Opetusministeri: "kielten opetus alkamaan jo varhaiskasvatuksessa"
En voi linkittää koska luin lainauksen paperilehdestä, mutta siis opetus-, ja kulttuuriministerimme Sanni Grahn-Laaksonen toteaa seuraavaa: "Kielten oppimisessa motivaation lisääminen olennaista. Kielten oppiminen alkamaan jo 1. luokalta ja varhaiskasvatuksessa".
Minusta tuo on järjetöntä. Tuossa iässä ei ymmärrä vielä vaikeampia suomen kielen sanojakaan tai välttämättä osaa vielä lukea tai kirjoittaa, niin eikös sotketa pienten päitä entisestään kun opetellaan puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan useampaa eri kieltä yhtaikaa!
Kommentit (21)
Kielitaidosta ei edes saa mitään etua työelämässä, pois lukien englanti. Paitsi jos haluaa muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
En voi linkittää koska luin lainauksen paperilehdestä, mutta siis opetus-, ja kulttuuriministerimme Sanni Grahn-Laaksonen toteaa seuraavaa: "Kielten oppimisessa motivaation lisääminen olennaista. Kielten oppiminen alkamaan jo 1. luokalta ja varhaiskasvatuksessa".
Minusta tuo on järjetöntä. Tuossa iässä ei ymmärrä vielä vaikeampia suomen kielen sanojakaan tai välttämättä osaa vielä lukea tai kirjoittaa, niin eikös sotketa pienten päitä entisestään kun opetellaan puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan useampaa eri kieltä yhtaikaa!
Nimenomaan järkevää. Pitäisi aloittaa jo päiväkodissa. Kunhan painopiste on kielikylvyssä eikä missään virallisessa sanaston tankkauksessa. Lapsi oppii kielen vaivattomasti. Typerää on aloittaa kielen opiskelu yläasteella. Esimerkiksi 12 vuotias ei enää opi uusia äänteitä, eikä näin opi puhumaan kieltä ilman aksenttia, mikäli äänteet eivät ole jo opittujen joukossa.
Neli-viisivuotiaalla se äidinkieli on siinä jamassa, että voi alkaa opetella uusia kieliä. Meillä moelmmat on käyneet englanninkielisen kaksivuotisen eskarin ja lukeneet kieliä ekalta.
Meillä noin on ollut jo useamman vuoden.
Niin millähän resursseilla, kun sieltä varhaiskasvatuksesta on leikattu jo nyt aivan kohtuuttomasti? Muuten hyvä idea kunhan se ei ole jostain muusta pois. Varsinkin laulujen, lorujen ja leikkien kautta opittavan kielen intonaatio tarttuu lapsiin kuin kärpänen kärpäspaperiin.
Itse asiassa tutkimukset sanoo, että toisen & kolmannen kielen varhaisesta oppimisesta ei ole hyötyä pienelle lapselle. Lapsen tulisi saada oppia 1. kieli ensin aivan rauhassa, koska toiset kielet häiritsevät oppimista.
Joten en kannata kielten mukaan ottamista varhaiskasvatukseen -aivan elitistinen ja höpöhöpö idea.
Hieno idea, ainoa laatuaan tältä ministeriltä. Ihan hyvin se äidinkieli pysyy siinä yllä. Meillä lapsi aloitti päikyssä ranskankielisessä ryhmässä, ummikkona meni. Ranskankieliset laulut oli se juttu minkä ekana oppi. Todella hyvin oppi ääntämään oikein jo alusta pitäen, ranskalaisen r:n oppi kunnolla ennen suomalaista r:ää. Nyt koululaisena ranska on käyttökieli, ei tietysti suomen tasoinen mutta ymmärtää ja uskaltaa ennen kaikkea kommunikoida. Korjailee mun virheitä 😆 koulussa siis ranskaluokalla.
Meidän alueella kielenä on ranska... Muualla on espanja ja englanti.
Höpö höpö, ei kielen oppimisessa mene kenenkään muun, kuin teidän mammojen päät sekaisin. Minun lapseni ovat oppineet kolme kieltä varhaislapsuudesta asti, ja osaavat kaikkia kieliä sujuvasti. Monikielisyys on pikemminkin sääntö kuin poikkeus maailman mittakaavassa. Mutta toki Junttila-Suomessa pelätään jopa vieraita kieliä!
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tutkimukset sanoo, että toisen & kolmannen kielen varhaisesta oppimisesta ei ole hyötyä pienelle lapselle. Lapsen tulisi saada oppia 1. kieli ensin aivan rauhassa, koska toiset kielet häiritsevät oppimista.
Mistäköhän olet tätä roskaa kuullut?
Siis ihan kielitutkijoiden kanta on se, että kielikylvyn voi aloittaa 4 - 5 -vuotiaana. Siihen mennessä se äidinkieli on muokkautunut tarpeeksi vankaksi. Ja tää siis tarkoittaa sitä, että koko päivähoito/eskari on ruotsiksi/vieraalla kielellä. Tietenkään tämä ei päde niihin lapsiin, joilla on kielellisiä ongelmia muutenkn.
Kielisuihkut yms on eri asia, koska niissä siitä päivästä max 25 prossaa on sitä vierasta kieltä. Käsittääkseni nyt on kyse tästä.
Jos taas koti on monikielinen, ohje on se, että äiti puhuu äidinkieltään ja isä äidnkieltään ja näistä jompikumpi on yhteinen kieli. Tämä onnistuu ihan vauvasta jo.
T. Kielikylpyopettaja
> Esimerkiksi 12 vuotias ei enää opi uusia äänteitä, eikä näin opi puhumaan kieltä ilman aksenttia, mikäli äänteet eivät ole jo opittujen joukossa.
Roskaa. Ei kannata kommentoida, jollei tiedä asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi linkittää koska luin lainauksen paperilehdestä, mutta siis opetus-, ja kulttuuriministerimme Sanni Grahn-Laaksonen toteaa seuraavaa: "Kielten oppimisessa motivaation lisääminen olennaista. Kielten oppiminen alkamaan jo 1. luokalta ja varhaiskasvatuksessa".
Minusta tuo on järjetöntä. Tuossa iässä ei ymmärrä vielä vaikeampia suomen kielen sanojakaan tai välttämättä osaa vielä lukea tai kirjoittaa, niin eikös sotketa pienten päitä entisestään kun opetellaan puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan useampaa eri kieltä yhtaikaa!
Nimenomaan järkevää. Pitäisi aloittaa jo päiväkodissa. Kunhan painopiste on kielikylvyssä eikä missään virallisessa sanaston tankkauksessa. Lapsi oppii kielen vaivattomasti. Typerää on aloittaa kielen opiskelu yläasteella. Esimerkiksi 12 vuotias ei enää opi uusia äänteitä, eikä näin opi puhumaan kieltä ilman aksenttia, mikäli äänteet eivät ole jo opittujen joukossa.
Voe jeesus, että aksenttia ei saisi olla? :D Ja mitäs kieltä siellä päiväkodissa sitten kielikylvyteltäisiin? Suomenruotsia 100%:n varmuudella. Kuis sattukaan tämä uutinen (ja täydellinen aivopieru) sopivasti samaan saumaan rkp:n kitinöiden kanssa pakollisen ruotsin sisällyttämisestä yokokeisiin.
Vaadin kaikille pakollista mandariinin kiinaa tai toisena vaihtoehtona kantonin kiinaa! Ääkköset helvettiin ja kauniit kirjoitusmerkit käyttöön! Koska minä osaan pitää muidenkin osata. Perustan tätä agendaa varten puolueen. Sitten lapset lukevat koulussa vain kiinaa, koska minä määrään niin. Vaihtoehtoja ei ole, eikä tule. Suomi nousuun!
despootti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi linkittää koska luin lainauksen paperilehdestä, mutta siis opetus-, ja kulttuuriministerimme Sanni Grahn-Laaksonen toteaa seuraavaa: "Kielten oppimisessa motivaation lisääminen olennaista. Kielten oppiminen alkamaan jo 1. luokalta ja varhaiskasvatuksessa".
