Erittäin liikunnallinen lapsi, todistuksessa
numero vain 8. Viimeksi opettaja kehui kuinka oikein erottuu liikunnallisuudellaan joukosta. Omassa harrastuksessaan Suomen parhaimmistoa ja lisäksi harrastaa monipuolisesti muutakin. Mikä muu vaikuttaa arviointiin?
Kommentit (19)
Ehkä kymppiin tarvitaan myös hyvää asennetta, pelkät taidot ei riitä.
Asenne vaikuttaa paljon. Jos on itsekäs, muita vähättelevä ei-tiimipelaaja niin liikunnasta ei tule kasia parempaa saamaan vaikka olisi kuinka atleetti.
Käytös arvioidaan erikseen mutta jos perseilee esim. musiikin tunnilla se vaikuttaa kyllä numeroon alentavasti.
Ei osaa ottaa toisia huomioon tunnilla. Varmaan aina pätemässä ja jättämässä ne ei niin liikunnalliset pois joukkueesta/viimeiseksi? Tämä päti ainakin oman luokkani kohdalla noihin himoliikkujiin.
Antaisi muillekin tilaa "loistaa",kunnioittaisi muidenkin osaamista ja yrittelijäisyyttä,ilman muuta myös omaa vuoroa.opettajan ja muiden kunnioituksen puute helposti laskee parilla numerolla.
Liikuntaharrastaja voi olla koululiikunnassa yhteistyökyvytön ja ylimielinen, ja ilman muuta se vaikuttaa numeroon.
Kymppi vaatii liikunnallisten taitojen lisäksi myös sitä, että osaa kannustaa muita. Ja että on innokas kokeilemaan eri lajeja, kokeilee uudelleen, ellei onnistu, on reilu... Ei riitä, että on nopein tai notkein tms.
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa ottaa toisia huomioon tunnilla. Varmaan aina pätemässä ja jättämässä ne ei niin liikunnalliset pois joukkueesta/viimeiseksi? Tämä päti ainakin oman luokkani kohdalla noihin himoliikkujiin.
Eikö yleensä liikunnallisia palkita siitä, että päsmäröivät ja saavat valita joukkueetkin?
Kannattaa ihan suoraan kysyä opettajalta. Mitä lapsi sanoo syyksi? Urheilullisuudella voisi saada helposti todistukseen 10. Naamakerroin on vaikeasti mitattavissa, sen puitteissa voi ilman perusteltua syytä nostaa tai laskea numeroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa ottaa toisia huomioon tunnilla. Varmaan aina pätemässä ja jättämässä ne ei niin liikunnalliset pois joukkueesta/viimeiseksi? Tämä päti ainakin oman luokkani kohdalla noihin himoliikkujiin.
Eikö yleensä liikunnallisia palkita siitä, että päsmäröivät ja saavat valita joukkueetkin?
Kannattaa ihan suoraan kysyä opettajalta. Mitä lapsi sanoo syyksi? Urheilullisuudella voisi saada helposti todistukseen 10. Naamakerroin on vaikeasti mitattavissa, sen puitteissa voi ilman perusteltua syytä nostaa tai laskea numeroita.
Ehkä nykyään on jo päästy siitä että ruutuvihkoon kirjatut sekunnit eivät määritä numeroa. Jos edes osa opettajista näkee huippu-urheilijoiden läpi ja todella katsoo koulutuntien kokonaisuutta eikä harrastusta. Omalla luokallani oli aikanaan yksi ringetteharrastaja ja yksi taitoluistelija. Luistelutunneilla kumpikin valitti kentän laidalla naama norsunveenä kun ulkokenttä pilaa heidän luistimensa ja kummallakin oli kymppi todistuksessa.
Lapsi on pettynyt. Ainoa aine, josta odotti 9 tai 10. Muut aineet osasi arvioida että ovat 7 ja 8 ja aika hyvin pitivätkin paikkansa. Nyt oli ensimmäinen numero arvostelu. Kotona pihapeleissä ottaa huomioon hyvin naapurin pienemmät pelaajat, joten vaikea kuvitella että koulussa olisi erilainen. Täytyy ensi vuonna sitten kysyä opettajalta mitä vaaditaan numeron nostamiseen..
Ap
Eihän se nyt riitä että on omassa harrastuksessaan Suomen parhaimmistoa, liikunnassa on monta lajia joista pitäisi löytyä vähintään se ydinosaaminen ja kehittyäkin siinä. Uinti, suunnistus, luistelu, hiihto, pallopelit, hypyt, heitot, juoksu jne.
Taidon lisäksi pitäisi osata ottaa muutkin huomioon, eli ryhmätaitoja. Innostua tunneilla vaikkei laji olisikaan oma. Oppia ja suostua oppimaan uutta. Liika kilpailuhenkisyys on usein ongelma niillä valmiiksi urheilullisilla.
Kriteerit eri aineiden arviointeihin löytyy kyllä jostain netistäkin.
Lapseni sai liikunnasta 10 ja käytöksestä 8, hän harrastaa yhtä joukkuelajia jossa on pärjännyt.
varmaan vähän riippuu opettajastakin ja siitä miten näkee tilanteet. Jos lapsi onkin säätänyt tunneilla tai pelleillyt kavereiden kanssa välillä? Tai jos yrittää liian tosissaan tosikkona, ja on huono häviäjä? Ei tsemppaa ollenkaan niitä luokan ei liikunnallisia lapsia tai ei valitese heitä ikinä omaan joukkueeseen, koska ovat huonoja? Syitä voi olla varmaan kuinka paljon. Vaikka hän olisi tosi taitava liikunnallisesti niin tunneilla tapahtuneet pienet ja toistuvat jutut voivat vaikuttaa numeroon..
Itse en ole koskaan harrasanut koulun ulkopuolella liikuntaa missään joukkueessa tms. Koulussa yläasteella minulla oli parhaimmillaan 6-8 h liikuntaa viikossa kun valitsin pakollisen lisäksi valinnaisen ja työpajan liikunnan.. Minulla on myös vähän rajoitteita joissain lajeissa (lyhytkasvuisuus), aina sitkeästi muiden mukana juoksin ja yritin, paras en ollut. Sain todistukseen 9.
Käytös.