Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enkun tukiopetus

Vierailija
03.02.2017 |

Poikani saa jatkuvasti Enkun sanareista 0-2 kymmenestä. Olen pyytänyt tukaria ennen sanareita. Opettaja sanoo että hän ei opeta, opetelkaa kotona. voiko näin olla?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymys on siitä, että poika ei vain viitsi opetella sanoja kotona, niin koulu ei järjestä tukiopetusta. Jos taas ongelma on siinä, että poika kyllä opiskelee kovasti niitä sanoja, mutta ei silti opi niitä, niin sitten tarvitaan koulun puolesta tuki- tai erityisopetusta. Läksyjen tekemisen (myös sanakokeisiin harjoittelun) valvominen on vanhempien tehtävä.

Miksi ette opettele sanoja kotona yhdessä?

Vierailija
2/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opetteletteko te niitä sanoja kotona? Ei opettaja voi niitä pojallesi mitenkään taianomaisesti sinne päähän siirtää, kyllä pojan pitää niitä itse harjoitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö tenttaa pojalta sanoja ennen sanakokeita? Oon sitä mieltä, että sanasto on vaan päntittävä itsenäisesti eli toistoja toistojen perään kirjouttaen, jos ei muuten jää helposti päähän. Te sitten kuulustelette.

Vierailija
4/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luinko ja ymmärsinkö oikein? Tukiopetusta sanakokeisiin? Ei hyvänen aika. Jos kolli ei osaa itse lukea sanoja, niin omapa on häpeänsä. Jos olisi lukenut läksynsä kunnolla aikanaan, ei sanojakaan tarvitsisi kuin kertailla, mutta jos vain roikkuu luurissa ja netissä, niin eipä se sanakokeissa auta.

Yksi keino lukea sanoja on ottaa puhdas paperi ja peittää sillä aluksi vaikka suomalaisten sanojen palsta ja testata, montako sanaa tunnistaa ja merkitä tulos muistiin. Sitten paperi vieraskielisten sanojen päälle ja testata, montako sanaa osaa. Ja koska tulos on heikko, niin siitä vaan lukemaan ihan vanhaan hyvään tapaan hauki on kala -menetelmällä. Kun kuvittelee osaavansa sanat, niin sitten tyrkkää kirjan jollekin, joka kuulustelee sanat, ensin vaikka kirjan sanaston järjestyksessä ja sitten vielä vapaassa järjestyksessä. Jos ei vieläkään suju, niin ei muuta kuin kirja kouraan ja tankkaamaan. Hölmöinkin oppilas pystyy vetämään sanakokeista täydet pisteet, jos viitsii nähdä sen verran vaivaa, että opettelee sanat kunnolla. Ei siihen tukiopetusta tarvita. Terv.kieltenope evp

Vierailija
5/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis opettaja "opettaisi" pojallesi sanat. Miten? Kyllä se vain on niin, että ne sanat taytyy ihan itse opetella. Vähän sama asia kuin kertotaulu.

Vierailija
6/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysymys on siitä, että poika ei vain viitsi opetella sanoja kotona, niin koulu ei järjestä tukiopetusta. Jos taas ongelma on siinä, että poika kyllä opiskelee kovasti niitä sanoja, mutta ei silti opi niitä, niin sitten tarvitaan koulun puolesta tuki- tai erityisopetusta. Läksyjen tekemisen (myös sanakokeisiin harjoittelun) valvominen on vanhempien tehtävä.

Miksi ette opettele sanoja kotona yhdessä?

Aika erikoiselta tuntuisi kyllä tuo sanojen opetteleminen tukiopetuksessa. Eihän se opettaja voi sen enempää tehdä kuin vanhempi, siis kuulustella. Kielioppiasiat sitten erikseen.

Tietenkään ihan kaikki eivät opi, suurin osa kuitenkin oppii opettelemalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kysymys on siitä, että poika ei vain viitsi opetella sanoja kotona, niin koulu ei järjestä tukiopetusta. Jos taas ongelma on siinä, että poika kyllä opiskelee kovasti niitä sanoja, mutta ei silti opi niitä, niin sitten tarvitaan koulun puolesta tuki- tai erityisopetusta. Läksyjen tekemisen (myös sanakokeisiin harjoittelun) valvominen on vanhempien tehtävä.

Miksi ette opettele sanoja kotona yhdessä?

Aika erikoiselta tuntuisi kyllä tuo sanojen opetteleminen tukiopetuksessa. Eihän se opettaja voi sen enempää tehdä kuin vanhempi, siis kuulustella.

Jos taustalla on oikea oppimisvaikeus, niin silloin erityisopettajalla voi olla keinoja, joita vanhemmat eivät tunne. Erityisopettaja voi neuvoa näitä myös tukiopetusta antavalle tavalliselle opettajalle. Mutta jos kysymys on vain laiskuudesta ja opettelun puutteesta, niin ei siinä silloin tukiopetus auta mitään.

Vierailija
8/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa opettaa kun en itsekkään osaa hyvin. Koulun ei siis tarvitse opettaa. Outoa. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTubea kannattaa myös hyödyntää,

Täynnä ilmaisia opettajia.

Parhaiten sanat muistuu, kun näkee sen sanan kirjoitettuna, kuulee samalla miten se äännetään ja näkee siitä vielä sen kuvan. Eli taas kerran, menkää Youtubeen.

Vaikkapa English for kids hakusanaksi niin johan alkaa lyyti kirjoittamaan.

Vierailija
10/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole mitään oppimisvaikeutta ollut. Vain nämä sanat on vaikeita. Eihän niitä kirjoitetakkaan kuin lausutaan.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa opettaa kun en itsekkään osaa hyvin. Koulun ei siis tarvitse opettaa. Outoa. ap

No siinä opit itseki samalla. Itse olen oppinu vasta nyt ääntää oikein tiettyjä perussanoja, kun kuunnellaan yhdessä kolmosluokkalaisen lapseni kanssa kirjaan kuuluvaa cd:tä ja toistellaan niitä sanoja - yhdessä. Minä, joka sentään kirjoitin M:n ylppäreissä.

Vierailija
12/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole mitään oppimisvaikeutta ollut. Vain nämä sanat on vaikeita. Eihän niitä kirjoitetakkaan kuin lausutaan.ap

Englannin miinuspuoli onkin juuri tuo. Mitään logiikkaa ei ole, miten sanat kirjoitetaan (toisin kuin vaikkapa italiassa ja suomessa).

Sanat täytyy kirjoittaa myös. Moneen kertaan.

Ja sun pitää kuulustella. Ei pelkästään puhumalla. Mä kuulustelen niin, että lapsi ottaa kynän käteen ja kirjoittaa ne sanat joita kysyn. Sitten katsotaan mitkä meni väärin ja lapsi itse korjaa punakynällä tekemänsä virheet - jää mieleen. Sitten uusi kuulustelu, jossa käydään vain väärin menneet sanat. Lista pienenee koko ajan, kunnes yhtäkkiä loputkin menee oikein.

Sanojen opettelu vaatii kovaa työtä. Niin se vain on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole mitään oppimisvaikeutta ollut. Vain nämä sanat on vaikeita. Eihän niitä kirjoitetakkaan kuin lausutaan.ap

Provoilijahan se siellä.

Vierailija
14/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole mitään oppimisvaikeutta ollut. Vain nämä sanat on vaikeita. Eihän niitä kirjoitetakkaan kuin lausutaan.ap

Englannin miinuspuoli onkin juuri tuo. Mitään logiikkaa ei ole, miten sanat kirjoitetaan (toisin kuin vaikkapa italiassa ja suomessa).

Sanat täytyy kirjoittaa myös. Moneen kertaan.

Ja sun pitää kuulustella. Ei pelkästään puhumalla. Mä kuulustelen niin, että lapsi ottaa kynän käteen ja kirjoittaa ne sanat joita kysyn. Sitten katsotaan mitkä meni väärin ja lapsi itse korjaa punakynällä tekemänsä virheet - jää mieleen. Sitten uusi kuulustelu, jossa käydään vain väärin menneet sanat. Lista pienenee koko ajan, kunnes yhtäkkiä loputkin menee oikein.

Sanojen opettelu vaatii kovaa työtä. Niin se vain on

Lisäys: tarkkaan käydään läpi myös ääntäminen jokaisen sanan kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa opettaa kun en itsekkään osaa hyvin. Koulun ei siis tarvitse opettaa. Outoa. ap

Nythän sinulla on hyvä mahdollisuus oppia itsekin englantia paremmin, kun kertaat sitä yhdessä lapsesi kanssa. Muutenkaan tuo ei ole mikään perustelu, että et pysty opettamaan, koska et osaa itse. Kaikesta päätellen osaat kuitenkin lukea, kun ainakin osaat kirjoittaa tänne viestin. Ei sinun tarvitse osata mitään muuta kuin lukea se suomenkielinen sana oppikirjan sanastosta (sen kappaleen kohdalta, joka on sanakokeen alueena) ja pyytää lastasi kirjoittamaan vastaava englanninkielinen sana paperille. Sitten vain katsot, onko lapsen kirjoittama sana sama kuin sanastossa oleva sana. Tunnistat ilmeisesti kuitenkin kirjaimet, joten pystyt tekemään tämän? Nelonen antoi myös hyviä vinkkejä siitä, miten sanakokeeseen kannatta valmistautua.

Vierailija
16/16 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

noh, ope neuvoo:

1. Lapsen pitää lukea kappale ja suomentaa se.

2. Lapsen pitää lukea sanalistasta sana kerrallaan ääneen, yrittää muistaa suomenkielinen vastine ja tarkistaa se siitä.

3. Sanat pitää kirjoittaa ajatuksella paperille tai vihkoon.

4. Joka sanasta kannattaa muodostaa omakeksimä lause. Mieluiten kirjoittaa tämä mutta miettiminen ja ääneen lausuminenkin auttaa.

5. Sanalistasta pitää suomenkielisistä sanoista muistella mikä se englanninkielinen sana oli. Miten se lausutaan ja miten kirjoitetaan.

6. Näitä pitää toistaa. Ja toistaa ja toistaa. Useimmat eivät opi sanaa kerran kuulemalla. Ja toisto on hyödyllisintä kun sitä tekee joka päivä lyhyen aikaa. Vaadi lasta opettelemaan sanoja normaalien läksyjen sijaan 5-30 min päivässä (luokka-asteesta ja kielen tasosta riippuen).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan