Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suojatieturvallisuus = autoilijan vastuu?

Vierailija
15.08.2017 |

Autoilija paha, oikein paha oikein paha. Toitottaa trenditietoinen ja ideologian kyllästämä trendivihreä ja sotkee hapot pohkeissa ja päässä kiukkuisena menemään.

Pyöräilijä voi nykyään suhauttaa suojatielle kuin suojatielle pusikon sun muun näköesteen takaa, suoraan autoilijan eteen. Taluttaa kun ei juuri enää millään suojatiellä tarvitse.

Käytetäänpä idealismin sijaan vaihteeksi aivoja: onko käytäntö järkevä? Suojatieturvallisuutta lisäävä, vai pikemminkin sitä heikentävä?

Ovatko pyöräilijät nykyään niin mukavuudenhaluisia, ylimielisiä ja laiskoja, että taluttaminen ei käy? Vaikka se olisi henkivakuutus?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosalla suojateista pyöräilijä on väistämisvelvollinen.

Eikä autolla saa kenenkään päälle ajaa. Pitää ajaa niin, että tarvittaessa voi pysähtyä vaikka joku muu rikkoisi liikennesääntöjä.

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?

Vierailija
2/39 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojatietä pitkin ajamalla ylittävä pyöräilijä on suoraa ajavaan autoilijaan nähden väistämisvelvollinen ellei autoilijalla ole väistämismerkkiä. Moni pyöräilijä ei vaan tuota tiedä, eikä sen pyöräilijän päällekään voi vaan ajaa. Kääntyvä autoilija taas väistää kaikkea risteävää kevyttä liikennettä - myös pyöräilijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijoita tuntuu häiritsevän muun liikenteen huomioiminen. Monista kommenteista päätellen. Sen allekirjoitan, että jotkut pyöräilijät eivät joko tiedä väistäm,isvelvollisuuttaan tai ajattelevat ehtivänsä pienestä raosta. Mutta suurinosa pyöräilijöistä näyttää, siltä että heillä on myös ajokortti.

Vierailija
4/39 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosalla suojateista pyöräilijä on väistämisvelvollinen.

Eikä autolla saa kenenkään päälle ajaa. Pitää ajaa niin, että tarvittaessa voi pysähtyä vaikka joku muu rikkoisi liikennesääntöjä.

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?

En haluaisi hämmentää, mutta valtaosassa, siellä' missä kuljen pyörällä, on autoilijoilla kolmiot. Siksi mutulla sanoisin toisinpäin. Ilman kolmioita asia olisi toisinpäin. Tässä voi olla maaseudulla ja kaupungissa paljon eroa.

Vierailija
5/39 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosalla suojateista pyöräilijä on väistämisvelvollinen.

Olisi varmaan hyvä saattaa tämä myös pyöräilijöiden tietoon laajemminkin, eikä suoltaa propagandaa autoilijoita vastaan :)

Vierailija
6/39 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt autoilijat lakkaisivat ensin tulemasta pyörän eteen stop-merkin takaa tuossa päivittäin käyttämälläni väylällä, niin sitten voisin keskustella tästä aiheesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/39 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoilijoita tuntuu häiritsevän muun liikenteen huomioiminen. Monista kommenteista päätellen. Sen allekirjoitan, että jotkut pyöräilijät eivät joko tiedä väistäm,isvelvollisuuttaan tai ajattelevat ehtivänsä pienestä raosta. Mutta suurinosa pyöräilijöistä näyttää, siltä että heillä on myös ajokortti.

Hämmästyttävän vaikeaa on pyöräilijöiden ymmärtää, että autoilijan on huomattavasti vaikeampi havaita pyöräilijää kuin pyöräilijän autoilija.

Ehkä ne hapot haittaavat normaalia aivotoimintaa?

