7. luokalla alkaneet oppimisvaikeudet
Koko ala-asteen ajan pojalla meni koulu hyvin, numerot luokkaa 8-10 ja teki tehtävät hyvin, koulussa ei ollut ongelmia. Nyt 7. luokan aikana tehnyt tehtäviä toistuvasti huolimattomasti, kokeista ja tehtävistä tulee lähes aina 7, muutama 8 ja 9 tullut koko vuoden aikana. Mitä tässä oikein pitäisi tehdä? Ei hengaa kaupungilla, harrastaa urheilua, ei käytä alkoholia. On kavereita, ei ole syrjäytynyt. Lukee kokeisiin parina iltana ja kyselemme asioita ennen koetta. Jotenkin tuntuu, että ei osaa selittää asioita kokeissa kovinkaan hyvin, saattaa tietää asian, mutta ei osaa muodostaa kokonaisuutta vastauksissa.
Kommentit (13)
Oppimisvaikeudet??? HALOO! Seiska on normaali numero, ihan kelvollinen vielä. Syitä voi olla esim.:
- poikasi sisäinen motivaatio heikentynyt vaikka ihan murkkuiän takia
- alakoulussa oli liian helppoa/numerot tuli ilmaiseksi
Nyt on eri koulu ja eri meno. Joistain kouluista tullaan huippunumeroilla ja ne romahtaa ja joistain tulevilla nousee jopa numerot. Tämä on koulukohtaista ja vielä opettajastakin kiinni.
Lopeta se prässääminen, ellet halua lapsellesi mt-ongelmia. Monet keskitasoiset pojat vetää pinkoista ohi myöhemmin elämässä. Pidä kiinni rutiineista: kouluun ajoissa, aamupala syötynä, tarvikkeet mukana, läksyt tehtynä ja kokeisiin pitää lukea kohtuullisesti. Tulos on sitten riitettävä myös vanhemmille.
t. yläkoulun ope
Alakoulussa leikitään, yläkoulussa opiskellaan. Joillakin menee koko seiskaluokka sen ymmärtämiseen, että koulunkäynti vaatii työntekoa, varsinkin jos alakoulun puolella on saanut numeroita helposti.
Alakoulun kokeet ovat usein todella helppoja ja suurin osa saa hyvän tai kiitettävän. Yläkoulussa tilanne on toinen ja arvosanoja tulee koko asteikolla. Nuoresi opiskelutekniikoilla hän saavuttaa tuon seiskan. Opiskelutekniikoita kohtentamalla on mahdollisuus parantaa saavutuksia, mutta joillakin oppilailla yläkoulun puolella alkaa myös näkyä osaamisen ylärajat. Eli vaikka kuinka opiskelisi, ei nuori kykene omaksumaan ja ymmärtämään opiskeltavaa sisältöä esimerkiksi yhdeksikön tasoisesti.
Huolimattomuus liittyy käynnissä olevaan murkkuikään. Odotahan kun lapsesi on kasilla... Ja muista, että hän muuttuu luolamiehestä takaisin ihmiseksi ysillä.
Alakoulussa asiat on niin helppoja, joten siellä arvosanojen kuuluukin olla hyviä. Yläasteella asiat vaikeutuu ja lasten väliset ero alkaa näkyä selvemmin. Mutta muistinvaraista harjoittelua kannattaa lisätä, niin pärjää kokeissa. Eli lukee asian ja sen jälkeen muistinvaraisesti selittää, mitä juuri luki. Ja juuri tuo kyseleminen on hyvä muistinvarainen menetelmä.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä poikaa tekemään mindmap kokeisiin valmistautuessa. Kaksi päivää ei riitä kokeisiin valmistautumiseen, sillä vika päivä on pikakertausta, ei koealueen lukemista. Lukuaineiden kappaleita pitää lukea ja opetella joka päivä. Pelkkä kokeisiin valmistautuminen ei riitä.
Selvästi näkee, että naisen kirjoittama viesti. Mindmap on täysin typerä ja hyödytön. Jos ei ole oppi mennyt päähän, niin ei siinä töhertely auta. Kaksi päivää riittää vallan mainiosti peruskoulun kokeeseen lukemiseen, vaikkei edes olisi tehnyt läksyjä tai käynyt koulussa. Poikaa on turha pakottaa lukemaan lisää. Suurin osa yläastelaisistahan ei koskaan lue mihinkään kokeeseen.
Voisikohan niitä oppimistekniikoita käydä siellä koulussa läpi ja opettaa oppilaille opiskelua, jos alakoulun opiskelutavat ei yläkoulussa riitä.
Seiskaluokalla monilla tulee ahdistusta. Kaverit ovat vaihtuneet ja koulu on rankempaa. Itse pyytäisin opettajilta kokeita kotiin nähtäväki, jotta näkee, mikä jumittaa. Tosin seiska on hyvä numero. Kasilla voi mennä paremmin. Se ei tunnu yhtä ahdistavalta luokalta kuin seiska.
Koska pojan näkö on viimeksi tarkastettu?
Opetelkaa kokonaisuuksien hallintaa esim. tuolla mindmap-menetelmällä. Jos poika tykkää tietokonesovlleuksista opetelkaa vaikka mindmapin teko sellaisella, esim. popplet tai prezi tms.
Lisäksi näyttää siltä, että poika ei lue tarpeeksi eikä kirjoita itse tarpeeksi, siksi ei kykene enää vastaamaan pidempiin tai esseetyyppisiin kysymyksiin. Koittakaa kannustaa lukemaan muutakin kuin koulukirjoja. Lisäksi harjoitelkaa asoiden kirjoittamista omin sanoin.
Tehkää vaikkapa sellaisia harjoituksia, että poika kerää tietoa eri lähteistä liittyen johonkin häntä kiinnostavaan asiaan. Nämä tiedot poika kerää mindmapiin, jonka sitten järjestätte yhdessä. Sitten poika kirjoittaa lyhyen tekstin aiheesta.
Parhaiten tämä onnistuu kun aloitetaan tiedon keruu kysymyksellä, johon haetaan vastausta. Silloin teksti voidaan kirjoittaa ikään samaan tyyliin kuin vastaus kokeiden kysymyksiin koulussa. Tue tässä poikaa osoittamalla että tekstin kokoaminen on tekniikkalaji: on aloitus, esiintulevat kohdat kukin omassa kappaleessaan, ja sitten lopussa yhteenveto. Käykää läpi myös kappaleen rakenne: että kappaleessa käsitellään yksi asia. Kerätkää talteen esimerkkilauseita, joiden avulla esitetään yleisiä ajatuksia. Harjoitelkaa myös pojan omien mielipiteiden kirjoittamista lauseiksi.
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan niitä oppimistekniikoita käydä siellä koulussa läpi ja opettaa oppilaille opiskelua, jos alakoulun opiskelutavat ei yläkoulussa riitä.
Voisikohan niitä oppimistekniikoita käydä siellä kotona läpi ja opettaa lapsille opiskelemista.
Koulussa ihan varmasti käydään oppimistekniikoita läpi, mutta jos vielä kotona panostettaisiin siihen, että
a) lapsi lukee läksyt ja tekee tehtävät silloin, kun ne on annettu. Huom. tehtäviin ei vastailla sähkösanomatyyliin vaan tarpeeksi laajasti. > lapsi saa harjoitusta kokeisiin vastaamisessa.
b) lukee kokeisiin useampana iltana ennen koetta. Viimeinen ilta varataan kertaamiseen.
c) vanhempi voi kysellä koealuetta
d) laita lapsi kyselemään sinulta. Näin hän joutuu kertaamaan koealueen, kun etsii kysymyksilleen oikeita vastauksia
e) Harjoittelette koevastausten laatimista.
Muista, että tämä kannattaa tosiaankin tehdä, jos ja kun lapsi on motivoitunut. Väkisin vääntämällä ja jopa rangaistuksilla uhkailemalla ei synny oppimistuloksia.
Lapsesi oppimisvaikeudet vaikuttavat tosiaankin siltä, että hän ei ole vielä oppinut opiskelemaan. Sitä joutuu todellakin harjoittelemaan, jotta sen oppisi. Alakoulu sujuu yleensä hyvin, vaikka kokeisiin ei luetakaan, mutta tunnilla kuunnellaan opettajaa tarkasti. Yläkoulussa tämä ei enää riitä. Kyllä se siitä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan niitä oppimistekniikoita käydä siellä koulussa läpi ja opettaa oppilaille opiskelua, jos alakoulun opiskelutavat ei yläkoulussa riitä.
Voisikohan niitä oppimistekniikoita käydä siellä kotona läpi ja opettaa lapsille opiskelemista.
Koulussa ihan varmasti käydään oppimistekniikoita läpi, mutta jos vielä kotona panostettaisiin siihen, että
a) lapsi lukee läksyt ja tekee tehtävät silloin, kun ne on annettu. Huom. tehtäviin ei vastailla sähkösanomatyyliin vaan tarpeeksi laajasti. > lapsi saa harjoitusta kokeisiin vastaamisessa.
b) lukee kokeisiin useampana iltana ennen koetta. Viimeinen ilta varataan kertaamiseen.
c) vanhempi voi kysellä koealuetta
d) laita lapsi kyselemään sinulta. Näin hän joutuu kertaamaan koealueen, kun etsii kysymyksilleen oikeita vastauksia
e) Harjoittelette koevastausten laatimista.
Muista, että tämä kannattaa tosiaankin tehdä, jos ja kun lapsi on motivoitunut. Väkisin vääntämällä ja jopa rangaistuksilla uhkailemalla ei synny oppimistuloksia.
Lapsesi oppimisvaikeudet vaikuttavat tosiaankin siltä, että hän ei ole vielä oppinut opiskelemaan. Sitä joutuu todellakin harjoittelemaan, jotta sen oppisi. Alakoulu sujuu yleensä hyvin, vaikka kokeisiin ei luetakaan, mutta tunnilla kuunnellaan opettajaa tarkasti. Yläkoulussa tämä ei enää riitä. Kyllä se siitä. :)
En ole opettaja tai minkään alan maisteri, vaan siivooja. On muita lapsia, kotitöitä ja iltavuorojakin. Tässä se eriarvoistuminen jo alkaa, kun minulla ja miehelläni ei ole osaamista lapseni opettamiseen yläasteen asioissa. Koulusta ei seiskan oppilas saa mitään tukiopetusta. Ei kai opiskelutekniikoiden opettaminen ole vanhempien tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan niitä oppimistekniikoita käydä siellä koulussa läpi ja opettaa oppilaille opiskelua, jos alakoulun opiskelutavat ei yläkoulussa riitä.
Seiskaluokan opotunneista lähes kaikki käytetään erilaisiin oppimistekniikoihin. Lukuvuoden alkutunnit käytetään ryhmäyttämiseen, sen jälkeen on vain tuota oppimistekniikka-asiaa.
Pyydä poikaa tekemään mindmap kokeisiin valmistautuessa. Kaksi päivää ei riitä kokeisiin valmistautumiseen, sillä vika päivä on pikakertausta, ei koealueen lukemista. Lukuaineiden kappaleita pitää lukea ja opetella joka päivä. Pelkkä kokeisiin valmistautuminen ei riitä.
Jos näillä neuvoilla kokeet eivät mene paremmin syksyn mittaan niin, ottaisin ennen joulua yhteyttä erityisopettajaan ja pyytäisin opiskeluteknikkavinkkejä. Ehkä myös oppimisvaikeustesti.
Tosin uskoisin, että tässä on enemmän kyse siitä millainen ero on alakoulun kokeilla ja vaatimuksilla vs. Yläkoulun vastaavat.
Alakoulun koetuloksia ei voi verrata yläkoulun vastaaviin , koska alakoulun opettaja on voinut valita helpon koesetin. Alakoulu on helppo vs yläkoulu jo yleisesti.
Mutta mindmap-tekniikka on tosi hyödyllinen kokeisiin valmistautuessa, joten se käyttöön.