Minusta tuo on järjetöntä. Tuossa iässä ei ymmärrä vielä vaikeampia suomen kielen sanojakaan tai välttämättä osaa vielä lukea tai kirjoittaa, niin eikös sotketa pienten päitä entisestään kun opetellaan puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan useampaa eri kieltä yhtaikaa!
Nimenomaan järkevää. Pitäisi aloittaa jo päiväkodissa. Kunhan painopiste on kielikylvyssä eikä missään virallisessa sanaston tankkauksessa. Lapsi oppii kielen vaivattomasti. Typerää on aloittaa kielen opiskelu yläasteella. Esimerkiksi 12 vuotias ei enää opi uusia äänteitä, eikä näin opi puhumaan kieltä ilman aksenttia, mikäli äänteet eivät ole jo opittujen joukossa.
Voe jeesus, että aksenttia ei saisi olla? :D Ja mitäs kieltä siellä päiväkodissa sitten kielikylvyteltäisiin? Suomenruotsia 100%:n varmuudella. Kuis sattukaan tämä uutinen (ja täydellinen aivopieru) sopivasti samaan saumaan rkp:n kitinöiden kanssa pakollisen ruotsin sisällyttämisestä yokokeisiin.
Vaadin kaikille pakollista mandariinin kiinaa tai toisena vaihtoehtona kantonin kiinaa! Ääkköset helvettiin ja kauniit kirjoitusmerkit käyttöön! Koska minä osaan pitää muidenkin osata. Perustan tätä agendaa varten puolueen. Sitten lapset lukevat koulussa vain kiinaa, koska minä määrään niin. Vaihtoehtoja ei ole, eikä tule. Suomi nousuun!
Helsingissä tää alkaa jo. Ja kielet on espanja, ranska, englanti ja jokin neljäs. EI ole ruotsi, vaan venäjä tms.
> Jos taas koti on monikielinen, ohje on se, että äiti puhuu äidinkieltään ja isä äidnkieltään ja näistä jompikumpi on yhteinen kieli.
Ei tarvitse olla näin dogmaattinen. Ja yhteinen kieli voi myös olla joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on kyllä ihan hyvä idea.
Todella hyvä idea mutta entä toteutus? Kuka kieliopetuksen antaa? Ryhmän lto joka on jo nyt kaikissa työtehtävissään 24 lapsen kanssa ylityöllistetty? Vai ryhmän lastenhoitajat joiden työnkuva on hoitaminen?
Ihan pikkasen hieno idea mutta älkää helvetti työntäkö päiväkoteihin enää yhtään lisävastuuta ellei myös vastapainoksi tule henkilökuntaa lisää!
t. vähän väsynyt lastenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
> Jos taas koti on monikielinen, ohje on se, että äiti puhuu äidinkieltään ja isä äidnkieltään ja näistä jompikumpi on yhteinen kieli.
Ei tarvitse olla näin dogmaattinen. Ja yhteinen kieli voi myös olla joku muu.
Ei. Kyllä sen yhteisen kielen suoistellaan olevan jompikumpi noista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on kyllä ihan hyvä idea.
Todella hyvä idea mutta entä toteutus? Kuka kieliopetuksen antaa? Ryhmän lto joka on jo nyt kaikissa työtehtävissään 24 lapsen kanssa ylityöllistetty? Vai ryhmän lastenhoitajat joiden työnkuva on hoitaminen?
Ihan pikkasen hieno idea mutta älkää helvetti työntäkö päiväkoteihin enää yhtään lisävastuuta ellei myös vastapainoksi tule henkilökuntaa lisää!
t. vähän väsynyt lastenhoitaja
No kai sinä tajuat ettei tässä lähihoitajia ollakaan kieltenopeiksi laittamassa.
Minusta tuo on kyllä ihan hyvä idea.