Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä: Tampereen ratikka tulee olemaan uskomattoman hidas

Vierailija
07.11.2018 |

Tampereelle tosiaan rakennetaan parhaillaan ratikkaa. Se menee keskustasta Hervantaan, matkaa noin 10 km. Matka kestää 30 min. Joten keskinopeus: 20 km/h. Se on polkupyörän vauhti! Mitä ihmettä?
Polkupyörä: 300 €. Ratikka: 300 000 000 €.
Ratikasta on kerrottu lehdissä paljon, mm sen väristä ja vaunujen muusta ulkonäöstä ja sitäkin että siellä on sitten "nurmirata" eli osalla raiteista kasvaa nurmikkoa. Aha. Eihän tuollaisella ole mitään merkitystä. Ratikka on kulkuneuvo. Kulkuneuvon tärkein tehtävä on se että se vie paikasta A paikkaan B kohtuullisen helposti ja kohtuullisen nopeasti. Polkupyörän nopeus ei ole kohtuullisen nopea! Mitä järkeä on rakentaa kulkuneuvo joka ei ole polkupyörää nopeampi? Vai onko ratikan tarkoitus pikemminkin olla vain nähtävyys tms eikä kulkuneuvo? Mitä mä en tässä oikein ymmärrä, kuinka pihalla mä oikein olen?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä stadilaisena hieman kateellinen kun katsoo millä vauhdilla ratikat menee esim. Prahassa 😢

Vierailija
2/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussillakin tuo matka kestää 30 min. Joten ratikka on tasan yhtä hidas kuin bussi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ymmärrä, että se ratikka tulee hämäläisille. Ihan normi vauhti.

Vierailija
4/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä 300 miljoonalla tamperelaiset olisivat saaneet ilmaisen bussiliikenteen aika moneksi vuodeksi...

Vierailija
5/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap siis kuvittelee, ettei ratikka pysähdy kertaakaan matkalla vaan posottaa suoraan pisteestä A pisteeseen B. Newsflash: pysäkeiltä ihmisiä tulee sisään ratikkaan ja menee ulos ratikasta. Matkustajat ei siis vauhdista hyppää kyytiin ovien läpi.

Vierailija
6/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kovin monella tamperelaisella riittää tähän ymmärrystä varsinkaan tällä hetkellä. Jostakin ryhmästä luin, että osa bussivuoroista lakkautetaan ja täten ne jotka aikaisemmin ovat päässeet suoraan bussilla paikasta A to B joutuvatkin nyt vaihtamaan pahimmillaan kaksi kertaa liikennevälinettä.

En ymmärtänyt koko hanketta alusta alkaenkaan, miksei näillä rahoilla panostettu parempaan bussiliikenteeseen? Ja mielestäni se on ollut suht toimiva ennen kun nämä kadut revittiin auki. Kansiareenan ja ratinan vielä jotenkin ymmärrän. Kun mulle ei ole se ratikan pointti oikein nyt vielä auennut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreiden järkevyys näkyy tässä ratikkahankkeessa. Kun muualla maailmassa korvataan ratikoita isoilla busseilla, niin täällä ruopataan keskusta auki moneksi vuodeksi, että saadaan helvetin kallis systeemi joka ei ole millään tavalla busseja parempi. Ei nopeampi, ei halvempi... ei mitään. 

Vierailija
8/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussillakin tuo matka kestää 30 min. Joten ratikka on tasan yhtä hidas kuin bussi.

Autolla menee 20 minuuttia, paitsi että ruuhka-aikaan tietysti paljon enemmän. Ruuhka-aikaan saattaa nopein vaihtoehto olla sähköpyörä. Jos ruuhka ei hidasta sähköpyörää niin sillä pystyy kulkemaan 25-30 kilsaa tunnissa eli tuohon matkaan menee 20-24 minuuttia. En kuitenkaan usko että tuo onnistuu, uskon että ruuhka hidastaa pyöräilijääkin. Mutta joka tapauksessa: julkinen on hitaampi kuin auto ja sähköpyörä.

Ja: 10 000 m juoksun maailmanennätys on 26 minuuttia. Joten juostenkin pääsee perille nopeammin kuin ratikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että kovin monella tamperelaisella riittää tähän ymmärrystä varsinkaan tällä hetkellä. Jostakin ryhmästä luin, että osa bussivuoroista lakkautetaan ja täten ne jotka aikaisemmin ovat päässeet suoraan bussilla paikasta A to B joutuvatkin nyt vaihtamaan pahimmillaan kaksi kertaa liikennevälinettä.

En ymmärtänyt koko hanketta alusta alkaenkaan, miksei näillä rahoilla panostettu parempaan bussiliikenteeseen? Ja mielestäni se on ollut suht toimiva ennen kun nämä kadut revittiin auki. Kansiareenan ja ratinan vielä jotenkin ymmärrän. Kun mulle ei ole se ratikan pointti oikein nyt vielä auennut.

Pointti on se, että cityvihreiden mielestä ratikka on cool. Ja jotta rantatunneli saatiin menemään läpi(kokkarigrynderit kiittää!), niin valtuustossa luvattiin puolestaan vihreille ratikka julkisella rahalla. 

Vierailija
10/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusta-ajossa 20km/h pyörällä on liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässäkin tehdään selvitys asiasta. Onko tämä joku tarttuva mielenhäiriö? Vihreät on vahvoilla valtuustossa...😞

Vierailija
12/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ymmärrä, että se ratikka tulee hämäläisille. Ihan normi vauhti.

Taitaa kuitenkin kärkkyä vähän liian hätäiseksi peliksi hämäläisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muu maailma menee kohti itseohjautuvia sähköbusseja, Tampereella rakennetaan vuosikaudet ratikkaa, joka on ikuisesti sidottu kulkemaan kiskoillaan vaikka yhteiskunta ympärillä muuttuisi ja kehittyisi tavoin joita emme vielä edes osaa hahmottaa. Vihreiden politiikkaa nääs. 

Vierailija
14/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että kovin monella tamperelaisella riittää tähän ymmärrystä varsinkaan tällä hetkellä. Jostakin ryhmästä luin, että osa bussivuoroista lakkautetaan ja täten ne jotka aikaisemmin ovat päässeet suoraan bussilla paikasta A to B joutuvatkin nyt vaihtamaan pahimmillaan kaksi kertaa liikennevälinettä.

En ymmärtänyt koko hanketta alusta alkaenkaan, miksei näillä rahoilla panostettu parempaan bussiliikenteeseen? Ja mielestäni se on ollut suht toimiva ennen kun nämä kadut revittiin auki. Kansiareenan ja ratinan vielä jotenkin ymmärrän. Kun mulle ei ole se ratikan pointti oikein nyt vielä auennut.

Pointti on se, että cityvihreiden mielestä ratikka on cool. Ja jotta rantatunneli saatiin menemään läpi(kokkarigrynderit kiittää!), niin valtuustossa luvattiin puolestaan vihreille ratikka julkisella rahalla. 

No juu uumoilinkin, että joku viherajatus tässä on, josta päästään jo edellä mainittuun kysymykseen, että mikä vika esim. sähköbusseissa? Linja 2 tuntuu olevan välillä vähän turhankin ajoissa aina ja ihanan hiljainen bussi noin muutenkin. Tai johdinautot? Sama periaate ja käsittääkseni joskus ollutkin Tampereella. Ei olisi tarvinut repiä katuja auki.

Ja mä luulen, että menee kymmeniä vuosia ennen kun tästä katujen repimisistä johtuvat päästöt on saatu tasoitettua. Ei kovin vihreää.. Vaikka kuinka olisi uusiutuvaa sähköä, niin sen tekeminen tuottaa myös runsaasti päästöjä. En näe mitään vihreää koko hankkeessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreiden järkevyys näkyy tässä ratikkahankkeessa. Kun muualla maailmassa korvataan ratikoita isoilla busseilla, niin täällä ruopataan keskusta auki moneksi vuodeksi, että saadaan helvetin kallis systeemi joka ei ole millään tavalla busseja parempi. Ei nopeampi, ei halvempi... ei mitään. 

Kerropa pari esimerkkiä tällaisista kaupungeista.

Vierailija
16/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko koskaan huomannut, kuinka ”nopea” Helsingin ratikka on? Niinpä.

Vierailija
17/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sitä stadilaisena hieman kateellinen kun katsoo millä vauhdilla ratikat menee esim. Prahassa 😢

Juu, täällä Prahassa on aina turbo päällä. Ja lisäksi ratikalla on aina etuajo-oikeus jalankulkijoihin nähden, eli millekään suojatielle ei jäädä kykkimään. Lisäksi ratikoita tulee aivan koko ajan, ikinä ei tarvi tsekata aikataulua etukäteen.

Vierailija
18/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Saksassa ratikat menee 10 km/h eli sellasta hölkkävauhtia.

Vierailija
19/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos ei ole ilmaiset bussit, nytkin bussi on aina niin täynnä että istumaan pääsystä voi vain haaveilla.

Vierailija
20/45 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

stadin spårat kulkevat keskinopeudella 14 km/h

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi