Myyjät kimpussa suomalaisessa kirjakaupassa
Mä en ymmärrä miksi aina nykyään kirjakauppaan mennessä yksi tai pahemmassa tapauksessa useampikin tulee heti kysymään tarvitsenko mä apua. Siis herranjumala oikeesti. Usein oon kattelemassa ihan rauhassa ja sit joku tulee kärkkymään. Viimeksi kirjaa selatessa tuli myyjä taas kysymään tarviinko apua. Ai sivujen kääntämisessä?
Kuinka ärsyttävää... Jos tarvitsen apua niin osaan sitä kyllä kysyä.
Kommentit (31)
voithan kysellä kaikenmoista niin seuraavalla kerralla eivät ole niin innokkaita :)
No kai myyjä tulee viereen kytikselle jos näkee että luet kirjaa kaupassa. Osta se ja lue kotona. Vai pistätkö nakkimakkaratkin poskeesi ruokakaupassa?
Netistäkin voi tilata jos häiritsee että joku tässäkin paskamaassa jaksaa tehdä työnsä.
Aspa on oikeesti aika rankka duuni. Aina teet väärin, joko et auta tarpeeks tai sitten et anna tilaa.
Hätistä ne pois vaan. Enemmän mua on häirinny siellä se lisämyynti kassalla, onneksi siitä on luovuttu. Eilen olisin tarvinnu apua yhteen asiaan jota en ite pysty selvittämään, mutta myyjä ei jaksanu auttaa.
Sitä kutsutaan asiakaspalveluksi. Yleensä ne ymmärtää, kun sanoo että on vain katselemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi aina nykyään kirjakauppaan mennessä yksi tai pahemmassa tapauksessa useampikin tulee heti kysymään tarvitsenko mä apua. Siis herranjumala oikeesti. Usein oon kattelemassa ihan rauhassa ja sit joku tulee kärkkymään. Viimeksi kirjaa selatessa tuli myyjä taas kysymään tarviinko apua. Ai sivujen kääntämisessä?
Kuinka ärsyttävää... Jos tarvitsen apua niin osaan sitä kyllä kysyä.
Kaikista pahimpia ovat apteekin henkilökunta! Hyökkäävät kimppuun kuin yleiset syyttäjät tarjomaan apuaan. Kaikista parasta oli kun piti soittaa Yliopiston apteekkiin ja luuriin vastasi joku äijä. Ei yhdistänyt haluamaani apteekkiin vaan jankutti että miten voin auttaa. Lopulta kun esitin asiani niin äijä ei osannut vastata ja oli hiljaa luurin päässä. Ja ya:n palvelunurmeroon soittaminen maksaa maltaita, tuli rahastuksen maku!
Kaikesta sitä ihminen saakin tehtyä itselleen ongelman. Itselläni ei paljon suupielet siitä kulu, että totean kohteliaasti, että "kiitos en (tarvitse apua), minä vain katselen".
Jep. Menettivät hätistelyillään ainakin minut asiakkaana. Ostin joulukuussa 30 kirjaa muualta, sieltä missä ei hätistellä :)
Vierailija kirjoitti:
No kai myyjä tulee viereen kytikselle jos näkee että luet kirjaa kaupassa. Osta se ja lue kotona. Vai pistätkö nakkimakkaratkin poskeesi ruokakaupassa?
En lukenut kirjaa. Selasin millainen teos on, onko paljonkin kuvia ja onko teksti miellyttävää. En todellakaan lue kirjakaupassa koskaa mitään kirjoja. Kai sitä kirjoja saa silmäillä ettei tarvitse ostaa sikaa säkissä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä ihminen saakin tehtyä itselleen ongelman. Itselläni ei paljon suupielet siitä kulu, että totean kohteliaasti, että "kiitos en (tarvitse apua), minä vain katselen".
Näin.
Muistakaa myös että noissa ketjumyymälöissä toimitaan tasan ohjeistuksen mukaan. Sama kassalisämyynnin kanssa, ei pilaa päivääni jos tarjotaan jotain, "ei kiitos" riittää vastaukseksi.
