Näyttöviikko, millainen se oikeasti on?
Lähihoitajaksi siis opiskelen, ja nyt olisi kasvun tukemisen ja ohjauksen tutkintoviikko edessä. Olen toki keskustellut asiasta työpaikalla, mutta haluaisin kuulla teidän kokemuksistanne. Mitä teiltä odotettiin? millaista se oli käytännössä? seurailiko pomokin työskentelyänne? hengittikö arvioija koko ajan niskaan? millaisia vinkkejä antaisitte ensimmäistä näyttötutkintoaan suorittavalle hermostuneelle opiskelijalle?
Kommentit (16)
Riippuu ihan siitä, joka tutkinnon arvioi työpaikalla. Joissakin näytöissä olin rento tunnelma ja olin yhtenä työntekijänä. Sain tehdä itsenäisesti ja välillä vaan arvioija kävi seuraamassa. Joissakin taas arvioija kulki koko ajan perässä suu tiukalla viivalla. Mitään en saanut kysyä. Yhden näytön jouduin keskeyttämään, kun tulin ihan sairaaksi. Arvioija tiuski ja suorastaan huusi.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ottanut vastaan useita näyttöjä (lähihoitajille). Kaikille opiskelijoille olen sanonut, että on ammattitaitoa sopia asioita yhdessä. Ei tarvitse yrittää pärjätä yksin. Kunhan keskustelee. Esim. päiväkodissa vaikka näin " kun minä pidän tätä lauluhetkeä vielä näille niin otatko sinä nuo neljä ekaa vessaan".
Tärkeänä pidän hyvin tehtyä suunnitelmaa. Jos kirjoittaminen tuottaa vaikeuksia niin silloin opiskelijan kannattaa näytön aikana perustella tekemisiään. Näin tulee selville, että tietää miksi asioita tehdään. Mutta tosiaan, päiväkodissa tehdään yhteistyötä, ei ole virhe kysyä neuvoa.
Eräässä paikassa minulle sanottiin, että sinä et kysy enää mitään. Sun on tiedettävä mjtä teet ja tämä osasto on nyt sun vastuulla. Ei ollut päiväkoti. Harmikseni en päässyt suorittamaan yhtään tutkintoviikkoa päiväkodissa. Sinä tunnut olevan hyvä arvioija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ottanut vastaan useita näyttöjä (lähihoitajille). Kaikille opiskelijoille olen sanonut, että on ammattitaitoa sopia asioita yhdessä. Ei tarvitse yrittää pärjätä yksin. Kunhan keskustelee. Esim. päiväkodissa vaikka näin " kun minä pidän tätä lauluhetkeä vielä näille niin otatko sinä nuo neljä ekaa vessaan".
Tärkeänä pidän hyvin tehtyä suunnitelmaa. Jos kirjoittaminen tuottaa vaikeuksia niin silloin opiskelijan kannattaa näytön aikana perustella tekemisiään. Näin tulee selville, että tietää miksi asioita tehdään. Mutta tosiaan, päiväkodissa tehdään yhteistyötä, ei ole virhe kysyä neuvoa.
Eräässä paikassa minulle sanottiin, että sinä et kysy enää mitään. Sun on tiedettävä mjtä teet ja tämä osasto on nyt sun vastuulla. Ei ollut päiväkoti. Harmikseni en päässyt suorittamaan yhtään tutkintoviikkoa päiväkodissa. Sinä tunnut olevan hyvä arvioija.
Meillä työyksikössämmekin toimitaan tiiminä, joten siksi myös tietenkin toppilaisella on oikeus olla tiimin jäsen ja toimia yhteistyössä. En osaa sanoa miksi teillä toimittiin noin, ja kurjalta kuulostaa, vai oliko kyseessä johtotehtävä?
Siellä tapahtuu päiväkodin arki jonka lomaan sinä teet näyttösuunnitelmasi siitä miten todistat oppineesi sen mitä Kasvun tukeminen ja ohjaus-opintokokonaisuus pitää sisällään. Hyvä suunnitelma helpottaa todella paljon, onko suunnitelmasi jo hyväksytty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ottanut vastaan useita näyttöjä (lähihoitajille). Kaikille opiskelijoille olen sanonut, että on ammattitaitoa sopia asioita yhdessä. Ei tarvitse yrittää pärjätä yksin. Kunhan keskustelee. Esim. päiväkodissa vaikka näin " kun minä pidän tätä lauluhetkeä vielä näille niin otatko sinä nuo neljä ekaa vessaan".
Tärkeänä pidän hyvin tehtyä suunnitelmaa. Jos kirjoittaminen tuottaa vaikeuksia niin silloin opiskelijan kannattaa näytön aikana perustella tekemisiään. Näin tulee selville, että tietää miksi asioita tehdään. Mutta tosiaan, päiväkodissa tehdään yhteistyötä, ei ole virhe kysyä neuvoa.
Eräässä paikassa minulle sanottiin, että sinä et kysy enää mitään. Sun on tiedettävä mjtä teet ja tämä osasto on nyt sun vastuulla. Ei ollut päiväkoti. Harmikseni en päässyt suorittamaan yhtään tutkintoviikkoa päiväkodissa. Sinä tunnut olevan hyvä arvioija.
Meillä työyksikössämmekin toimitaan tiiminä, joten siksi myös tietenkin toppilaisella on oikeus olla tiimin jäsen ja toimia yhteistyössä. En osaa sanoa miksi teillä toimittiin noin, ja kurjalta kuulostaa, vai oliko kyseessä johtotehtävä?
Ihan tavallinen lähihoitajan näyttö paikassa, jossa tehdään tiimityötä. Kamala paikka opiskelijalle.
Kiitos neuvoista ja tuesta :) Näyttösuunnitelma on jo tehty ja hyväksytty, ja ilmeisesti siitä tuli hyvä, kun sitä niin kehuttiinkin. Käytännön puoli vaan stressaa ja jännittää kovasti
Näyttöviikko riippuu täysin Näytönvastaanottajasta, pahimmassa tapauksessa viikko helvetissä ja parhaimmassa tapauksessa ammatillista itsetuntoa kasvattava kokemus.
Minulla 4 viidestä meni tosi hyvin,mutta viimeinen eli oman alan näyttöviikko oli komediallinen painajainen oli niin uskomaton täti näyttöä vastaanottamassa ettei mikään riittänyt ja kukaan muu ei osannut kuin hän ja kaiken lisäksi oli kavereidensa kanssa päättänyt minulle numeron ja valehteli ummet ja lammet arvioinnissa.
Ihan tavallinen työpäivä lukuunottamatta sitä, että pitää perustella tekemisensä. Älä jännitä, kun olet tehnyt hyvän suunnitelman ja osaat työsi, on tutkintotilaisuusviikko ihan helppo juttu. Hyvin se menee!
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallinen työpäivä lukuunottamatta sitä, että pitää perustella tekemisensä. Älä jännitä, kun olet tehnyt hyvän suunnitelman ja osaat työsi, on tutkintotilaisuusviikko ihan helppo juttu. Hyvin se menee!
Toivon kovasti, että ap: lla menee juuri noin. On tosiaan kiinni ihan siitä ihmisestä, joka näytön arvioi.
Jos suunnitelmassasi on ohjattua toimintaa lapsille ja ohjaushetki ei mene parhaalla mahdollisella tavalla, pidä seuraavana päivänä uusi.
Jännä, että kaikki olettivat ap: n tekevän näytön päiväkodissa. Niin ilmeisesti hänellä onkin, mutta ei kaikilla.
Jännä muuten, mutta meille koulutusvastaava sanoi jotta täytyy olla todella painava syy jos sen haluaa muualla suorittaa kuin päiväkodissa. Itselle ei tullut kuin tuomio pedofiliasta mieleen, mikäs muu voisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Jännä muuten, mutta meille koulutusvastaava sanoi jotta täytyy olla todella painava syy jos sen haluaa muualla suorittaa kuin päiväkodissa. Itselle ei tullut kuin tuomio pedofiliasta mieleen, mikäs muu voisi olla?
Kyseessä on kasvun tukeminen, joten sen voi oikeastaan suorittaa missä vaan. Itse olin vanhusten palvelukodissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos suunnitelmassasi on ohjattua toimintaa lapsille ja ohjaushetki ei mene parhaalla mahdollisella tavalla, pidä seuraavana päivänä uusi.
Niin tai sitten kerrot, että mikä meni pieleen. Analysoit, että miksi meni pieleen, miten voit kehittää omaa toimintaasi, mitä tekisit toisin ja mitä hyötyä oli pieleen menneestä ohjaustuokiosta a) ammatillisesti sinulle ja b) mitä lapset mahdollisesti oppivat pieleen menneestä tuokiostasi.
Olen itse ottanut vastaan useita näyttöjä (lähihoitajille). Kaikille opiskelijoille olen sanonut, että on ammattitaitoa sopia asioita yhdessä. Ei tarvitse yrittää pärjätä yksin. Kunhan keskustelee. Esim. päiväkodissa vaikka näin " kun minä pidän tätä lauluhetkeä vielä näille niin otatko sinä nuo neljä ekaa vessaan".
Tärkeänä pidän hyvin tehtyä suunnitelmaa. Jos kirjoittaminen tuottaa vaikeuksia niin silloin opiskelijan kannattaa näytön aikana perustella tekemisiään. Näin tulee selville, että tietää miksi asioita tehdään. Mutta tosiaan, päiväkodissa tehdään yhteistyötä, ei ole virhe kysyä neuvoa.