Vierailija
8/39 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoilijoita tuntuu häiritsevän muun liikenteen huomioiminen. Monista kommenteista päätellen. Sen allekirjoitan, että jotkut pyöräilijät eivät joko tiedä väistäm,isvelvollisuuttaan tai ajattelevat ehtivänsä pienestä raosta. Mutta suurinosa pyöräilijöistä näyttää, siltä että heillä on myös ajokortti.

Hämmästyttävän vaikeaa on pyöräilijöiden ymmärtää, että autoilijan on huomattavasti vaikeampi havaita pyöräilijää kuin pyöräilijän autoilija.

Ehkä ne hapot haittaavat normaalia aivotoimintaa?

Katsoppa niitä pyöräilijöitä. Ne ei erotu autoilijoista. Eli ajavat varmasti autollakin usein. Eivät ole mikään erillinen pyörärotu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/39 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikkunastani näkyy risteys, jonka yli johtaa pyörätien jatkeena suojatie. Usein näen, kun jalankulkijat, jotka saisivat mennä ennen autoja, nöyrästi odottavat liikennevirran katkeamista, mutta väistämisvelvolliset fillaristit tunkevat sumeilematta autojen eteen. Vieläpä tässä tapauksessa kolmion takaa. Eivätkä he ole mitään sukkahousukamikatseja vaan ihan taviksia ikäryhmässä 7-70 vuotta.

Vierailija
10/39 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoilija paha, oikein paha oikein paha. Toitottaa trenditietoinen ja ideologian kyllästämä trendivihreä ja sotkee hapot pohkeissa ja päässä kiukkuisena menemään.

Pyöräilijä voi nykyään suhauttaa suojatielle kuin suojatielle pusikon sun muun näköesteen takaa, suoraan autoilijan eteen. Taluttaa kun ei juuri enää millään suojatiellä tarvitse.

Käytetäänpä idealismin sijaan vaihteeksi aivoja: onko käytäntö järkevä? Suojatieturvallisuutta lisäävä, vai pikemminkin sitä heikentävä?

Ovatko pyöräilijät nykyään niin mukavuudenhaluisia, ylimielisiä ja laiskoja, että taluttaminen ei käy? Vaikka se olisi henkivakuutus?

Jos sukkahousupyöräilijä tulee kauheaa vauhtia puskan takaa suojatielle niin hänen hän käy siinä huonosti, voi jopa kuolla.

So what? Itsehän hän päätti olla taluttamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/39 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut liikenteessä sekä kävelijänä, pyöräilijänä että autoilijana enkä kyllä missään muodossa ajattele asiaa vain oman etuajo-oikeuteni kautta. Varsinkaan noissa kahdessa ensimmäisessä, eli en sujahda tien yli äkkinäisesti vain siitä ilosta, että minä saan mennä eka. Toki pitää paikkansa, että autolla pitää ajaa niin, että pystyy ennakoimaan mahdolliset ylittäjät, mutta karu fakta on se, että se auto ei pysähdy tasan samalla hetkellä, kun jarrua painaa. Ei vaikka ajaisi kolmeakymppiä. Ja varsinkin pyörällä ajelijat tämän helposti unohtavat, vaikka itsekin todennäköisesti olisivat myös autoilijoita. Eikä myöskään kukaan pysty -oli millä kulkupelillä tahansa liikenteessä- pysty 100% huomioimaan aivan kaikkea, tulee rumaa jälkeä kun se pyöräsuhahtaja iskeytyy auton nokkaan jostain kuolleesta kulmasta, kun elää sen varassa, että minäpä meen eka hähhäh ku kerta saan.

Kerran on ollut itsellä oikeasti läheltäpiti-tilanne. Pimeänä sateisena (se märkä ja pimeä ympäristö imaisee kivasti vähänkin valon) syysiltana olin ajelemassa katuvalottomalla tiellä ja yhtäkkiä eteen tyrkkää nuorukainen pyörällä tummissa vaatteissa ja ilman heijastinta pimeältä kerrostalon pihalta. Jos olisi ollut vauhtia vähänkin enemmän kuin n.30-40 niin olisi kaveri lentänyt kuin leppäkeihäs...jarrutin heti kun näin liikettä sivusilmällä ja siltikin osuma oli niin lähellä, että tämä sujahtaja oli ihan nokkapellissä kiinni, kun molemmat pysähdyimme. Sai muuten kuulla kunniansa 😂

Vierailija
12/39 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoilijoita tuntuu häiritsevän muun liikenteen huomioiminen. Monista kommenteista päätellen. Sen allekirjoitan, että jotkut pyöräilijät eivät joko tiedä väistäm,isvelvollisuuttaan tai ajattelevat ehtivänsä pienestä raosta. Mutta suurinosa pyöräilijöistä näyttää, siltä että heillä on myös ajokortti.

Hämmästyttävän vaikeaa on pyöräilijöiden ymmärtää, että autoilijan on huomattavasti vaikeampi havaita pyöräilijää kuin pyöräilijän autoilija.

Ehkä ne hapot haittaavat normaalia aivotoimintaa?

Lopeta palstailu ajaessa niin näet ympärillesi. 

Jos Poliisi antaisi 10 euron sakon jokaiselle kännykkää tuijottavalle autoilijalle niin kaikilla poliiseilla voisi olla jalokivistä tehty virka-asu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/39 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rakkaat" pyöräilijät, katsokaas tätä: *näyttää persettä ja keskisormea*

Vierailija
14/39 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoilijoita tuntuu häiritsevän muun liikenteen huomioiminen. Monista kommenteista päätellen. Sen allekirjoitan, että jotkut pyöräilijät eivät joko tiedä väistäm,isvelvollisuuttaan tai ajattelevat ehtivänsä pienestä raosta. Mutta suurinosa pyöräilijöistä näyttää, siltä että heillä on myös ajokortti.

Hämmästyttävän vaikeaa on pyöräilijöiden ymmärtää, että autoilijan on huomattavasti vaikeampi havaita pyöräilijää kuin pyöräilijän autoilija.

Ehkä ne hapot haittaavat normaalia aivotoimintaa?

Lopeta palstailu ajaessa niin näet ympärillesi. 

Jos Poliisi antaisi 10 euron sakon jokaiselle kännykkää tuijottavalle autoilijalle niin kaikilla poliiseilla voisi olla jalokivistä tehty virka-asu.

Poliisi voisi ruveta tarkkailemaan pyöräilijöitä ja antamaan sakkoja rikkeistä. Tulisi miljoonien edestä sakkotuloja valtion kassaan, kun pyöräiijät tunnetusti eivät muuta liikenteessä teekään kuin riko tielainsäädäntöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/39 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Suojatietä ylittävä jalankulkija on heikoilla, sillä yli 90 prosenttia suojatieonnettomuuksista johtuu moottoriajoneuvon kuljettajan virheestä, ilmenee liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tilastosta vuosilta 2011–2015.”

Vierailija
16/39 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatusmaailma on mennyt pyllylleen näissä säännöissä. Kun olin nuori niin opetettiin, että katso vasemmalle, katso pikealle ja vielä kerran vasemmalle, ja jos ei tule autoja, voit ylittää tien. Jalankulkija myös odotti sitä sopivaa rakoa, autot eivät pysähtyneet.

Samoin pyöräillessä, opetettiin, että aina taluta pyörä tien ylittäessäsi, näin ehtii paremmin arvioimaan ehtiikö ylittää kadun.

Nyt, autoilija on se joka vetää jarrut lukkoon, kun näkeekin jalankulkijan lähellä suojatietä, pyöräilijät sukahtavat pääsääntöisestä suoraan suojatielle, edes katsomatta tuleeko autoja tai onko heillä oikeus ajaa tien yli vai tulisko pyörä taluttaa.

