Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitänne lähes päivittäisistä Wilma-merkinnöistä?

Vierailija
31.08.2017 |

Lapseni koulussa on otettu käyttöön tapa, että lapsen päivästä merkitään jotain Wilmaan lähes päivittäin. Onko tämä kuinka yleistä ja mitä mieltä te, joilla toimitaan myös näin, olette tästä? Itse en ole ihan varma onko tämä hyvä ja tarpeellinen juttu vaan minusta lasten pitäisi antaa kasvaa rauhassa ilman jatkuvaa tarkkailua ja kaiken ylöskirjaamista. Voin kuvitella, että käytäntö saattaisi palvella sellaisissa tapauksissa, jossa lapsella on haasteita niin kehittymistä on luultavasti helpompi seurata noin. Myös tilanteessa, jossa on epäselvyyttä vaikkapa kiusaamisen tai perhetilanteen vuoksi, voi kirjaaminen toimia ettei asiat ole pelkän muistin varassa.

Meillä on oikeastaan poikkeuksetta pelkkiä hyvä-merkintöjä eli en kritisoi tätä siksi, vaan minusta vaan lastenkin pitäisi antaa kasvaa ja kehittyä rauhassa. Tuo käytäntö voi myös helposti leimata lasta ja asettaa turhia ennakko-oletuksia suuntaan jos toiseenkin. Ja vielä, onko tosiaan tarpeen kirjata ylös jos läksy on jäänyt puolivalmiiksi yhden ainoan kerran muutaman vuoden aikana, samoin kirjoitusvälineiden puuttuminen yhden kerran. Ymmärtäisin jos nuo toistuisivat useamman kerran tai olisi jatkuvaa, mutta että jokaikinen pienikin yksittäinen unohdus tai virhe kirjataan? Niin ja siis jos koulu sujuu hyvin, niin en kaipaa myöskään niitä hyvä-merkkejäkään. Jotenkin ahdistavaa tällainen vahtiminen, analysointi ja tosiaan ennenkaikkea kaiken ylöskirjaaminen. Kuka haluaisi pomon pitävän jatkuvasti kirjaa itsestään? Siis vaikkei olisi mitään ihmeellistä tai salattavaa. Toivoisin asiallisia vastauksia tästä aiheesta, kiitos.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä merkinnät on ok.

Vierailija
2/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan hyytynyt tähän isovelimeininkiin. En jaksa oikein edes lukea kaikkia viestejä. Haikeaa on, kun muistan millaista oma kouluaika oli, aika ennen kännyköitä. Jos tehki tuhmia, ope paiskasi luokasta käytävään ja se oli sillä selvä se asia. Vanhemmille soitettiin vain todella isoista jutuista tai jos lapselle tuli joku vamma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua väsyttää nuo merkinnät myös niiden syystä riippumatta. Yleensä tulee positiivista palautetta, mutta tänään tuli motkotusta ruokailusta, lapsi ei ollut syönyt. Koulu sujuu kuitenkin todella hyvin, kavereita on, kotona kaikki hyvin, jos nyt joku lounas jää väliin, entä sitten? Hän saa kyllä kotona terveellistä ruokaa syödäkseen juuri niin paljon kuin haluaa.

Vierailija
4/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin toiselle paikkakunnalle ja täällä uudella koululla wilmaviestejä tulee päivittäin, hyviä ja huonoja. EN JAKSA!! Koulaisia on viisi ja kauhee stressi et muistaa lukea jokaisen wilmat joka päivä ja keskustella niistä lasten kans.

Niitä ikäviä viestejä on naurettava lukea kun jostain pikkuasiasta on tehty iso haloo wilmaviestin perusteella - tai ainakin minulle tulee sellainen olo kun on keskustellu lapsen kanssa. Parempi olisi jos opettaja soittaisi minulle jos aihetta on.

Wilma on hyvä keksintö. Ja vanhempana sitä haluaa tietää miten lapselka menee koulussa ja onko ongelmia. Mutta tuntuu että nuo viestit kaikesta on riistäytynyt käsistä kun jokaisesta päivästä kirjoitetaan monestakin tunnista.

