Kotiäitiys on palveluammatti hotellissa
Asiakkaat ovat niin vaativia. Aamupalapöydässä kaakao on liian kylmää tai kuumaa. Paahtoleivät jäähtyneet (haloo, se johtuu siitä, että asiakkaat eivät syö niitä heti). Puuro on väärällä tavalla valmistettu. Nämä asiakkaat eivät myöskään vie astioita astioiden palautukseen, vaan jättävät pöydille ja murustavat lattian. Aamupalan jälkeen alkaa huonesiivous eli sänkyjen petaaminen ja tavaroiden järjestely. Joku ystävällinen asiakas on pissannut sänkyyn! Pyykit on onneksi jätetty pyykkisäkeissä pestäviksi.
Sitten siirryn hotellin lastenhoitohuoneeseen hoitamaan pienimpiä, jotka eivät selviä itse, ruokin, vaihdan vaipat, laitan päiväunille. Vähän väliä muutama asiakas käy valittamassa, että tämän hotellin ohjelmapalvelu on ihan p...stä. Tehostavat vielä huudolla ja kiukkuavat vielä lisäksi, että aamupalan ja lounaan välillä pitäisi keittiön olla auki. Siirryn keittiöön laittamaan sitä lounasta. Lounaalla saan taas kuulla, että keittiön ruoka on ihan peestä ja tarjoilu hidasta ja pöydästä puuttuu haarukat. Vastaan, että voitte täyttää palautelomakkeen myöhemmin.
Sitten hyppään ohjelmapalvelun tuulipukuun ja lähdemme metsäretkelle. Riitaa tulee siitä, että osa asiakkaista on tilannut retken kalliolle ja osa leikkipuistoon. On tuullut päällekkäinbuukkaus ja en tiedä, kuinka kuinka hanskata tilanteen. Sovin kahden asiakkaan kanssa, että saavat hyvistä väärästä ohjelmasta. Sitten taas keittiöön laittamaan illallista. Nyt asiakkaita on enemmän ja riitaa tulee taas. Joudun portsarina poistamaan yhden asiakkaan pöydästä. Uhkaan porttikiellolla. Yksi asiakas on lähdössä seuraavana aamuna ja pyykit ovat vielä pesulassa. Äkkiä pyykkien pariin. Sauna on tilattu täksi illaksi ja myös vanhanajan kylvettäjä. Samalla yksi asiakas ilmoittaa, että tarvitsee vauvalleen yöhoidon lastenhoitopalvelusta. Lupaan hoitaa. Asiakkaiden saunotuksen jälkeen kuivaan kylppärin. Ärsyttää tuollaiset asiakkaat, jotka roiskivat katotkin märäksi. Saunabaarissa huudetaan jo juomia. 3 asiakasta tarvitsee apua iltatoimissa esim. yöpuvun pukemisessa ja hampaiden pesussa. Tämähän ei ole normaalia hotellipalvelua, mutta meidän palvelulogiikkaamme kuuluu auttaa vajaakuntoisia. Sängyistä tulee monta hälytystä pitkälle yöhön. Olen painumassa vihdoin nukkumaan yöhoitovauva kainalossa, kunnes muistan, että seuralaispalvelusta oli yksi buukkaus täksi yöksi. Mihin laitan se vauvan? Taas tuplabuukkaus.
Omapahan kokonaisvaltainen ammatti ja paras tulee viimeksi: palkkaa tästä ei makseta! Miten tähän on ajauduttu?????
Kommentit (3)
Anoppi on opettanut, että jos lapsille on ystävällinen ja hoitaa hyvin, niin heistä kasvaa aikuisia, jotka huolehtivat myös muista. Nyt alan epäilemään, että lapsista kasvaa itsekkäitä, laiskoja ja tyytymättömiä.
ne on sun lapsia, ei anopin. Mielestäni sinä olet oikeassa arvioinnissasi ja tälläkertaa anoppi ihan hakoteillä ;) väheksymättä ollenkaan anoppien tietoja lapsenkasvatuksesta :) .
Pistä hotelliin nyt eri säännöt niin näet jotta siellä palveleminen on oikeasti ihan antoisaa työtä - huonosta rahallisesta korvauksesta huolimatta.
En ole ihan varma mitä sanoisin. Eka tuli mieleen että sun hotellissa on liian hyvä palvelu! Ehkä sun asennoitumisessa on myös muutoksen vara. Kun voisit kertoa teidän asukkaille että " Olen äitinne, en palvelijanne" ja opettaa asukkaita vähän yhteistoimintaan.
Tai sitten sun viesti oli hurttia huumoria :)