Sääliksi käy lukion äidinkielenkurssilaisia
Katselen tässä lukion tokaluokkalaisen nyt alkaneen jakson äidinkielen monistetta aiheista, tehtävistä ja arvioinneista ja sääliksi käy... Meinaa lukiolaisella itku tulla jo kurssin alkaessa.
Tekstitaitoja eli tekstuaalisten keinojen analyysi, kielen kuvallisuus ja kuva-analyysi.
Kielenhuoltoa eli pronominit ja verbit (sekä pilkku) ->kielenhuoltokoe
Kirjoitustehtävät eli aineistopohjainen kirjoitelma prosessiluonteisesti työstettynä ->kirjoitustaidon yo-kokeen harjoitus. Analyysiteksti jonka aiheena kielen keinot ->lukutaidon yo-kokeen harjoitus ja kirjallisuusanalyysi Seitsemästä veljeksestä.
Aleksis Kiven Seitsemän veljestä luettavana ja siitä on 3 oppimistehtävää. Omavalintainen tietokirja luettavana josta pidettävä informatiivinen puheenvuoro seur koeviikolla.
Teatterivierailu (lippu 16e ja yhteensä kolmas kerta, pari ed ollut oopperaa+muut museo/galleriakäynnit joista yhdessä parhaillaankin) eräänä tammikuisena iltana.
Kurssi arvioidaan:
- kielenhuoltokoe (4-10)
- aineistopohjainen kirjoitelma (0-60pist)
- kielen keinojen analyysi (0-6pist)
- oppimisteht Seitsemästä veljeksestä (hyvä/plushyvä/tuplaplushyvä)
- kirjallisuusanalyysi Seitsemästä veljeksestä
- kuva-analyysiryhmätyö (hyvä/plushyvä/tuplaplushyvä)
- informatiivinen puheenvuoro tietokirjasta (4-10)
- työskentelyote (+/-)
Jne.
Ollut aina mm äidinkieli vahva ja sen arvosana ollut aina myös 10, niin nytkin kun peruskoulu päättyi, mutta heleijakkaa vaan, ehkä se olen vain minä joka tätä paperia katsoessaan housuunsa laskee, todnäk olenkin mutta silti...ja en tod tätä fiilistäni tästä hänelle kerro, niin tyhmä en ole. Tälläiset setit kuuteen viikkoon.
Kommentit (25)
Kuulostaa aika paljolta. Meillä ekoilla äikänkursseilla ei muistaakseni ollut kuin muutama isompi kirjoitustehtävä.
Niin? Kuvittelitko , että lukio on helppo ?
Onko arvosteluasteikko oikeasti hyvä/plushyvä/tuplaplushyvä? Hiukan tulee mieleen Orwell.
Osittain aiheen vierestä, mutta tuli tästä mieleen tämä juttu. Joskus minusta nimittäin tuntuu, että nykyään vaan kaikki saadaan kuulostamaan hirveän paljon vaativammalta ja hienommalta ja sitä kautta myös vaikeammalta kuin mitä todellisuus on. Olen huomannut kyseistä ilmiötä(?) jonkinverran nykypäivän opiskelujutuissa ja kaikista eniten työpaikkailmoituksissa. Autoin pikkusiskoani viime syksynä hakemaan töitä ja hämmennyin, kun minulle jäi vaikutelma, että päästäksesi esimerkiksi kaupan kassalle tai toimistoassistentiksi (eli ihan perus toimistotehtäviin), sinulla pitäisi olla tietoa ja taitoa vähintään kahden korkeakoulututkinnon edestä, sinun pitäisi puhua vähintään viittä kieltä sujuvasti ja sinun pitäisi ennenkaikkea olla sosiaalisilta taidoiltasi ja luonteeltasi mm. täydellinen. Jäi niistä "odotamme sinulta"-tyylisistä kohdista sellainen olo, että apua, en voisi itsekään muka pärjätä kyseisissä hommissa, vaikka olenkin yo-merkonomi ja kauppakorkeakoulun käynyt ja pärjännyt hyvin työelämässä kansainvälisissä myynti- ja markkinointihommissa tässä jo useamman vuoden valmistumiseni jälkeen.