Vierailija
5/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan hyytynyt tähän isovelimeininkiin. En jaksa oikein edes lukea kaikkia viestejä. Haikeaa on, kun muistan millaista oma kouluaika oli, aika ennen kännyköitä. Jos tehki tuhmia, ope paiskasi luokasta käytävään ja se oli sillä selvä se asia. Vanhemmille soitettiin vain todella isoista jutuista tai jos lapselle tuli joku vamma.

Nykypäivänä tuollainen ei ole mahdollista. Lasta ei saa jättää valvomatta joten on saatava avustaja tms. valvomaan jos laitetaan käytävään ja resursseja tähän ei ole. Vanhemmat syyttää opettajia milloin mistäkin ja ovat sitä mieltä ettei heidän lapsessaan mitään vikaa koskaan ole joten kaikki on pakko kirjata ylös .

Vierailija
6/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan hyytynyt tähän isovelimeininkiin. En jaksa oikein edes lukea kaikkia viestejä. Haikeaa on, kun muistan millaista oma kouluaika oli, aika ennen kännyköitä. Jos tehki tuhmia, ope paiskasi luokasta käytävään ja se oli sillä selvä se asia. Vanhemmille soitettiin vain todella isoista jutuista tai jos lapselle tuli joku vamma.

Niinpä ja ihan kunnonkansalaisia suurimmasta osasta silti tuli/tulee! Ei ihminen jatkuvalla vahtimisella kasva onnelliseksi ja tasapainoiseksi vaan pahimmillaan varovaiseksi ja epävarmaksi, jopa neuroottiseksi ja ahdistuneeksi. Virheiden tekeminen kuuluu ihmisyyteen ja se pitää sallia kaikille, etenkin lapsille jotka vasta opettelevat asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media on ollut viime vuodet pullollaan juttuja siitä, kuinka vanhemmat valittavat negatiivisista merkinnöistä ja miten pitäisi ottaa huomioon kaikki positiivinenkin ja lisätä plussien määrää. Jos tähän lähtee mukaan, sitten ärtyvät ap:n kaltaiset vanhemmat. Ope tekee aina väärin.

Opettajilla on eri linjoja ja tapoja. On sellaisiakin kuntia ja kouluja, joissa esimiehet ohjeistavat lisäämään positiivisten merkintöjen määrää ja ope yrittää sitten parhaansa niitä keksiä ja jaksaa laittaa.

Luokanope kai vielä jaksaa tuota tehdä, mutta itse aineenopena pidän ihan älyttömänä vaatimusta laittaa päivittäin kymmenittäin merkintöjä niiden pakollisten lisäksi. Voin opettaa sataa nuorta päivässä, enkä voi lähteä siitä, että kaikki saavat merkinnän. Kehu tulee laitettua hyvästä syystä: yleensä passiivinen oppilas viittaili, joku auttoi oma-aloitteisesti tai teki jotain hieman poikkeuksellisempaa kuin tavanomaisesti.

En jotenkin itsekään usko, että suurin osa huoltajista himoaa niitä merkintöjä. Muutenkin on niin outo ajatus, että merkinnät olisivat huoltajaa varten. Minun merkinnät ovat ensisijaisesti itseäni ja oppilasta varten, lisäksi ne ovat luokanvalvojaa ja oppilashuoltoryhmää varten, viimeiseksi ajattelen, että käytän Wilmaa vanhempien iloksi.

Vanhemmat ovat hyvin itsekeskeisiä ja kuvittelevat opettajan ajattelevan heitä merkintöjä laittaessaan. Sitten ihmetellään, miksi tällainen merkintä MINULLE. Esimerkkinä mainitsen tuntimerkinnän "kävi vessassa tunnin aikana". No varmaan äiti ihmettelee, että miksi minun pitää tämä tietää. No, ei se ole äidille, vaan muistiinpano siitä, missä kukakin oppilas on milloinkin vaikuttanut. Tällaisia merkintöjä voidaan tehdä esim. tilanteissa, joissa oppituntien aikan tavaraa häviää takkien taskuista tai epäillään, että nuuska vaihtaa vessassa omistajaa. Kun vessareissu on merkitty ylös, voidaan tarkistaa, ovatko jotkut sankarit esim. sopineet samanaikaisesta vessakäynnistä etukäteen jne.

