Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PITÄISIKÖ NASTARENKAAT KIELTÄÄ? Urat aiheuttavat hengenvaarallisia vesiliirtoja ja pienhiukkaset tappavat tuhansia vuodessa

Eläkerahastot asvaltointiin?
25.10.2018 |

Nastarenkaita on puolustettu sillä, että ne karhentavat jäätä erityisesti risteysalueilla. Risteysalueiden kiillottuminen kuitenkin vähenee jatkuvasti autokannan uusiutuessa. ABS-jarrut eivät lukitse renkaita ja luistonesto estää sutimisen. Kiillottuminen ei enää ole sellainen ongelma kuin vuosia sitten.

Nykykitkarenkaiden jääpito on jo sitä luokkaa, että kaikki nastarenkaat eivät pärjää edes uutena. Nykyautoissa on ABS, luistonesto ja ajovakautus.

Rengastestit tehdään uusilla renkailla, vaikka kuluttaja ajaa suurimman osan kilometreistä kuluneilla renkailla. Nastarenkaan jääpito on ohuiden nastojen varassa ja ne kuluvat nopeasti ja jääpito romahtaa. Tekniikan Maailman vertailikin kerran käytettyjä talvirenkaita ja silloin kitkarengas piti jäällä selvästi paremmin kuin nastarengas. Testissä on ideaa, koska suurin osa kilometreistä ajetaan kuluneilla renkailla.

Se onkin hassua, että pari talvea vanhoilla nastarenkailla ajavat vannovat nastarenkaiden pitoon, vaikka se on jo paljon huonompi kuin saman ikäisissä kitkarenkaissa.

Nastarenkaat tekevät urat tiehen ja niistä syntyy vaarallisia vesiliirtoja. Märällä kelillä ajovalot, tuulilasi ja koko auto likaantuvat kuraan, joka syntyy nastojen irrottamasta aineksesta ja vedestä. Kuivalla säällä nastojen irrottama aines nousee pölynä ilmaan ja pienhiukkaset tappavat vuosittain tuhansia suomalaisia.

Kyllä Suomessakin on aika kieltää nastarenkaat ja saattaa markkinoille vain merkkivalmistajien uusimman sukupolven kitkarenkaat.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkarenkaat nyt eivät pidä, se on taivahan tosi. Sen sijaan, jos nastarenkaassa on jäljellä yksi nasta, niin mitä kovempaa ajaa, sen useammin se nasta osuu tiehen!

Vierailija
2/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei vain osata tehdä asfalttia. Uusissa teissä on urat hetikohta valmistumisen jälkeen ilman yhdenkään nastan kuluttamista. Jos kitkat olis hyvät, niin bussit ja rekat ei ikinä jäis mäkiin tai ajautuis ojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei vain osata tehdä asfalttia. Uusissa teissä on urat hetikohta valmistumisen jälkeen ilman yhdenkään nastan kuluttamista. Jos kitkat olis hyvät, niin bussit ja rekat ei ikinä jäis mäkiin tai ajautuis ojaan.

Samoilla renkailla ne bussit vetää kesät talvet. Jos talvella on laitettu nastat eteen, ne nypitään keväällä ja laitetaan toisille akseleille.

Vierailija
4/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei vain osata tehdä asfalttia. Uusissa teissä on urat hetikohta valmistumisen jälkeen ilman yhdenkään nastan kuluttamista. Jos kitkat olis hyvät, niin bussit ja rekat ei ikinä jäis mäkiin tai ajautuis ojaan.

Suomessa nimenomaan tehdään nastarenkaita mahdollisimman hyvin kestävää asvalttia eli sen raekoko on selvästi isompi kuin lämpimissä maissa. Huono puoli on liikenteen kovempi melu ja karkeakin asvaltti kuluu ihan silmissä.

Heh, raskaalla kalustollako kitkarenkaita? :D Kesärenkaita ne on tai etelän "kitkarenkaita" eli viileään vesikeliin tarkoitettuja. No on raskaalla kalustolla oikeitakin talvikäyttöön tarkoitettuja kitkarenkaita, mutta todella harvassa.

Lakihan vaatii raskaalle kalustolle talvirenkaat (M+S, riittää vain vetävälle akselille ja urasyvyys 5 mm! :) Eturenkaat, ei-vetävät takarenkaat, peräkärryt ja -vaunut saavat luistella kuin pulkanpohja sileillä kesärenkailla ja urasyvyysvaatimus on vain 3 mm!!!! :O Ihmekös että ollaan ojanpohjalla, kun päästään liikkeelle, mutta ohjautuvuus on mitä on ja peräkärry tulee rinnalle jarrutuksessa.

Kyllä raskaassa kalustossakin pitäisi olla Pohjolan kitkarenkaat alla joka akselilla ja vähintään 5 mm urasyvyyttä, mutta kun niillä ajetaan tuolta Espanjan helteistä tänne Pohjolaan niin ei kukaan haluaisi ostaa sikakalliita talvirenkaita Kreikkalaisen firman peräkärryihin vain muutaman kymmenen kilometrin tähden.

Vierailija
5/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieras16 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei vain osata tehdä asfalttia. Uusissa teissä on urat hetikohta valmistumisen jälkeen ilman yhdenkään nastan kuluttamista. Jos kitkat olis hyvät, niin bussit ja rekat ei ikinä jäis mäkiin tai ajautuis ojaan.

Samoilla renkailla ne bussit vetää kesät talvet. Jos talvella on laitettu nastat eteen, ne nypitään keväällä ja laitetaan toisille akseleille.

