Mikä voisi lasta vaivata koulussa
kun opettajalta tulee viestiä että lapsi ei osaa, tajua ym. asioita, hänelle joutuu toistamaan asiat moneen kertaan jotta hän ymmärtää mistä on kysymys. Mutta kotona kun lapsi tekee läksyjä, niin niissä ei ole mitään ongelmaa, matematiikkaa osaa hienosti, äikkää samoin. Mutta opettajan mielestä lapsella on suuriakin ongelmia näissä taidoissa. Miten edetä tilanteessa?
Kommentit (10)
Selittääkö opettaja hankalasti, puhuuko epäselvästi? Onko lapsesi kuulo testattu tai olisiko hänellä flunssasta korvat tukossa? Onko ihan uusi ongelma ja opettajakin uusi?
pelokasta kirjoitti:
Onko jännittäjä ?
On myös jännittäjätyyppiä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Selittääkö opettaja hankalasti, puhuuko epäselvästi? Onko lapsesi kuulo testattu tai olisiko hänellä flunssasta korvat tukossa? Onko ihan uusi ongelma ja opettajakin uusi?
Opettaja on vaihtunut eikä aikaisemmin ole kukaan opettaja valittanut lapsesta.
Ihan ensiksi kannattaa pyytää terveydenhoitajaa testaamaan kuulo. Koulun hälyssä on vaikeampi kuulla kuin kodin rauhassa. Kuulovaikeuksiiin voi olla syynä ihan se, että korvakäytävät ovat täynnä vaikkua.
Toki kysymys voi olla myös siitä, että lapsi menee jännittäessä lukkoon. Negatiiviset kokemukset opettajasta voivat lisätä jännitystä.
Jos ongelma olisi vain opettajan huonossa tai epäselvässä selityksessä, niin sitten luulisi lähes koko luokan kärsivän samasta ongelmasta.
Edellä mainittujen syiden lisäksi vielä: lapsi ei osaa / kykene keskittymään isossa ryhmässä, vaan seurailee vain, mitä muut tekevät. Et tainnut sanoa, monennellako luokalla on, mutta toisen ja kolmannen luokan välillä on aikamoinen kynnys, kasvanut vaatimustaso ja siitä se kasvaa vuosi vuodelta. Jokaista ei enää holhota erikseen, vaan kasvatetaan vastuuseen ja itsenäisyyteen. Joillekin lapsille tämä on vaikeaa, jos he ovat tottuneet kotona jakamattomaan huomioon ja jatkuvaan tukeen kotitehtävien teossa.
Onko opettaja sellainen, että lapsi "jäätyy"/menee lukkoon hänen seurassaan/seuratessa lapsen tehtäviä ja kysellessä asioita?
Jos muut aineet menee hyvin ja matikkakin ennen toisen open kans, niin en oikein usko noihin kuulo ym. ongelmiin. Joku siinä opettajan ja lapsen suhteessa nyt mättää? Ootko muiden vanhempien kans puhunut, miten muilla menee? Tai onko matikan ryhmä erilainen kuin muilla tunneilla? Onko siellä esim. joku häirikkö?
Mut laitettiin rauhallisena tyttönä yläasteella luokan häirikköpojan viereen "pariksi" ja kieltämättä vaikutti negatiivisesti mun opiskeluun, kun tämä elämöi ihan kyljessä kiinni...
Oletko lapselta kysynyt? Miten hän näkee asian? Jos et, niin kysy vaikka minkälainen matikan ope on hänen mielestään, onko kiva vai tiukka, osaako selittää hyvin asiat, kokeeko minkälaiseksi olonsa tunnilla, onko ryhmässä hyvä olla ym. Mutta älä pamauta, että ope on sanonut, ettei osaa eikä tajua... Ettei tilanne pahene. Veikkaan myös tota jännittämistä. Jos ope sanoi noilla sanoin sinulle, niin miten on mahtanut lapselle sanoa...?
Mullakin oli vaikka mitä vikaa opettajan mielestä alaluokilla, testattiin vaikka mitä ja käytiin perheneuvolassa, mitääv vikaa ei musta eikä perheestäkään löytynyt eikä muiden opettajien kanssa ollut mitään ongelmia. Vikka oli mun ja opettajan välisessä suhteessa ja opettajan omassa perhetilanteessa (projisoi oman lapsensa ongelmia muhun). Oli pahin koulukiusaaja kaikista ja suorastaan kannusti muita kiusaamaan.
Onko jännittäjä ?