Nastarenkaat on asfalttia kuluttavina ja pienhiukkasia hengitysilmaan kylvävinä kielletty melkein kaikkialla muualla paitsi Suomessa!
Mutta meillä ajellaan mielummin hengenvaarallisilsi urautuneilla teillä ja kärsitään keuhko- ja sydän- ja verisuonisairauksista. Aivan järjetöntä!
Kommentit (14)
No esim. Saksassa ja Itävallassa tiet on suolasta märkänä jo ennen pakkasen puolelle menemistä. Talvirengaspakosta huolimatta. Suomessa suolan kanssa pihtaillaan, ajatellaan pohjavesialueita ja kustannuksia. Tieverkko on myös laaja ja ylipäätään tienhuollon palvelurakenne ja kustannukset suunniteltu aivan erilaiseksi. Kerropa esimerkkimaa, jossa nastat on kielletty ja talviolosuhteet sekä tieverkoston luonne vastaa Suomea. Myös asukasmäärä per huollettu kilometri on olennainen, koska verovaroinhan nämä rahoitetaan.
Mä näin viime viikolla Helsingin keskustassa ison Mercedes Sprinter taksin (=kevyt kuorma-auto paripyörillä) jossa oli nastarenkaat kaikissa renkaissa. Järjetöntä että tollasessa on nastarenkaat!
Vierailija kirjoitti:
No esim. Saksassa ja Itävallassa tiet on suolasta märkänä jo ennen pakkasen puolelle menemistä. Talvirengaspakosta huolimatta. Suomessa suolan kanssa pihtaillaan, ajatellaan pohjavesialueita ja kustannuksia. Tieverkko on myös laaja ja ylipäätään tienhuollon palvelurakenne ja kustannukset suunniteltu aivan erilaiseksi. Kerropa esimerkkimaa, jossa nastat on kielletty ja talviolosuhteet sekä tieverkoston luonne vastaa Suomea. Myös asukasmäärä per huollettu kilometri on olennainen, koska verovaroinhan nämä rahoitetaan.
Ihan helvetisti täällä Etelä-Suomessa kylvetään suolaa. Nastarenkaat hakkaa mustaa pikeä irti ja sitten kun se sekoittuu suolaveteen niin se sotkee autot ja ihmisten kengät.
Minä asun sen verran syrjässä, että ajan nurkka-ajot kunnon piinkirenkailla. Nykyisistä nysänastoista ei ole mihinkään.
Rekat tiet pilaa ei henkilöautojen nastarenkaat.
Suomessa ajaa älyttömät määrät ulkomaalaisia rekkoja jotka eivät maksa euroakaan tieverkon käytöstä.
Ap ei vissiin tiedä että 9 akselisen täysperävaunurekan kokonaismassa voi olla 80T ja usein edessä on vielä nastarenkaat.
Mutta tuskin sillä mitään väliä on kehä kolmosen sisäpuolella missä rahat tulee kela goldilla taikaseinästä.
Vierailija kirjoitti:
No esim. Saksassa ja Itävallassa tiet on suolasta märkänä jo ennen pakkasen puolelle menemistä. Talvirengaspakosta huolimatta. Suomessa suolan kanssa pihtaillaan, ajatellaan pohjavesialueita ja kustannuksia. Tieverkko on myös laaja ja ylipäätään tienhuollon palvelurakenne ja kustannukset suunniteltu aivan erilaiseksi. Kerropa esimerkkimaa, jossa nastat on kielletty ja talviolosuhteet sekä tieverkoston luonne vastaa Suomea. Myös asukasmäärä per huollettu kilometri on olennainen, koska verovaroinhan nämä rahoitetaan.
Pöh se saakelin suolan levittäminen saisi loppua tai korkeintaan risteysalueille. Jos ihmisillä olisi malttia ja taitoa olisi tämäkin asia paljon helpompi
Melkein kaikkialla muualla ei tarvita talvirenkaita.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikkialla muualla ei tarvita talvirenkaita.
Tarvittais kyllä.
Suurin piirtein kaikkialla muualla on paremmat kelit.
Mahdoton ajatus Suomessa, koska täällä ei osata ajaa olosuhteiden mukaan hitaammin ja ennakoiden. Aina pitåå paahtaa joka mutkaan ja tilanteeseen urku auki nastarenkaat ropisten.
Raskas kalusto urauttaa tiet. Se on se paino, joka saa asfaltin painumaan. Joillain bussipysäkeillä on isot urat (jos sitä tietä ei ole aikoihin uusittu), vaikka busseissa ei ole nastoja.
Nastat ovat todella tarpeen jäisillä teillä. Nastojenkin kanssa saa olla varovainen, ilman nastoja tuskin lähtisin ajamaan viimetalvisen rysäytyksen jälkeen.