Tiedätkö mihin ryhmään lapsesi kuuluu koulussa?
Suosittuihin, hiljaisiin, kiusattuihin, kiusaajiin jne...?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Ei mihinkään. Lapseni on kaiken sellaisen yläpuolella.
Olisko 90% vanhemmista sama luulo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Ei mihinkään. Lapseni on kaiken sellaisen yläpuolella.
Olisko 90% vanhemmista sama luulo...
Ei ole. Kiusaajien vanhemmilla on.
Taviksiin eli niihin, joita on yli puolet luokasta
Ka:n perusteella ykkösluokkaan aikoinaan.
Opettajana voin sanoa, että jokainen lapsi kuuluu useampaan "ryhmään" jo ala-asteen aikana. Lapset ovat ihmisiä ja he tekevät kaikenlaisia viisaita ja typeriä päätöksiä aivan kuten nuoret, aikuiset ja vanhuksetkin.
Aa, luulin otsikon perusteella, että tarkoitat tätä epävirallista (ja salaista) jakoa tason mukaan eri luokkiin. Parhaat laitetaan samaan luokkaan, niin saadaan parhaita oppimistuloksia ilman häiriötekijöitä. Sitten tavallisia ka kahdeksan oppilaita laitetaan samalle luokalle häiriköiden kanssa, tasaamaan opettajan työrasitusta. Hiljaiset, vaikka hyvät, ja heikot laitetaan samalle luokalle, myös opettajan kannalta helppo ratkaisu.
Yläasteella on tasoryhmät, vaikka sitä ei ääneen sanota, vanhemmille ainakaan. Tiedätkö, mihin ryhmään lapsesi kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Aa, luulin otsikon perusteella, että tarkoitat tätä epävirallista (ja salaista) jakoa tason mukaan eri luokkiin. Parhaat laitetaan samaan luokkaan, niin saadaan parhaita oppimistuloksia ilman häiriötekijöitä. Sitten tavallisia ka kahdeksan oppilaita laitetaan samalle luokalle häiriköiden kanssa, tasaamaan opettajan työrasitusta. Hiljaiset, vaikka hyvät, ja heikot laitetaan samalle luokalle, myös opettajan kannalta helppo ratkaisu.
Yläasteella on tasoryhmät, vaikka sitä ei ääneen sanota, vanhemmille ainakaan. Tiedätkö, mihin ryhmään lapsesi kuuluu?
Hienoa, jos jossain koulussa on näin ymmärretty tehdä. Idea pitäisi omaksua kaikkialla.
Jos otetaan yläaste esimerkiksi, niin siellähän ovat yleensä mm. seuraavat kokoonpanot, jotka voivat mennä osittain limittäin eli oppilas voi kuulua useampaan kokoonpanoon:
Tupakoivat; tästä löytyvät usein myös kiusaajat sekä osa suosituista
Suositut; herättävät kiinnostusta vastakkaisessa sukupuolessa, omaavat paljon kavereita, osa harrastaa aktiivisesti urheilua, osa kiusaajia
Seuratason urheilijat; tämä porukka usein suosittua, riippuen hieman lajista. Luokassa kuitenkin harvoin useita saman joukkueen jäseniä, joten tästä ei yhden luokan osalta muodostu kovin usein selkeästi eroteltavaa kokoonpanoa.
Hiljaiset; eivät herätä merkittävää kiinnostusta vastakkaisessa sukupuolessa, eivätkä yritä tuoda itseään esille. Näistä muodostuu usein kuitenkin oma porukkansa. Joskus ovat kiusattuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa, luulin otsikon perusteella, että tarkoitat tätä epävirallista (ja salaista) jakoa tason mukaan eri luokkiin. Parhaat laitetaan samaan luokkaan, niin saadaan parhaita oppimistuloksia ilman häiriötekijöitä. Sitten tavallisia ka kahdeksan oppilaita laitetaan samalle luokalle häiriköiden kanssa, tasaamaan opettajan työrasitusta. Hiljaiset, vaikka hyvät, ja heikot laitetaan samalle luokalle, myös opettajan kannalta helppo ratkaisu.
Yläasteella on tasoryhmät, vaikka sitä ei ääneen sanota, vanhemmille ainakaan. Tiedätkö, mihin ryhmään lapsesi kuuluu?
Hienoa, jos jossain koulussa on näin ymmärretty tehdä. Idea pitäisi omaksua kaikkialla.
Ai että olisi hyvä, jos lähtökohtaisesti jotkut oppilaat saavat paskempaa opetusta eikä heihin panosteta samalla tavalla? Ymmärrätkö, että fiksukin oppilas saattaa alkaa esim. raskaiden perhekokemusten takia häiriköimään koulussa, mutta saa silti hyviä numeroita, tai hyvällä oppilaalla ei kiusaamisen ja/tai masennuksen takia ole enää motivaatiota koulunkäyntiin samalla tavalla ja hänen numeronsa laskevat (silti kyseessä on älykäs ja fiksu ihminen). Eli jos kaikkien elämä ei menekään niin täydellisesti pienestä pitäen, niin näidenkö lasten suhteen tulisi luovuttaa, jotta opettajat saavat keskittyä ja antaa sitä hyvää opetusta täydellisille häiriöttömille lapsille ja muiden opettaminen jätetään pelkän puuhastelun varaan? Koska näinhän siinä käy. Ongelmatapauksiksi luokitellut lapset siirretään omaksi ryhmäksi, joille ei enää opeteta mitään vaan he jäävät yhä enemmän jälkeen ja putoavat täysin kelkasta jo peruskouluikäisinä.
Vierailija kirjoitti:
Aa, luulin otsikon perusteella, että tarkoitat tätä epävirallista (ja salaista) jakoa tason mukaan eri luokkiin. Parhaat laitetaan samaan luokkaan, niin saadaan parhaita oppimistuloksia ilman häiriötekijöitä. Sitten tavallisia ka kahdeksan oppilaita laitetaan samalle luokalle häiriköiden kanssa, tasaamaan opettajan työrasitusta. Hiljaiset, vaikka hyvät, ja heikot laitetaan samalle luokalle, myös opettajan kannalta helppo ratkaisu.
Yläasteella on tasoryhmät, vaikka sitä ei ääneen sanota, vanhemmille ainakaan. Tiedätkö, mihin ryhmään lapsesi kuuluu?
Meidän koulussa oli melkein näin. Paitsi että häiriköt koottiin kaikki samaan luokkaan ja sitten siihen mukaan hiljaiset ja heikot. Opet vaihtui usein. Ei ollut kivaa.
On vaikea uskoa, että jossain koulussa olisi resursseja ja aikaa jakaa oppilaita etukäteen joihinkin ryhmiin. Eivätköhän ne ryhmät muodostu ajan myötä, erityisesti yläasteella, oppilaiden omien taitojen ja mielenkiinnon kohteiden kautta. Teini-iässä monille on tärkeintä oman ikäryhmän mielipiteet, ei vanhempien tai opettajien.
Toki opettaja voi pyrkiä suuntaamaan oppilaiden huomion opittavaan asiaan ja vanhemmat laajempiin vuorovaikutustilanteisiin. On kuitenkin tärkeää saada kuulua johonkin ryhmään ja oppia turvallisessa ympäristössä jotain siitä, miten me aikuiset jaamme toisiamme erilaisiin ryhmiin sekä töissä että vapaa-ajalla.
Lapsi on persoonallinen ja lahjakas, stressaantuu metelistä ja rauhattomuudesta. Sai "vihaajan" luokan poikia pyörittävästä bimbosta, tämä yritti kiusatakin, mutta huomasi hyvin pian yrittäneensä väärää kohdetta.
Tiedän. Ei mihinkään. Lapseni on kaiken sellaisen yläpuolella.