Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymystä teille, jotka kannatatte taksialan vapautusta.

Taksisuhari
13.03.2018 |

Heti ensimmäiseksi voin sanoa että olen itsekin taksikuski. Renkinä olen toiminut nyt noin 9 vuotta. En haluaisi alan vapautuvan, koska huolestuttaa/pelottaa alalla tapahtuvat muutokset. Osa on varmasti omassa päässä liioiteltua huolta, mutta sitten on se toinen puoli mikä mietityttää. Tässä tulee muutama (lisää tulee kommentteja lukiessa ja kun uusia asioita tulee mieleen)

1. Mitä mieltä olette siitä, että nykyisiä takseja menee konkurssiin alan vapautuksen myötä? Vaikka ei menisi konkurssiin, niin moni lopettaa tämän vuoksi. Työttömät taksikuskit lisääntyy (myös minun työpaikkani on tällä hetkellä vaakalaudalla). Nykyisistä työkavereista todella moni lopettaa kesäkuuhun menessä, myös rengit. Nämä on vielä semmoisia takseja, joista asiakkaat tykkäävät todella paljon. (inva-asiakkaat, jotka käyttävät taksia useita kertoja viikossa) Minusta tämä on huolestuttavaa.

Ensin uutisoitiin taksista todella negatiivisesti ja ubereista positiivisesti. Nyt tilanne on muuttunut toisinpäin. Ainakin ne uutiset, Mitä minä olen lukenut.

Ensin uutisoitiin, että hinnat tippuu. Nyt on kuitenkin alettu puhumaan varjopuolista ja hintakatoista. Miksi nyt aletaan puhumaan siitä, mistä taksit itse ovat yrittäneet sanoa koko ajan. Myös minulle on asiakkaat sanoneet minulla olevan vain oma lehmä ojassa.

Tässä on kysymys ihmisille, jotka käyttävät taksia vain viikonloppuisin baarin jälkeen. Mitä mieltä olet siitä, että JOS sinulta kyyti halpenee, niin sen erotuksen maksaa AINA joku. Ja arvaappa kuka se joku on? Se on se arkisin matkustava ikäihminen, joka tarvitsee kyydin kauppa-/pankkiasioilleen.

Oli vielä muutakin äsken mielessä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto. Tähän aikaan nämä aloitukset tippuu todella nopeasti.

Vierailija
2/27 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailu hyödyttää minua alalla kuin alalla, siksi kannatan sitä. Myös taksialaa koskevaa.

Rehellisesti sanottuna ei jaksa kiinnostaa sen haittavaikutukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki alat joutuvat sopeutumaan ja tehostamaan toimintaansa. Ne pärjäävät jotka löytävät tavan olla tehokkaita ja tuottavia muuttuvissa olosuhteissa. Ei taksiala ole tässä mielessä muita aloja kummempi. Varmaan muitakin on pelottanut oman alan muutokset mutta se ei ole syy jämähtää vanhaan.

Vierailija
4/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai muutos aina pelottaa. En mäkään haluaisi sote uudistusta.

Vierailija
5/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee työttömyyttä taksikuskeille niin kyllä tekevälle aina töitä löytyy.

Vierailija
6/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ainakin hyvä, kun taksien määräharkinta poistuu ja tulee kilpailua; useampi taitaa työllistyä, kun on mahdollisuus alkaa ajamaan vaikka taksia millä tahansa autolla. Kurssihan siihen vielä täytyy kuulemma käydä, se ei poistu. 

(Seuraavaksi täytyisi poistaa myös apteekkien luvanvaraisuudet. Jokainen saisi perustaa, kunhan vain vaadittava osaaminen löytyy. Samalla tavalla, kuin Ruotsissa ja muuallakin. Törkeää, miten nykyään Suomen jokaisessa apteekissa joka ikinen lääke on maksanut saman verran.)