Vierailija
8/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole siis huoltajille hyvä. Itse ainakin saan motivoitua joitakin oppilaita hyvillä merkinnöillä. Anteeksi jos ne häiritsevät siellä kotona.

Minulla on pari sataa oppilasta yläkoulussa ja en kyllä mitenkään veny kyselemään teiltä kotoa, kenellä positiivisia merkintöjä saa laittaa ja kelle ei. Toinen vaihtoehto on olla merkitsemättä olenkaan positiivisia asioita. Vähän suhteellisuudentaju sinne kotiin!

T.aineenope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä merkinnät on ok.

Mä en ole ihan varma, sillä voi käydä niinkin, että hyvältä oppilaalta odotetaan sitten ehkä enemmän? Silti hänenkin täytyy saada olla joskus hajamielinen, väsynyt, kiukkuinen tai riitaisa siinä missä muutkin. Samoin "haastellisessa" lapsessa täytyy myös nähdä kaikki se hyvä mikä hänessäkin eittämättä on.

Vierailija
10/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.Aatelkaas kun aikuisten työpaikallakin pomo kirjottais jokaisesta alaisensa käytöksestä merkinnän.Käyttäytyyköhän aikuiset aina mallikelpoisesti? Välillä lapsilta vaaditaan täydellisempää käytöstä kuin aikuisilta.Johan siinä hermo menee kun koko ajan pisteytetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin niistä Wilman sähköposti-ilmoituksista tuntimerkinnät pois.

Eli meili tulee kerran päivässä jos on viestejä tai tiedotteita....muut luen sitten joskus.

Vierailija
12/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä merkinnöistä tarvitse erikseen siellä kotona jutella; onhan se kamalaa, jos joutuu uhraamaan aikaa siihen, että juttelee oman lapsensa kanssa.

(Kun joku täällä tutkaili tuota, oliko ap).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten ihmisten jatkuva tarkkailu ja siihen liittyvä muistiin kirjaaminen on syvästi häiriintynyttä, instanssista riippumatta. Systeemi on sairas. Poislukien tietenkin rangaistuslaitokset.

Vierailija
14/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua aina ihmetyttää tuo vanhempien valitus kun EKASTA unohduksesta tai myöhästymisestä tulee merkintä. Miten minä voin yli sadasta oppilaasta, joilla monta muutakin opea, muistaa/tietää oliko tämä myöhästyminen nyt Minnan eka vai viides? Siihen Wilmaanhan mä ne merkkaan, en millekään lapulle.

Ja niin kun joku jo kirjoitti, on tärkeää tietää onko oppilas ollut tunnilla vai poissa jos juuri sillä tunnilla tehty jotain tuhoa tms.

Minua ei haittaa pätkän vertaa, vaikka tulisi monta viestiä tai merkintää päivässä omille lapsilleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ymmärtäkää vanhemmat, että opettajalla voi olla monta sataa oppilasta viikon aikana ja luokanopettajallakin se parikymmentä.

Ei ne tuntimerkinnät ole todellakaan aina pelkästään teitä varten, kuten joku ole täällä jo asian ilmaisi. Ne voivat olla jopa sitä oppilasta varten (muistutukseksi, motivoinniksi) ja tosiaan tietona siinä, missä kukakin on milläkin hetkellä ollut (opettajat ovat koko oppitunnin ajan vastuussa siitä kullannupustanne, joka voi vaikka kadota siellä vessareissulla tai tyhjentää toisten taskut). Ja te, jotka haaveilette,että.häirikön voi vain heittää luokasta ulos, niin ei voi!

Koettakaa kestää, on se rankkaa lukea Wilmaa .

Vierailija
16/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Media on ollut viime vuodet pullollaan juttuja siitä, kuinka vanhemmat valittavat negatiivisista merkinnöistä ja miten pitäisi ottaa huomioon kaikki positiivinenkin ja lisätä plussien määrää. Jos tähän lähtee mukaan, sitten ärtyvät ap:n kaltaiset vanhemmat. Ope tekee aina väärin.

Opettajilla on eri linjoja ja tapoja. On sellaisiakin kuntia ja kouluja, joissa esimiehet ohjeistavat lisäämään positiivisten merkintöjen määrää ja ope yrittää sitten parhaansa niitä keksiä ja jaksaa laittaa.

Luokanope kai vielä jaksaa tuota tehdä, mutta itse aineenopena pidän ihan älyttömänä vaatimusta laittaa päivittäin kymmenittäin merkintöjä niiden pakollisten lisäksi. Voin opettaa sataa nuorta päivässä, enkä voi lähteä siitä, että kaikki saavat merkinnän. Kehu tulee laitettua hyvästä syystä: yleensä passiivinen oppilas viittaili, joku auttoi oma-aloitteisesti tai teki jotain hieman poikkeuksellisempaa kuin tavanomaisesti.

En jotenkin itsekään usko, että suurin osa huoltajista himoaa niitä merkintöjä. Muutenkin on niin outo ajatus, että merkinnät olisivat huoltajaa varten. Minun merkinnät ovat ensisijaisesti itseäni ja oppilasta varten, lisäksi ne ovat luokanvalvojaa ja oppilashuoltoryhmää varten, viimeiseksi ajattelen, että käytän Wilmaa vanhempien iloksi.

Vanhemmat ovat hyvin itsekeskeisiä ja kuvittelevat opettajan ajattelevan heitä merkintöjä laittaessaan. Sitten ihmetellään, miksi tällainen merkintä MINULLE. Esimerkkinä mainitsen tuntimerkinnän "kävi vessassa tunnin aikana". No varmaan äiti ihmettelee, että miksi minun pitää tämä tietää. No, ei se ole äidille, vaan muistiinpano siitä, missä kukakin oppilas on milloinkin vaikuttanut. Tällaisia merkintöjä voidaan tehdä esim. tilanteissa, joissa oppituntien aikan tavaraa häviää takkien taskuista tai epäillään, että nuuska vaihtaa vessassa omistajaa. Kun vessareissu on merkitty ylös, voidaan tarkistaa, ovatko jotkut sankarit esim. sopineet samanaikaisesta vessakäynnistä etukäteen jne.

En missään nimessä syyllistä opettajaa tai ketään muutakaan, pohdiskelin vaan. En ole tästä tosiaan mitenkään närkästynyt myöskään vaan ihmettelin joitakin merkintöjä ja niiden tiheää laittamista. Ja nuo laittamasi esimerkit on täysin ymmärrettäviä ja järkeviä. Mutta ehkä noita muita voisi laittaa harvemmin ja jotkut jättää kokonaan pois?

Vierailija
17/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Media on ollut viime vuodet pullollaan juttuja siitä, kuinka vanhemmat valittavat negatiivisista merkinnöistä ja miten pitäisi ottaa huomioon kaikki positiivinenkin ja lisätä plussien määrää. Jos tähän lähtee mukaan, sitten ärtyvät ap:n kaltaiset vanhemmat. Ope tekee aina väärin.

Opettajilla on eri linjoja ja tapoja. On sellaisiakin kuntia ja kouluja, joissa esimiehet ohjeistavat lisäämään positiivisten merkintöjen määrää ja ope yrittää sitten parhaansa niitä keksiä ja jaksaa laittaa.

Luokanope kai vielä jaksaa tuota tehdä, mutta itse aineenopena pidän ihan älyttömänä vaatimusta laittaa päivittäin kymmenittäin merkintöjä niiden pakollisten lisäksi. Voin opettaa sataa nuorta päivässä, enkä voi lähteä siitä, että kaikki saavat merkinnän. Kehu tulee laitettua hyvästä syystä: yleensä passiivinen oppilas viittaili, joku auttoi oma-aloitteisesti tai teki jotain hieman poikkeuksellisempaa kuin tavanomaisesti.

