Miksi autoja seisotetaan aivan turhaan liikennevaloissa?
Uskoisin että monessa muussakin kaupungissa kuin Turussa ja sen naapurikunnissa päivittäin näkee autoja odottamassa valojen vaihtumista vihreeksi. Jopa silloinkin kun autoja on paljolti liikkeellä, muttei ole kuitenkaan vielä ruuhka-aika, mutta huvittavinta se on hiljaisena aikana, kun yksittäinen auto saattaa joutua odottamaan minuutinkin muuten tyhjässä risteyksessä että pääsee liikkeelle.
Pitäisi vähentää päästöjä ja kuitenkin päivittäin satojatuhansia autoja seisotetaan valoissa aivan turhaan. Lisää liiketunnistimia (tai mitä ne nyt ikinä ovatkin) vaikka joka valotolppaan ja valojen vaihtumisten varoajat lyhyemmiksi. Täällä suomessakin alkaa olemaan ruuhkia, eikö pitäisi tehdä kaikki voitava niiden vähentämiseksi!
Kommentit (7)
Nii tai miksei vaan ajeta päin punasia, jos ei ketään tule. Ei se ole keneltäkään pois. Niin minäkin teen. Ja nopeusrajoitukset kanssa on ihan saatanasta.
Vierailija kirjoitti:
Nii tai miksei vaan ajeta päin punasia, jos ei ketään tule. Ei se ole keneltäkään pois. Niin minäkin teen. Ja nopeusrajoitukset kanssa on ihan saatanasta.
Joo samaa mieltä, että jos ketään ei näy antaa mennä vaan vaikka punainen palaa. Nopeusrajoitukset on aina olleet alakanttiin säädettyjä.
Ap
Todellakin tyhjällä tiellä mennään punaisia päin
Vaarallisia neuvoja. Jos poliisi huomaa punaisia päin ajon, niin kortti lähtee välittömästi.
Maailman parhaan liikennekulttuurin omaavassa maassa, eli USA:ssa, on sallittua kääntyä oikealle punaisista liikennevaloista jos risteävä liikenne sen mahdollistaa (huom kolmiosääntö) tai erillistä kieltomerkkiä ei ole. Homma toimii oikein hienosti!
Kyllä nykytekniikalla varmaan saataisiin valojen toiminta sellaiseksi ettei turhaan seisotettaisi autoja. Kääntyviä voisi päästää vaikka vain yhden tai kaksi autoa välissä jos vastaantulijoita ei ole. Myös jossain joskus näkyvä turha kiihdyttely (kun ajatellaan että jos menen nyt reippaasti ehdin vielä juuri ja juuri noista) jäisi pois.
Ovatko muut huomanneet saman ongelman?