Kilpailu taitaa olla monille suomalaisille kirosana, vaikka hyödyttääkin aina halvempien hintojen muodossa ihmisiä. Siksipä kai, että ihmiset luulevat kilpailun olevan huijausta, huonoa laatua tms..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en tätä vapautusta ymmärrä. Miten hintoja ei voinut laittaa alemmaksi myös ennen se oli kattohinta.. Miten nyt muka halventuu hinnat jos nyt saa laittaa minkä hinnan haluaa. Ei siis hinta tule missään halpenemaan jos ennenkin vedettiin hinnat tapissa.

uberkin repii ruuhka-aikoina ylihintaa. ota siinä sitten muka selvää mitä kulkeminen maksaa.

Vierailija
8/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te nyt ihan vastanneet noihin kysymyksiin. Kilpailusta aina vain jaksetaan jauhaa :) Toisaalta mä toivon, että takseissa tapahtuisi tosissaan se, mikä on esimerkiksi ruotsin takseissa käyny. Tärkeintä, että arkipäivien kyydeissä säilyy kohtuus hinnoittelussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailu ei aina tuo halvempaa hintaa pidemmän päälle jos isot firmat halvalla haalii asiakkaat tappiolla, ja sitten kun ei enää ole muita varteenotettavia yrityksiä voidaan imeä kuluttajat kuiviin.

Vierailija
10/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee työttömyyttä taksikuskeille niin kyllä tekevälle aina töitä löytyy.

Tässä nyt on hyvä esimerkki trolliviestistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran on tullut taksien toimintaa työnpuitteissa hoitoalalla katseltua että oikeastaan ei voi kun nostaa hattua niille kuskeille jotka jaksavat palvella vanhuksia heidän kuljetustarpeissaan. En olisi yhtään pahoillani siitä että saisivat siitä paremman korvauksen kuin juoppokuskina ollessa.

Vierailija
12/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut maassa, jossa toimi rinnakkain perinteiset vanhat taksifirmat, Uber ja eräs Uberin kilpailija. Vaikka kyseisessä maassa autot ja bensa ovat huomattavasti kalliimpia kuin Suomessa, olivat taksit (tietysti etenkin Uber) hyvin kohtuullisen hintaisia ja niitä käytetäänkin todella paljon! Tämän kokemuksen jälkeen todellakin kaipaan taksialan vapautusta: jos Suomessa taksien hinnat olisivat yhtä kohtuullisia (puhumattakaan siitä kuinka käteviä Uberin ja sen kilpailijoiden älypuhelinsovellukset ovat) voisin luopua omasta autosta ja ajaa kaikki tarpeelliset matkat taksilla.

Ja niille, ketkä murehtivat huonoista ja työkeistä kuskeista: näissä sovelluksen kautta tilattavissa takseissa annetaan kuljettajalle arvosana aina matkan jälkeen. Huonoja arvosanoja saavat kuljettajat saavat sanktioita ja kyytiä tilattaessa voi perua kyydin sellaiselta kuljettajalta, joka on saanut huonoja arvosteluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko keskiverto taksikuski tienaa kuukaudessa?

Vierailija
14/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutos pelotta, mutta monopolit ja hintojen korkealla pitäminen ei pitkässä juoksussa ole kenkään etu.

Jotenkin hupaisaa että pelkäät konkursseja ja työttömyyttä. Kuka niitä takseja sitten ajaa ja vie työnne?

Vielä taksit ei ole robottiautoja ja jokaisessa autossa on kuski ajamassa. Työttömyys siis ei lisäänny.

Jos nykyiset toimijat eivät kykene kielpailemaan uusien kanssa, niin sehän kertoo vain siitä että järjestelmä on ollut kestämätön. Vahoilla toimijoilla pitäisi tietysti olla kokemuksen tuoma etulyöntiasema uusiin toimijoihin nähden, jos näin ei ole, niin järjestelmää onkin syytä ravistella.

Minä taas olen sitä mieltä että jos perjantai-iltana takseja on paljon ajossa ja tulee vähän hintakilpailuakin ja "viihdematkustajien" kulkemiskustannukset laskee, niin se on hyvä juttu. Vastaavasti syrjäkylältä arkiaamuna apteekkiin menevä mummo, voi joutua maksamaan matkastaan jopa nykyistä korkeampaa maksua, tai sitten ei. Uskoisin että tuonne syrjäkylle muodostuu systeemit, joissa kyydit hoituu nykyistä halvemmalla, kun henkilökuljetuksia on helpompi järjestää.

Nykyisessä systeemissähän ne viikonloppuhuvimatkustajat maksaa sen syrjäkylän mummon kustannuksia, ei sekään ole oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut maassa, jossa toimi rinnakkain perinteiset vanhat taksifirmat, Uber ja eräs Uberin kilpailija. Vaikka kyseisessä maassa autot ja bensa ovat huomattavasti kalliimpia kuin Suomessa, olivat taksit (tietysti etenkin Uber) hyvin kohtuullisen hintaisia ja niitä käytetäänkin todella paljon! Tämän kokemuksen jälkeen todellakin kaipaan taksialan vapautusta: jos Suomessa taksien hinnat olisivat yhtä kohtuullisia (puhumattakaan siitä kuinka käteviä Uberin ja sen kilpailijoiden älypuhelinsovellukset ovat) voisin luopua omasta autosta ja ajaa kaikki tarpeelliset matkat taksilla.

Ja niille, ketkä murehtivat huonoista ja työkeistä kuskeista: näissä sovelluksen kautta tilattavissa takseissa annetaan kuljettajalle arvosana aina matkan jälkeen. Huonoja arvosanoja saavat kuljettajat saavat sanktioita ja kyytiä tilattaessa voi perua kyydin sellaiselta kuljettajalta, joka on saanut huonoja arvosteluja.

Missä maassa autot ja bensa ovat kalliimpia kuin Suomessa?

Vierailija
16/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpailu hyödyttää minua alalla kuin alalla, siksi kannatan sitä. Myös taksialaa koskevaa.

Rehellisesti sanottuna ei jaksa kiinnostaa sen haittavaikutukset.

Valitettavasti taksialalla siitä kilpailusta ei ainakaan Tukholmassa ole ollut mitään hyötyä. Paitsi tietenkin se, että siellä on nykyään 2-3 ISOA, ulkomaille pääomansa tulouttavaa firmaa, jotka pyörittää koko bisnestä.  Ja hinnat eivät pudonneet mihinkään. Ja sitten se suhariporukka, jonka kyytiin ei yhdenkään yksinäisen matkustajan kannata istua.

Vierailija
17/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpailu ei aina tuo halvempaa hintaa pidemmän päälle jos isot firmat halvalla haalii asiakkaat tappiolla, ja sitten kun ei enää ole muita varteenotettavia yrityksiä voidaan imeä kuluttajat kuiviin.

Paitsi kun ei ole lupajärjestelmää, jolla taataan monopoli, niin aina löytyy niitä jotka pystyy kilpailemaan suuria vastaan. Jatkossa on helppo perustaa yhden miehen taksifirma, siihen ei tarvita suuria pääomia, eikä se ole mitenkään suuri prosessi, joten markkinat pitävät kyllä huolen siitä että kukaan ei voi kaapata markkinoita ja nostaa hintoja.

Nythän tilanne on se että taksit perii maksimihintaa mitä valtioneuvosto sallii, koska ei ole minkäänalista hintakilpailua.

Ruotsissahan on kuulema tullu tongelmaksi se että alalla on yrittäjiä joiden toiminta perustuu asiakkaan kusettamiseen, eli matkan hinta onkin älyttömän kallis ja aina joku reppana ottaa tietämättömyyttään taksin joka tulee kalliiksi.

En tiedä miksi taksitoiminnan vapautuminen on haluttu meilläkin kytkeä maksimihintojen poistoon. Kyllähän valtioneuvosto voisi edelleen määritellä korkeimman sallitun hinna, vaikka kilpailu olisi muuten vapaata. Onhan meillä lakeja koronkiskonnasta ja muistakin asioista kuluttajan suojaksi, miksi ei taksihinnoittelusta.

Vierailija
18/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut maassa, jossa toimi rinnakkain perinteiset vanhat taksifirmat, Uber ja eräs Uberin kilpailija. Vaikka kyseisessä maassa autot ja bensa ovat huomattavasti kalliimpia kuin Suomessa, olivat taksit (tietysti etenkin Uber) hyvin kohtuullisen hintaisia ja niitä käytetäänkin todella paljon! Tämän kokemuksen jälkeen todellakin kaipaan taksialan vapautusta: jos Suomessa taksien hinnat olisivat yhtä kohtuullisia (puhumattakaan siitä kuinka käteviä Uberin ja sen kilpailijoiden älypuhelinsovellukset ovat) voisin luopua omasta autosta ja ajaa kaikki tarpeelliset matkat taksilla.

Ja niille, ketkä murehtivat huonoista ja työkeistä kuskeista: näissä sovelluksen kautta tilattavissa takseissa annetaan kuljettajalle arvosana aina matkan jälkeen. Huonoja arvosanoja saavat kuljettajat saavat sanktioita ja kyytiä tilattaessa voi perua kyydin sellaiselta kuljettajalta, joka on saanut huonoja arvosteluja.

Jos tarvitsen taksin kiireesti, ei minulla ole aikaa ruveta selaamaan mitään arvosteluja saatika niitä ruveta antamaan.

Nykyinen systeemi on hyvä ja luotettava.

Vierailija
19/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset tykkäävät monopoleistaan, vaikka hinnat ovat korkeammat ja laatu heikompi, koska laadulla ei ole mitään tarvetta kilpailla. Suomeen ei sovi markkinatalous, koska ihmisten luonne ei pidä kilpailusta; se nähdään huijauksena, sillä kilpailu liitetään ulkomaalaisuuteen ja ulkomailla vallalla oleviin toimintatapoihin. Ja ulkomaalaiset ovat huijareita suomalaisten ollessa maailman rehellisimpiä, tällöin on helppo olla monopolien kannalla. Eipähän tule huijatuksi, vaikka maksaakin maltaita.

Vierailija
20/27 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut maassa, jossa toimi rinnakkain perinteiset vanhat taksifirmat, Uber ja eräs Uberin kilpailija. Vaikka kyseisessä maassa autot ja bensa ovat huomattavasti kalliimpia kuin Suomessa, olivat taksit (tietysti etenkin Uber) hyvin kohtuullisen hintaisia ja niitä käytetäänkin todella paljon! Tämän kokemuksen jälkeen todellakin kaipaan taksialan vapautusta: jos Suomessa taksien hinnat olisivat yhtä kohtuullisia (puhumattakaan siitä kuinka käteviä Uberin ja sen kilpailijoiden älypuhelinsovellukset ovat) voisin luopua omasta autosta ja ajaa kaikki tarpeelliset matkat taksilla.

Ja niille, ketkä murehtivat huonoista ja työkeistä kuskeista: näissä sovelluksen kautta tilattavissa takseissa annetaan kuljettajalle arvosana aina matkan jälkeen. Huonoja arvosanoja saavat kuljettajat saavat sanktioita ja kyytiä tilattaessa voi perua kyydin sellaiselta kuljettajalta, joka on saanut huonoja arvosteluja.

Jos tarvitsen taksin kiireesti, ei minulla ole aikaa ruveta selaamaan mitään arvosteluja saatika niitä ruveta antamaan.

Nykyinen systeemi on hyvä ja luotettava.

Vaikka hinnat ovat hyvin korkeat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi