Nuorten heikentynyt matematiikka
Heippa vauvalaiset :)
Olen huolestunut matematiikan opiskelija Helsingin Yliopistolta. Koko opiskeluaikani olen tehnyt töitä matematiikan opettajana niin julkisella - kuin myös yksityiselläkin puolella. Töitä tehdessäni silmäni ovat avautuneet nuorten heikkoon matemaattiseen osaamiseen. Tämä on suhteellisen tuore ilmiö, sen näkee jo katsomalla vanhoja ylioppilaskirjoituksia jotka olivat huomattavasti haasteellisempia verrattuna nykyisiin.
Sen sijaan, että olisin jäänyt pyörittelemään peukaloitani, ryhdyin tuumasta toimeen ja rupesin rakentamaan matikkavelho.fi -nimistä youtube-kanavaa. Tältä kanavalta lukiolaiset löytää itselleen lukion matematiikkaa opetettuna hieman erilaisella tavalla, oppilaiden omalla kielellä, videoblogin muodossa. Tästä linkistä voitte käydä katsomassa esimerkkivideon Derivaatasta:
Tulen julkaisemaan yhteensä 20 videota, jotka kokonaisuutena kattavat pitkän matematiikan keskeisimmät asiat. Julkaisen uuden videon joka maanantai aina kevään kirjoituksiin asti.
Risut ja Ruusut ovat lämpimästi tervetulleita :)
Brighter Future Awaits
Kommentit (24)
Tsemppiä projektiisi! On aina positiivista, että joku jaksaa ja pystyy tarttumaanongelmiin eikä pelkästään puhumaan niistä. :)
Hyvä!
Mainiosti vedetty.
Mutta missä Derivaatta osa 2/2?
Miten oot saanut töitä?
T. ympäri Suomea duunia hakenut työtön ma&fy ope
Olet kyllä muutaman vuoden myöhässä, jos vasta lukioikäisten matematiikan taitoja olet pelastamassa. Pohja matemaattisille taidoille rakennetaan jo ennen kouluikää - mikä sinun matematiikan opettajana pitäisi kyllä tietää!
Jo neuvolassa pitäisi vanhemmille antaa lapsen matemaattisten taitojen kehittämiseen tähtääviä neuvoja. Esim. vauvakirja, jossa olisi muinaisen joukko-opin malliin erilaisia lukuja ja tehtäviä.
En tiedä, onko minun lasteni matemaattiset taidot peräisin niistä ennen kouluikää käytössä olleista tehtävä- ja askartelukirjoista, joissa oli paljon matemaattisia tehtäviä.
Itse olen joskus lukiotason matematiikkaa opiskellut, mutta täysin turhaan. En ole koskaan koulun jälkeen tarvinnut derivaattaa eikä mulla ole harmainta haisua, mikä se edes on.
Sen sijaan peruslaskentaa, kuten prosentteja, murtolukuja ja geometriaa tarvitsen harva se päivä. Yliopiston tilastotieteessäkin oli enemmän hyötyä 1970-luvun joukko-opista kuin lukiomatematiikasta.
Tämä selityksenä sille, että en niin suuresti hurraa lukiolaisille tarkoitetulle aineistolle, koska tarvetta olisi jo eskari-ikäisten matemaattisten taitojen kohentamiselle. Opetin jokin aika sitten 2. luokkaa. Osalle oppilaista oli kymmenen ylittävät yhteenlaskut vaikeita ja 2:n kertotaulu mahdoton, kun toiset taas osasivat 7:n ja 8:n kertotaulua yhtä hyvin kuin opettajansa.
Miksi matikan osaamiseen pitäisi panostaa, jos matikan osaamisella ei saa töitä?
Kuinka moni nykyisistä peruskoulun 4-luokkalaisista saisi hyväksytyn tuloksen vuoden 1969 oppikoulun pääsykokeessa?
Saman kysymyksen voisi esittää myös äidinkielen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä muutaman vuoden myöhässä, jos vasta lukioikäisten matematiikan taitoja olet pelastamassa. Pohja matemaattisille taidoille rakennetaan jo ennen kouluikää - mikä sinun matematiikan opettajana pitäisi kyllä tietää!
Jo neuvolassa pitäisi vanhemmille antaa lapsen matemaattisten taitojen kehittämiseen tähtääviä neuvoja. Esim. vauvakirja, jossa olisi muinaisen joukko-opin malliin erilaisia lukuja ja tehtäviä.
En tiedä, onko minun lasteni matemaattiset taidot peräisin niistä ennen kouluikää käytössä olleista tehtävä- ja askartelukirjoista, joissa oli paljon matemaattisia tehtäviä.
Itse olen joskus lukiotason matematiikkaa opiskellut, mutta täysin turhaan. En ole koskaan koulun jälkeen tarvinnut derivaattaa eikä mulla ole harmainta haisua, mikä se edes on.
Sen sijaan peruslaskentaa, kuten prosentteja, murtolukuja ja geometriaa tarvitsen harva se päivä. Yliopiston tilastotieteessäkin oli enemmän hyötyä 1970-luvun joukko-opista kuin lukiomatematiikasta.
Tämä selityksenä sille, että en niin suuresti hurraa lukiolaisille tarkoitetulle aineistolle, koska tarvetta olisi jo eskari-ikäisten matemaattisten taitojen kohentamiselle. Opetin jokin aika sitten 2. luokkaa. Osalle oppilaista oli kymmenen ylittävät yhteenlaskut vaikeita ja 2:n kertotaulu mahdoton, kun toiset taas osasivat 7:n ja 8:n kertotaulua yhtä hyvin kuin opettajansa.
Joukko-oppia ei pidä kyllä ottaa lapsille näkyville, sillä sen avulla pilattiin vuosiksi kaikki ymmärrykseni matematiikasta. Meni pitkään tajuta, ettei sitä käytetäkään mihinkään koko kouluaikana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi matikan osaamiseen pitäisi panostaa, jos matikan osaamisella ei saa töitä?
Haluaistko minulta satasen pikavipin vaikapa mitättömällä yhden prosentin päiväkorolla.
Kai sentään vuoden lainan otat ja maksat sen sitten näppärästi kerralla pois.
Eikö ole niin hyvä tarjous ettei sinun kannata edes laskea mitään?
Marginaalinen osa tarvitsee derivointia ja integrointia yhtään mihinkään työelämässä, täysin turhaa huttua muille kuin matikan opettajille ja tutkijoille. Tärkeämpää olisi panostaa peruskoulun ja esikoulun matematiikan opettamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Marginaalinen osa tarvitsee derivointia ja integrointia yhtään mihinkään työelämässä, täysin turhaa huttua muille kuin matikan opettajille ja tutkijoille. Tärkeämpää olisi panostaa peruskoulun ja esikoulun matematiikan opettamiseen.
Vaikkei noita osaisikaan, tai edes tarvitsisi koulun jälkeen, niin ne kannattaa opetella edes sillä tasolla että ymmärtää mihin niitä voi käyttää.
Maailma avartuu aina kun tietää jonkin työkalun olevan olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marginaalinen osa tarvitsee derivointia ja integrointia yhtään mihinkään työelämässä, täysin turhaa huttua muille kuin matikan opettajille ja tutkijoille. Tärkeämpää olisi panostaa peruskoulun ja esikoulun matematiikan opettamiseen.
Vaikkei noita osaisikaan, tai edes tarvitsisi koulun jälkeen, niin ne kannattaa opetella edes sillä tasolla että ymmärtää mihin niitä voi käyttää.
Maailma avartuu aina kun tietää jonkin työkalun olevan olemassa.
Mihin niitä xy-koordinaatiston käppyröitä tarvitsee oikeassa elämässä? Ei mihinkään, prosenttilaskuja ja sen sellaisia tarvitsee käytännössä jokainen ainakin jossakin elämänvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marginaalinen osa tarvitsee derivointia ja integrointia yhtään mihinkään työelämässä, täysin turhaa huttua muille kuin matikan opettajille ja tutkijoille. Tärkeämpää olisi panostaa peruskoulun ja esikoulun matematiikan opettamiseen.
Vaikkei noita osaisikaan, tai edes tarvitsisi koulun jälkeen, niin ne kannattaa opetella edes sillä tasolla että ymmärtää mihin niitä voi käyttää.
Maailma avartuu aina kun tietää jonkin työkalun olevan olemassa.
Mihin niitä xy-koordinaatiston käppyröitä tarvitsee oikeassa elämässä? Ei mihinkään, prosenttilaskuja ja sen sellaisia tarvitsee käytännössä jokainen ainakin jossakin elämänvaiheessa.
No mihin tarvitaan moottorisahaa?
Moni ei tarvitse mihinkään, mutta on silti parempi tietää että moottorisahoja on olemassa, sillä voi olla että tarvitsee joskus metsurin jolla on moottorisaha. Jos moottorisahojen olemassaolo olisi henkilölle tuntematon asia, niin hiukan olisi vaikea tietää mitä se metsuri oikein tekee.
Tai mikä tahansa muu työkalu.
Matematiikkakin on työkalu.
OOT NIIN KOMEE JA HAUSKA ETTEN EHKÄ KESTÄ
Julkaisen uuden vidon joka maanantai, eli jos odotat arviolta 30min niin löydät sen samalta kanavalta :)
Brighter Future Awaits
Töitä on ollut ihan mukavasti, mutta etsin kuitenkin lisää opetettavia oppilaita. Yksityisopetus on erityisesti normaalin opettajan työn rinnalla mahtava tapa saada lisäansioita.
Brighter Future Awaits
Täytyypä näyttää linkkisi nyt 9-luokkalaiselle pojalleni joka menossa lukioon ja valitsee kuulema pitkän matematiikan (kys aineen nro ollut aina 10).
Kiva video, en ole tosin sinua nähnyt HYn matikan laitoksella. Minua (puhtaan matematiikan opiskelijana) huolettaa opettajaopiskelijoiden matematiikan taidot; heidän matematiikan kursseistaan (analyysit, linikset, topo, geometria jne) pääsee läpi vain ulkoa opettelulla, eikä edes Mittaa tarvitse käydä! Minulla on monta jo työelämään valmistunutta opiskelijakaveria, jotka eivät oppineet yliopistossa muusta kuin pedagogiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi matikan osaamiseen pitäisi panostaa, jos matikan osaamisella ei saa töitä?
Jos sä meinaat tehdä töitä kaupallisella alalla niin kauppa toimii prosenttilaskulla.
Jos sä meinaat olla duunissa insinöörialoilla niin sä tarttet geometriaa ja käsitystä luonnonlaeista jotka kaikki seuraa matematiikkaa.
Jos sä meinaat olla pätkätyötön freelanceri tai muuten vaan sossupummi niin sun täytyy osata laskee paljonko voit päivässä kuluttaa, että rahat riittää seuraavan kuun vuokraan.
Hyvä.
Itsekin saatan joskus tarkistaa sinulta jonkin asian, sillä nykyisin ei ole kovinkaan usein laskettavaa ja laskutavat ehtivät siksi unohtua.