Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ala-asteen opettajat; kysymys teille!

Vierailija
04.05.2017 |

Meidän tyttö on aloittamassa eskarin syksyllä ja mietin etukäteen mitä lapsi tekee tunneilla sitten koulussa kun on oppinut lukemaan jo 4 vuotiaana sekä suomeksi että englanniksi ja on laskenut ensimmäisen luokan matematiikan kirjan laskutkin jo ihan huvikseen? Lapsi on tammikuussa syntynyt mutta laitamme hänet kouluun vasta 7 vuotiaana koska mielestämme kuusi ja seitsemänvuotias on kuitenkin hyvin erivaiheessa vielä sosiaalisesti. Emme ole mitenkään yrittäneet väkisin opettaa tyttöä, leikinlomassa hän on itse halunnut asioita opiskellut. Isänsä oli samanlainen lapsena. Ja moni lapsihan varmasti jo lukee ennen kouluikään nykyään.
Entä kieliopinnot myöhemmin jos lapsi hallitsee jo hyvin puhekielen ja kirjoittamisen englanniksi? Toki vaatii kielioppi opetusta ja sanavaraston laajentamista.

Tekeekö lapset sitten muita tehtäviä tunneilla tai lukevat esimerkiksi kirjoja kun muut opettelevat lukemaan? Muuten on varmaankin vaarana nopea kyllästyminen? Onko kenelläkään vanhemmalla kokemusta asiasta jos opettajia ei satu paikalle?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee virhettä ja laita lasta suomenkieliseen kouluun.

Vierailija
2/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tavallista että osaa lukea kouluun mennessä. Veikkaan että noin puolet osaa ja loput oppii syyslomaan mennessä... muutama hitaampi voi olla.

Me laitettiin oma vastaava tapauksemme painotettuun niin että aloitti a-kielen jo ekalla. Kolmosella alkoi enkku mutta siinä hänet on eriytetty ylöspäin. Nelosella otti vielä kolmannen kielen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tee virhettä ja laita lasta suomenkieliseen kouluun.

Ongelmana on, ettei pienessä kaupungissamme ole englanninkielistä koulua. Ruotsinkielisiä löytyy mutta ei tyttö osaa ruotsia.

Vierailija
4/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänet saatetaan nostaa seuraavalle vuosiasteelle (ohittaa siis ensimmäisen luokan).

Vierailija
5/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä laitetaan sellaiseen pienempään ryhmään missä oppilaat oppii omien kykyjensä mukaan, useimmiten siellä on lapsia, joiden oppiminen on hieman jäljessä mutta siellä voi olla myös muita edellä olevia, jotka tekevät heille määrättyjä haastavampia tehtäviä.

Vierailija
6/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänet saatetaan nostaa seuraavalle vuosiasteelle (ohittaa siis ensimmäisen luokan).

Varmasti olisi vähän stressaavaa siirtyä heti "isojen" kakkosten luokalle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin lapsi on ekalla ja osaa 1-10 kertotaulut, sai haastavamman matikankirjat. Kai nämä yksilöidään? Joskus tuntuu raskaalta, kun oma lapsi on hitaampi oppija, mutta eipähän ainakaan käy koulussa aika pitkäksi.

Vierailija
8/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyillä osa-alueilla edistyneempien lasten opetusta eriytetään ylöspäin eli he eivät jää toimettomiksi. Suurin osa ekaluokkalaisten koulupäivästä menee koululaiseksi ja ryhmän jäseneksi opettelussa, jossa varmasti jokainen 7-vuotias tarvitsee aikaa. Haluan siis muistuttaa, että koulussa opiskellaan paljon muutakin kuin laskemista, lukemista tai kirjoittamista :)

T. Ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope tässä.

Ekaluokkalaiset tulevat kouluun valtavan erilaisin valmiuksin. Opetusta eriytetään paljon ja haastetta saadaan jokaiselle vähän eri asioissa. Lukijat saavat omia tehtäviään. Onko lapsen toinen äidinkieli englanti? Tämä voidaan ottaa huomioon ja otetaankin viimeistään siinä vaiheessa kun vieraan kielen opinnot alkavat.

Koululaiseksi kasvaminen on paljon muutakin kuin äidinkieltä ja matikkaa. Ohjeiden noudattaminen, ryhmässä toimiminen, koulun sääntöjen ja toimintatapojen harjoittelu, muut oppiaineet, omista tavaroista ja tehtävistä huolehtiminen... kyllä opittavaa riittää jokaiselle.

Vierailija
10/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siihen, että mitään eriyttämistä ei ole, vaan lapsi seuraa ihan normiopetusta. Eriyttäminen riippuu opettajan osaamisesta ja viitseliäisyydestä ja huonolla tuurilla saatte laiskan ja/tai osaamattoman open.

Oma tyttöni osasi lukea, kirjoittaa ja laskea 3-luokkalaisen tasoisesti jo ennen koulun alkua. On nyt 13 ja edelleen ikäisiään taidoissa edellä. Mitään eriyttämistä tai muuta erityisjärjestelyjä ei ole saanut. Onneksi on luonteeltaan rauhallinen niin jaksaa olla luokassa kiltisti vaikka on tylsää. Me hankimme tytölle haasteita harrastusten kautta. Ja koulussa A2 kieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin puolet ekaluokkalaisista osaa lukea. Toiset paremmin ja toiset alkeellisemmin. Ei tarvitse lukea koko aikaa kaikkien mukana a aa ai ii vaan saa lukea myös tekstejä. Äidinkielen opiskeluun liittyy paljon muuta kuin lukeminen (vaikka se painottuukin alkuopetuksessa). Varmasti sieltä löytyy myös sitä asiaa jota pitää vielä harjoitella. Ja sitä lukemistakin saa harjoitella aika paljon vaikka lapsi näennäisesti olisi osannut lukea jo monta vuotta.

Matikassa voidaan antaa vaikka kokonaan erilainen kirja tehtäväksi. Kaikilla ei tarvitsekaan olla samaa.

Vieraasta kielestä en tiedä miten opetetaan jos lapsi puhuu sitä äidinkielenään. Pelkkä puhuttu kieli ei toki riitä vaan sitä pitää opiskella jollakin tavalla. Konsultoisin etityisopettajaa ja kielten opettajia jos tällaista tulisi vastaan.

Mutta koulussa on myös paljon muuta kuin äikkää ja matikkaa, älä huoli. Paljon opetellaan myös sitä että osataan esim noudattaa ohjeita. joku ei osaa edes sitä "laita kenkä jalkaan" ja lähes kukaan ei pysty vielä kolmannellakaan katsomaan taululta viiden kohdan ohjetta kangaskassin tekoon. Myös ryhmätyötaitoja harjoitetaan ja ystävyyssuhteita luodaan koulussa.

Vierailija
12/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope tässä.

Ekaluokkalaiset tulevat kouluun valtavan erilaisin valmiuksin. Opetusta eriytetään paljon ja haastetta saadaan jokaiselle vähän eri asioissa. Lukijat saavat omia tehtäviään. Onko lapsen toinen äidinkieli englanti? Tämä voidaan ottaa huomioon ja otetaankin viimeistään siinä vaiheessa kun vieraan kielen opinnot alkavat.

Koululaiseksi kasvaminen on paljon muutakin kuin äidinkieltä ja matikkaa. Ohjeiden noudattaminen, ryhmässä toimiminen, koulun sääntöjen ja toimintatapojen harjoittelu, muut oppiaineet, omista tavaroista ja tehtävistä huolehtiminen... kyllä opittavaa riittää jokaiselle.

Oma kokemukseni koulun arjesta on karumpi: resurssit menee heikkojen ja häiriköiden perässä vetämiseen eikä lahjakkaiden ylöspäin eriyttämiseen ole aikaa. Kaikilla ei edes halua, koska se sotii peruskoulun tasapäistävää eetosta vastaan.

Osa lahjakkaista on monialaisesti eteviä eli osaavat myös sosiaaliset taidot muita paremmin. Näille peruskoulun alkuopetus ei tarjoa muuta kuin päivähoitoa. Tai onhan sekin taito, että oppii sietämään tylsyyttä ja olemaan häiriköiden fyysisenä ja henkisenä maalitauluna... Varsinainen muiden aineiden kuin lukemisen, kirjoittamisen ja perusmatikan opetus alkaa vasta 3 luokalla.