Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi ja vanha liitto Raamatussa! Tuntuuko oudolta, että joitain vanhan testamentin käskyjä pitää vielä noudattaa ja osaa ei?

Vierailija
20.10.2017 |

Millä tavoin liiton vaihtuminen vaikutti suhteeseemme Mooseksen lakiin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mooseksen laki esittää Jumalan tahdon, vaikka monet sen ohjeet ovatkin erityisesti vanhan liiton ihmisille suunnattuja. Silti Uuden testamentinkin pohja on Mooseksen laissa. Mooseksen laki sisältää monia Israelille osoitettuja ohjeita, jotka olivat välttämättömiä vanhassa liitossa. Nyt uuden liiton aikana niillä ei ole enää samaa merkitystä.

Uudesta testamentista voimme lukea, että osa Mooseksen lain ohjeista on edelleen voimassa ja osa on saanut uuden merkityksen. Jotain on poistunut ja jotain on tullut tilalle. Meille siis selviää Uudesta testamentista, mikä Mooseksen laissa on edelleen voimassa ja mikä ei. Me emme päätä, mitkä asiat ovat voimassa, vaan sen päättää Raamattu eli siis Jumala, joka on Raamatun varsinainen tekijä. Jumala on antanut meille Raamatun Pyhän Hengen ilmoituksena valittujen ihmisten kautta.

On totta, että uuden liiton uskovia ei enää velvoitettu noudattamaan Mooseksen lakia sellaisenaan. Tämä käy ilmi Apostolien kokouksesta Jerusalemissa (Apt. 15:1-35). Tosin monet Mooseksen lain ohjeet siirtyivät uuteen liittoon kuten voimme lukea monesta Jeesuksen ja Paavalin opetuksesta. Tällaisia ovat muun muassa kymmenen käskyn laki, haureussäädökset, epäjumalille uhratun lihan syöminen, rakkauden kaksoiskäskyn laki ja lukuisat muut ohjeet.

Kuten jo totesinkin, olennaista tutkittaessa Mooseksen lakia uuden liiton aikana on Raamatun liittoajattelu, vanhan liiton vaihtuminen uuteen liittoon. Niinpä lain moraali ei muuttunut, vaan ainoastaan ne asiat, jotka liittyvät Jumalan liittoon. Seuraavassa käyn läpi eroja yksityiskohtaisemmin.

Vanhassa liitossa pappi oli välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, joka uhrillaan sovitti kansan rikkomukset. Uudessa liitossa ei ole enää tämän kaltaista pappeutta, sillä "yksi on välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Jeesus Kristus" (1. Tim. 2:5). Jeesuksen täydellisen viattoman uhrin takia ei tarvita enää temppeliuhreja.

Heprealaiskirje osoittaa, että Jeesuksen uhrin ja uuden sovituksen kautta pappisvirka muuttui (Hepr. 7:11-14). Aaronin, Leevin heimon pappeus vaihtui Jeesuksen, Melkisedekin pappeudeksi. Nyt siis pappi, sovituksen välittäjä, on yksin Herra Jeesus Kristus. Ja mikäli pappisvirka muuttuu, muuttuu väistämättä myös laki:

“Jos jo Leevin heimon pappisvirka, josta Israelin kansalle on annettu säädökset laissa, olisi johtanut täydellisyyteen, mitä tarvetta olisi ollut sanoa, että vielä tulee uudenlainen pappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta, ei Aaronin? Jos pappisvirka muuttuu, muuttuu välttämättä myös laki.” (Hepr. 7:11-12)

Vierailija
2/14 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siis Mooseksen laki muuttui? Siten, että liitto vaihtui. Toisin sanoen lait, jotka koskivat Jumalan liittoa, muuttuivat. Näitä lakeja ovat uhri- ja puhtauslait, juhla-aikoja koskevat lait, yhteiskunnalliset lait ja lait pappeudesta.

Uhri- ja puhtauslakeja ei enää tarvita, sillä Kristus, Jumalan uhrikaritsa, on uhrattu syntiemme tähden sovitukseksi rikkomuksistamme (Hepr. 10:11-14). Kristuksen veri on se, joka "puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä" (1. Joh. 1:7). Siten myös ulkoiset puhtaussäädökset ovat menettäneet merkityksensä, koska Kristus on tullut meille puhtaudeksi ja pyhyydeksi:

“Jos jo pukkien ja härkien veri ja saastuneiden päälle vihmottava hiehon tuhka puhdistaa ihmisen ulkonaisiin menoihin kelvolliseksi, kuinka paljon paremmin puhdistaakaan Kristuksen veri! Ikuisen henkensä voimalla hän on antanut itsensä virheettömänä uhrina Jumalalle, ja hänen verensä puhdistaa meidän omantuntomme kuoleman teoista, niin että voimme palvella elävää Jumalaa.” (Hepr. 9:13-14)

Juhla-ajat liittyivät kiinteästi Jumalan kansan historian vaiheisiin. Niissä juhlistettiin Jumalan tekoja Israelin historiassa. Nyt kuitenkin, kun Kristus on tullut meille pelastukseksi, kertakaikkiseksi ilojuhlaksi, saamme joka päivä vaeltaa siinä juhlariemussa, jonka hän toi meille ristin sovitustyöllään ja synnyttäessään meidät uudesti. Vanhan liiton juhla-ajat saivat uuden sisällön, ja Kristukseen uskoessamme saamme joka päivä juhlistaa armon ihmettä, josta olemme päässeet osallisiksi.

Esimerkiksi Jeesus opetti sapatista uudella tavalla (Matt. 12:1-8), ja pyhäpäivän vietto siirtyi lauantailta sunnuntaille (Apt. 20:7). Pääsiäinen ja helluntai saivat uuden sisällön. Pääsiäistä vietettiin alunperin Israelilaisten pelastumisen muistoksi Egyptissä. Nyt Kristus, kuollessaan ristillä ja noustessaan kuolleista, on tuonut meille pelastuksen. Happamattoman leivän juhlasta puhutaan uudessa merkityksessä <1. Kor. 5:7-8>:ssa, jne.

“Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma. Joka kiinnittää huomionsa päiviin, tekee niin Herran kunniaksi, ja joka syö, syö Herran kunniaksi, sillä hän kiittää Jumalaa. Joka taas ei syö, on Herran kunniaksi syömättä, ja hänkin kiittää Jumalaa.” (Room. 14:5-6)

Yhteiskunnalliset lait koskivat erityisesti vanhan Israelin teokratiaa. Niiden tehtävänä oli vahvistaa Jumalan omaisuuskansaa, jotta se voisi tuoda maailmaan Messiaan. Nyt kun Israelin tehtävä tässä mielessä on ohi, ja koska se hylkäsi Messiaan, on evankeliumi julistettu pakanoille. Meillä lihan puolesta pakanoilla ei ole enää samaa tehtävää eikä samaa asemaa kuin vanhan liiton kansalla. Siten yhteiskunnalliset lait ovat menettäneet merkityksensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkeinä voisi mainita vaikkapa kuninkaan valitsemisen, tuomiolait ja lait kansalaisuudesta. Enää ei tarvita ihmisten voitelemaa kuningasta, sillä Kristus on voideltu ja hän on meidän kuninkaamme ja Herramme (Ilm. 17:14). Syntituomiot siirtyivät uudessa liitossa Jumalalle (Room. 12:19), ja Jeesukseen uskovina olemme tulleet taivaan valtakunnan kansalaisiksi (Fil. 3:20), jne.

“Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi” (Fil. 3:20)

Pappislait eivät ole enää voimassa Jeesuksen pappeuden vuoksi. Tämän selitinkin jo edellä. Pappeuden muuttuessa poistuivat myös siihen kiinteästi liittyvät lait pyhistä esineistä ja vaatteista.

Kaikki tämä lain muuttuminen nousee Raamatusta itsestään. Sen, mitä Mooseksen laista on edelleen voimassa ja mitä siihen on tullut lisää, määrittelee Raamattu itse. Me emme siitä päätä! Lain muuttumisesta opetti mm. Jeesus vuorisaarnassa. Samoin siitä puhuivat apostolit kokouksessaan Jerusalemissa. Paavali opetti tästä, ja myös Heprealaiskirjeen kirjoittaja. Meille siis selviää Uudesta testamentista se, mikä Mooseksen laista on yhä voimassa ja mikä ei.

Eli meillä on vanhan liiton laki Mooseksessa ja uuden liiton laki Jeesuksessa ja apostoleissa. Uusi testamentti vahvistaa sen, mikä Mooseksen laissa on olennaista ja edelleen voimassa. Niinpä Mooseksen lakia on luettava Uudesta testamentista käsin.

Jeesus opetti, että laista ei poistu yksikään piirto, ennemmin katoavat taivas ja maa. Jumalan oikea ja väärä vanhassa liitossa ovat samalla tavoin oikeaa ja väärää uudessa liitossa. On erittäin väärin sanoa, että Mooseksen laki ei olisi enää pätevä! On totta, että osa sen säädöksistä liittyi vanhaan liittoon eikä siten enää koske meitä uuden liiton uskovia, mutta tämä ei tarkoita, että meidän pitäisi heittää Mooseksen laki romukoppaan. Meidän on edelleen luettava Mooseksen lakia ja opittava siitä asioita.

Apostolien teot (Apt. 15:1-35) osoittavat myös, että laista on pakanuudesta kääntyneiden kristittyjen noudatettava verensyöntikieltoa, epäjumalille uhratun lihan syöntikieltoa ja haureussäädöksiä, joihin esiaviollinen seksi ilman muuta kuuluu. Uusi testamentti asettuukin täsmälleen samoille linjoille Vanhan testamentin kanssa puhuttaessa esiaviollisen seksin vääryydestä ja Jumalan tahdon vastaisuudesta!

http://www.vapaasatama.net/laki.html

Vierailija
5/14 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kommentoija puhuu ainakin potaskaa. Jumala ei ole yhtä kuin Raamattu, vaan Raamattu on uskovaisten tarinoista koottu kirja. Se on ihmisten tuottama kirja eli se ei ole samaan tapaan pyhä kuin Koraani.

Vierailija
6/14 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taviksen ei onneksi tarvitse miettiä tällaisia asioita. Kyllä uskovainen sitten kertoo mitä pitää noudattaa ja mitä ei, yleensä sen mukaan mitä hän itse haluaa. Esimerkiksi naispappeus on jees, homous nou.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin Mooseksen laki vanhentui niin myös jessen laki vanhentuu. Elämme just niitä aikoja joilloin kristittyjen pitää miettiä että uudistutaanko vai vaivutaanko mitättömäksi lahkoksi.

Vierailija
8/14 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka noitakin käskyjä oikein jakelee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo ekan viestin kirjoittaja puhuu asiasta uskovan ihmisen kannalta. Se on oikeastaan ainoa näkökulma. En ole koskaan ymmärtänyt, miten jotain vanhaa ja uutta liitoa pitäisi muka voida opettaa ja selittää sellaiselle, joka ei usko. Ei sellainen ihminen sitä tietoa tarvitse eikä tee saamallaan tiedolla mitään. Uskova sen sijaan tarvitsee ja hyötyy tuollaisesta opetuksesta. Ei-uskova tarvitsee ainoastaan tiedon, että Jeesus uhrasi itsensä, mikä takaa jokaiselle ihmiselle armon ja yhteyden Jumalaan, jos ihminen vain itse haluaa. Jos ei halua, niin ei sitä pidä tuputtaa eikä etenkään alkaa väitellä uskon tarpeellisuudesta. 

Tiedän että näkökulmaani eivät ymmärrä uskovat eivätkä ei-uskovatkaan.

Vierailija
10/14 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

*liittoa, ei liitoa :D! 9

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu koska uskontokeskustelu ei ole tasapuolista

Vierailija
12/14 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja btw, MITÄÄN tuon opuksen sääntöjä ei ole pakko noudattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tarvitse noudattaa. Ne eivät ole Suomen laki.

Vierailija
14/14 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kertoo mutta totuus on Jeesus. Kaikki ihmiset on varastanut huorannut jne. Jeesus sovitti sen. Siinä on se ero .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi