koulukirjat pienryhmissä
Onko sinun lapsi yläkoulussa pienryhmässä oppimisvaikeuksien takia? Mitä matikankirjoja käytössä? Onko alaluokkien kirjoja? Minun 14-v. poikani tekee 4. luokan matikankirjaa... onko tavallinenkin käytäntö, jos taidot noin heikot?
Muidenkin aineiden kirjat kyllä kiinnostaa, esim. englanti. Entä kuinka helposti saatu vapautus ruotsista?
Kommentit (18)
Okei no tämä on ehkä vähän tylsä aihe, mutta kun haluaisin tietää. Vastaaminen ei niin kauaa vie.
Voidaanhan me muutenkin jutella pienryhmien meiningistä yläkoulussa jos haluatte.
AP
Cmoon, kyllä teidänkin lapsia on pienryhmissä. Vai ettekö ole kurkanneet, että mitä kirjoja käyttää? Kirjat ei koskaan kotona? ei läksyjä?
Itse opetan pienryhmää yläkoulussa äidinkielen tunnilla ja käytän ihan normaalia oppikirjaa ja e-harjoituskirjaa, joka ei poikkea paljonkaan normikirjasta. Yritän havainnollistaa ja keventää opetusta ja pidän kirjat mukana-kokeita. Muista aineista ei tietoa mutta en usko kenenkään käyttävän nelosluokan kirjaa. Onko lapsesi siis erityisluokalla?
Meillä on olemassa ns. normaalikirja (jonka taso on lähinnä hepreaa lapsen taitoihin nähden). Käytännösssä opiskelee monisteista, joita opettaja antaa. Osa monisteista on alempien luokkien kirjoista tulostettuja, osa jostain muualta (ehkä E-kirjasta?). Jonkin verran on myös itse tuotettua materiaalia (en tiedä onko oman open tekemää vai kierrättävätkö eri opettajien kesken). Käyttävät myös silloin tällöin ipadeja ja tietokoneella olevia matikkapelejä (olettaisin, että netistä ilmaiseksi löytyviä). Aika paljon opiskelevat myös "käytännön harjoituksin" eli leikkivät kauppaa ja harjoittelevat näin esim. rahan käyttöä tai mittailevat asioita ja opettelevat näin hahmottamaan esim. mitä litra tarkoittaa.
Lapsi opiskelee pienryhmässä ja matikassa on henkilökohtainen ops.
Voi kunpa minä olisin saanut alakoulussa ja yläkoulussa tehostettua matematiikan opetusta. Ehkä nyt osaisin jotain, eikä tarvitsisi joka päivä pelätä paljastuvansa että ei osaa yhteen- ja vähennyslaskua. Eikä mitään.
Kiittäkää kaikkia erityisopettajia, koulujen parantuneita käytänteitä, henkilökohtaisia avustajia, jne.
Vierailija kirjoitti:
Itse opetan pienryhmää yläkoulussa äidinkielen tunnilla ja käytän ihan normaalia oppikirjaa ja e-harjoituskirjaa, joka ei poikkea paljonkaan normikirjasta. Yritän havainnollistaa ja keventää opetusta ja pidän kirjat mukana-kokeita. Muista aineista ei tietoa mutta en usko kenenkään käyttävän nelosluokan kirjaa. Onko lapsesi siis erityisluokalla?
On.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on olemassa ns. normaalikirja (jonka taso on lähinnä hepreaa lapsen taitoihin nähden). Käytännösssä opiskelee monisteista, joita opettaja antaa. Osa monisteista on alempien luokkien kirjoista tulostettuja, osa jostain muualta (ehkä E-kirjasta?). Jonkin verran on myös itse tuotettua materiaalia (en tiedä onko oman open tekemää vai kierrättävätkö eri opettajien kesken). Käyttävät myös silloin tällöin ipadeja ja tietokoneella olevia matikkapelejä (olettaisin, että netistä ilmaiseksi löytyviä). Aika paljon opiskelevat myös "käytännön harjoituksin" eli leikkivät kauppaa ja harjoittelevat näin esim. rahan käyttöä tai mittailevat asioita ja opettelevat näin hahmottamaan esim. mitä litra tarkoittaa.
Lapsi opiskelee pienryhmässä ja matikassa on henkilökohtainen ops.
Ehkä sitten kannattaisi tehdä niitä ala-asteen matikan kirjoja. Opettajalla iso vaiva kun joutuu tekemään itse materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Voi kunpa minä olisin saanut alakoulussa ja yläkoulussa tehostettua matematiikan opetusta. Ehkä nyt osaisin jotain, eikä tarvitsisi joka päivä pelätä paljastuvansa että ei osaa yhteen- ja vähennyslaskua. Eikä mitään.
Kiittäkää kaikkia erityisopettajia, koulujen parantuneita käytänteitä, henkilökohtaisia avustajia, jne.
Niinpä! Miten oot elämässä pärjännyt noin huonolla matikalla? Esim. opiskelut, työelämä ja parisuhteet? Olisin todella kiinnostunut kuulemaan. Toivottavasti ookoosti kuitenkin.
Olen erityisopettaja enkä käyttäisi 14-vuotiaalla nelosluokan kirjaa eriyttämismielessä. Jos lapsellasi on yksilöllistetty matematiikka ja siihen kirjattu mitä taitoja tavoitellaan niin asia ok. Jos ei ole matematiikkaa yksilöllistetty niin en ymmärrä. Kysy siltä opelta miksi näin.
Vierailija kirjoitti:
Olen erityisopettaja enkä käyttäisi 14-vuotiaalla nelosluokan kirjaa eriyttämismielessä. Jos lapsellasi on yksilöllistetty matematiikka ja siihen kirjattu mitä taitoja tavoitellaan niin asia ok. Jos ei ole matematiikkaa yksilöllistetty niin en ymmärrä. Kysy siltä opelta miksi näin.
On yksilöllistetty.
Jos on yksilöllistetty, asia ok. Mulla itsellä on seiskaluokkalainen, joka tekee tokaluokan matikkaa. Tosin itse en lyö sitä tokaluokan matikan kirjaa eteen, koska se ei ole mielestäni itsetunnolle hyväksi, vaan kopioin eri paikoista tai teen itse kansioon materiaalia. Mutta jos teidän mielestänne lapsen taitotaso on parempi niin ilman muuta ottakaa puheeksi opettajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yksilöllistetty, asia ok. Mulla itsellä on seiskaluokkalainen, joka tekee tokaluokan matikkaa. Tosin itse en lyö sitä tokaluokan matikan kirjaa eteen, koska se ei ole mielestäni itsetunnolle hyväksi, vaan kopioin eri paikoista tai teen itse kansioon materiaalia. Mutta jos teidän mielestänne lapsen taitotaso on parempi niin ilman muuta ottakaa puheeksi opettajan kanssa.
Luotan että ope osaa arvioida taitotason. Mietin vaan että kuinka tavallista tuo on...
AP
Jos on mukautettu opintosuunnitelma niin sehän on sitten ihan lapsikohtaista, että missä aikataulussa etenee. Hyvin tavallista pienryhmissä. Mun erityislapsi osas matikkaa tosi hyvin, oli koko ajan edellä muita ja teki yläkoulussa lukiokirjoista tehtäviä (kotona siis). Osa pienryhmäläisistä eteni samaa tahtia kuin yleisopetus ja osa pienryhmäläisistä oli vielä alakoulun kirjoissa menossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yksilöllistetty, asia ok. Mulla itsellä on seiskaluokkalainen, joka tekee tokaluokan matikkaa. Tosin itse en lyö sitä tokaluokan matikan kirjaa eteen, koska se ei ole mielestäni itsetunnolle hyväksi, vaan kopioin eri paikoista tai teen itse kansioon materiaalia. Mutta jos teidän mielestänne lapsen taitotaso on parempi niin ilman muuta ottakaa puheeksi opettajan kanssa.[/quote
Onko tuo seiskaluokkalainen kehitysvammainen?
No siis, ei.
Mut oon ite ollu 1-9 asti pienluokas,koska mul on kielellinen erityisvaikeus.
Meen hitaammin mitä muut. 😂 ja matikka oli helpotettu kokoajan.
Matikka on khyl tosi heikko edelleen, onneks laskea osaa jotenkuten.
Kielet menee suht hyvi, vaik lausumine "ok"
sillai.
Oon ammattikoulus ja mun ja siskon kemia/matikka on eri luokas mitä mun luokkalaisilla joo ja matikka helpotettu siis niinku kerroinki.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun lapsi yläkoulussa pienryhmässä oppimisvaikeuksien takia? Mitä matikankirjoja käytössä? Onko alaluokkien kirjoja? Minun 14-v. poikani tekee 4. luokan matikankirjaa... onko tavallinenkin käytäntö, jos taidot noin heikot?
Muidenkin aineiden kirjat kyllä kiinnostaa, esim. englanti. Entä kuinka helposti saatu vapautus ruotsista?
Kielestähän voi saada vapautuksen, jos sen osaa täydellisesti ja voi siis käydä pelkissä kokeissa. Silloin ei tarvitse käydä tunneilla. Tämä varmasti tietysti koulukohtaista. Kielitaidon pitää kuitenkin silloin olla täydellinen.
Ihmiset...!
Kertokaa nyt.