Teini pohtii lukiovalintaansa.
Tuossa 15min matkan päässä olisi lukio johon ka-raja 7,3 ja toisaalta taas miettii lukiota 45min matkan päässä johon ka-raja on pyörinyt 9,3 - 9,5 välillä. Sitten löytyisi lukio ka-rajalla 8,3 johon bussi köröttelee 30-40min.
Ilmeisen vaikea valinta.
Kommentit (11)
No hyvä ettet enää pidä sitä seiskan lukiota ei-toivottuna.
Kannattaa pohtia vielä muitakin asioita.. Missä on paras kurssitarjotin? Oletko kuullut opettajista joitakin mielipiteitä? Missä on paras it-varustelu? Missä on samanhenkistä porukkaa jonka kanssa viihtyy seuraavat kolme vuotta?
Eikö tämä sama keskustelu ole täällä jo käyty aikaisemmin? Jos teini menee Ressuun, hänellä kuluu tunti päivässä ylimääräistä koulumatkoihin. Mutta sen tunnin hän voi käyttää läksyjen tekemiseen / lukemiseen. Siinä lähilukiossa hänellä kuluu vähintään tunti päivässä sen kuuntelemiseen, kun opettaja selittää hitaasti ties kuinka monenteen kertaan jonkin asian, jonka hän jo osaa. Kuunteleeko hän koulussa mieluummin sitä vai hänelle aidosti uusien asioiden opetusta?
Paljonko sinun k-arvosi on? Tuossa kovan keskiarvon lukiossa olet kovassa seurassa. Toisaalta siellä ei varmasti ole häirikköjä vaan kaikki keskittyvät opiskeluun. Jos sen rajan ylität niin valitse vain se lukio.
Yo -kokeet ovat sitten kaikille samat. Matkan ajan voit rentoutua tullen mennen, mikäli linja on sellainen että voit istua. Toinen mahdollinen on tuo 8,3 ka:n lukio. Älä ota sitä huonointa, ellei siellä ole sellaista ainetta jota välttämättä haluat opiskella. Lukioilla on oma maineensa sitten lisäksi. Ovatko nämä Espoon lukioita?
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa mahdollisimman laadukkaan opetuksen lukioon, oisko jotain sellaista tilastoa joka kertois miten paljon opiskelijat ovat nostaneet numeroitaan lukiossa? Mietin vaan että sisäänpääsyn keskiarvo kertoo opiskelijoiden keskimääräisestä tasosta, ei opetuksen tasosta.
Vaikka opettajat olisivat kuinka laadukkaita, niin ei siitä ole paljon iloa, jos he opettavat suuren osan ajasta sellaisia asioita, jotka teini jo osaa. Tai jos tunneilla edetään teinille aivan liian hitaasti, koska muut oppilaat eivät opi yhtä nopeasti.
Lukioiden opetustaso tuskin vaihtelee niin paljon, että tarvitsisi matkan päähän lähteä. Sitä paitsi äkkiä voi ysin tyttö masentua muiden parhaiden seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Lukioiden opetustaso tuskin vaihtelee niin paljon, että tarvitsisi matkan päähän lähteä. Sitä paitsi äkkiä voi ysin tyttö masentua muiden parhaiden seurassa.
Minun kympin tyttöni melkein masentui seiskan ja kasin oppilaiden seurassa. Oli tosi raskasta olla aina se erilainen ja joukosta poikkeava. Huippulukio oli hänelle paratiisi, jossa hän sai ensimmäistä kertaa kouluaikanaan tuntea olevansa ihan tavallinen nuori muiden joukossa.
Kyllä se opetustaso vaihtelee ihan valtavasti sen mukaan, mikä on oppilaiden taso. Itse pidin opetusharjoittelussa tunteja tavallisille luokille ja kieliluokalle, jonna pyrittiin ja jossa siäsään päässeiden keskiarvo oli yli ysin.
Takkusin niiden tavalöisten luokkien kanssa kaksi oppituntia sellaista asiaa, jonka se kieliluokka imaisi kymmenessä minuutissa.
Meillä pyöritellään myös jo lukiovalintaa. Missään tapauksessa se seiskan lähilukio ei käy.
Yritämme varmaan huippulukioon sen mukaan mihin kavereitakin menee. Tai sitten siskokset menee samaan kouluun, toinen yläkouluun ja toinen lukion puolelle.
Olin lukiossakun kympin tyttö ja edelleen aina outo lintu, sinne oli vähän yli seiskan raja. Sielläkin olin outo hikipinko vain koska ne asiat kiinnosti minua aidosti enemmän kuin biletys. Olisi ollut ihanaa jos ei olisi tarvinnut odottaa jatko-opintoihin asti että on oma itsensä ja on samanhenkisiä kavereita.
Jos haluaa mahdollisimman laadukkaan opetuksen lukioon, oisko jotain sellaista tilastoa joka kertois miten paljon opiskelijat ovat nostaneet numeroitaan lukiossa? Mietin vaan että sisäänpääsyn keskiarvo kertoo opiskelijoiden keskimääräisestä tasosta, ei opetuksen tasosta.