Vierailija
17/39 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatusmaailma on mennyt pyllylleen näissä säännöissä. Kun olin nuori niin opetettiin, että katso vasemmalle, katso pikealle ja vielä kerran vasemmalle, ja jos ei tule autoja, voit ylittää tien. Jalankulkija myös odotti sitä sopivaa rakoa, autot eivät pysähtyneet.

Samoin pyöräillessä, opetettiin, että aina taluta pyörä tien ylittäessäsi, näin ehtii paremmin arvioimaan ehtiikö ylittää kadun.

Nyt, autoilija on se joka vetää jarrut lukkoon, kun näkeekin jalankulkijan lähellä suojatietä, pyöräilijät sukahtavat pääsääntöisestä suoraan suojatielle, edes katsomatta tuleeko autoja tai onko heillä oikeus ajaa tien yli vai tulisko pyörä taluttaa.

Höpöhöpö. Autoilija ei väistä vaikka on lain mukaan velvoitettu niin tekemään. Eivät he edes hidasta. Yliajoista yli 90% on autoilijan syytä - ihan vain siksi koska hän ei koe tarpeekseen väistää suojatietä ylittävää. Suojatie ei tule autoilijalle yllätyksenä! Toistan: Suojatie ei tule autoilijalle yllätyksenä!

Vierailija
18/39 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nähdäkseni ongelma ei ole autoilijat tai pyöräilijät, vaan autojen tekniikka.

Autojen tekninen toteutus on sellainen että siinä on mahdollista ajautua: ajautuminen on sitä että ajamisestaan päättävä autoilija ei käytä päätäntävaltaansa vaan päiväunelmoi siellä autonsa kyydissä ja sitten säikähtää kun herää havainnoimaan ympäristöään, usein vähän liian myöhään suhteessa tilannenopeuteensa.

Tämä aiheuttaa näitä jyrkkiä mielipiteitä siitä miten toiset hyppivät tai ajavat eteen päättömästi: autoilija itse ajaa päättömästi.

Auton hallitsemisen pitäisi olla niin vaivatonta että ympäristöä olisi koko ajan mahdollista havainnoida, mutta kuitenkin sellaista että eteenpäin päästäkseen autoilijan tulisi olla aktiivisesti osallisena ajotapahtumaa.

Itse kävelen, pyöräilen ja harvakseltaan autoilen kaupungissa.

Vierailija
19/39 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta voisi kiistellä hamaan hautaan asti. Totuus on se, että KAIKKI tekevät virheitä liikenteessä, niin jalankulkijat & pyöräilijät & kuin autoilijatkin. Yleensä vain se tosiasia on se, että ainoa ruma jälki syntyy, kun autoilija on toisena osapuolena . Kuljen paljon sekä jalankulkijana, että autoilijana ja itse ainakin jalankulkijana olessani pidän kiinni mielummin hengestäni, kuin etuoikeudestani mennä ensin. Yksi karu esimerkki on kun omalla työmatkallani ajan suoraan yhden koulun ohi. Koulun kohdalla on suojatie. JOKA ikinen kerta autoilijat joutuvat pysähtelemään  yli pyöräilevien polkupyöräilijöiden vuoksi. Kyseisen suojatien saa ylittää pyöräillen, mutta kun se ei anna sitä etuajo-oikeutta sille pyöräilijälle. Ja kyseessä on ihan kaiken ikäisiä lapsia, eli nyt ei puhuta vain pienistä , vaan ne isommat tekee ihan samaa. Tällaisiin paikkoihin voisi joskus se virkavalta mennä ihan kädestä opastamaan niitä mukuloita, että kuka saa mennä ensin. Yliajo-oikeutta ei ole autoilla koskaan, se tiedetään, vaikka kevytliikenne töppäilisi kuinka. 

Vierailija
20/39 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja, älä ajaudu! Se on ihan helppoa kun sen vaan osaa.

Tietenkin huumeet ja alkoholi auttavat ajautumiseen kuten päivittäin sadat autoilijat tietävätkin... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi