksi lapselle pitää sanoa ei ja asettaa rajoja. Hyvin tiukastikin ja joskus tiukimmin juuri silloin, kun lapsi eniten vanhempia koettelee ja yhtään ei jaksaisi. Myös lapsilähtöinen kasvatus on ymmärretty laajasti ihan väärin. Kolmevuotiaalta kysellään kaupassa mitä ostettaisiin ja kotona syödään "lapsentahtisesti" eli lapsi muovailee huoneessaan kun muut istuvat ruokapöydässä ruoka-aikaan jne.
Lisäksi monet vanhemmat ovat niin väsyneitä ja stressattuja, että se tarttuu lapsiinkin ja heistä tulee sitten levottomia, vaativia ja herkkänahkaisia. Ei voi oppia omien tunteiden säätelyä ja rauhallista, tasapainoista elämistä, jos on poissaolevien, kireiden ja uupuneiden aikuisten ympäröimänä, ikävä kyllä.
Uskon, että osansa on myös lisääntyneellä "viihtymisellä" eli liikaa pelejä, älypuhelimia ja muuta yksipuolista, huomiokykyä hajottavaa ja vain vähän omaa aktiivisuutta tai ponnistelua vaativaa tekemistä. Lapset kyllä yhä nauttivat koetella älyään ja taitojaan keskenään leikkien ja kisaillen, mutta yhä harvemmilla on mahdollisuus siihen. Mikään peli tai konsoli ei vedä vertoja kunnon kaveriporukan jännittäville leikeille, mutta monet perheet asuvat niin, ettei pihoilla oli leikkiporukoita tai sitten pelätään laskea lapsia ulos leikkimään keskenään.
Kaikenkaikkiaan ongelma tuntuu olevan niin syvälle juurtunut ja monimutkainen, ettei sitä oikein voi avata lyhyesti. Mutta ylemmätkin esimerkit ovat usein kietoutuneet toisiinsa, eli jos vanhemmat ovat väsyneitä, ei rajoja jakseta pitää ja peli kouraan on helpoin tapa saada lapsi olemaan "vaivaamatta." Näkisin että lapset oirehtivat laajemmin yhteiskunnallista muutosta, johon pitäisi saada piste. Ihmisistä ei voida työelämässä repiä kaikkia mehuja irti ilman että sillä on seurauksia. Toisaalta mikään ei myöskään muutu, elleivät ihmiset itse ala vaatia muutosta. Hankala tilanne, mutta silti niin totta.
Mielestäni ympäristö sisältöineen on muuttunut 20 vuoden aikana.
Samaa mietin. Opettajana päivittäin kohtaan oppilaita jotka kiusaavat ja haukkuvat pienempiään äo on tunnetasolla todella heikko. Ei minkäänlaista empatiakykyä kehittynyt.