Öö, ei busseissa, rekoissa tms ole missään nastoja, kesärenkailla on tähän asti ajaneet, nyt on sentään edelytetty, että laitettaisiin parempia edes talvelle.

Vierailija
6/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitkarenkaat nyt eivät pidä, se on taivahan tosi. Sen sijaan, jos nastarenkaassa on jäljellä yksi nasta, niin mitä kovempaa ajaa, sen useammin se nasta osuu tiehen!

Päivitäpäs 80-luvun tietämyksesi tähän päivään ja käy kokeilemassa Continentalin VikinContact 7:ää tai Goodyear Ultragrip Ice 2:a. Jääpitokin on sellainen, että pistää mietityttämään miksi ihmeessä talvikengissä ei käytetä samaa tekniikkaa. :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, nämä nastaulisijat ovat kokeilleet jotakin maasturia 1988 joilla saa ajaa samoilla renkailla ympärivuoden ja perustaa näkökulmansa siihen, uusilla kitkoilla ajavat ei enää nastoja itselleen ota.

Vierailija
8/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieras16 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei vain osata tehdä asfalttia. Uusissa teissä on urat hetikohta valmistumisen jälkeen ilman yhdenkään nastan kuluttamista. Jos kitkat olis hyvät, niin bussit ja rekat ei ikinä jäis mäkiin tai ajautuis ojaan.

Samoilla renkailla ne bussit vetää kesät talvet. Jos talvella on laitettu nastat eteen, ne nypitään keväällä ja laitetaan toisille akseleille.

Öö, ei busseissa, rekoissa tms ole missään nastoja, kesärenkailla on tähän asti ajaneet, nyt on sentään edelytetty, että laitettaisiin parempia edes talvelle.

Olen sitten varmaan unissani niitä bussin nastoja nyppinyt...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut nastarenkaista, että uutena ne pitävät jäällä, mutta tahtovat sutia asvaltilla ja varsinkin mukulakivellä.

Nastarenkaan kumi on kovaa ja lamelleja vähän, koska nasta pitää saada pysymään renkaassa kiinni. Kitkarenkaassa ei tätä kompromissia tarvitse tehdä.

Mustalla jäällä ja kuurakelillä kitkarengas on selvästi parempi, koska nastarenkaan nastat eivät saa otetta mikroskooppisen ohuesta jääkerroksesta, mutta kitkarenkaan kumi puree koko kosketuskohdaltaan.

Jo toisena talvena nastarenkaan jääpito on tiessään, vaikka nastat raapivat miljoona naarmua jäähän. :( Johonkin se pito katoaa. Kitkarenkaan pito säilyy paljon pidempään. Mutta rengasvalmistajia tämä ei kiinnosta, koska rengasvertailut tehdään uusilla renkailla .

Vierailija
10/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieras16 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei vain osata tehdä asfalttia. Uusissa teissä on urat hetikohta valmistumisen jälkeen ilman yhdenkään nastan kuluttamista. Jos kitkat olis hyvät, niin bussit ja rekat ei ikinä jäis mäkiin tai ajautuis ojaan.

Samoilla renkailla ne bussit vetää kesät talvet. Jos talvella on laitettu nastat eteen, ne nypitään keväällä ja laitetaan toisille akseleille.

Öö, ei busseissa, rekoissa tms ole missään nastoja, kesärenkailla on tähän asti ajaneet, nyt on sentään edelytetty, että laitettaisiin parempia edes talvelle.

Nastoja raskaalla kalustolla on ainoastaan polttoainekuljetuksissa yms. Sekä paloautot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastarenkaista päässyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitkarenkaat nyt eivät pidä, se on taivahan tosi. Sen sijaan, jos nastarenkaassa on jäljellä yksi nasta, niin mitä kovempaa ajaa, sen useammin se nasta osuu tiehen!

Päivitäpäs 80-luvun tietämyksesi tähän päivään ja käy kokeilemassa Continentalin VikinContact 7:ää tai Goodyear Ultragrip Ice 2:a. Jääpitokin on sellainen, että pistää mietityttämään miksi ihmeessä talvikengissä ei käytetä samaa tekniikkaa. :O

Terveisiä vain sinne ojan pohjalle! Tulenko traktorilla auttamaan? Ajattelin, että 180 euroa olisi sopiva summa, jolla voit talouttani tukea siitä hyvästä, että kiskon juppinallesi ojasta =)

Vierailija
12/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä Lapissa.

Eteläsuomessa on jään päällä melkein koko talven 2-5 cm kuravettä ja kitkarenkailla vedät suoraan ojaan, ehkä lapsen päälle. Onko sitten hyvä säästö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä käyvissä rekoissa on aika usein edessä nastat talvella.

Tällä työmaan kuorma-autolla ajetaan samoilla kesät talvet ja voin sanoa että telivetoinen auto missä nosturi perässä on liukkaalla ihan hirveä ajettava ilman kuormaa.

Vierailija
14/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toisessa autossa uudet nastarenkaat ja toisessa uudet kitkat.

Nastoilla on selvästi parempi ajaa, varsinkin mutkiin mennessä pito ei yht'äkkiä katoa jonnekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi rengas on haitallisempi ilmastolle? Valmistus+käyttö. Ilmasto on se joka kohta päättää kaikesta.

Vierailija
16/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaskalusto ne tiet pilaa, missään muualla maailmassa ei ajeta niin raskailla yhdistelmillä kuin suomessa, 9 akseliset eli uudet täysperävaunuyhdistelmät ajavat 80T kuormilla mikä on sakkoraja kun maksimi on 76T.

Vierailija
17/17 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö tyhmät ihmiset kieltää lailla?