Ehkä siis osittain sama juttu tuossa lukion äidinkielenkurssissa? En toki sano, etteikö jotkut lukiokurssit vaatisi oikeasti aikaa ja vaivaa yms, mutta todennäköisesti ei silti ole niin paha miltä kuulostaa ja todennäköisesti kohtalaisen hyviin arvosanoihin ei vaadita tosiasiassa mitään superihmeitä. Toivottavasti lukiolaisesi(?) ei siis stressaa liikaa asiasta :)
Säälittävintä on oikeasti se, että kaikki tuo menee suurimmalta osalta ihan yli hilseen. Suurin osa nykylukiolaisista ei osaa edes kirjoittaa, saati analysoida mitään. Kielenhuolto on se, mitä nykylukiolainen tarvitsisi ihan joka ikisellä äikän tunnilla. Pitäisi aloittaa ihan siitä, että lause alkaa isolla alkukirjaimella ja päättyy pisteeseen. Parhaimmille voisi opettaa jopa pari pilkkusääntöä.
Meillä lukiossa niin, että jokaisella äidinkielen kurssilla oli jokin kirja, mitä lukea. Osan kursseista tämän kirjan sai valita itse (esim. suomalaisen kirjallisuuden kurssilla valittiin vapaavalintainen suomalainen kirja luettavaksi). Näistä kirjoista tuli koetehtäviä + siihen päälle tekstitaitoa ja kielenhuoltoa.
Ei tuo mitenkään hirveän monimutkaista ollut. Jos osaa kirjoittaa, kyllä siitä läpi pääsee. Tekstitaito ja kielioppi on helppoa sisäistää.
Paljonhan tuo on, mutta ei mahdoton. Kun työn purkaa koko kurssin mitalle niin kyllä siitä selviää, ei kaikkea tarvitsekaan tehdä kerralla. Ja tunneilla saa apua. Lisäksi nuo kaikki tehtävät on harjotuksia yo-kokeita varten ja koulu on sitä varten että opitaan, niin yleensä riittää vain kun tekee parhaansa. Meidän äikän kursseilla aika monet tehtävät on sitä paitsi saanu tehdä parityönä, eli kaikkea ei tarvitse tehdä yksin.
t. abi
En nyt yhtään ymmärrä, miksi säälisit lukiolaistasi. Mun korviini tuo kurssi kuulostaa aivan upealta. Äidinkieli oli koulussa lempiaineitani, mutta ei silloin kymmeniä vuosia sitten kaikkea tuota päässyt oppimaan.
No eihän tossa oo edes paljoa yhdelle kokonaiselle kurssille.
Miten luulit oppivasi äidinkieltä ja kirjallisuutta muutoin kun lukemalla ja kirjoittamalla.
Suomessa yritetään muka kouluttaa kaikkia. Lopputuloksena ylikoulutettuja ihmisiä, jotka oikeutetusti haluavat paremman elintason kuin mitä se tulee olemaan.
Tyhjän saa tekemättäkin.
Itse olen lukion kakkosella ja voin sanoa, että jos tunneilla kuuntelee yhtään niin kyllä noista selviää.
Olen lukiolainen. Äidinkielen kurssit ovat järkyttävää ahdistavaa sontaa, varsinkin hieman hiljaisemmalle ihmiselle. Aina pitää olla äänessä ja kaikkeen pitää olla mielipide. Nyt tässä jaksossa pitäisi pitää vaikuttava puhe. Hyi helvetti. Ja työn määrä on suuri juu, joka nurkan takaa tulee aina joku arviointi, referaatti yms. mikä pitäisi tehdä.
No huhhuh. Suurin osa kurssin sisällöstä on tylsää roskaa. Parasta olis jakaa kielioppimoniste ja opetella siitä. Nyt aika tuhrataan surkean kirjan lukemiseen ja oopperassa patsasteluun. Eiköhän se noin äidinkielessä riitä, että osaa ymmärrettävästi kirjoittaa ja kielioppi on silleen vähän edes hallussa. Tämän testaamiseen riittää kielioppikoe ja pari ainekirjoitusta. Seitsemän Veljestä -kirjan lukeminen ei ole hyödyttänyt elämässä yhtään ja kaduttaa edelleen, että menin edes lukemaan koko kirjan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa yritetään muka kouluttaa kaikkia. Lopputuloksena ylikoulutettuja ihmisiä, jotka oikeutetusti haluavat paremman elintason kuin mitä se tulee olemaan.
