Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt syntyvät lapset eivät koskaan tule ajamaan itse autoa. Tai edes omistamaan autoa. Näin veikkaa tutkija. Mitä mieltä?

Vierailija
09.02.2018 |

Henrik Christensen, UC San Diego’s Contextual Robotics Instituten johtaja arvioi, ettei tänä päivänä syntyvät lapset tule koskaan ajamaan itse autoa tai omistamaan sellaista tulevaisuudessa.

Juttu luettavissa täällä: https://futurism.com/expert-asserts-kids-born-today-will-never-get-to-d…

Tulevaisuudessa on vain robottiautoja.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Ihan vaan, ihmismieli on sellainen, että se luottaa vain itseensä, mitä liikenteeseen tulee. Tai no on kuskeja, jotka ovat mielestään surkeita, mutta onneksi päättäjiksi saakka pääsevillä testosteronitasot uhkuvat itseluottamusta, eikä tuollaista pellelpäätöstä päästetä syntymään.

Vierailija
2/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voi olla mahdollista suomessa ja ainakin tampereella, joka on autoiluvastaisen suomen autoiluvastaisin kaupunki.

Joskus tulevaisuudessa on varmastikin totta, mutta ei vielä 18-vuoteen, eli lapsilisät säästöön autoa varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin nautin ajamisesta, enkä luovuttaisi henkeäni foliomaisesta sipsipussista äkkijarrutusta tekevälle robotille. No, tietty takanakin ajaisi robotti, mutta kuitenkin...

1

Vierailija
4/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että tutkija on väärässä. Eivät robottiautot huristele itsekseen Saharassa  vielä 18 vuoden kuluttua.

Vierailija
5/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robottirekkoja ajelee jo nyt Euroopassakin. Lentäjä kontrolloi konetta nykyään keskimäärin 7min/lento, sekin nykyteknologialla tarpeetonta. Useassa onnettomuudessa ihminen on heikoin lenkki. Mutta kyllä, tykkään itsekin ajamisesta.

Vierailija
6/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma-auto on paras tapa liikkua syrjäisessä suomessa kirjoitti:

Tuo voi olla mahdollista suomessa ja ainakin tampereella, joka on autoiluvastaisen suomen autoiluvastaisin kaupunki.

Joskus tulevaisuudessa on varmastikin totta, mutta ei vielä 18-vuoteen, eli lapsilisät säästöön autoa varten.

 18 vuoteen, EI 18-vuoteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mietin vaan että miten tuo tekniikka toimii kun auto on seissyt viikon ulkona 15-30 asteen pakkasessa. Sitten lähdetään silläjäisellä koppuralla ajamaan tielle jolle on edellisenä yönä satanut 10-15 senttiä lunta jota ei ole aurattu. Pimeästä hyppii poroja tielle jne...

No tuota lunta ja pimeää testailevat Muoniossa mutta testatkaa myös miten herkästi nuo systeemit jäätyy ellei autoa ajeta tai se ei ole tallissa.

Ja vaikka tekniikka ja autot olis valmiit niin tuskin kaikilla tommosta on 18-vuoden päästä.

Vierailija
8/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mietin vaan että miten tuo tekniikka toimii kun auto on seissyt viikon ulkona 15-30 asteen pakkasessa. Sitten lähdetään silläjäisellä koppuralla ajamaan tielle jolle on edellisenä yönä satanut 10-15 senttiä lunta jota ei ole aurattu. Pimeästä hyppii poroja tielle jne...

No tuota lunta ja pimeää testailevat Muoniossa mutta testatkaa myös miten herkästi nuo systeemit jäätyy ellei autoa ajeta tai se ei ole tallissa.

Ja vaikka tekniikka ja autot olis valmiit niin tuskin kaikilla tommosta on 18-vuoden päästä.

Taitaa rallimestaruudet edelleenkin säilyä suomalaisilla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalissa liikenteessä itse ajaminen todennäköisesti kielletään joskus kokonaan tai autoilla ei edes pysty ajamaan millään ratilla. Tietokone pystyy ajamaan autoa paljon paremmin mitä ihminen.

