Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen käytös yläkoululaisilta on normaalia?

Ope
10.10.2017 |

Olen äskettäin aineenopettajan työt aloittanut henkilö. Opetan yläkoulussa. Työelämään siirtyminen oli minulle aikamoinen shokki, kun oppilaat ovat NIIN meluisia. Mikähän on normaalia..? Siitä on kauan kun itse olin yläkoulussa.

Haistattelua en onneksi kuule, mutta ohjeiden antoon saan kulumaan kauan. Vaikka odotan hiljaa puheenvuoroani nostamalla käden ylös (esim. johonkin tehtävään liittyvän pienryhmäkeskustelun jälkeen), pälätys vaan jatkuu. Sitten leikitään tuoleilla ja räpellettään kaikkea mitä käteen saadaan. Tai tökitään vieruskaveria. En jaksa korottaa ääntä, vaan yritän olla rauhallinen ja selkeä. En myöskään puhu usein päälle. Mutta tunnit etenevät usein TOSI hitaasti. Poikkeuksena pari ryhmää, jotka kyllä kuuntelevat ja seuraavat opetusta melko hyvin.

En tiiä että jaksanko kuluttaa elämääni tällaiseen. Kuulo ja terveys hän tässä menee.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole auktoriteettia (vielä). Oppilaat kyllä kuuntelevat jos olet itsevarma etkä hiirulainen luokan edessä.

Vierailija
2/10 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se meluaminen alkaa jo päiväkodissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin seuraamassa 8lk tuntia opiskelujeni vuoks i. Luokka oli kuin ihmisen mieli. Täysin hiljaa. Seurasivat ohjeita. Ei ollut mitään häiriötä.

Olen amiksessa opettaja. Meillä on kyllä häiriötä. Mutta on itsestä kiinni kuinka hyvin saa työrauhan

Vierailija
4/10 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteelaisten käytös vaihtelee todella paljon saman koulun luokkien välilläkin. Ollessani yläasteella meidän luokalla ei ollut ikinä mitään skandaaleja tai käytösongelmia, mutta kahden muun rinnakkaisluokan oppilaat mm. Tulivat kouluun kännissä, tappelivat, uittivat jonkun vuotta nuoremman liikuntavarusteet vessanpöntössä...

Vierailija
5/10 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auktoriteetin muodostumisessa menee varmaan aikaa.. kait se pikkuhiljaa kehittyy.

Hiirulaisena kyllä en itseäni pidä, olen ulospäinsuuntautunut ja energinen (vuosien esiintymiskokemusta takana..). Ja osaan kyllä sanoa ohjeet kuuluvalla äänellä, tarvittaessa. Välillä karjaisen (vaikka yritän välttää sitä), silloin hiljenee. Mutta hetken päästä sama meno usein jatkuu.

Ne pari helpompaa ryhmää on kyllä ihania, niistä saa voimia.

AP

6/10 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen, mitä omat lapset ovat kertoneet, joka luokalla on kiintiö-adhd häiriköimässä ja tuohon päälle ne muut levottomat.

Itse kiusaamistapauksiin puututaan heti, jos ne vain suinkin opettajien korviin kantautuu. Ainakin oman lapsen kohdalla olen huomannut, että kiusaamiselle tuli stoppi eikä se ole jatkunut kertayrityksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen luokalla se adhd-tyyppi on sieltä kiltimmästä päästä ja osaa käyttäytyä. Että eipäs aina yleistetä.

Vierailija
8/10 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki, älä opettajana odota omaa puheenvuoroa vaan ota se.

Nykypäivän lapset ovat piinallisen puheliaita. Huono ominaisuus siinä vaiheessa, kun pitäisi kuunnella opetusta, mutta hyvä opetuskeskusteluissa.

Juro hiljainen pohjoinen kansa on muuttumassa puheliaaksi 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkien välillä on eroa.  Huomasin juuri erään "villin" luokan tunnilla, että opettaja teki huomaamattaan täysin väärin. Ensinnäkin opetti aivan liian pitkään, jatkoi ja jatkoi. Ei oppilaat jaksa 13-vuotiaana kuunnella 25 minuutin monologia tiukasta asiasta. Lyhyempi opetus, nopeammin toimintaa. Toinen on, että jatkuvasti, siis jatkuvasti, opettaja keskeytti tekemisen ja puhui jotain tai otti välissä jostain tehtävästä vastauksen taululle. Vähemmän puhetta, enemmän suuntaus toimintaan. Ymmärrän opettajaa opettajana itse hyvin. Sitä levotonta luokkaa yrittää huomaamattaan hallita jatkuvasti pitämällä itse oman äänensä kaiken päällä. Nyt sivustaseuraajana tajusi, että menetelmä teki tunnin puuduttavaksi ja lisäksi vähäinenkin oma työskentely oli rikkonaista opettajan jatkuvan hölinän takia. Kokonaiskuva oli levoton ja luokassa ei ollut hetkeäkään, jolloin porukka tekisi rauhassa tehtäviään. Sama opettaja toimi huomattavasti fiksummin toisen, rauhallisen luokan kanssa.

Vierailija
10/10 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ei odota suunvuoroa. Ihanko oikeasti viittaat ja odotat, että oppilaat antavat sinun puhua?

Suunnittele tunnit selkeämmiksi. Ei levottoman ryhmän kanssa kannata yrittää sellaista, että välillä on ryhmäkeskustelu ja sitten taas ope puhuu ja sitten taas ryhmään. Tehtävänannon pitää olla mahdollisimman selkeä ja yksinkertainen.

Jos ryhmä on todella haastava, olisi hyvä jos tunnit olisivat aina melko samanlaisia. Kun tunnin rakenne on tuttu, oppilaat ovat rauhallisempia. Panosta erityisesti tunnin aloittamiseen.

Usein ope aiheuttaa itse sekoilua liian vaikeilla tai mutkikkailla tehtävillä ja keskeyttämällä koko ajan oppilaiden keskittymisen.

Yritä kunnianhimoisempia juttuja vasta, kun ryhmä on rauhoittunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi