Sinä Evankelis-luterilaisen kirkon jäsen, kuinka hyvin tunnet oman uskontosi?
Tuota tuossa rupesin omalta osaltani pohtimaan, kun kuuntelin erästä radio-ohjelmaa, jossa mainittiin luterilaisen kirkkokuntamme sakramentit ja enhän minä niitä muistanut.
Olen siis keski-ikäinen mies ja jo vuosia sitten kirkosta eronnut, mutta se ei ole mikään peruste muistamattomuudelle, sillä en minä varmaan oikein olisi vastannut, vaikka niitä olisi kirkossaoloaikanani kysytty, siis aikuisiällä. Tokihan minä ne varmaan olisin osannut heti rippileirin jälkeen kertoa, mutta siellähän isämeidät uskontunnustukset ja sakramenttiasiat opeteltiin ulkoa, tyyliin hauki on kala, sisäistämättä niitä pätkääkään, joten heti kohta riparin jälkeenhän tuollaiset asiat unohtaa.
Eli uskontohistoriani on seuraava: olen ihan tavallisesta tapakristitystä perheestä ja itsekin siis tapakristitty, nykyään toki agnostikko. Kävin kuitenkin lapsena muutaman kerran alle kouluikäisenä pyhäkoulussa ja kouluikäisenä seurakuntakerhossa ja seurakuntaleireillä. Se kuitenkin oli tapana minun lapsuudessa eikä liittynyt mitenkään uskovaisuuteen. Koulussa kävin tietysti koko 9 vuotisen koulutaipaleeni uskonnontunneilla ja siis tässä on tulos. Minä en oikeastaan tiedä/muista uskonnostamme juurikaan mitään. No toki Jeesus saagan tunnen pääpiirteissään ja raamatusta jotain yksittäisiä tapauksia ja henkilöitä muistan hajanaisesti, mutta siihen se sitten melkein jääkin.
Ja nyt tulee väittämä: minä en ole mitenkään poikkeava Suomen kansalainen ja evlut kirkkoon syntymässä kasteella liitetty tässä asiassa, vaan olen valtauskontomme tietämyksessä ihan keskitasoa ja saatan olla ikäisiini (viiskyt ja risat) kirkkoon kuuluviin verrattuna tietämykseltäni jopa keskitasoa hieman korkeammalla.
Tiedätkö ja tunnetko sinä evankelis-luterilaisen kirkon ja luteriaisuuden keskeiset opit, entä muistatko evlut kirkon skramentit?
Nyt siis toivon vastauksia erityisesti ihan tavallisilta palstalaisilta, en niinkään palstan aktiiviselta lestadiolaisosastolta ;)
Kommentit (31)
Kaste ja rippi, niitä on kaksi. Googlaamatta mietin että katolilaisilla 6-7. Rippi, kaste, avioliitto... En muista. :-D Muuta kysyttävää, ap?
Vierailija kirjoitti:
Kaste ja rippi, niitä on kaksi. Googlaamatta mietin että katolilaisilla 6-7. Rippi, kaste, avioliitto... En muista. :-D Muuta kysyttävää, ap?
Kaste ja ehtoollinen. Rippi ei ole sakramentti. Siinä olet oikeassa, että luterilaisessa kirkossa sakramentteja on kaksi ja että katolilaisilla on seitsemän.
Onhan se kamalan tylsää että ev.lut kirkolla on vain kaksi sakramenttien kun ortodoksisella on seitsemän. Tylsiä kirkon sakramentit myös oli rippikouluiässä, olihan ortodoksien voitelu, rippi ja niin edelleen paljon mielenkiintoisempia.
"Opillisesti" tapakristillisyys on kuitenkin lähinnä omaa ajatteluani. Uskonto ei ole mitenkään hallitseva osa elämää, uskoa voi vaikka ei teologian opintoja olisikaan, silti usko ja seurakunta on mukana elämässä kasteesta hautajaisiin. Voin osallistua seurakunnan tilaisuuksiin tai olla osallistumatta.
Huonosti, mutta aion erota kirkosta pian
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kamalan tylsää että ev.lut kirkolla on vain kaksi sakramenttien kun ortodoksisella on seitsemän. Tylsiä kirkon sakramentit myös oli rippikouluiässä, olihan ortodoksien voitelu, rippi ja niin edelleen paljon mielenkiintoisempia.
"Opillisesti" tapakristillisyys on kuitenkin lähinnä omaa ajatteluani. Uskonto ei ole mitenkään hallitseva osa elämää, uskoa voi vaikka ei teologian opintoja olisikaan, silti usko ja seurakunta on mukana elämässä kasteesta hautajaisiin. Voin osallistua seurakunnan tilaisuuksiin tai olla osallistumatta.
Oletko miettinyt mitä "oikeat" uskovaiset ajattelevat tapauskovaisesta.
Tapauskovainen tarkoittaa sellaista joka on tottumuksen ja yhteiskunnan luoman kuvan vuoksi kirkonjäsen. Sinä olet siis sellainen joka on jäsen vain sen vuoksi että sinut on kastettu kirkkoon pakolla ja et halua tai uskalla rikkoa traditiota ja erota kirkosta. Oikeasti uskovaisilla ei ole tuollaista järjestelemää, että valitsen ne jutut mitkä kiinnostaa ja muuten en osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kamalan tylsää että ev.lut kirkolla on vain kaksi sakramenttien kun ortodoksisella on seitsemän. Tylsiä kirkon sakramentit myös oli rippikouluiässä, olihan ortodoksien voitelu, rippi ja niin edelleen paljon mielenkiintoisempia.
"Opillisesti" tapakristillisyys on kuitenkin lähinnä omaa ajatteluani. Uskonto ei ole mitenkään hallitseva osa elämää, uskoa voi vaikka ei teologian opintoja olisikaan, silti usko ja seurakunta on mukana elämässä kasteesta hautajaisiin. Voin osallistua seurakunnan tilaisuuksiin tai olla osallistumatta.Oletko miettinyt mitä "oikeat" uskovaiset ajattelevat tapauskovaisesta.
Tapauskovainen tarkoittaa sellaista joka on tottumuksen ja yhteiskunnan luoman kuvan vuoksi kirkonjäsen. Sinä olet siis sellainen joka on jäsen vain sen vuoksi että sinut on kastettu kirkkoon pakolla ja et halua tai uskalla rikkoa traditiota ja erota kirkosta. Oikeasti uskovaisilla ei ole tuollaista järjestelemää, että valitsen ne jutut mitkä kiinnostaa ja muuten en osallistu.
Ihan vapaasti saavat ajatella mitä lystäävät. Miksi minun sitä pitäisi miettiä?
Poikkeuksestta kirkosta eronneet ovat keskimäärin paremmin perillä luterilaisen kirkon asioista kuin kirkkoon kuuluvat.
Himouskovaiset tietysti tietävät kirkon asiat hyvin, mutta heitä on vähän.
Kirkkoon kuuluva suuri enemmistö on maallistuneita, joita ei kirkon asiat kiinnosta vähääkään ja jäsenyyskin perustuu pelkästään tapaan kuulua kirkkoon ja heillä on myös paljon väärinkäsityksiä kirkon toiminnasta.
t. Ateisti
Vierailija kirjoitti:
Huonosti, mutta aion erota kirkosta pian
Mitä odotat?
Vierailija kirjoitti:
öö, kaste ripille pääsy ja avioliitto?
Ei ole avioliittoon vihkiminen sakramentti ev.lut-kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kamalan tylsää että ev.lut kirkolla on vain kaksi sakramenttien kun ortodoksisella on seitsemän. Tylsiä kirkon sakramentit myös oli rippikouluiässä, olihan ortodoksien voitelu, rippi ja niin edelleen paljon mielenkiintoisempia.
"Opillisesti" tapakristillisyys on kuitenkin lähinnä omaa ajatteluani. Uskonto ei ole mitenkään hallitseva osa elämää, uskoa voi vaikka ei teologian opintoja olisikaan, silti usko ja seurakunta on mukana elämässä kasteesta hautajaisiin. Voin osallistua seurakunnan tilaisuuksiin tai olla osallistumatta.Oletko miettinyt mitä "oikeat" uskovaiset ajattelevat tapauskovaisesta.
Tapauskovainen tarkoittaa sellaista joka on tottumuksen ja yhteiskunnan luoman kuvan vuoksi kirkonjäsen. Sinä olet siis sellainen joka on jäsen vain sen vuoksi että sinut on kastettu kirkkoon pakolla ja et halua tai uskalla rikkoa traditiota ja erota kirkosta. Oikeasti uskovaisilla ei ole tuollaista järjestelemää, että valitsen ne jutut mitkä kiinnostaa ja muuten en osallistu.Ihan vapaasti saavat ajatella mitä lystäävät. Miksi minun sitä pitäisi miettiä?
No, jos se ei sinua haittaa että osa kirkon jäsenistä tuomitsee sinut niin mikäs siinä. Hyvä että sinulla on tuo asenne mutta en silti ymmärrä miksi kuulut kirkkoon jos et kerran ole uskovainen. Turhaan esm. maksat kirkollisveroa... ja on uskovaisiakin kohtaan aika mulkkua toimintaa sellainen että esittäydyt näennäisesti uskovaiseksi vaikka et ole uskovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kamalan tylsää että ev.lut kirkolla on vain kaksi sakramenttien kun ortodoksisella on seitsemän. Tylsiä kirkon sakramentit myös oli rippikouluiässä, olihan ortodoksien voitelu, rippi ja niin edelleen paljon mielenkiintoisempia.
"Opillisesti" tapakristillisyys on kuitenkin lähinnä omaa ajatteluani. Uskonto ei ole mitenkään hallitseva osa elämää, uskoa voi vaikka ei teologian opintoja olisikaan, silti usko ja seurakunta on mukana elämässä kasteesta hautajaisiin. Voin osallistua seurakunnan tilaisuuksiin tai olla osallistumatta.Oletko miettinyt mitä "oikeat" uskovaiset ajattelevat tapauskovaisesta.
Tapauskovainen tarkoittaa sellaista joka on tottumuksen ja yhteiskunnan luoman kuvan vuoksi kirkonjäsen. Sinä olet siis sellainen joka on jäsen vain sen vuoksi että sinut on kastettu kirkkoon pakolla ja et halua tai uskalla rikkoa traditiota ja erota kirkosta. Oikeasti uskovaisilla ei ole tuollaista järjestelemää, että valitsen ne jutut mitkä kiinnostaa ja muuten en osallistu.Ihan vapaasti saavat ajatella mitä lystäävät. Miksi minun sitä pitäisi miettiä?
No, jos se ei sinua haittaa että osa kirkon jäsenistä tuomitsee sinut niin mikäs siinä. Hyvä että sinulla on tuo asenne mutta en silti ymmärrä miksi kuulut kirkkoon jos et kerran ole uskovainen. Turhaan esm. maksat kirkollisveroa... ja on uskovaisiakin kohtaan aika mulkkua toimintaa sellainen että esittäydyt näennäisesti uskovaiseksi vaikka et ole uskovainen.
Minusta kauhean huono peruste kuulua tai olla kuulumattoman seurakunnan jäseneksi sen takia että joku muu ajattelee minusta silloin jotakin. Kuuluminen yhtä hyvin kuin se että joskus mahdollisesti erilaisin tapahtuu kyllä ihan omista lähtökohdista ei ja siitä miltä minusta tuntuu ei siitä mitä joku naapurin Pertti ajattelee minun uskostani tai uskon puuttumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kamalan tylsää että ev.lut kirkolla on vain kaksi sakramenttien kun ortodoksisella on seitsemän. Tylsiä kirkon sakramentit myös oli rippikouluiässä, olihan ortodoksien voitelu, rippi ja niin edelleen paljon mielenkiintoisempia.
"Opillisesti" tapakristillisyys on kuitenkin lähinnä omaa ajatteluani. Uskonto ei ole mitenkään hallitseva osa elämää, uskoa voi vaikka ei teologian opintoja olisikaan, silti usko ja seurakunta on mukana elämässä kasteesta hautajaisiin. Voin osallistua seurakunnan tilaisuuksiin tai olla osallistumatta.Oletko miettinyt mitä "oikeat" uskovaiset ajattelevat tapauskovaisesta.
Tapauskovainen tarkoittaa sellaista joka on tottumuksen ja yhteiskunnan luoman kuvan vuoksi kirkonjäsen. Sinä olet siis sellainen joka on jäsen vain sen vuoksi että sinut on kastettu kirkkoon pakolla ja et halua tai uskalla rikkoa traditiota ja erota kirkosta. Oikeasti uskovaisilla ei ole tuollaista järjestelemää, että valitsen ne jutut mitkä kiinnostaa ja muuten en osallistu.Ihan vapaasti saavat ajatella mitä lystäävät. Miksi minun sitä pitäisi miettiä?
No, jos se ei sinua haittaa että osa kirkon jäsenistä tuomitsee sinut niin mikäs siinä. Hyvä että sinulla on tuo asenne mutta en silti ymmärrä miksi kuulut kirkkoon jos et kerran ole uskovainen. Turhaan esm. maksat kirkollisveroa... ja on uskovaisiakin kohtaan aika mulkkua toimintaa sellainen että esittäydyt näennäisesti uskovaiseksi vaikka et ole uskovainen.
Kirkollisveroa en koe maksavansa turhaa. Ihan riittävän hyvin olen perillä mihin niitä varoja käytetään. Ainakin toistaiseksi taidan muutenkin olla vielä saama puolella sen verran on tullut palveluja kun kuitenkin käytettyä.
Ihan täsmennyksenä, että kristinusko on uskonto, ev.lut on kirkkokunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kamalan tylsää että ev.lut kirkolla on vain kaksi sakramenttien kun ortodoksisella on seitsemän. Tylsiä kirkon sakramentit myös oli rippikouluiässä, olihan ortodoksien voitelu, rippi ja niin edelleen paljon mielenkiintoisempia.
"Opillisesti" tapakristillisyys on kuitenkin lähinnä omaa ajatteluani. Uskonto ei ole mitenkään hallitseva osa elämää, uskoa voi vaikka ei teologian opintoja olisikaan, silti usko ja seurakunta on mukana elämässä kasteesta hautajaisiin. Voin osallistua seurakunnan tilaisuuksiin tai olla osallistumatta.Oletko miettinyt mitä "oikeat" uskovaiset ajattelevat tapauskovaisesta.
Tapauskovainen tarkoittaa sellaista joka on tottumuksen ja yhteiskunnan luoman kuvan vuoksi kirkonjäsen. Sinä olet siis sellainen joka on jäsen vain sen vuoksi että sinut on kastettu kirkkoon pakolla ja et halua tai uskalla rikkoa traditiota ja erota kirkosta. Oikeasti uskovaisilla ei ole tuollaista järjestelemää, että valitsen ne jutut mitkä kiinnostaa ja muuten en osallistu.Ihan vapaasti saavat ajatella mitä lystäävät. Miksi minun sitä pitäisi miettiä?
No, jos se ei sinua haittaa että osa kirkon jäsenistä tuomitsee sinut niin mikäs siinä. Hyvä että sinulla on tuo asenne mutta en silti ymmärrä miksi kuulut kirkkoon jos et kerran ole uskovainen. Turhaan esm. maksat kirkollisveroa... ja on uskovaisiakin kohtaan aika mulkkua toimintaa sellainen että esittäydyt näennäisesti uskovaiseksi vaikka et ole uskovainen.
Onko joku (monikin?) uskovainen kirkon jäsen sanonut tuomitsevansa tapauskovaiset? Vai onko sinusta vain kiva väittää mulkkumaisiksi niin uskovaisia kuin muuten vaan kirkkoon kuuluviakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kamalan tylsää että ev.lut kirkolla on vain kaksi sakramenttien kun ortodoksisella on seitsemän. Tylsiä kirkon sakramentit myös oli rippikouluiässä, olihan ortodoksien voitelu, rippi ja niin edelleen paljon mielenkiintoisempia.
"Opillisesti" tapakristillisyys on kuitenkin lähinnä omaa ajatteluani. Uskonto ei ole mitenkään hallitseva osa elämää, uskoa voi vaikka ei teologian opintoja olisikaan, silti usko ja seurakunta on mukana elämässä kasteesta hautajaisiin. Voin osallistua seurakunnan tilaisuuksiin tai olla osallistumatta.Oletko miettinyt mitä "oikeat" uskovaiset ajattelevat tapauskovaisesta.
Tapauskovainen tarkoittaa sellaista joka on tottumuksen ja yhteiskunnan luoman kuvan vuoksi kirkonjäsen. Sinä olet siis sellainen joka on jäsen vain sen vuoksi että sinut on kastettu kirkkoon pakolla ja et halua tai uskalla rikkoa traditiota ja erota kirkosta. Oikeasti uskovaisilla ei ole tuollaista järjestelemää, että valitsen ne jutut mitkä kiinnostaa ja muuten en osallistu.Ihan vapaasti saavat ajatella mitä lystäävät. Miksi minun sitä pitäisi miettiä?
No, jos se ei sinua haittaa että osa kirkon jäsenistä tuomitsee sinut niin mikäs siinä. Hyvä että sinulla on tuo asenne mutta en silti ymmärrä miksi kuulut kirkkoon jos et kerran ole uskovainen. Turhaan esm. maksat kirkollisveroa... ja on uskovaisiakin kohtaan aika mulkkua toimintaa sellainen että esittäydyt näennäisesti uskovaiseksi vaikka et ole uskovainen.
Onko joku (monikin?) uskovainen kirkon jäsen sanonut tuomitsevansa tapauskovaiset? Vai onko sinusta vain kiva väittää mulkkumaisiksi niin uskovaisia kuin muuten vaan kirkkoon kuuluviakin?
En ole se keneltä kysyt, mutta vastaan silti. Minä en missään tapauksessa usko, että uskovaiset evlut kirkon jäsenet tuomitsisivat tapauskovaiset kirkkoon kuuluvat, eihän siinä olisi kertakaikkiaan mitään järkeä. Tapauskovaisethan mahdollistavat himouskovaisten aktiivisen toiminnan ja heidän kohtuulliset jäsenmaksunsa. Sehän on ihanteellinen tilanne himouskovaisille, että heidän jäjestönsä jäsenistöstä noin 90% ainoastaan maksaa kuuliaisesti jäsenmaksunsa, mutta ei osallistu toimintaan milläänlailla. Jos tapuskovaiset häipyisivät kirkosta, olisi se konkurssissa alta aikamomentin, vaikka himouskovaisten jäsenmaksut viisinkertaistettaisiin.
Kokonaan toinen juttu on se, mitä he omissa päissään tapakristityistä ajattelevat. Varmasti jonkunlaista ylenkatsomista ja halveksuntaakin sieltä pääkopan sisältä löytyy, mutta eihän sitä auta ääneen sanoa, koska oma etu vaatii pitämään suun supussa, ettei rahoittajat häivy kirkkoa rahoittamasta.
Kuulun kirkkoon. Tunnen ihan hyvin. En ole mikään "himouskovainen".
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kirkkoon. Tunnen ihan hyvin. En ole mikään "himouskovainen".
Mitä uskontosi kertoo kuoleman jälkeisestä elämästä, entä onko helvetti olemassa ja jos niin minkälainen se on?
Sakramentit on tietysti kaste ja ehtoollinen.
Tiedän kyllä oppijutut aika hyvin, paitsi niiltä osin kuin ne on sekavia. Eli aika suurelta osin.
Vierailija kirjoitti:
ja on uskovaisiakin kohtaan aika mulkkua toimintaa sellainen että esittäydyt näennäisesti uskovaiseksi vaikka et ole uskovainen.
Äläpä nyt pistä sanoja muiden suuhun, vaan puhu ihan omasta puolestasi vain.
Näin luterilaiseen kirkkoon kuuluvana kristittynä sanoisin, että tervetuloa kaikki vaan, ei siksi että himoitsisin verorahojanne, vaan ihan siksi että mukana saa olla epäileväiset ja vaikka ihan vain tavan vuoksi. En minä ainakaan rupea kenenkään uskon vahvuutta tenttaamaan, ei kuulu minulle. Jos haluat olla mukana se on okei, oli syy mikä tahansa. Jos et halua olla mukana sekin on okei, mutta toivottavasti ennen eroamistasi tiedät mistä olet eroamassa ja ettei perusteesi erota ole ihan vain jokin väärinkäsitys (esim. se että pitäisi olla uskovainen, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan).
öö, kaste ripille pääsy ja avioliitto?