Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Av:n opekeskustelut ankeita

Vierailija
29.07.2017 |

Suosittelen opettajia (ml. itseni) pysyttelemään pois tältä palstalta ainakin touko-kesäkuun vaihteessa sekä hieman ennen koulujen alkua. Tällöin lentää lokaa niskaan pitkistä lomista, lyhyistä työpäivistä sekä liian korkeasta palkasta. Tosin nykyään kaikki julkisen sektorin työntekijät ovat nykyään sekä sosiaalisessa että perinteisessä mediassa vapaata riistaa, mutta ehkä opettajia kohtaan kritiikki on kuitenkin kaikkein terävintä.

Koska av:n keskusteluissa opettajien eduista argumentoidaan useimmiten luulojen pohjalta, tarjoan tässä tiivistetysti muutamia faktoja useimmin kritisoitavista opettajien etuuksista:

1) Palkka. Opettajat ovat keskituloisia maamme palkkahaarukassa (kk-palkka 2500-4000, vain suurella ylituntimäärällä ylittyy 5000), kuten käytännössä lähes kaikissa maailman maissa. Onko suuri vääryys?

2) Työaika. Opettajan vuosityöajaksi tulee perusopetuksessa ja esim. lukiossa 38 työviikolta (laskennallisesti) noin 1500 tuntia, jollei opettajalla ole ylitunteja. Opetustuntia kohden ajatellaan käytettäväksi puoli tuntia valmisteluihin ja jälkitöihin yms. Pelkkää peruspalkkaa saava opettaja tekee tavallaan 90-prosenttista osa-aikatyötä, siksi opettajien peruspalkat ovat hiukan matalat.

3) Loma. Oletuksena on, että koulun n. 38 työviikon aikana tehdään vuoden palkkaan oikeuttava työkuorma. Jos opettaja tekee vuodessa vain esim. 1300 tuntia töitä ja nostaa silti 4500 euron kk-palkkaa, hän joko laiskottelee pahoin tai on todella lahjakas työssään. Lomamäärän tuijottaminen on tavallaan turhaa, kun pitäisi tuijottaa vuoden kokonaistyömäärää tai vielä mieluummin työn tuloksia, jotka Suomessa ovat olleet aika hyvät.

4) Äitiysloma ja kesäpalkka. Tämä kikkailu sijaisilla on kategorisesti väärin. Pitäisi siirtyä malliin, jossa jokainen opetuspäivä kerryttää sijaiselle "palan" kesäajan palkasta. Äitiyslomalla oleville lomakertymän pitäisi tulla saman vuosilomalain mukaan kuin muillakin aloilla, jotta tarve kikkailuun poistuisi.

5) Välitunnit. Ovat työnantajan direktio-oikeuden mukaista aikaa, jolloin ei kuulu valmistella seuraavia oppitunteja. Monissa kouluissa pitäisi kyllä skarpata siinä, että tunnit alkaisivat täsmälleen ajallaan ja päättyisivät silloin kun kuuluukin. Iltapäivätuntien yhteenpitäminenkään ei ole mikään pelkkä ilmoitusasia, saati sitten etuajassa lopettaminen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei iltapäivätuntien yhteenpitäminen ole ilmoitusasia? t. ope

Vierailija
2/9 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi lukea aloitusta, mutta ankeita ne ovat. Opettajat nimittäin usein valittavat ammatistaan. Se ei ole hauskaa. Opettajien pitäisi olla innostuneita työstään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut opettajat pasteeraavat välituntisin ulkona? Kiva tietää, etteivät ainakaan saa enempää rahaa tästä tallustelusta.

Vierailija
4/9 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei iltapäivätuntien yhteenpitäminen ole ilmoitusasia? t. ope

Oppilaat ovat koulun vastuulla lukujärjestykseen merkityn ajan verran. Perusopetuslaki ei tunne kaksoistunteja, vaan oppitunti kestää 60 min, josta vähintään 45 min käytettävä opetukseen. Opettajan näkökulmasta taas esim. liikunnan yhteenpidetty kaksoistunti iltapäivällä klo 13.00-14.30 tarkoittaa sitä, että opettajan on oltava työnantajan käytettävissä silti klo 15.00 saakka, koska "palkanmaksu" jatkuu siihen saakka. Muistelisin, että jokaisesta aikaistetusta kotiinpääsystä tulee ilmoittaa koteihin erikseen ja järjestää esim. joko aikaistettu koulukuljetus tai sitten valvonta kuljetusoppilaille odotusajaksi. Eli ei ole ilmoitusasia. 

Vierailija
5/9 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsi lukea aloitusta, mutta ankeita ne ovat. Opettajat nimittäin usein valittavat ammatistaan. Se ei ole hauskaa. Opettajien pitäisi olla innostuneita työstään.

Suurin osa onkin, olikohan lukema 75 % tai jotain vastaavaa. Jos viittaat verkkokeskusteluiden valittajiin, niissä syntyy aika helposti vinoumia jo muutamankin ahkeran kirjoittelijan (ja valittajan) toimesta. Eivätkä nämä välttämättä ole edes opettajia. 

Jos taas viittaat kasvotusten juttelemiseen, harva ainakaan tässä maassa ylipäänsä intoilee työstään, vaan kyllä se sävy on yleensä negatiivisväritteinen. Ja vaikka etenkin vanhemmilla opettajilla ovat talous- ja muut asiat yleensä ihan mukavasti, ajan kanssa alkaa ehkä rassata työn tietty rutiininomaisuus sekä olemattomat etenemismahdollisuudet. Yleensä alaa vaihtavat ne, jotka ovat suht varmoja menestyksestään muilla sektoreilla. Sääli sinänsä, huippukyvykästä väkeä tarvittaisiin opetusalallakin. 

Vierailija
6/9 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei iltapäivätuntien yhteenpitäminen ole ilmoitusasia? t. ope

Oppilaat ovat koulun vastuulla lukujärjestykseen merkityn ajan verran. Perusopetuslaki ei tunne kaksoistunteja, vaan oppitunti kestää 60 min, josta vähintään 45 min käytettävä opetukseen. Opettajan näkökulmasta taas esim. liikunnan yhteenpidetty kaksoistunti iltapäivällä klo 13.00-14.30 tarkoittaa sitä, että opettajan on oltava työnantajan käytettävissä silti klo 15.00 saakka, koska "palkanmaksu" jatkuu siihen saakka. Muistelisin, että jokaisesta aikaistetusta kotiinpääsystä tulee ilmoittaa koteihin erikseen ja järjestää esim. joko aikaistettu koulukuljetus tai sitten valvonta kuljetusoppilaille odotusajaksi. Eli ei ole ilmoitusasia. 

Jaa jaa, olen itse toisella asteella opena, joten tällaista dilemmaa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsi lukea aloitusta, mutta ankeita ne ovat. Opettajat nimittäin usein valittavat ammatistaan. Se ei ole hauskaa. Opettajien pitäisi olla innostuneita työstään.

Jep. Tässä vain täytyisi pitää mielessä sekin, että hyvin herkästi melkein kaikki leimataan valittamiseksi.

Jos kommentoi väitettä, jossa kerrotaan kaikkien opettajien tienaavan 4000-5000e/kk, ja sanoo itse saavansa vain 3000e/kk, on se hirmuista valitusta ja kitinää liian pienestä palkasta.

Jos joku sanoo, että opettajat ovat kesäisin kolme kuukautta lomalla, ja korjaat, että itse asiassa se on kaksi kuukautta ja hiukan päälle, on se opettajien valitusta siitä kuinka lomat ovat liian lyhyet eikä mikään riitä ja on siinä silti vähintään puolet liikaa.

Jos oikaisee väitettä "kaikki opet ovat töissä vain 2-3 tuntia päivässä" ja kertoo itse olevansa vähintään 8 tuntia päivässä työpaikalla, on ärsyttävä kitisijä, joka valittaa kun pitää olla sama aika töissä kuin kaikkien muidenkin.

Jos kerrot tekeväsi kotonakin töitä, olet valittaja, joka ei tajua, että kaikki muutkin vastailevat työpuheluihin ja nakuttavat meilejä menemään kotonakin vähintään puoleenyöhön saakka jokainen päivä, myös lomilla ja viikonloppuisin.

Oikein mitään ei voi kommentoida, etteikö sitä ainakin joku tulkitsisi valittamiseksi. Kynnys on todella matala, koska niin monen mielestä opettajilla ovat asiat liian hyvin ja miljuuna kertaa paremmin kuin itsellä - siksi kaikki katsotaan valittamiseksi ja suorastaan törkeäksi kettuiluksi suuria massoja kohtaan.