Olen itsekin ollut asiakaspalvelussa, joten ymmärrä kyllä senkin puolen. Asiakkaana sitä vain haluaisi mennä rauhassa katteleemaan ilman että joka kerta ja joskus parikin kertaa eri myyjälle pitää todeta vain katselevansa.
"Hei, tarvitsetko apua?"
"En, katselen vain, kiitos."
Mitä kamalaa tuossa on? Mitä myyjän pitäisi tehdä, kierrellä reunoja pitkin ja vältellä katsekontaktia?
Suomalaisessa tykkään siitä, että myyjät oikesti tietävät paljon kirjoista ja lukevat niitä itse. Olen saanut paljon hyviä vinkkejä. Aina tullaan kysymään, että tarvitsenka apua kun astun kauppaan mutta jättävät "rauhaan" kun kerron, että en. Mielestäni tämä on vain hyvää asiakaspalvelua, jos siitä pahoittaa jotenkin mielensä niin se on oma ongelma sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä ihminen saakin tehtyä itselleen ongelman. Itselläni ei paljon suupielet siitä kulu, että totean kohteliaasti, että "kiitos en (tarvitse apua), minä vain katselen".
Näin.
Muistakaa myös että noissa ketjumyymälöissä toimitaan tasan ohjeistuksen mukaan. Sama kassalisämyynnin kanssa, ei pilaa päivääni jos tarjotaan jotain, "ei kiitos" riittää vastaukseksi.
Se selkeästi onkin joku ketjun älynväläys että kaikkien pitää joka asialta kysyä onko avuntarpeessa. Aika tarpeeton ohjeistus. Aika harvoin asiakkaat haluaa liian intoilevaa palvelua vaan usein vain katellaan. Kyllä ihmiset osaa kysyä apua jos tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä ihminen saakin tehtyä itselleen ongelman. Itselläni ei paljon suupielet siitä kulu, että totean kohteliaasti, että "kiitos en (tarvitse apua), minä vain katselen".
Näin.
Muistakaa myös että noissa ketjumyymälöissä toimitaan tasan ohjeistuksen mukaan. Sama kassalisämyynnin kanssa, ei pilaa päivääni jos tarjotaan jotain, "ei kiitos" riittää vastaukseksi.
Mun mielestä kassalisämyynnistä tulee jotenkin halpa vaikutelma. Ostan jonkun hyvinvalitun jutun ja sitten kassalla mulle yritetään myydä jotain tyyliin mikä on roskaa mulle. Mun mielestä ei sovi korkeemman profiilin myymälään tollanen, ehkä johonkin basaariin.
Tottakai myyjä kysyy tarvitsetko apua! Onko asiakaspalvelu näin vierasta joillekin?! Siitä avusta voi ihan kohteliaasti kieltäytyä, asia on sillä selvä, tai voi myöhemmin tulla pyytämään sitä apua, jos tarve tulee. Tärkeintä on, että asiakas on kohteliaasti huomioitu ja keskusteluyhteys avattu. Tämän jälkeen asiakkaan on huomattavasti helpompi lähestyä myyjää ja kysyä apua. Useimmiten ne erikoisliikkeiden myyjät kun ovat aiheen asiantuntijoita ja osaavat auttaa, neuvoa ja antaa vinkkejä. Ja esimerkiksi jos liikkeessä ei ole jotain, mitä asiakas etsii, voi myyjä sen mahdollisesti muualta tilata myymälään.
Vierailija kirjoitti:
"Hei, tarvitsetko apua?"
"En, katselen vain, kiitos."
Mitä kamalaa tuossa on? Mitä myyjän pitäisi tehdä, kierrellä reunoja pitkin ja vältellä katsekontaktia?