Vierailija
10/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Robottirekkoja ajelee jo nyt Euroopassakin. Lentäjä kontrolloi konetta nykyään keskimäärin 7min/lento, sekin nykyteknologialla tarpeetonta. Useassa onnettomuudessa ihminen on heikoin lenkki. Mutta kyllä, tykkään itsekin ajamisesta.

Vähän eri asia, kun taivaalla on tilaa niin leveys-, kuin korkeussuunnassakin. On laivoillakin autopilotit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin nautin ajamisesta, enkä luovuttaisi henkeäni foliomaisesta sipsipussista äkkijarrutusta tekevälle robotille. No, tietty takanakin ajaisi robotti, mutta kuitenkin...

1

Toisaalta tietokone tietää sen mhin auto tulee pysähtymään jo ennenkuin painaa sitä jarrua ja tekee arvioita muiden autojen liikkeistä... käsittelee niin paljon tulevaa dataa ja laskelmia samanaikaisesti että ihmismieli ei kykenisi hoitamaan edes murto-osaa siitä.

Sen sijaan ihmisellä äkkijarrutus on lähinnä painetaan jarrua ja toivotaan parasta, yritetään reagoida tilanteen muutoksiin jos voidaan tai huomataan (tietokone olisi jo laskenut useita erillaisia mahdollisia muutoksia tilanteeseen ja näiden edellyttämät korjaukset).

Vierailija
12/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalissa liikenteessä itse ajaminen todennäköisesti kielletään joskus kokonaan tai autoilla ei edes pysty ajamaan millään ratilla. Tietokone pystyy ajamaan autoa paljon paremmin mitä ihminen.

On oikeastaan uskomaton ajatus, että kaikenkarvaisilla kyvyillä ja taidoilla varustetut ihmiset ajavat tonniluokan painoisella metalliesineellä 100 km/h tunnissa toisia vastaavia vastaan ohittaen toisensa vain metrin tai parin päästä ilman mitään keskikaiteita tai vastaavia.

Jos tuota ei kielletä pian, niin ei sitten mitään. Varsinkin kun liikenteessä kuolee nykyään 250-300 ihmistä vuosittain ja loukkaantuu viitisen tuhatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kenen tutkijan lausahdus se oli mutta jotenkin siihen malliin se meni että lyhyen tähtäimen kehitystä yliarvioidaan ja pitkän tähtäimen kehitystä aliarvioidaan.

Tästä voisi arvata sellaista että itsekseen ajavat autot ei ole ihan niin nopeasti kaikkialla käytössä kuin arvaillaan, toisaalta mihin suuntaan tuo kehitys lähtee on vaikea arvailla koska kehitys etenee hyppäyksittäin ja riippuu erilaisista uusista oivalluksista. Ehkäpä henkilökohtaiset kulkuvälineet tulevat pysymään seuraavatkin sata vuotta koska tekniikka kehittyy odottamattomiin suuntiin.

Vierailija
14/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin nautin ajamisesta, enkä luovuttaisi henkeäni foliomaisesta sipsipussista äkkijarrutusta tekevälle robotille. No, tietty takanakin ajaisi robotti, mutta kuitenkin...

1

Toisaalta tietokone tietää sen mhin auto tulee pysähtymään jo ennenkuin painaa sitä jarrua ja tekee arvioita muiden autojen liikkeistä... käsittelee niin paljon tulevaa dataa ja laskelmia samanaikaisesti että ihmismieli ei kykenisi hoitamaan edes murto-osaa siitä.

Sen sijaan ihmisellä äkkijarrutus on lähinnä painetaan jarrua ja toivotaan parasta, yritetään reagoida tilanteen muutoksiin jos voidaan tai huomataan (tietokone olisi jo laskenut useita erillaisia mahdollisia muutoksia tilanteeseen ja näiden edellyttämät korjaukset).

No entä sitten? Kitka on mikä on. Ja en anna häiriön koneessa olla kuolinsyyni. Mieluummin inhimillinen virhe. Kone ei saa erehtyä, ihminen saa, koska sille ei voi mitään. Ja ajaminen on niin kivaa, että en ikinä haluaisi olla robotin kyydissä. Ei tuo tule muuttumaan siksi, koska pelkuruutesi on vähemmistössä.

1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

100% Autojen välisissä tai auton-jalankulkijan välisissä liikenneonnetomuuksissa aiheuttaja on ihminen.

Vierailija
16/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 50 vuoden kuluessa taatusti automatisoituu koko liikenne täysin. Ehkä 20 vuotta voi olla vielä siinä ja siinä että ajetaan vielä ihan perinteisillä autoilla.

Vierailija
17/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mahdollista että 15 vuoden päästä autot olisivat robottiautoja.

Mutta en usko että kaikki ihmiset haluavat tai pystyvät niihin.

Yhdysvalloissa ihmiset haluavat pitää päätäntävallan itsellään ajamisesta ja kuvittelevat olevansa parempia kuin koneet, joka on sinänsä hauskaa, kun eivät osaa vaihtaa edes vaihteita.

Saksalaiset tykkäävät autolla ajamisesta niin paljon että haluavat ajaa itse.

Suomalaisilla on 15 vuoden päästä vielä käyössä kaikki tänä vuonna myytävät autot ja monta monta vuosikertaa vielä vanhempiakin käytössä.

Mutta varmasti robottiautot tulee ja ehkä 30 vuoden päästä ne ovat jo selvä enemmistö, mutta ei vielä 15 vuoden päästä, paitsi ehkä ammattiliikenteessä.

Vierailija
18/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mietin vaan että miten tuo tekniikka toimii kun auto on seissyt viikon ulkona 15-30 asteen pakkasessa. Sitten lähdetään silläjäisellä koppuralla ajamaan tielle jolle on edellisenä yönä satanut 10-15 senttiä lunta jota ei ole aurattu. Pimeästä hyppii poroja tielle jne...

No tuota lunta ja pimeää testailevat Muoniossa mutta testatkaa myös miten herkästi nuo systeemit jäätyy ellei autoa ajeta tai se ei ole tallissa.

Ja vaikka tekniikka ja autot olis valmiit niin tuskin kaikilla tommosta on 18-vuoden päästä.

Robotti on ihmistä fiksumpi ja kieltäytyy liikkumasta jos olosuhteet ei ole kunnossa, eli valitsee aina turvallisemman vaihtoehdon.

Pelkästään Suomessa kuolee ihmisen tekemiin liikennefirheisiin parisataa ihmistä ja loukkaantuu moninkiertainen määrä, peltivaurioista puhumattakaan. Robottiautoilla nuo määrät putoaa murto-osaan ja turvallisuus lisääntyy huimasti.

Vierailija
19/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinämielessä erinomainen asia, että naiset ovat pois autojen rateista aiheuttamassa kolareita ja vaaratilanteita muille ihmisille.

Vierailija
20/31 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Robottirekkoja ajelee jo nyt Euroopassakin. Lentäjä kontrolloi konetta nykyään keskimäärin 7min/lento, sekin nykyteknologialla tarpeetonta. Useassa onnettomuudessa ihminen on heikoin lenkki. Mutta kyllä, tykkään itsekin ajamisesta.

Vähän eri asia, kun taivaalla on tilaa niin leveys-, kuin korkeussuunnassakin. On laivoillakin autopilotit.

Robottiautoja on jo testikäytössä ja on ollut jo vuosia, ei se ole mitään tieteisfiktiota.

Minunkin autossa on adaptiivinen vakionopeussäädin, eli se ajaa asetettua nopeutta ja tarvittaessa hidastaa ja pitää riittävän etäisyyden jos saavuttaa toisen ajoneuvon. Toimii hienosti, eli nopeuden säädössä robotti on jo ihan arkipäiväinen ominaisuus. Autossani on myös kaistavahti joka ilmoittaa jos meinaan ylittää kaistaviivoitusta. Näistä ihan arikipäivän ominaisuuksista ei ole pitkä loikka robottiautoon, joita tosiaan on jo käytössä.

Tekniikka on olemassa ja paranee koko ajan. Yleistymisen esteenä on lähinnä lainsäädäntö ja moraalikysymykset. Miten auton tulee menetellä esimerksi tilanteessa jossa onnettomuus on vääjäämättä tapahtumassa, valitseeko se omalle matkustajalle parhaan vaihtoehdon, vai kokonaisuuden kannalta parhaan vaihtoehdon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä