Saiko teidän lapset todistukseen ollenkaan sanaa kiitettävä muusta kuin esim. käytöksestä?
Sanallinen arvostelu todistuksessa hämmentää. Ei yhtään sanaa kiitettävä. Ainoastaan käytöksestä. Mikä sekin ärsyttää, koska kaikkihan nyt kiitettävän käytöksestä saa.
Kommentit (18)
Paitsi että nykyisin on paljon vaikeampaa saada käytöksestä kiitettävä, kuin ennen. Opettajat kertoo siitä oikein erikseen. Mun muksu sai kyllä ysejä ja kymppejä muista, käytöksestä 8...
Kaikesta muusta paitsi käytöksestä
Eiku siis saiko teillä lapset mistään arvosanaa erinomainen? Meillä ei ainakaan. Muuta kuin käytöksestä. Entäs "tarvitsee vielä harjoitusta"?
Ne tulkinnat lukee siellä paperin alalaidassa.
Joo, tää on todella hämmentävää.
Meillä ei ollut kuin kolme vaihtoehtoa, ei ollut edes vaihtoehtona "hyvin", "kiitettävästi", "erinomaisesti". Korkein vaihtoehto oli että "tavoitteet saavutettu".
Lisäksi ymmärsin että tässä olis pitänyt olla myös jotain sanallista arviointia, siis vähän laajemmin kuin että "tavoitteet saavtettu".
Ei toi paperi anna edes mitään suuntaa.
Nykyään kasi on se käytöksen normi. Mun lapsilla on kymppi ja se vaatii aika paljon ekstraa siihen peruskäytökseen.
Uskonto, musiikki, kuvataide, käsityöt: osaat hyvin. Kaikki muut: osaat erinomaisesti.
Pojan tokaluokan todistus ja taitaa sitten olla koulukohtaista, koska samoilla termeillä täällä oli jo vuosi sitten?
Meillä oli ekaluokkalaisella vaihtoehdot kiitettävä, hyvä, tyydyttävä ja välttävä. Äidinkieli ja matematiikka oli arvioitu noilla, muiden aineiden kohdalla luki vain suoritettu. Mä en oikeen ymmärrä, että miten näissä todistuksissa voi olla niin suuret erot riippuen koulusta...?
Omalla pojallani ei ollut yhtään kiitettävää tai välttävää.
Meillä todistuksessa ei ees ollut noita selitteitä. Eli jos lukee, että hyvin, niin ei tiedä, että onko arvostelu tyydyttävä-hyvä- erinomainen
vaiko
tarvitsee vielä harjoitusta- hyvä- kiitettävä-erinomainen
vai
tarvitsee vielä harjoitusta-tyydyttävä-hyvä-kiitettävä-erinomainen?
Äh, ei sitten tiedä, että onko mennyt miten sen koulun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että nykyisin on paljon vaikeampaa saada käytöksestä kiitettävä, kuin ennen. Opettajat kertoo siitä oikein erikseen. Mun muksu sai kyllä ysejä ja kymppejä muista, käytöksestä 8...
Mun seiskalle tuli toisen kerran käytöksestä kasi. Ilmeisesti se normaali käytösnumero täällä. En usko (aika kiltti tyttö) että hirveästi häiriköi, vähän ujokin vaikka kavereita toki on. Kiitettäviä kyllä tuli useasta lukuaineesta. Keskiarvo kasin luokkaa. Olen tyytyväinen koska tälle tytölle koulunkäynti oli muutama vuosi sitten hel-vet-tiä, ei tajunnut mistään mitään. Koko ajan numerot nousee. Vuosi sitten sai stipendinkin numeroiden noususta. Ansaitsi, pyysi ja pyytää edelleen tukiopetusta jos ei jotain tajua.
Mä kyllä tiedän tasan tarkkaan miten lapseni koulu on sujunut, klman tuota paperiakin. Ihmetyttää nuo jotka sanoo ettei tiedä miten on mennyt kun ei todistusta ymmärrä?
Opettaja on tavattu vuoden aikana kerran, silloin arviointikeskustelussa....siellä se sujuminen selvisi ja palautetuista kokeista ja lapsen kanssa juttelemalla.
Puolet erinomaista ja puolet hyvää, lisäksi 1 suoritettu, 3. lk.
Meillä oli jotain tekstiä millä tavalla osallistuu ja mitä osaa/harjoittelee jne. Ei yhtään kiitettävää/erinomaista. Tavoitteet saavutettu, osaat hyvin/melko hyvin/tavoitteet saavutettu/tavoitteet saavutettu osittain
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä tiedän tasan tarkkaan miten lapseni koulu on sujunut, klman tuota paperiakin. Ihmetyttää nuo jotka sanoo ettei tiedä miten on mennyt kun ei todistusta ymmärrä?
Opettaja on tavattu vuoden aikana kerran, silloin arviointikeskustelussa....siellä se sujuminen selvisi ja palautetuista kokeista ja lapsen kanssa juttelemalla.Puolet erinomaista ja puolet hyvää, lisäksi 1 suoritettu, 3. lk.
Tiedätkö vielä, kun lapsesi on 6. luokalla? tai seiskalla? Kun aineiden kirjo on paljon laajempi, arviointikeskusteluja ei enää ole tai oma opettaja ei opeta kuin osaa aineista.
Kun arvostelua ei ole lainkaan, on vain merkintä että tavoitteet on saavutettu. Ei arviota onko se saavutettu kiitettävästi vai peräti erinomaisesti. Tai jos ne on saavutettu osittain, tiedätkö mitä osa-alueita ei ole saavutettu?
Kyllähän termit erinomainen ja hyvä kuvailevat osaamista. Mutta tajuatko nyt, että tänään todistuksia on saatu varmaan kymmenillä eri malleilla ja suurimmalla osalla ilmeisesti ei ole mitään muuta kuin tuo tavoitteet saavutettu / ei ole saavutettu -arvosteluasteikko. ja puhutaan 5.-6. luokkalaisista.
Meillä tokaluokkalaisen todistuksessa äidinkielen ja kirjallisuuden kohdalla viisi rastia, eli kaikki, ovat kohdassa "erinomainen". Matematiikassa neljä rastia eli samoin kaikki, ovat kohdassa "erinomainen". Muissa aineissa lukee kaikkissa hyväksytty, ja työskentelytaitojen kaikki neljä rastia ovat kohdassa " hyvin". Käyttäytymisen kolmesta rastista kaksi on kohdassa "hyvin", ja yksi kohdassa "vaihtelevasti".
Todistus on kaksisivuinen, mitään selitystä arvosteluasteikolle ei ole. Haluaisin esim tietää mitä tuo "hyväksytty" tarkoittaa. Selvisikö lapsi rimaa hipoen vai osaako nyt kaiken mitä oli tarkoitus oppia. Päättäjäisiin sai mennä tilanpuutteen vuoksi vain yksi vanhempi, ja mies sanoi että on hänen vuoronsa, koska minä olin joulujuhlassa. Muuten olisin kysynyt opettajalta lisätietoa arvostelusta. Todistus on minusta oikein hyvä, mutta häiritsee kun en oikein tiedä mitä tuo arvostelu pitää sisällään.
Vierailija kirjoitti:
Ne tulkinnat lukee siellä paperin alalaidassa.
Ei lue meidän(kään) lasten todistuksissa yhtään mitään tulkintoja.
Kenen kuningasajatus tuo numeroarvostelusta luopuminen oli?
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta muusta paitsi käytöksestä
Sama.
On vissiin tuon uuden opsin myötä kiitettävä karsittu kokonaan arvostelusta ja korvattu sanalla erinomainen.