"Ammattiopiskelu" nykyisin Suomessa - oppilailla ei ole opetusta juuri lainkaan
Kommentit (19)
Ihan moraalitonta touhua. Voiko olla edes lain mukaista?
Sama homma ammattikorkeassa. Kontaktiopetusta ei enää ole kuin tunti siellä, toinen täällä. Muu opetus on itse itsensä opetusta. Vihaan tätä uudistusta, olisi pitänyt mennä yliopistoon. Siellä sentään vielä taitaa olla edes jonkinlainen struktuuri ja luentoja?
No ei ollut 1990-luvun lamassakaan kun firmoissa ei ollut töitä eikä kouluissa siis työharjoitteluakaan.
Ihmeelliseltä kuulostaa, lapseni aloitti ammattikoulussa ja ensimmäisessä jaksossa lähiopetusta oli 33h/vko, nyt tuli toisen jakson lukujärjestys ja siinä 36h/vko.
Esikoiseni valmistui ammattikoulusta edelliskeväänä ja ainoastaan viimeisenä vuonna lähiopetusta oli selvästi vähemmän, toisaalta harjoittelut veivät silloin opiskeluajasta suurimman osan.
Ilmeisesti vakaana tarkoituksena on syrjäyttää yhteiskunnasta kaikki muut kuin lukio-yliopisto -polun valinneet ja ryhtyä tuomaan ulkomailta halpatyövoimaa. Suomalaisia voi makuuttaa kotona vastikkeellisella sosiaaliturvalla kunnes luuserit tajuavat ottaa hengen itseltään.
Stadin ammattiopistossa Helsingissä on asioita hankaloittanut vielä täydellinen organisaatiomuutos ja koko opetustoiminnan myllerrys. Wilma ei ole toiminut, lukkareita ei ole kun ne eivät sovi tähän uuteen systeemiin. Opiskelijat ovat ihan hukassa, että mitä pitäisi tehdä. Opettajia on liian vähän, joillain aloilla on ollut opettajan paikka auki jo pitkään, mutta ei kukaan halua tulla töihin Stadin amm.opistoon. Sijaisia ei palkata. Julkitullut on vain jäävuoren huippu.
Opetusta on, mutta oppilaan on myös itse suoriuduttava lukemisesta ja kokeista.
Jos ei ole lukiota käynyt, tilanne voi olla hiukan outo; lukiossa opitaan itsenäiseen työskentelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Opetusta on, mutta oppilaan on myös itse suoriuduttava lukemisesta ja kokeista.
Jos ei ole lukiota käynyt, tilanne voi olla hiukan outo; lukiossa opitaan itsenäiseen työskentelyyn.
No on tämä opetuksen alasajo entiselle lukiolaisellekin aikamoinen shokki. Lukiossa on joka aineesta viikkotunnit, selkeät tehtävät, tentit ja aikataulut. Läksyt jäävät kotiin, samoin ryhmätyöt ja kokeisiin lukeminen, mutta koulua on ihan joka ikinen päivä. Huomattavasti helpompaa tuollainen, kuin etäpäivää etäpäivien perään. Mihin koulua tai opettajia enää tarvitaan, kerta kaikki opiskellaan itse tai verkkokursseilla?
Yleensä sitä opetusta on aktiivisesti ensimmäisenä vuonna, mutta sen jälkeen tippuu melkein nolliin. Jos on sellainen ala että voi itsenäisesti harjoitella niin tekee niinä vapaapäivinä omia projekteja. Näin ainakin itse teen, AMK (ja aiemmin amis) ja varsinaista opetusta ehkä yhtenä päivänä viikossa, loput päivät teen omia juttuja.
Toisaalta ymmärrän yrityksen saada lapset työpaikoille. Amiksissa on todella epämotivoitunutta porukkaa. Tunneille ei saavuta ja jos saavutaan, tehdään kaikkea muuta. Ehkä ajatellaan työn imun vievän nuoret mukanaan.