Vierailija
8/9 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En viitsi lukea aloitusta, mutta ankeita ne ovat. Opettajat nimittäin usein valittavat ammatistaan. Se ei ole hauskaa. Opettajien pitäisi olla innostuneita työstään.

Jep. Tässä vain täytyisi pitää mielessä sekin, että hyvin herkästi melkein kaikki leimataan valittamiseksi.

Jos kommentoi väitettä, jossa kerrotaan kaikkien opettajien tienaavan 4000-5000e/kk, ja sanoo itse saavansa vain 3000e/kk, on se hirmuista valitusta ja kitinää liian pienestä palkasta.

Jos joku sanoo, että opettajat ovat kesäisin kolme kuukautta lomalla, ja korjaat, että itse asiassa se on kaksi kuukautta ja hiukan päälle, on se opettajien valitusta siitä kuinka lomat ovat liian lyhyet eikä mikään riitä ja on siinä silti vähintään puolet liikaa.

Jos oikaisee väitettä "kaikki opet ovat töissä vain 2-3 tuntia päivässä" ja kertoo itse olevansa vähintään 8 tuntia päivässä työpaikalla, on ärsyttävä kitisijä, joka valittaa kun pitää olla sama aika töissä kuin kaikkien muidenkin.

Jos kerrot tekeväsi kotonakin töitä, olet valittaja, joka ei tajua, että kaikki muutkin vastailevat työpuheluihin ja nakuttavat meilejä menemään kotonakin vähintään puoleenyöhön saakka jokainen päivä, myös lomilla ja viikonloppuisin.

Oikein mitään ei voi kommentoida, etteikö sitä ainakin joku tulkitsisi valittamiseksi. Kynnys on todella matala, koska niin monen mielestä opettajilla ovat asiat liian hyvin ja miljuuna kertaa paremmin kuin itsellä - siksi kaikki katsotaan valittamiseksi ja suorastaan törkeäksi kettuiluksi suuria massoja kohtaan.

Loistava kirjoitus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut opettajat pasteeraavat välituntisin ulkona? Kiva tietää, etteivät ainakaan saa enempää rahaa tästä tallustelusta.

Oppitunti on 60 minuuttia pitkä, josta vähintään 45 on opetusta, loput taukoa. Nykyisin joissakin kouluissa on siirrytty 75 minuutin oppitunteihin, joissa kuitenkin taukojen määrä on suhteessa sama. Tauko on nimenomaan oppilaiden taukoa, ei opettajien. Opettajien on käytettävä opetusaika opettamiseen, joten käytännössä välitunnit kuluvat usein luokan siistimiseen ja materiaalin vaihtamiseen seuraavaa luokkaa varten tai pistokokeiden korjaamiseen.

Opettajilla ei ole lakisääteistä kahvitaukoa tai ruokatuntia, kuten useimmilla muilla aloilla. He syövät jos/kun ehtivät. Haukkaavat vaikka omenan siinä välituntivalvonnan aikana. Itselläni on termari luokassa, hömpsin kahvit luokkaa siivotessani välitunnin aikana. Pidemmällä ruokavälitunnilla ehdin opettajanhuoneeseen tapaamaan kollegoita ja lämmittämään evääni. Hyppytunti keskellä koulupäivää on luksusta, saa syödä ihan rauhassa.

Koska oppilaat ovat opettajien valvonnassa koko koulupäivän ajan, välitunnilla on valvojia. Siitä ei makseta lisäpalkkaa kuten ei jälki-istuntovalvonnastakaan, saati vanhempainilloista tai juhlatiimeistä tms.

Minä nautin työstäni yläkoulun aineenopettajana. Olen taas täynnä puhtia uusia oppilaita varten, ja jopa niitä hankalampia tapauksia varten. Kesällä on virinnyt uusia ideoita eri juttujen opettamiseen, ja odotan innolla, että pääsen kokeilemaan niitä. Meillä on neljä saman aineen opettajaa koulussamme, ja jaamme runsaasti materiaalia ja ideoita keskenämme. Hyväksi havaitut kokeilut otetaan laajemminkin käyttöön. Kiva kun koulu alkaa taas!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi