Miksi Kolaria pohjoisemmaksi ei junalla pääse?
Oh why? Miksi ei ole rakennettu rautateitä sen pidemmälle?
Kommentit (18)
Koska päättäjät ovat kaikessa viisaudessaan päättäneet, että pohjoisessa ei ole junaraiteille tarvetta. Kuten yllä mainittiin, tässä sopii spekuloida josko pohjoisen junat olisivat myötään täynnä, jos niitä nyt ylipäätään olisi.
Toinen kiinnostava pohdinta on se, miksi Suomesta ei pääse Ruotsiin ja Norjaan junalla. Tämä on aika aataminaikaista meininkiä kun vertaa vaikkapa Keski-Eurooppaan, missä junat suhaa eri valtioiden ilman ongelmaa eri raideleveyksistä jne.
Sallaan on rata muttei ole yleisessä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Koska päättäjät ovat kaikessa viisaudessaan päättäneet, että pohjoisessa ei ole junaraiteille tarvetta. Kuten yllä mainittiin, tässä sopii spekuloida josko pohjoisen junat olisivat myötään täynnä, jos niitä nyt ylipäätään olisi.
Toinen kiinnostava pohdinta on se, miksi Suomesta ei pääse Ruotsiin ja Norjaan junalla. Tämä on aika aataminaikaista meininkiä kun vertaa vaikkapa Keski-Eurooppaan, missä junat suhaa eri valtioiden ilman ongelmaa eri raideleveyksistä jne.
Suomesta ei pääse Ruotsiin ja Norjaan junalla suoraan, koska Suomessa on eri raideleveys kuin Ruotsissa ja Norjassa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin jonkin verran vaunuja siirretään eri maiden rataverkoille telejä vaihtamalla, vaan se ei taida olla kovin kannattavaa. Tässä saatan erehtyä.
Venäjän raideleveys on vain neljä millimetriä kapeampi kuin Suomen, joten junat voivat liikennöidä maiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Lienee kannattavuuskysymys. Jos Kolaria pohjoisemmaksi on vain vähän liikennettä, se kannattaa hoitaa busseilla ja kuorma-autoilla. Tietenkin aina voi spekuloida sillä, että jos rata menisi Kilpisjärvelle, niin ehkä sille sitten olisi käyttöä.
Jep, koko ajan uutisissa kailotetaan kuinka lapin matkailu on nousussa.. mutta aika hankalasti saavutettavaksi se on tehty. Junassa matkustaminen nyt vaan on mukavampaa kun autossa kököttely.. Ap
Miksi metrolla ei pääse Kontulaa pohjoisemmaksi missään päin maailmaa? MIKSI???? Miksi?!?!?!?!?
Vierailija kirjoitti:
Miksi metrolla ei pääse Kontulaa pohjoisemmaksi missään päin maailmaa? MIKSI???? Miksi?!?!?!?!?
Tämäkin on oikein hyvä kysymys! :) "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa...." Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienee kannattavuuskysymys. Jos Kolaria pohjoisemmaksi on vain vähän liikennettä, se kannattaa hoitaa busseilla ja kuorma-autoilla. Tietenkin aina voi spekuloida sillä, että jos rata menisi Kilpisjärvelle, niin ehkä sille sitten olisi käyttöä.
Jep, koko ajan uutisissa kailotetaan kuinka lapin matkailu on nousussa.. mutta aika hankalasti saavutettavaksi se on tehty. Junassa matkustaminen nyt vaan on mukavampaa kun autossa kököttely.. Ap
Se Lapin matkailun kasvu tulee ulkomaalaisista turisteista, ei suomalaisista. Ei ole realistista olettaa heidän matkaavan junalla puolta päivää, kun lentokoneella pääsee reilussa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska päättäjät ovat kaikessa viisaudessaan päättäneet, että pohjoisessa ei ole junaraiteille tarvetta. Kuten yllä mainittiin, tässä sopii spekuloida josko pohjoisen junat olisivat myötään täynnä, jos niitä nyt ylipäätään olisi.
Toinen kiinnostava pohdinta on se, miksi Suomesta ei pääse Ruotsiin ja Norjaan junalla. Tämä on aika aataminaikaista meininkiä kun vertaa vaikkapa Keski-Eurooppaan, missä junat suhaa eri valtioiden ilman ongelmaa eri raideleveyksistä jne.
Suomesta ei pääse Ruotsiin ja Norjaan junalla suoraan, koska Suomessa on eri raideleveys kuin Ruotsissa ja Norjassa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin jonkin verran vaunuja siirretään eri maiden rataverkoille telejä vaihtamalla, vaan se ei taida olla kovin kannattavaa. Tässä saatan erehtyä.
Venäjän raideleveys on vain neljä millimetriä kapeampi kuin Suomen, joten junat voivat liikennöidä maiden välillä.
Kyllä, tätä tarkoitinkin sanomalla, ettei ole raideleveysongelmia.
Asiaan olisi varmasti olemassa ratkaisu, mikäli Suomen, Ruotsin ja Norjan valtionrajat olisivat maalla ETELÄSSÄ. Koska näin ei ole, ei ratkaisun hakemista katsota tarpeelliseksi. Enkä nyt osoita syyttävää sormea ainoastaan Suomeen, onhan selvää, että myös Ruotissa ja Norjassa on tihein asutus etelässä (vaikkakin Norjassa melko hyvällä tolalla ovat asiat tämänkin suhteen). Se onkin sitten taas toinen keskustelu, että millaiset poliittiset ratkaisut vaikuttavat siihen, minne väestöasutus painottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska päättäjät ovat kaikessa viisaudessaan päättäneet, että pohjoisessa ei ole junaraiteille tarvetta. Kuten yllä mainittiin, tässä sopii spekuloida josko pohjoisen junat olisivat myötään täynnä, jos niitä nyt ylipäätään olisi.
Toinen kiinnostava pohdinta on se, miksi Suomesta ei pääse Ruotsiin ja Norjaan junalla. Tämä on aika aataminaikaista meininkiä kun vertaa vaikkapa Keski-Eurooppaan, missä junat suhaa eri valtioiden ilman ongelmaa eri raideleveyksistä jne.
Suomesta ei pääse Ruotsiin ja Norjaan junalla suoraan, koska Suomessa on eri raideleveys kuin Ruotsissa ja Norjassa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin jonkin verran vaunuja siirretään eri maiden rataverkoille telejä vaihtamalla, vaan se ei taida olla kovin kannattavaa. Tässä saatan erehtyä.
Venäjän raideleveys on vain neljä millimetriä kapeampi kuin Suomen, joten junat voivat liikennöidä maiden välillä.
Kyllä, tätä tarkoitinkin sanomalla, ettei ole raideleveysongelmia.
Asiaan olisi varmasti olemassa ratkaisu, mikäli Suomen, Ruotsin ja Norjan valtionrajat olisivat maalla ETELÄSSÄ. Koska näin ei ole, ei ratkaisun hakemista katsota tarpeelliseksi. Enkä nyt osoita syyttävää sormea ainoastaan Suomeen, onhan selvää, että myös Ruotissa ja Norjassa on tihein asutus etelässä (vaikkakin Norjassa melko hyvällä tolalla ovat asiat tämänkin suhteen). Se onkin sitten taas toinen keskustelu, että millaiset poliittiset ratkaisut vaikuttavat siihen, minne väestöasutus painottuu.
T. 2
Hieno otsikon muotoilu. Jotenkin runollinen, tykkään :)
Historiallisista syistä johtuen eli kiitä tästä Hitlerin ja Stalinin tekemää sopimusta. Jos Suomella olisi edelleen yhteys Jäämerelle niin silloin rataverkkomme olisi toisennäköinen. Kun ei ole niin radalle ei ole tarvetta.
Huomaat varmaan myös sen, että Suomessa on helpompi liikkua pohjois-etelä - suunnassa kuin itä-länsisuunnassa varsinkin Tornion paikkeilla. Siihenkin on olemassa historiallinen syy. Vihollisen liikkuminen maan yli itärajalta Ruotsiin asti ei pidä olla liian helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi metrolla ei pääse Kontulaa pohjoisemmaksi missään päin maailmaa? MIKSI???? Miksi?!?!?!?!?
Pääseehän, Mellunmäkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska päättäjät ovat kaikessa viisaudessaan päättäneet, että pohjoisessa ei ole junaraiteille tarvetta. Kuten yllä mainittiin, tässä sopii spekuloida josko pohjoisen junat olisivat myötään täynnä, jos niitä nyt ylipäätään olisi.
Toinen kiinnostava pohdinta on se, miksi Suomesta ei pääse Ruotsiin ja Norjaan junalla. Tämä on aika aataminaikaista meininkiä kun vertaa vaikkapa Keski-Eurooppaan, missä junat suhaa eri valtioiden ilman ongelmaa eri raideleveyksistä jne.
Suomesta ei pääse Ruotsiin ja Norjaan junalla suoraan, koska Suomessa on eri raideleveys kuin Ruotsissa ja Norjassa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin jonkin verran vaunuja siirretään eri maiden rataverkoille telejä vaihtamalla, vaan se ei taida olla kovin kannattavaa. Tässä saatan erehtyä.
Venäjän raideleveys on vain neljä millimetriä kapeampi kuin Suomen, joten junat voivat liikennöidä maiden välillä.
Kyllä, tätä tarkoitinkin sanomalla, ettei ole raideleveysongelmia.
Asiaan olisi varmasti olemassa ratkaisu, mikäli Suomen, Ruotsin ja Norjan valtionrajat olisivat maalla ETELÄSSÄ. Koska näin ei ole, ei ratkaisun hakemista katsota tarpeelliseksi. Enkä nyt osoita syyttävää sormea ainoastaan Suomeen, onhan selvää, että myös Ruotissa ja Norjassa on tihein asutus etelässä (vaikkakin Norjassa melko hyvällä tolalla ovat asiat tämänkin suhteen). Se onkin sitten taas toinen keskustelu, että millaiset poliittiset ratkaisut vaikuttavat siihen, minne väestöasutus painottuu.
Olen matkustanut Ruotsiin Göteborgiin junalla lapista pohjoisen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienee kannattavuuskysymys. Jos Kolaria pohjoisemmaksi on vain vähän liikennettä, se kannattaa hoitaa busseilla ja kuorma-autoilla. Tietenkin aina voi spekuloida sillä, että jos rata menisi Kilpisjärvelle, niin ehkä sille sitten olisi käyttöä.
Jep, koko ajan uutisissa kailotetaan kuinka lapin matkailu on nousussa.. mutta aika hankalasti saavutettavaksi se on tehty. Junassa matkustaminen nyt vaan on mukavampaa kun autossa kököttely.. Ap
Lapissa on aika monta eri kohdetta. Eikö ole järkevämpää ajaa se massa pariin paikkaan (Kolari, Rovaniemi, Kemijärvi) ja jatkaa kymmeniin eri kohteisiin busseilla? Ei se rata kuitenkin kaikkia paikkoja voisi kattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienee kannattavuuskysymys. Jos Kolaria pohjoisemmaksi on vain vähän liikennettä, se kannattaa hoitaa busseilla ja kuorma-autoilla. Tietenkin aina voi spekuloida sillä, että jos rata menisi Kilpisjärvelle, niin ehkä sille sitten olisi käyttöä.
Jep, koko ajan uutisissa kailotetaan kuinka lapin matkailu on nousussa.. mutta aika hankalasti saavutettavaksi se on tehty. Junassa matkustaminen nyt vaan on mukavampaa kun autossa kököttely.. Ap
Lapissa on aika monta eri kohdetta. Eikö ole järkevämpää ajaa se massa pariin paikkaan (Kolari, Rovaniemi, Kemijärvi) ja jatkaa kymmeniin eri kohteisiin busseilla? Ei se rata kuitenkin kaikkia paikkoja voisi kattaa.
Miksei? Miksi Etelä-Suomessa voi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienee kannattavuuskysymys. Jos Kolaria pohjoisemmaksi on vain vähän liikennettä, se kannattaa hoitaa busseilla ja kuorma-autoilla. Tietenkin aina voi spekuloida sillä, että jos rata menisi Kilpisjärvelle, niin ehkä sille sitten olisi käyttöä.
Jep, koko ajan uutisissa kailotetaan kuinka lapin matkailu on nousussa.. mutta aika hankalasti saavutettavaksi se on tehty. Junassa matkustaminen nyt vaan on mukavampaa kun autossa kököttely.. Ap
Lapissa on aika monta eri kohdetta. Eikö ole järkevämpää ajaa se massa pariin paikkaan (Kolari, Rovaniemi, Kemijärvi) ja jatkaa kymmeniin eri kohteisiin busseilla? Ei se rata kuitenkin kaikkia paikkoja voisi kattaa.
Miksei? Miksi Etelä-Suomessa voi?
Siellä taitaa olla se satojen tuhansien ihmisten työmatkaliikennekin pitämässä liikennettä kannattavana.
Lienee kannattavuuskysymys. Jos Kolaria pohjoisemmaksi on vain vähän liikennettä, se kannattaa hoitaa busseilla ja kuorma-autoilla. Tietenkin aina voi spekuloida sillä, että jos rata menisi Kilpisjärvelle, niin ehkä sille sitten olisi käyttöä.