Saako työnantaja tutkia työntekijän puhelulokia?
Puhelinliittymä on työnantajan nimissä ja hän myös on lakunmaksaja. Tietenkin työnantajalla on oikeus tehdä sitä ja tätä, mutta saako työnantaja tutkia työntekijän puhelulokia syystä, että hän haluaa todistaa, että kun puhelinta ei ole käytetty esim. tiettynä päivänä niin myöskään töitä ei olisi tehty vaikka työnteko ei ole pelkkää puhelimen käyttöä. Työntekoon käytetään tietokonetta josta sitten taas löytyy dataa siitä, että kyseisenä päivänä töitä on tehty. Ja mistä työnantaja nämä tiedot saa? joo googlailin asiaa, mutta en löytänyt selkeää vastausta. Kiitos jos joku osaa auttaa.
Kommentit (11)
Lakutiedot saa tutkia, mutta suklaatiedot on yksityisiä ja irttistiedot kans.
Heh, huomasin kyllä typon viestin lähettämisen jälkeen..pahoitteluni siitä =)
Kyllä meidän firmassa ainakin pomolle menee kaikkien työntekijöiden puheluerittelyt. Välillä joudumme maksamaan ns. omista puheiluista. Tsekkaavat myös, ettei puhelimella ole maksettu bussi-, juna- tai metrolippuja tai ostoksia. Ne joudumme myös maksamaan takaisin.
Kyllä työnantajalla on oikeus tietää, koska ja mihin numeroihin on soitettu. Tosin ilman työntekijän lupaa työnantaja näkee ainoastaan soitetun numeron alun, ei kaikkia tietoja. Vastaavasti on oikeus saada selville sähköpostin käytöstä se, mihin aikaan viestejä on lähtenyt, mutta ei sitä, kenelle ne menevät ja mikä on sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän firmassa ainakin pomolle menee kaikkien työntekijöiden puheluerittelyt. Välillä joudumme maksamaan ns. omista puheiluista. Tsekkaavat myös, ettei puhelimella ole maksettu bussi-, juna- tai metrolippuja tai ostoksia. Ne joudumme myös maksamaan takaisin.
No miksi ihmeessä käytätte työpuhelinta tuollaisiin asioihin? Uskomatonta.
Kyllä työnantajalla on oikeus pyytää työpuhelimen käytöstä laskuerittely. Työnantaja maksaa puhelimen käytön, joten totta kai on oikeus. Ei ole verrattavissa sähköpostin seurantaan, koska tietenkään puhelujen sisältöjä ei seurata (miten voisikaan tai ketä kiinnostaa), ainoastaan käyttötarkoitusta ja ajankohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän firmassa ainakin pomolle menee kaikkien työntekijöiden puheluerittelyt. Välillä joudumme maksamaan ns. omista puheiluista. Tsekkaavat myös, ettei puhelimella ole maksettu bussi-, juna- tai metrolippuja tai ostoksia. Ne joudumme myös maksamaan takaisin.
Minkä tason firmassa pomolla on aikaa käydä läpi alaisten puhelutietoja.
Se varmaan onkin selvää, että työnantaja saa työntekijöiden liittymistä erittelyt ja hän voi tarkistaa esim. laskutukseen liittyvät asiat, mutta kysymyksessä oli, että saako työnantaja tutkia puhelulokia esim. milloin ensimmäinen puhelu on tehty jonain tiettynä päivänä ja väittää, että töitä ei ole tehty jos yhtään puhelua ei löydy lokista vaikka ennen klo 12. Tuleekohan laskuerittelyssä mukana myös lokitiedot puhelimen käytöstä päivääärän ja kellon tarkkuudella vai pitääkö tiedot pyytää erikseen operaattorilta..?
ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän firmassa ainakin pomolle menee kaikkien työntekijöiden puheluerittelyt. Välillä joudumme maksamaan ns. omista puheiluista. Tsekkaavat myös, ettei puhelimella ole maksettu bussi-, juna- tai metrolippuja tai ostoksia. Ne joudumme myös maksamaan takaisin.
Onpas huonot liittymät. Yleensä paketit tulee halvemmiksi, jolloin ei ole merkitystä soittaako kerran siskolleen työpuhelimella vai ei. Varsinkin jos kuukaudessa tulee tehtyä paljon työpuheluita.
Ja tietenkin ta laittaa kaikenmaailman ostokiellot liittymiin, ei pizzan tilaaminen firman luurin piikkii kuulu työpuhelimen etuihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työnantajalla on oikeus pyytää työpuhelimen käytöstä laskuerittely. Työnantaja maksaa puhelimen käytön, joten totta kai on oikeus. Ei ole verrattavissa sähköpostin seurantaan, koska tietenkään puhelujen sisältöjä ei seurata (miten voisikaan tai ketä kiinnostaa), ainoastaan käyttötarkoitusta ja ajankohtaa.
Tietysti puhelujen sisältöäkin saa seurata ja jopa tallentaa, kunhan siitä on etukäteen työpaikalla sovittu ja asia on työntekijän tiedossa (hyvin moniin palvelunumeroihin soitettaessahan myös asiakasta tiedotetaan siitä, että puhelut tallennetaan "asiakaspalvelun laadun varmistamiseksi"). Ja sama koskee työsähköpostiviestintää. Saa, jos on sovittu. Ja voidaan sopia, koska työnantaja maksaa, ja on oikeus edellyttää, että tarjottuja työvälineitä käytetään työntekoon.
Ei ainakaan sähköposteja saa tutkia, joten tuskin puheluitakaan.