Suomalaisessa tykkään siitä, että myyjät oikesti tietävät paljon kirjoista ja lukevat niitä itse. Olen saanut paljon hyviä vinkkejä. Aina tullaan kysymään, että tarvitsenka apua kun astun kauppaan mutta jättävät "rauhaan" kun kerron, että en. Mielestäni tämä on vain hyvää asiakaspalvelua, jos siitä pahoittaa jotenkin mielensä niin se on oma ongelma sitten.
Jos henkilö haluaa apua niin taatusti osaa sitä kysyä. Mua ainakin häiritsee nuo tungettelevat myyjät ja välttelenkin liikkeitä jossa tiedän niiden heti hyökkäävän viereen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä ihminen saakin tehtyä itselleen ongelman. Itselläni ei paljon suupielet siitä kulu, että totean kohteliaasti, että "kiitos en (tarvitse apua), minä vain katselen".
Näin.
Muistakaa myös että noissa ketjumyymälöissä toimitaan tasan ohjeistuksen mukaan. Sama kassalisämyynnin kanssa, ei pilaa päivääni jos tarjotaan jotain, "ei kiitos" riittää vastaukseksi.
Mun mielestä kassalisämyynnistä tulee jotenkin halpa vaikutelma. Ostan jonkun hyvinvalitun jutun ja sitten kassalla mulle yritetään myydä jotain tyyliin mikä on roskaa mulle. Mun mielestä ei sovi korkeemman profiilin myymälään tollanen, ehkä johonkin basaariin.
Kassalisämyynti oikein tehtynä voi olla hyvää palvelua, tyyliin paristot laitteeseen tai pesupussi rintaliiveille. Toisaalta monien ketjuvaateliikkeiden jatkuva sukkien tyrkytys ärsyttää, shoppailet kauppakeskuksissa niin lähes joka liikkeessä tarjotaan niitä sukkia kassalla, viimeeksi miehelle kun osti talvitakin. Ymmärrän että tuokin on liikkeen ohje, mutta siinä pitäisi olla hiukan liikkumavaraa ja myyjällä mahdollisuus käyttää omaa järkeä. Talvitakin kaveriksi esimerkiksi voisi tarjota vaikka kaulahuivia tai hanskoja...
Hyvä myyjä huomaa kyllä kaipaako joku apua vai ei, asiakas yleensä silloin hakee myyjää katseellaan tai tulee kysymään apua. Jos taas asiakas on itsekseen syventynyt tutkimaan tuotteita, eikä hae katsekontaktia, hän ei yleensä kaipaa kenenkään tungettulua juuri siinä kohtaa. Ammattitaidosta se kiinni on, osaako myyjä hommansa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi aina nykyään kirjakauppaan mennessä yksi tai pahemmassa tapauksessa useampikin tulee heti kysymään tarvitsenko mä apua. Siis herranjumala oikeesti. Usein oon kattelemassa ihan rauhassa ja sit joku tulee kärkkymään. Viimeksi kirjaa selatessa tuli myyjä taas kysymään tarviinko apua. Ai sivujen kääntämisessä?
Kuinka ärsyttävää... Jos tarvitsen apua niin osaan sitä kyllä kysyä.
Kaikista pahimpia ovat apteekin henkilökunta! Hyökkäävät kimppuun kuin yleiset syyttäjät tarjomaan apuaan. Kaikista parasta oli kun piti soittaa Yliopiston apteekkiin ja luuriin vastasi joku äijä. Ei yhdistänyt haluamaani apteekkiin vaan jankutti että miten voin auttaa. Lopulta kun esitin asiani niin äijä ei osannut vastata ja oli hiljaa luurin päässä. Ja ya:n palvelunurmeroon soittaminen maksaa maltaita, tuli rahastuksen maku!
Apteekit on just pahimpia. Sulla on vaikka joku intiimi vaiva ja haluat ihan itse lukea ne pakkausselosteet niin eikö vaan joku hyökkää siihen kovaan ääneen apuaan tarjoamaan vaikka haluaisit hoitaa ostoksesi hankkimisen vaivihkaa.
Itse en oo koskaan tarvinnut apua kirjakaupoissa... tarviikohan moni?
ap