Osaisiko kukaan auttaa napavaihteisen pyörän kanssa
Pyörästäni (7rumpu vaihdetta) tipahti ketjut ja sain ne rattaalle. Nyt ongelma on että vaihteet ei toimi.
Naksuu, pyörii tyhjää ja ei ota kiinni. Alimmat vaihteet ei toimi ollenkaan, ei anna vaihtaa niille.
Laitoinkohan ketjut jotenkin väärään kohtaan vai meninkö sörkkimään vahingossa vaihde vaijeria..?
Pyörä maksoi 50€ pari vko sitten. On helkamaan velotar. Joten korjaus kuulostaa turhalta liikkeessä kun maksaa enemmän kuin pyörä.
Eikä olisi varakaan viedä.
Kaikki spekulointi ja apu otetaan kiitollisena vastaan. <3
Kommentit (19)
Napa kannattaa putsata varovasti pumpulitikulla.
7-vaihteisessa (shimanon) napaaiheessa on kolme osaa vaijerin päässä jotka voivat mennä pois paikoiltaan mikäli ketju osuu niihin.
Tossa näyttäis olevan ohje kokoamiseen.
Onnistunee lähes keneltä tahansa.
Vaijeri pitää myös laittaa oikeaa reittiä kulkemaan
Eikä tosta paikalleen laittamisesta voi kymppiä enempää veloittaa liikkeessä.
Kiitos hurjasti. Miä tutkin asiaa.. katselin vain pyörähuollon Sivuilta et maksas sellasen n.60€ mutta jos ei maksa parii kymppiä enempää niin tietysti käytän ammattilaisella. :) pitää soitella liikkeisiin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Eikä tosta paikalleen laittamisesta voi kymppiä enempää veloittaa liikkeessä.
Muhahah. Et ikinä käynyt pyöräkorjaamolla autokorjaamosta puhumattakaan. 50 eurolla eivät sano edes päivää!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hurjasti. Miä tutkin asiaa.. katselin vain pyörähuollon Sivuilta et maksas sellasen n.60€ mutta jos ei maksa parii kymppiä enempää niin tietysti käytän ammattilaisella. :) pitää soitella liikkeisiin vielä.
50-100 eur on minimi
50 eur on pelkkä säätö. Satasella et selviä jos vikaakin on.
https://www.helkamavelox.fi/wp-content/uploads/2016/12/opas.pdf
7- JA 8-VAIHTEISEN NAPAVAIHTEEN SÄÄTÖ
Säädä vaihteenvalitsin 4.-vaihteelle. Kierrä ohjaimessa vaihteenvalitsimen ja vaihdevaijerin liitoskohdassa olevasta säätöholkista kunnes takanavassa olevat punaiset uramerkinnät (kuva 14) ovat tarkasti kohdakkain. (8-vaihteisessa keltaiset viivat). Käy kaikkien vaihteiden toiminta läpi molempiin suuntiin, mikäli vaihteet eivät vieläkään toimi moitteettomasti käänny Helkamajälleenmyyjän puoleen!
Oivoi!🙈 jos oikeasti maksaa ton verran (mikä on ihan ymmärrettävä hinta nykysin), niin täytynee sitten vain opiskella pyöristä ja yrittää ite. Työkaluja onneks kyllä löytyy ja perus asiat jotenkin tiedossa (opiskelen puualalla)
Ellen satu löytämään jotakuta esim.kaveripiiristä, joka tekisi sen halvemmalla. :D
opiskelijana ja kesätyöttömänä tuista ei iha hirvästi makseta valitettavasti.
-ap
Mitä jos soittaisit pyöräliikkeeseen ja kysyisit, että mitä maksaa? Hinnat vaihtelevat paikkakunnan ja kauppiaan mukaan. Turha niitä on täällä arvailla.
Vierailija kirjoitti:
Eikä tosta paikalleen laittamisesta voi kymppiä enempää veloittaa liikkeessä.
Meidän kylillä ainakin ihan edullinen pyöräkorjaamo. Ei ota mistään töistä riistohintaa. Äitini kolmivaihteisessa napavaihteisessa fillarissa keskimmäinen vaihde raksutteli tyhjää. Vein kyseiseen liikkeeseen ja se otti juurikin tuo kympin säädöstä ja nyt toimii taas kuin ihmisen mieli.
Pyydä joku tuttu mies apuun. Kuka tahansa mies joka on vähänkin rassannut pyöriä nuorempana, osaa 5 minuutissa kiristää ketjut ja tuo vaihdejuttukin on varmasti nettiohjeilla ja kokeilemalla helposti korjattavissa.
Luen tän koko ajan että napanöyhdän kanssa, ärsyttävää :D
Tuota seiskaa aikoinaan itse hyljeksin juuri sen vaihteenvaihtajan takia kun renkaat menee aina silloin tällöin rikki ja se vaatii vanteen irroittamisen. Pitää vain osata toimia sen vaihtajan kanssa oikein se on yllättävän kätevä, youtubesta löytyy videoita miten se kannattaa ottaa pois ja asentaa takaisin. Vaihtaja kannattaa laittaa 1 koska napa palauttaa jousella aina 1 päin, jos vaihtaja on oikein kiinni navassa ja tarve on vain saada vaijeri paikalleen sormin vääntää muistaakseni vastapäivään navan vaihtajaa olettaen että vaihtaja on oikein kiinni navassa ja pujottaa vaijerin lukon sille ajatellulle paikalle, erittäin kätevää. Jos vaihtaja on irronnut navasta helpoin ottaa vanne pois paikaltaan ja sovittaa vaihtaja napaan ja kiinnittää muovilukko joka väännetään siinä on värilliset merkit antamassa suuntaa.
Kiristä ensin ketjut ja sitten säädät vaihdevaijerin pituutta kunnes vaihteet osuu kohdalleen. Jos et osaa tai ei ole työkaluja niin pyydä apua.