Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatussuunnitelmasta

kyselijä
03.08.2017 |

Olen ymmärtänyt, että varhaiskasvatussuunnitelman tekee lastentarhaopettaja, mutta osallistuuko siihen myös vanhemmat tai ryhmän lastenhoitaja? Ja mitä kaikkea varhaiskasvatussuunnitelma pitää sisällään? Laaditaanko se kerran vuodessa, jokaiselle lapselle erikseen?

Entä varhaiskasvatuskeskustelut, täytetäänkö niissä juuri varhaiskasvatussuunnitelma lomakkeita?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kirjoittaa vaan kopsasin sulle.

Helsingissä näin:

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma

Varhaiskasvatuksessa olevalla lapsella on varhaiskasvatuslain turvaama oikeus saada suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatusta, opetusta ja hoitoa. Näiden toteuttamiseksi laaditaan jokaiselle päiväkodissa ja perhepäivähoidossa olevalle lapselle varhaiskasvatussuunnitelma. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman lähtökohtana tulee olla lapsen etu ja tarpeet. Suunnitelmaan kirjattavat tavoitteet asetetaan pedagogiselle toiminnalle. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma laaditaan lapsen aloitettua päiväkodissa tai perhepäivähoidossa. Henkilöstö laatii suunnitelman yhteistyössä huoltajan kanssa. Lapsen mielipide ja toiveet tulee selvittää ja huomioida suunnitelmassa. Henkilöstön vastuulla on etsiä sopivat keinot lapsen näkökulmien selvittämiseksi. Lasten varhaiskasvatussuunnitelmista nousevat tavoitteet otetaan huomioon lapsiryhmän toiminnan suunnittelussa ja oppimisympäristöjen kehittämisessä.

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma on prosessi, joka alkaa lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa ja päättyy hänen siirtyessään kouluun. Prosessin työstämiseen, havainnointiin, dokumentointiin ja lapsen kiinnostuksenkohteiden, oppimisen ja hyvinvointiin liittyvien tarpeiden tunnistamiseen osallistuu moniammatillisesti koko lapsen kanssa toimiva kasvattajatiimi.   

Lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa, huoltajien kanssa käytävä aloituskeskustelu on osa tutustumisvaihetta. Huoltajat kertovat lapsestaan tärkeänä pitämiään asioita ja saavat tietoa lapsiryhmästä ja sen toiminnasta. Ensimmäisten viikkojen aikana lapsen kanssa toimivat kasvattajat tutustuvat lapseen, havainnoivat hänen kiinnostuksen kohteitaan, kaverisuhteitaan, haastattelevat ja seuraavat ryhmässä toimimisen ulottuvuuksia.

Kasvattajat kokoavat yhdessä huomioitaan, lapsen vahvuuksia sekä vanhemmilta saatuja näkökulmia. Lastentarhanopettaja käy Vasu-keskustelun, kirjaa vanhempien kanssa sovitut tavoitteet ja kuinka niitä voidaan pedagogisesti ottaa huomioon. Samalla sovitaan kuinka huoltajat voivat olla osallisina ryhmän toiminnassa ja tapahtumissa. Suunnitelmassa otetaan huomioon lapsen kielenkehityksen tukeminen sekä kehityksen ja oppimisen tuki.  

Kaikki lapsen kanssa toimivat kasvattajat ovat tärkeässä roolissa lapsen hyvinvoinnin edistämisessä, tavoitteellisen toiminnan toteuttamisessa sekä huoltajien päivittäisessä kohtaamisessa ja keskusteluissa.

Ryhmän toiminta nojaa yksikön vuosittain laadittavaan toimintasuunnitelmaan muodostaen oman kokonaisuuden, jossa otetaan huomioon lasten varhaiskasvatussuunnitelmiin kirjatut pedagogiset tavoitteet. Toimintaa dokumentoidaan ja arvioidaan säännöllisesti varmistaen, että toiminta etenee lapsiin keskittyen. Lapsen vasua arvioidaan suhteessa tavoitteisiin ja toimintaan. Kasvattajat kokoavat lapsen kanssa yhdessä hänelle merkityksellisiä dokumentteja ja töitä. Varhaiskasvatusyksikön esimies turvaa kasvattajatiimille työn suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin edellytykset.  

Varhaiskasvatusyksiköissä ja huoltajien kanssa sovitaan lapsen ryhmästä toiseen tai varhaiskasvatusmuodosta toiseen siirtymisen käytännöt. Perhepäivähoidossa suunnitelman laativat perhepäivähoitajat esimiehensä ohjaamana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi