Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AL: Hätäkeskuslaitos tutkii puhelua, jossa tamperelaismies tunnusti Tesoman murhan ennen poliisille avautumista - Miksei se johtanut toimenpiteisiin?

Vierailija
05.04.2018 |

Hätäkeskusta on kritisoitu, ettei mieheen suhtauduttu puhelun aikana vakavasti. Tapausta selvitetään parhaillaan.

Hätäkeskuslaitos selvittää Tesoman murhan tunnustaneen miehen torstaina soittamaa puhelua, jossa hän tunnusti tekonsa hätäkeskuspäivystäjälle kiirastorstaina. Hätäkeskuslaitos kertoi tutkinnasta tiistaina Twitterissä.

Selvityksestä kerrottiin sen jälkeen, kun Aamulehdessä julkaistiin pääsiäisviikonloppuna kommentti, joka kritisoi hätäkeskuspäivystäjän suhtautumista tunnustukseen. Kommentissa kirjoitettiin, että tunnustusta ei olisi otettu vakavasti hätäkeskuksessa.

Nyt hätäkeskuslaitos Aamulehden mukaan selvittää, toimittiinko puhelun aikana asianmukaisesti. Aamulehden haastatteleman Porin hätäkeskuksen päällikön Helena Borisovin mukaan hätäkeskuspäivystäjä oli puhelun aikana kysynyt tunnustajalta ohjeistuksen mukaisesti lisäkysymyksiä saamatta kuitenkaan niihin vastauksia. Lopulta päivystäjä ohjeisti miestä ottamaan yhteyttä poliisiin. Tätä ohjetta tunnustuksen tehnyt tamperelaismies oli lopulta noudattanut.

Hätäkeskuslaitos selvittää tapausta puhelusta olemassa olevan tallenteen avulla ja päättää selvityksen jälkeen, onko jatkotoimille tarvetta.

https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201804052200856627_u0.shtml

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllätä. Aivoinfarktipotilaalle ei millään meinannut saada ambulanssia, päivystäjä ei kysynyt tarkentavia kysymyksiä. Piti väitellä hänen kanssaan pitkään ennen kuin suostui lähettämään ambulanssin. Hengenvaatallinen tilanne päällä ja potilas oli ollut yksin pitkään ennen kuin hänet löydettiin. Kun yritettiin saada apua niin avun tarve kyseenalaistettiin.

Vierailija
2/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mä nautin jos joku häkevastaajaidiootti pääsee vastuuseen tekosistaan. Semmosia kus*päitä siellä on kyllä töissä, että toivottavasti en koskaan ole itse hädässä niiden törppöjen armoilla. Muiden hädässä olijoiden puolesta olen siis soitellut ja saanut niin törkeää kohtelua, että ihmettelen miten kukaan voi työpaikalla käyttäytyä niin asiattomasti? Itse saisin ainakin potkut asiattomasta käytöksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä. Aivoinfarktipotilaalle ei millään meinannut saada ambulanssia, päivystäjä ei kysynyt tarkentavia kysymyksiä. Piti väitellä hänen kanssaan pitkään ennen kuin suostui lähettämään ambulanssin. Hengenvaatallinen tilanne päällä ja potilas oli ollut yksin pitkään ennen kuin hänet löydettiin. Kun yritettiin saada apua niin avun tarve kyseenalaistettiin.

Ehkä hän ei tiennyt mikä on aivoinfarkti.

Soitin kerran hoitokodista asukkaalle ambulanssia, selitin hätäkeskuspäivystäjälle asukkaan oireet, johon tämä vastasi, että liikaa lääketieteellisiä termejä, ei hän ymmärrä.

Vierailija
4/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä. Aivoinfarktipotilaalle ei millään meinannut saada ambulanssia, päivystäjä ei kysynyt tarkentavia kysymyksiä. Piti väitellä hänen kanssaan pitkään ennen kuin suostui lähettämään ambulanssin. Hengenvaatallinen tilanne päällä ja potilas oli ollut yksin pitkään ennen kuin hänet löydettiin. Kun yritettiin saada apua niin avun tarve kyseenalaistettiin.

Ehkä hän ei tiennyt mikä on aivoinfarkti.