En jotenkin itsekään usko, että suurin osa huoltajista himoaa niitä merkintöjä. Muutenkin on niin outo ajatus, että merkinnät olisivat huoltajaa varten. Minun merkinnät ovat ensisijaisesti itseäni ja oppilasta varten, lisäksi ne ovat luokanvalvojaa ja oppilashuoltoryhmää varten, viimeiseksi ajattelen, että käytän Wilmaa vanhempien iloksi.

Vanhemmat ovat hyvin itsekeskeisiä ja kuvittelevat opettajan ajattelevan heitä merkintöjä laittaessaan. Sitten ihmetellään, miksi tällainen merkintä MINULLE. Esimerkkinä mainitsen tuntimerkinnän "kävi vessassa tunnin aikana". No varmaan äiti ihmettelee, että miksi minun pitää tämä tietää. No, ei se ole äidille, vaan muistiinpano siitä, missä kukakin oppilas on milloinkin vaikuttanut. Tällaisia merkintöjä voidaan tehdä esim. tilanteissa, joissa oppituntien aikan tavaraa häviää takkien taskuista tai epäillään, että nuuska vaihtaa vessassa omistajaa. Kun vessareissu on merkitty ylös, voidaan tarkistaa, ovatko jotkut sankarit esim. sopineet samanaikaisesta vessakäynnistä etukäteen jne.

En missään nimessä syyllistä opettajaa tai ketään muutakaan, pohdiskelin vaan. En ole tästä tosiaan mitenkään närkästynyt myöskään vaan ihmettelin joitakin merkintöjä ja niiden tiheää laittamista. Ja nuo laittamasi esimerkit on täysin ymmärrettäviä ja järkeviä. Mutta ehkä noita muita voisi laittaa harvemmin ja jotkut jättää kokonaan pois?

Ei ole opettajalla aikaa miettiä, kelle on laitettu harvakseltaan merkintöjä ja kelle ei.

T. se, jolla on pari sataa oppilasta. Tänäänkin eri nassuja 120

Vierailija
18/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten ihmisten jatkuva tarkkailu ja siihen liittyvä muistiin kirjaaminen on syvästi häiriintynyttä, instanssista riippumatta. Systeemi on sairas. Poislukien tietenkin rangaistuslaitokset.

Ja tämä tarkkailu ja ylöskirjaaminen alkaa jo varhaiskasvatuksessa; päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa. Nykyään varhaiskasvattajat velvoitetaan seuraamaan ja tarkkailemaan lapsia, ja kirjaamaan havaintoja ylös.

Tämä on hieno homma tuen tarpeessa olevien lasten kohdalla, mutta kun tätä pitää tehdä JOKAISEN lapsen kohdalla.

Itse varhaiskasvattajana ihmettelen, mitenkähän sitä ennen saatiin lapset kasvatettua aikuisiksi asti.

Vierailija
19/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä merkinnöistä tarvitse erikseen siellä kotona jutella; onhan se kamalaa, jos joutuu uhraamaan aikaa siihen, että juttelee oman lapsensa kanssa.

(Kun joku täällä tutkaili tuota, oliko ap).

En ollut minä. Aloitukseni tarkoitus ei ollut negatiivinen ja on tosi harmillista että se aiheutti näin kovan vastareaktion. Arvostan opettajia ja muuta henkilökuntaa todella paljon, sillä he tekevät arvokasta työtä lastemme eteen. Haluan myös pitää positiiviset suhteet koulun suuntaan jo ihan lapsenikin takia. En muutenkaan ole pilkkua viilaava mielensäpahoittaja sillä sillä ei taatusti koskaan saavuta mitään hyvää tai rakentavaa, mutta kai asioista pitäisi voida puhua suoraan kuitenkin kun sen tekee neutraalisti ja korrektisti?

Vierailija
20/54 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opettajana voin sanoa, että niiden merkintöjen kirjaaminen vituttaa minua aivan varmasti enemmän kun niiden lukeminen vituttaa sinua. Toivottavasti tästä on lohtua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi