Miksi valtion ensi vuoden budjettiehdotuksesta puuttui edelleen lentovero? Olisi jo korkea aika!
Ruotsissa tuli lentovero voimaan 1. huhtikuuta ja vuoden alkupuoliskolla lentoliikenne Ruotsin lentokentillä oli lähes nollakasvussa. Tähän tosin vaikutti varmasti myös Ruotsin kruunun kurssi, mutta kuitenkin.
Lentovero tulisi Suomessa Ruotsin tavoin porrastaa lentojen pituuden mukaan, mutta kuitenkin niin, että myös vaihdon sisältävät lennot (esimerkiksi Helsinki-Amsterdam-Toronto) tulisi verottaa korkeimman veroasteen mukaan. Viime vuonna Finavian lentokentillä kävi noin 20 miljoonaa matkustajaa. Jo maltillisella verolla, olkoot esimerkiksi keskimäärin 15-20€ per lähtevä matkustaja, valtio saisi kassaan toista sataa miljoonaa euroa. Lentoliikenteen kasvu hyytyisi ainakin hieman. Sillä, että Suomesta pääsee lentämään ylihalvalla etelään ei ole mitään merkitystä Suomen taloudelle.
Ja ennen kuin joku alkaa marmattamaan siitä, että Helsinki-Vantaan on on tärkeä (sopii kyllä kysyä, miksi?) pysyä kilpailukykyisenä Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä, niin vero ei koskisi kansainvälisen liikenteen vaihtomatkustajia (aivan kuten Ruotsissakin).
Kommentit (14)
Katselin Tjäreborgin sivuilta marraskuun matkoja Malagaan, kyllä siellä näkyy hintaerittelyssä lentovero.
3 vuorokauden matka, lentovero kahdelta 170e.
Jos vero ei koskisi kansainvälisiä vaihtoja, miksi lasket tuon 20 miljoonan mukaan, jossa nämä ovat mukana?
Ei huolta, pitää olla vain kärsivällinen. Suomessa seurataan aina herkeämättä, mitä Ruotsissa tapahtuu.
Ei ole epäilystäkään, etteikö ensi hallituksen pääministeripuolue SDP toisi lentoveroa Suomeen ruotsalaisen isäntäpuolueensa vanavedessä. :)
Vierailija kirjoitti:
Jos vero ei koskisi kansainvälisiä vaihtoja, miksi lasket tuon 20 miljoonan mukaan, jossa nämä ovat mukana?
Kansainvälisiä vaihtoja on pieni määrä.
Ööh. Miksei? Toisaalta miksei samalla veroteta raskaammin romun raahaamista ympäri maailmaa? Se vasta järjetöntä on, että tilataan jostain Kiinasta rihkamaa, jota ei välttämättä tarvi edes. Vapaa kauppa perustuu siihen, että kuljetukset on edullisia ja ihmiset saa ostaa puoli-ilmaiseksi lisää tavaraa ja heittää vanhoja kaatopaikoille. Kertakäyttökulttuuria, pahimmillaan, kun mikään vanha ei kelpaa, mitään ei kannata kunnostaa ja uutta vaan koko ajan kotiin. Mulle on hiukan epäselvää, miksi esimerkiksi vihreät ihailee globaalia kauppaa ja samalla se on luonnon tuho.
Eräs tuttu on entisöijä ja on vaikea elää sillä työllä. Vanhan sohvan kunnostus on kallista, mutta loppujen lopuksi se on vaan uusi kangas ja työtä. Laadukas materiaali kestä kauan, alkuperäinen voi olla 50 vuotta vanha ja vasta nyt vaihtokunnossa. Mutta kun se maksaa. Ihmiset juoksee mielummin hakemaan Ikeasta uuden sohvan ja sen tavallaan ymmärtää, mutta tämä on juuri se ongelma.
> Sillä, että Suomesta pääsee lentämään ylihalvalla etelään ei ole mitään merkitystä Suomen taloudelle.
En tiedä, mutta tavalliselle ihmiselle on. Totuus on kylläkin, ettei lennot ole halpoja. Menneet ovat ne ajat, jolloin meno-paluun etelään sai 50 eurolla. Nyt hinnat ovat kalliita.
Valitettavasti merkittävä osa suomen talouskasvusta johtuu lisääntyneestä turismista suomeen päin, aasialaisia on vuoso vuodelta enemmän mutta myös euroopasta tänne lennetään.
Vierailija kirjoitti:
Jos vero ei koskisi kansainvälisiä vaihtoja, miksi lasket tuon 20 miljoonan mukaan, jossa nämä ovat mukana?
Tarkentaisitko mitä tarkoitat?
Finavian tilastojen mukaan Helsinki-Vantaan matkustajamäärä viime vuonna oli noin 19 miljoonaa, ja kansainvälisiä vaihtomatkustajia tästä luvusta noin 2,5 miljoonaa.
Aivan asianmukaisesti laskin - toista sataa valtion kassaan helposti.
ap
Lentovero pitää luonnollisesti asettaa yksityisilmailulle ja sillä saadulla verokertymällä tukea joukkolentoliikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti merkittävä osa suomen talouskasvusta johtuu lisääntyneestä turismista suomeen päin, aasialaisia on vuoso vuodelta enemmän mutta myös euroopasta tänne lennetään.
Eurostatin tilastojen mukaan matkailijoita vieraili Pohjoismaissa vuonna 2016:
Ruotsi - 14 miljoonaa
Tanska - 11,6 miljoonaa
Norja - 9,7 miljoonaa
Suomi - 5,8 miljoonaa
-------------------------------
Eli jotain suhteellisuudentajua. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä iltapäivälehdet kirjoittavat, vaan etsi tietoa myös itse ja vertaile.
Vierailija kirjoitti:
Lentovero pitää luonnollisesti asettaa yksityisilmailulle ja sillä saadulla verokertymällä tukea joukkolentoliikennettä.
Verojen korvamerkintä ei ole mahdollista lain puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti merkittävä osa suomen talouskasvusta johtuu lisääntyneestä turismista suomeen päin, aasialaisia on vuoso vuodelta enemmän mutta myös euroopasta tänne lennetään.
Eurostatin tilastojen mukaan matkailijoita vieraili Pohjoismaissa vuonna 2016:
Ruotsi - 14 miljoonaa
Tanska - 11,6 miljoonaa
Norja - 9,7 miljoonaa
Suomi - 5,8 miljoonaa
Ja tämä vielä se huomioiden, että Suomen lukuja paisuttaa suhteettoman paljon venäläiset. Muissa Pohjoismaissa turisteja tulee tasaisemmin joka kolkasta.
Vierailija kirjoitti:
> Sillä, että Suomesta pääsee lentämään ylihalvalla etelään ei ole mitään merkitystä Suomen taloudelle.
En tiedä, mutta tavalliselle ihmiselle on. Totuus on kylläkin, ettei lennot ole halpoja. Menneet ovat ne ajat, jolloin meno-paluun etelään sai 50 eurolla. Nyt hinnat ovat kalliita.
Miksi ihmeessä etelään pitäisi kenenkään päästä parin ravintola-annoksen hinnalla??
Samoin lentovero pitää laittaa myös tavaroille, jotka tuodaan lentäen Suomeen. Hillitsisi myös nettikauppaa, joka on todella ympäristöä kuormittavaa.