Tyhjän saa tekemättäkin.
Keskustelupalstoja lukiessa saa kuvan, että moni kommentoija ei ole sisäistänyt lukemaansa ja/tai osaa argumentoida viestiään. Mielestäni saisi kyllä kouluttaa enemmänkin, ainakin tällaisilla ap:n kuvaamilla kurssikokonaisuuksilla. Kannattaako kaikkien sitten lähteä vielä korkeakouluun, on eri asia. Nyt puhuttiin lukion äidinkielen opetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukiolainen. Äidinkielen kurssit ovat järkyttävää ahdistavaa sontaa, varsinkin hieman hiljaisemmalle ihmiselle. Aina pitää olla äänessä ja kaikkeen pitää olla mielipide. Nyt tässä jaksossa pitäisi pitää vaikuttava puhe. Hyi helvetti. Ja työn määrä on suuri juu, joka nurkan takaa tulee aina joku arviointi, referaatti yms. mikä pitäisi tehdä.
Puheesta tuli pieni flashback mieleen.
Meillä oli äikän tunnilla sellainen testi lukiossa, että sinut vietiin valmisteluhuoneeseen, ja annettiin lyhyt lista puheenaiheita kouraan. Valitsit niistä yhden. Sitten oli 10min aikaa valmistautua itsekseen ja piti pitää 10min puhe siitä aiheesta.
Meni ihan hyvin itsellä, mutta oli tuo kyllä 16-vuotiaalle ihan helvetin ärsyttävä tapa testata. Voin vain kuvitella miten vaikeaa hiljaisemmille.
Toinen mitä itse vihasin oli runoanalyysi.
Kirjoitin E:n äikästä 2006.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukiolainen. Äidinkielen kurssit ovat järkyttävää ahdistavaa sontaa, varsinkin hieman hiljaisemmalle ihmiselle. Aina pitää olla äänessä ja kaikkeen pitää olla mielipide. Nyt tässä jaksossa pitäisi pitää vaikuttava puhe. Hyi helvetti. Ja työn määrä on suuri juu, joka nurkan takaa tulee aina joku arviointi, referaatti yms. mikä pitäisi tehdä.
Puheesta tuli pieni flashback mieleen.
Meillä oli äikän tunnilla sellainen testi lukiossa, että sinut vietiin valmisteluhuoneeseen, ja annettiin lyhyt lista puheenaiheita kouraan. Valitsit niistä yhden. Sitten oli 10min aikaa valmistautua itsekseen ja piti pitää 10min puhe siitä aiheesta.
Meni ihan hyvin itsellä, mutta oli tuo kyllä 16-vuotiaalle ihan helvetin ärsyttävä tapa testata. Voin vain kuvitella miten vaikeaa hiljaisemmille.
Toinen mitä itse vihasin oli runoanalyysi.
Kirjoitin E:n äikästä 2006.
Mulla tulis jo itku jos meillä pidettäis tollanen. Saadaan onneks viikkoja aikaa valmistautua eikä 10min :D
Oon myös lukion kakkosella, ja äidinkieli on lempiaineeni! Kaikista - tähän mennessä neljästä - kurssista on tullut arvosanaksi 10. Meilläkin oli mielestäni aika paljon tekemistä. Edelliskurssilla piti lukea kirja ja kirjoittaa siitä analyysi, tehdä ryhmässä argumentaatioanalyysi, pitää vaikuttava puhe, kirjottaa mielipidekirjoitus ja kokeessa vielä mainosanalyysi sekä uusi argumentaatioanalyysi. Kuulostaa ehkä paljolta, mutta pointtini on siis, että kyllä siitä hengissä selviää!
Pointsikkasi jäi ymmärtämättä mult.