Soitin kerran hoitokodista asukkaalle ambulanssia, selitin hätäkeskuspäivystäjälle asukkaan oireet, johon tämä vastasi, että liikaa lääketieteellisiä termejä, ei hän ymmärrä.

Eihän siellä lääkäri olekaan puhelimeen vastaamassa, vaan hätäkeskuspäivystäjä!

Vierailija
5/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä tutkimista tuossa on? Tunnustaminen ei ole mikään välittömiä toimenpiteitä vaativa hätätilanne. Hätäkeskuspäivystäjä ohjeisti soittajaa ja soittaja toimi ohjeen mukaan ja asia eteni kuten sen pitikin edetä.

Vierailija
6/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä. Aivoinfarktipotilaalle ei millään meinannut saada ambulanssia, päivystäjä ei kysynyt tarkentavia kysymyksiä. Piti väitellä hänen kanssaan pitkään ennen kuin suostui lähettämään ambulanssin. Hengenvaatallinen tilanne päällä ja potilas oli ollut yksin pitkään ennen kuin hänet löydettiin. Kun yritettiin saada apua niin avun tarve kyseenalaistettiin.

Tiedätkö miksi? Siksi että ihmiset valehtelee ja liiottelee oireita ja tapahtumia.

Kun vastaa asiallisesti ja rehellisesti, niin saa sen avun mitä tarvii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä. Aivoinfarktipotilaalle ei millään meinannut saada ambulanssia, päivystäjä ei kysynyt tarkentavia kysymyksiä. Piti väitellä hänen kanssaan pitkään ennen kuin suostui lähettämään ambulanssin. Hengenvaatallinen tilanne päällä ja potilas oli ollut yksin pitkään ennen kuin hänet löydettiin. Kun yritettiin saada apua niin avun tarve kyseenalaistettiin.

Ehkä hän ei tiennyt mikä on aivoinfarkti.

Soitin kerran hoitokodista asukkaalle ambulanssia, selitin hätäkeskuspäivystäjälle asukkaan oireet, johon tämä vastasi, että liikaa lääketieteellisiä termejä, ei hän ymmärrä.

En tiennyt että potilaalla aivoinfarkti, mutta potilas makasi maassa ja tiesin että jokin on vialla ja tarvitsen ambulanssia. Hätäkeskuspäivystäjä ei kysele potilaasta mitään tietoja tai tarkentavia kysymyksiä tokaisee vain että hanki nostoapua muualta. Yritin sitten selventää että tässä on muustakin kyse kuin tavallisesta kaatumisesta mutta päivystäjä ei meinaa uskoa millään. Kaatuneella oli mm diabetes eikä ollut syönyt pitkään aikaan, en ole itse hoitoalalla enkä tiennyt tarkasti lääkityksistä tai sairauksista mutta luulin että hätäkeskuspäivystäjän on yritettävä selvittää tapausta kysymällä tarkentavia kysymyksiä mutta hän vain tiuski kuinka ei ambulanssia voi lähettää vaan apua on haettava muualta. Väiteltyäni jonkin aikaa ambulanssi lähetettiin ja sairaalareissuhan siitä tuli.

Vierailija
8/8 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä. Aivoinfarktipotilaalle ei millään meinannut saada ambulanssia, päivystäjä ei kysynyt tarkentavia kysymyksiä. Piti väitellä hänen kanssaan pitkään ennen kuin suostui lähettämään ambulanssin. Hengenvaatallinen tilanne päällä ja potilas oli ollut yksin pitkään ennen kuin hänet löydettiin. Kun yritettiin saada apua niin avun tarve kyseenalaistettiin.

Tiedätkö miksi? Siksi että ihmiset valehtelee ja liiottelee oireita ja tapahtumia.

Kun vastaa asiallisesti ja rehellisesti, niin saa sen avun mitä tarvii.

Hätäkeskuspäivystäjä ei kysellyt mitään oireita. Potilas oli hengissä ja tajuissaan ja se riitti syyksi olla lähettämättä ambulanssia. Potilaan lääkityksistä tai terveyshistoriasta tai olotilasta ei kyselty mitään.