Jokelan tapauksesta tulee mieleen, huomioiko koulujarjestelma riittavasti huippualykkaiden ja -lahjakkaiden mahdollisuuksia toteuttaa ja kehittaa itseaan?
Pekka-Eric oli kiistatta ikäisiään älykkäämmällä tasolla. Siitä kertoi mm. hänen syvälliset filosofiset pohdintansa ja kiinnsotuksensa historiaan ja ihmiskunnan tilaan. Tällainen henkilö helposti joutuu koulussa kiusatuksi kaveripiirissä, jota kiinnostaa vain viina, pimpsa ja urheilu. Miten koulussa osataan ottaa tällaiset huippuälykkäät ja heidän tarpeensa huomioon?
Kommentit (4)
Nykyisten tuntikehyksien puitteissa lisätunteihin ei juuri ole varaa, mutta eriyttäviin lisätehtäviin on aina mahdollisuus. Millaista muuta tukea toivoisitte?
T. Alakoulun opettaja, joka on miettinyt näitäkin asioita paljon
muut pakersivat jonkun jutun kanssa, joka oli minulle ollut selkeä jo vuosia aiemmin. Koko HOPS kannattaisi tehdä ihan yksilöllisesti tällaisten oppilaiden kanssa. Kannattaisi myös yrittää saada ainakin yliopistopaikkakunnilla yhteistyötä yliopiston ja lukion välille kuten USA:ssa, edistyneet oppilaat voisivat käydä luennoilla yliopistossa samasta aineesta tms.
Kenties luokkien yli pitäisi antaa oppilaiden hyppiä entistä useammin?
Johan loppui kiusaamisetkin. Harmi, etten päässyt sinne jo aiemmin.
Noh, sen verran sain myönnytyksiä omassa lukiossani, että kielten kohdalla opettajat tekivät minulle lisätehtäviä. Siinä kaikki. :/