Huhuja kuulleena kuulemma amikset vaan vetää huumeita koulussa ja vetelehtii.
Jälki on sen näköistä. Tilanne on Suomessa aika huono ja taso kanssa laskenut pahasti.
Osa ei osaa edes lukea tyydyttävästi ja laskutaito luihuu 3-luokan tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän yrityksen saada lapset työpaikoille. Amiksissa on todella epämotivoitunutta porukkaa. Tunneille ei saavuta ja jos saavutaan, tehdään kaikkea muuta. Ehkä ajatellaan työn imun vievän nuoret mukanaan.
Ei ne sinne työpaikalle tule yhtään sen hanakammin kuin kouluunkaan. Sitten ihmetellään kun koeajan jälkeen ei työsopparia tulekaan.
Veisin naisen treffeille Tampereelle. Syötäisiin kynttilänvalossa Tapolan mustaa.
Varo vain että nainen ei haukkaa väärää makkaraa pimeässä.
Vierailija kirjoitti:
Opetusta on, mutta oppilaan on myös itse suoriuduttava lukemisesta ja kokeista.
Jos ei ole lukiota käynyt, tilanne voi olla hiukan outo; lukiossa opitaan itsenäiseen työskentelyyn.
Aikuispuolella valtaosa on oppilaan vastuulla. Se on ongelma esim siinä siellä puolella voi olla paljonkin erilaisista ongelmaa. Kyllä työmaalla suomalainen laatu on ihan huippuluokkaa.
Työmailla arviointi ja tehtävät ovat liian kirjavia. Ainakin ennen työssäoppimisissa oli valtava kirjo siinä, mitä pääsi tekemään. Kampaamossa yksi pääsi leikkaamaan tukkaa siinä missä toinen lakaisi hiuksia lattioilta kaksi kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetusta on, mutta oppilaan on myös itse suoriuduttava lukemisesta ja kokeista.
Jos ei ole lukiota käynyt, tilanne voi olla hiukan outo; lukiossa opitaan itsenäiseen työskentelyyn.
Aikuispuolella valtaosa on oppilaan vastuulla. Se on ongelma esim siinä siellä puolella voi olla paljonkin erilaisista ongelmaa. Kyllä työmaalla suomalainen laatu on ihan huippuluokkaa.
Itse uskon siihen käytännöntyö ja teoria kun kulkevat käsikädessä tehokkaasti ja toistuvasti niin se tukee oppimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetusta on, mutta oppilaan on myös itse suoriuduttava lukemisesta ja kokeista.
Jos ei ole lukiota käynyt, tilanne voi olla hiukan outo; lukiossa opitaan itsenäiseen työskentelyyn.
Aikuispuolella valtaosa on oppilaan vastuulla. Se on ongelma esim siinä siellä puolella voi olla paljonkin erilaisista ongelmaa. Kyllä työmaalla suomalainen laatu on ihan huippuluokkaa.
Itse uskon siihen käytännöntyö ja teoria kun kulkevat käsikädessä tehokkaasti ja toistuvasti niin se tukee oppimista.
Ja se mitä tulee rilaisiin ongelmiin ja elämäntilanteisiin niin toki ihmiset ovat yksilöitä mutta ihminen on kuitenkin ihminen joten kyllä niissä on löydettävissä myös samankaltaisia yhdistäviä ongelman piirteitä. Kuuntelin enbuskeavpuhui esim nolostumisesta niinä sanoi nolostumosesta hyvin esim sen että kun on nolannut itsensä tarpeeksi monta kertaa niin sitä ei enää ajattele vaan se on ikäänkuin rokotus.
Lyhyen tähtäimen säästämistä, mikä tulee pitkällä tähtäimellä kalliimmaksi. Meillä oli laadukas, lukion kanssa tasavertainen ammattikoulutus, ketä palvelee että se ajetaan alas?