Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipide: Sähköauto saa aikaan enemmän päästöjä kuin bensa- tai dieselauto

Vierailija
12.10.2017 |

Kokonaishyötysuhde on ratkaiseva tekijä. Kun otetaan sähköauton liikkeelle saamiseksi tarvittavan koko energian tuotantoketjun hyötysuhde huomioon, sähköauton hyötysuhde on parhaimmillaankin alle 30 prosenttia, kun taas polttomoottoriauton hyötysuhde on yli 70 prosenttia.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mielipide-sahkoauto-saa-aikaan-enemm…

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan heti autooni polttomoottorin jonka hyötysuhde on 70%!

Vierailija
2/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus ja täyttä asiaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan heti autooni polttomoottorin jonka hyötysuhde on 70%!

No sitten vaan ostoksille!

Vierailija
4/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaishyötysuhde on ratkaiseva tekijä. Kun otetaan sähköauton liikkeelle saamiseksi tarvittavan koko energian tuotantoketjun hyötysuhde huomioon, sähköauton hyötysuhde on parhaimmillaankin alle 30 prosenttia, kun taas polttomoottoriauton hyötysuhde on yli 70 prosenttia.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mielipide-sahkoauto-saa-aikaan-enemm…

En viitsi edes avata linkkiä jos alustus oli jutusta.

Polttomoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan luokkaa 25%, eikä siinä ole huomioitu polttoaineen kuljetusta, öljyn jalostusa eikä öljyn poraamista maasta tms. Kokonaishyötysuhde on tuosta tietysti vain joku osanen.

Vierailija
5/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sähköauton tarvitsema energia tuotetaan kivihiilellä, niin ollaan väärällä tiellä. Mutta jos sitä tankataan suoraan auringosta tai tuulesta, niin asia muuttuu.

Vierailija
6/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus ja täyttä asiaa. 

Täyttä potaskaa jo alkumetreillä;

"sähköenergian tuotantoon käytetään edelleen pääasiassa fossiilista energiaa, joka poltetaan voimaloissa hieman kauempana kaupungeista."

https://energia.fi/perustietoa_energia-alasta/energiantuotanto/sahkontu…

Suomessa fossiilisilla tuotettiin 16% sähköenergiasta vuonna 2016.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan heti autooni polttomoottorin jonka hyötysuhde on 70%!

No sitten vaan ostoksille!

Nauroivat moottorikaupassa ja sanoivat ettei sellaista ole :(

Vierailija
8/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helv....? Sanokaa nyt tuo mielipiteen esittäjä ei oo oikeesti DI. Sähköauton liikuttamiseksi fossiilisia polttoaineita poltetaan 3x??? Polttomoottoriin bensa näyttäisi tulevan pyhällä hengellä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sähköhän tulee töpselistä ilman päästöjä!!?

Vierailija
10/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus ja täyttä asiaa. 

Koko kirjoitus ihan täyttä soopaa. Olisiko mennyt prosentit väärin päin ja sen lisäksi unohtunut se varsinainen ajonevon hyötysuhde?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sähköhän tulee töpselistä ilman päästöjä!!?

Kukaan ei ole väittänyt että kaikki sähkö on päästötöntä.

Vierailija
12/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sähköhän tulee töpselistä ilman päästöjä!!?

Ei tule mutta vaikka sähkö tehtäisiin lauhdehiilivoimalassa, niin sen hyötysuhde on parempi ja päästöt vähemmän kuin polttomoottoriautossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sähköauton tarvitsema energia tuotetaan kivihiilellä, niin ollaan väärällä tiellä. Mutta jos sitä tankataan suoraan auringosta tai tuulesta, niin asia muuttuu.

Vaikka sähkö tehtäisiin kivihiilellä, niin se silti päihittää polttomoottorin. Muulla tuotettuna vain parantaa tilannetta entisestään.

Vierailija
14/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitus oli täyttä rautaa ja osoittaa hyvin sen minkälaisen pilven päällä sähköautohaihatus on. Sen päälle täkäläiset olosuhteet. Laita taskulamppu yöksi parinkymmenen asteen pakkaseen ja katso kuinka aamulla tuikkuaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sähköauto on siis suuri teollisuushuijaus, jossa käytännössä kysymys ei ole kasvihuonekaasujen vähentämisestä, vaan niiden siirtämisestä kaupungeista luontoon."

Kuvitteleeko DI että jos ajan kaupungissa polttomoottoriautolla niin pakokaasut jäävät sinne kaupunkiin...

Vierailija
16/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitus oli täyttä rautaa ja osoittaa hyvin sen minkälaisen pilven päällä sähköautohaihatus on. Sen päälle täkäläiset olosuhteet. Laita taskulamppu yöksi parinkymmenen asteen pakkaseen ja katso kuinka aamulla tuikkuaa.

Taskulamppuni akusta puuttuu käytön kylmässä nopeuttava lämmitin. Sähköauton akusta ei puutu.

Vierailija
17/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitus oli täyttä rautaa ja osoittaa hyvin sen minkälaisen pilven päällä sähköautohaihatus on. Sen päälle täkäläiset olosuhteet. Laita taskulamppu yöksi parinkymmenen asteen pakkaseen ja katso kuinka aamulla tuikkuaa.

Taskulamppuni akusta puuttuu käytön kylmässä nopeuttava lämmitin. Sähköauton akusta ei puutu.

Ahaa! Eli taskulamppukin toimisi hyvin jos siinä olisi juuri sen taskulampun patterista virtansa ottava ja patteria lämmittävä lämmitin. Mitäs varaukselle tällöin tapahtuu? Kaikkialla kun ei autoa saa roikkaan.

Uskonkappaleesi ei ole ihan loppuun asti ajateltu. Itse asiassa ei edes hyvään alkuun.

Vierailija
18/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitus oli täyttä rautaa ja osoittaa hyvin sen minkälaisen pilven päällä sähköautohaihatus on. Sen päälle täkäläiset olosuhteet. Laita taskulamppu yöksi parinkymmenen asteen pakkaseen ja katso kuinka aamulla tuikkuaa.

Missä kohtaa tuo kirjoitus osoittaa mainitsemasi puutteen?

Vierailija
19/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen tiedot ovat virheellisiä. Siis suomeksi aloitusviesti on p*skaa.

On kuitenkin totta, että tämän hetken tekniikalla sähkoauton valmistuksen päästöt ovat polttomoottoriautoa suuremmat, mutta käyttöpäästöt pienemmät. Keskimääräisillä eurooppalaisella kulutuksella sähköauton ja diaselin elinaikapäästöt ovat samat noin 50 000-70 000 ajokilometrin (biodieselillä 100 000 km) kohdalla, jonka jälkeen sähköauton päästöt jäävät pienemmiksi. Jos siis hankit sähköauton, sen elinaikana kannattaa ajaa vähintään noin paljon.

Sähköautojen valmistuksen suurin ympäristöongelma ovat akut. Nykyään käytetään litiumakkuja ja etenkin litiumin kaivosteollisuus on ympäristömielessä ongelmallista. Vastaavasti öljynporaus on ongelmallista.

Vierailija
20/28 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitus oli täyttä rautaa ja osoittaa hyvin sen minkälaisen pilven päällä sähköautohaihatus on. Sen päälle täkäläiset olosuhteet. Laita taskulamppu yöksi parinkymmenen asteen pakkaseen ja katso kuinka aamulla tuikkuaa.

Taskulamppuni akusta puuttuu käytön kylmässä nopeuttava lämmitin. Sähköauton akusta ei puutu.

Ahaa! Eli taskulamppukin toimisi hyvin jos siinä olisi juuri sen taskulampun patterista virtansa ottava ja patteria lämmittävä lämmitin. Mitäs varaukselle tällöin tapahtuu? Kaikkialla kun ei autoa saa roikkaan.

Uskonkappaleesi ei ole ihan loppuun asti ajateltu. Itse asiassa ei edes hyvään alkuun.

Alustava akun lämmitys tietysti lyhentää jonkinverran varsinaista valaistusaikaa. Syökö sinun nokivasara enemmän menovettä talvella? Niinpä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi