Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä tuo on aika pelottavaa että liikenteessä vanhuskuskien osuus kasvaa koko ajan

Vierailija
26.08.2018 |

Omat vanhempani ovat suuriin ikäluokkiin kuuluvuia, tätini taas syntynyt jo 30-luvulla ja kaikki nuo kolme ovat liikenteessä liki päivittäin.
Kyydissä ollessani olen kiinnittänyt huomiota yleiseen epävarmuuteen, erityisesti kaistanvaihdoissa on jotain ihme häsläystä. Eivät helposti lähde ohittamaan edes traktoria tai muuta hidasta kulkuneuvoa, mikä aiheuttaa usein jononmuodostusta.
Eniten kuitenkin huolettaa se, että vanhusten hämäränäkö on selvästi huonompi kuin nuoremmilla, meinaavat ajaa ohi risteyksistä yms. ja tuo yhdistettynä heikompaan reaktionopeuteen on aika pelottavaa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en ymmärrä miks vanhukset saa vaan pitää korttia. Lähes aina kun jotain kummallista tapahtuu liikenteessä niin joku iäkäs ihminen on ratissa. En tiedä huomaako ne itse ollenkaan mitä ympärillä tapahtuu.

Vierailija
2/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa kolaritilastojen ikäjakauma! PLEASE

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuurilla ne menee. Just meinas yks pappa peruuttaa moottoripyöräilijän päälle, kun lähti ruudusta pois. Ei pää kääntynyt tai katse käynyt peileissä. Lähti vaan liikkeelle.

Vierailija
4/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään varottiin yhtä tummempaa naiskuskia.

Ajoi tasoristeydessä eteen väistämättä. Vilkutteli vilkkuja miten sattui kääntymättä. Pidettiin kunnon turvaväli.

Vierailija
5/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep.

Mielestäni aivan viime vuosina - tai jopa viimeisen vuoden sisällä - on kasvanut silmiinpistävästi vaaratilanteet tuolla tienpäällä. Milloin on joku mummo liikenneympyrässä poikittain, milloin joku paappa puskee risteyksessä kolmion takaa aivan viimetingassa eteen eikä auto liiku 15 km/h kovempaa seuraavaan varttiin. 

Ja sen huomaa että nuo on aivan pihalla. Vaikka miten tööttäilee ja vilkuttelee valoja niin näillä ei silmäkään räpsähdä. 

Vierailija
6/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattupäiset vanhat miehet on käsite liikenteessä. Ne kuvittelee olevansa nuoria ja osaavia, vaikkei pää käänny ja reaktiot on matelian tasoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hattupäiset vanhat miehet on käsite liikenteessä. Ne kuvittelee olevansa nuoria ja osaavia, vaikkei pää käänny ja reaktiot on matelian tasoa.

Osaavat kuitenkin todennäköisesti kirjoittaa paremmin kuin nuoriso. 

Tuohon en usko, että kuvittelevat olevansa nuoria. 

Vierailija
8/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti uusitaan iäkkäillä aina 5 vuodeksi kerrallaan.

Mielestäni yli 80 vuotiailla pitäisi olla vuosittainen tarkastus ja ajokoe lääkärintarkastuksen lisäksi, koska tuossa iässä kunto ja huomiokyky voi nopeastikin romahtaa. Enoni on 92 ja ajaa vielä.

Välillä huolestuttaa, vaikka ikäisekseen skarppi onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolaritilastojen ykkösiä he eivät kuitenkaan ole.

Vierailija
10/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolaritilastojen ykkösiä he eivät kuitenkaan ole.

Ovat, jos siivotaan pois rattijuopot ja viikonloppuöiden kolarit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tiettyjä aloja missä pitäisi olla alhaisempi eläköitymisikä ja tämä on yksi niistä. Muita esimerkkejä hoitajat, palomiehet ym.

Nim. järki käteen

Vierailija
12/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussikuskien osalta kirjoitettiin juuri tänään:

"Kuljettajien osallisuus henkilövahinkoihin johtaneissa onnettomuuksissa todettiin suhteessa yleisimmäksi alle 30-vuotiaiden ja yli 54-vuotiaiden ikäryhmissä.

- Tulos viittaisi siihen, että onnettomuuksien ja vahinkojen riski eläkeikää lähestyvillä kasvaisi, Sullström ja Niemelä kirjoittavat."

Alle 30-vuotiailla ongelma on kokemattomuus, yli 54-vuotiailla nimenomaan iäkkyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärithän sen ratkaisevat uusitaanko ajokortti. Tuntuu, että aika helposti sen saa uusittua. Pitäisikö tähän systeemiin saada joku parannus, esim. miten omainen voi vaikuttaa, jos huomaa ettei ajokyky enää riitä? Harva vapaaehtoisesti ajamista lopettaa, ainakaan miehet.

Vierailija
14/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämäkin on yksilöllisiä. Olen ollut seitsemänkymppisen naisen kyydissä. Ajaa kaupunkiajoa paremmin kuin monet nuoret, itse asiassa mielestäni ihan virheettömästi, noudattaa sääntöjä, ei hidastele, ei hurjastele, osaa peruuttaa eikä ole ajanut kolareita. Ajaa päivittäin. Mutta oma isäni oli ajokunnoton jo alle 65-vuotiaana heikkonäköisyyden vuoksi ja haukkui lääkärin, joka otti ajokortin pois. Isä oli "puoliammattilainen", eli varastomiehenä kuljetteli kuorma-autolla ihmisille tavaraa, mutta oli jo sairauseläkkeellä. Itse toivottavasti ymmärrän lopettaa ajoissa sekä toivotaan, ettei julkista liikennettä ole siinä vaiheessa lopetettu, tai sitten pitää vain asuinpaikka valita jostain isommasta taajamasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajokortti otetaan pois vanhalta, se on juuri kirja ikä, kun liikkuminen muutoin on jo hankalaa ja kallista.

Julkisilla ei jaksa kävelyn vuoksi ja taksi kallista.

Mutta ei tietenkään liian huonokuntoisia saisi ratissa olla.

Vaarallisimpia ovat liityntäkaistat, joilla nopeutta pitäisi nostaa ja liittyä nopeaan liikenteeseen.

Minusta liikenne pitäisi tehdä kaikille turvallisemmaksi ja poistaa liityntäkaistat käytöstä. Ilman niitä liikenne olisi paljon leppoisampaa.

Niitä ei aina pysty välttämään. Jos autoilee paljon, sellaiselle joutuu silloin tällöin vahingossa.

Vierailija
16/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä oletat, että se 65 v ikäinen pääsee töihin, kun ajokortti otetaan iän takia pois, julkista liikennettä ei ole eikä nykyisin enää taksiakaan saa. Töissä on silti pakko olla, kunnes tulee työvuodet täyteen.

Jos vanhukset ovat suurin ongelma, niin miksi he eivät tilastoissa kuitenkaan ole selkeä "tap paja pii kki"? Jostain syystä tavallisin kuolon kola rin aiheuttaja on nuorehko mies, jolla on mielenterveysongelmia. Paras ratkaisu olisi, että aina kun saa masennusdiagnoosin, niin luopuu ajokortista.

Vierailija
17/19 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Professori Timo Tervo on yrittänyt puhua vanhusten ajamisesta ja lääkärintarkistuksista pitkään. Mutta tilanne tulee vain pahenenaan, kun isor ikäluokat lähestyvät 80 ja riskit kasvavat. Heillä on varaa myös autoilla ja on kesämökkiä ja muuta. Lääkärien vastuu on suuri mutta uskaltavatko ajoissa, huom!, ottaa kortin pois.

Vierailija
18/19 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä oletat, että se 65 v ikäinen pääsee töihin, kun ajokortti otetaan iän takia pois, julkista liikennettä ei ole eikä nykyisin enää taksiakaan saa. Töissä on silti pakko olla, kunnes tulee työvuodet täyteen.

Jos vanhukset ovat suurin ongelma, niin miksi he eivät tilastoissa kuitenkaan ole selkeä "tap paja pii kki"? Jostain syystä tavallisin kuolon kola rin aiheuttaja on nuorehko mies, jolla on mielenterveysongelmia. Paras ratkaisu olisi, että aina kun saa masennusdiagnoosin, niin luopuu ajokortista.

Eiköhän ne 70/75 v ja ylöspäin niitä ongelmia ennemmin luo kuin työikäiset, 65-vuotiaat

Vierailija
19/19 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tiettyjä aloja missä pitäisi olla alhaisempi eläköitymisikä ja tämä on yksi niistä. Muita esimerkkejä hoitajat, palomiehet ym.

Nim. järki käteen

Kyllä se järki on viisainta pitää siellä päässä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi